ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Daniel »

ProRail gaat reizigers van tevoren informeren
Geplaatst op: maandag 10 oktober 2011 11:16
Laatst bijgewerkt: maandag 10 oktober 2011 11:18


UTRECHT - Spoorbeheerder ProRail gaat reizigers via een campagne, zoals Rijkswaterstaat dat op de weg doet, van tevoren informeren over spoorwerkzaamheden. De bedoeling is dat reizigers daardoor beter voorbereid op pad kunnen gaan. Ook opent de organisatie een klantenpanel, waar vervoerders hun ei kwijt kunnen.
De punctualiteit op het spoor kwam over het eerste halfjaar van dit jaar uit op 94,7 procent, hoger dan de 93,8 procent van de eerste 6 maanden van 2010. Er reden iets meer treinen, dat is vooral een gevolg van meer treinen op de HSL-Zuid.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Suus »

Vandaag op pagina 5 van de Volkskrant een advertentie: Hier werken we aan het spoor. Informeer bij uw vervoersbedrijf hoe u het beste kunt reizen.

Leuk idee, maar had men niet meteen omreisadviezen erbij kunnen zetten?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Etienne »

In de metro en spits ook. Maar ik kijk toch liever nog naar de kaart die op stations hangt. :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door ODRAIL »

Etienne schreef:In de metro en spits ook. Maar ik kijk toch liever nog naar de kaart die op stations hangt. :roll:
Dan moet deze wel actueel zijn. Op Rta hing afgelopen zaterdag tijdens werkzaamheden op het traject Gd - Rtd nog een spoorkaart die geldig was tot 4 oktober 2011. In een ander topic:http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=8&t=6741 heb ik hierover al geschreven.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Klaasje »

Etienne schreef:In de metro en spits ook. Maar ik kijk toch liever nog naar de kaart die op stations hangt. :roll:
Als je er überhaupt een tegenkomt onderweg van naar het perron. Als je bij de busstationingang van Almere C naar boven loopt en niet richting de andere ingang loopt, kom je niets tegen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Vinny »

Vroeger waren er redelijk inzichtelijke foldertjes. Tegenwoordig is het allemaal vooral vaag en onduidelijk... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Thom91 »

Had hem gister al gezien in de Spits, ziet er wel goed uit hoor! Duidelijk en overzichtelijk. Alleen jammer dat er dan weer staat 'een greep uit de 40 werkzaamheden' hier kan verwarring over ontstaan..
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door VIRM »

Is er uberhaupt, behalve foldertjes, informatie over werkzaamheden op stations vlak voordat ze beginnen? Ik vind die spoorkaartjes zelf niet echt geweldig, temeer omdat ze aardig hoog hangen.

Ook het de week voordat de werkzaamheden beginnen omroepen dat ze eraan komen is weg. Dus is het niet handiger om eerst de informatie over werkzaamheden vooraf op stations goed te regelen niet beter?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door ODRAIL »

Vinny schreef:Vroeger waren er redelijk inzichtelijke foldertjes. Tegenwoordig is het allemaal vooral vaag en onduidelijk... :roll:
Deze folders waren er geloof ik tot 2009 of 2010, ook waren ze digitaal (als pdf) op de site van de NS te zien. Reuze handig. Veranderingen zijn nog geen verbeteringen. Waar zijn ze gebleven? Van mij mogen ze weer terug komen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door ODRAIL »

VIRM schreef:Ook het de week voordat de werkzaamheden beginnen omroepen dat ze eraan komen is weg. Dus is het niet handiger om eerst de informatie over werkzaamheden vooraf op stations goed te regelen niet beter?
Meen roept tegenwordig hooguit een of twee dagen van te voren om dat er werkzaamheden zijn. En dat doen ze meestal op een tijdstip dat er net een trein is vertrokken (dat is mijn ervaring op de stations Gd en Rta).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Suus »

VIRM schreef:Is er uberhaupt, behalve foldertjes, informatie over werkzaamheden op stations vlak voordat ze beginnen? Ik vind die spoorkaartjes zelf niet echt geweldig, temeer omdat ze aardig hoog hangen.
Ja. Er worden vaak postertjes in A4-formaat opgehangen op het mededelingenbord. En als je denkt: WTF is het mededelingenbord? Op bijna elk station is er wel een bord waar andere posters hangen over bijvoorbeeld het seizoenkaartje e.d
Ook het de week voordat de werkzaamheden beginnen omroepen dat ze eraan komen is weg. Dus is het niet handiger om eerst de informatie over werkzaamheden vooraf op stations goed te regelen niet beter?
Omroepen van maandag tot vrijdag dat er zaterdag geen treinen rijden is ook behoorlijk kansloos. 95% van de treinreizigers doordeweeks reist niet in het weekend en andersom.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Thom91 »

Wat moeten ze dan doen?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Suus »

Kijk, er is niets mis met een krantenadvertentie, maar je zou er bijvoorbeeld een hele pagina voor kunnen inruimen zodat je misschien ook een reisadvies erbij kan zetten. Of gewoon de reisadviezen op de site van de vervoerder zelf verbeteren, het gebeurt vaak genoeg dat niemand daar chocolade van kan maken.

Hier bijvoorbeeld:
Den Haag HS-Rotterdam Centraal
in de nacht van zaterdag 15 op zondag 16 oktober tot 07.30 uur
Oorzaak
diverse onderhoudswerkzaamheden
Reisadvies
Maak gebruik van de bus:

reis tussen Delft en Rotterdam Centraal met de NS-bus
Nachtnetreizigers van Rotterdam Centraal naar Schiphol reizen met de rechtstreekse NS-bus
En als ik nu van Delft naar Den Haag wil 's nachts, kan ik dan de trein nemen of wat? De werkzaamheden zouden tussen Den Haag en Rotterdam zijn toch?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Daniel »

Die informatie op de site lijkt inderdaad ook wel steeds kariger te worden... nu zijn er toevallig geen werkzaamheden met minder treinen als gevolg, maar dan mag men kennelijk nieteens weten welke treinen er niet rijden. Daar moet je eerst nog je reis voor gaan plannen.
In de foldertjes van vroeger waren tenminste handig met een kaartje de aanpassingen weergegeven. Da's vaak al veel helderder dan een ingewikkeld stuk tekst. Vooral ook doordat men treinen met hun traject benoemt en niet een deel van het treinnummer voor dat soort dingen gebruikt. (Als in: "IC28 rijdt niet tussen Utrecht en Amersfoort" bijvoorbeeld)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Caspar »

Daniel schreef:nu zijn er toevallig geen werkzaamheden met minder treinen als gevolg, maar dan mag men kennelijk nieteens weten welke treinen er niet rijden. Daar moet je eerst nog je reis voor gaan plannen.
Afgelopen weekend waren er werkzaamheden tussen Amersfoort en Hilversum, maar bij het plannen van een reis Groningen-Amsterdam/Hoorn kreeg ik geen enkele melding dat er een afwijking zou zijn in de treindienst. Kreeg alleen een reisadvies via Utrecht centraal in de planner, die een half uur langer duurde dan het zonder werkzaamheden zou zijn.
Als je niet beter zou weten zou de planner dus suggereren dat het normaal is om via Utrecht te reizen tussen Zwolle en Amsterdam centraal. :roll:
Omdat ik het zo raar vond, heb ik een advies opgevraagd vanaf Groningen naar Baarn, en toen pas kreeg ik een melding van werkzaamheden op dat traject, in de vorm van een advies met een NS-Bus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Daniel »

Nu je het zegt, de planner geeft geen meldingen meer... krijg voor a.s. vrijdag ook een reisadvies via Hilversum voor Amersfoort - Utrecht zonder enige melding erbij, net alsof dat normaal is.
In dat geval trouwens zelfs geen melding op het kortste traject rondom de werkzaamheden: Amersfoort - Den Dolder wordt gewoon via Baarn geadviseerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Chauf21 »

Wat is dan precies het probleem? De geadviseerde route is voor jou het snelst en comfortabelst. Waarom moet je dan iets over werkzaamheden weten?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Daniel »

Omdat dat voor veel mensen een extra aandachtstrekkend iets is, zo'n rood balkje boven je reisadvies. Als je er nu geen erg in hebt en je plant even je reis om de vertrektijd van de trein te zien kan het toch een vervelende verrassing zijn om een kwartier later op je bestemming te arriveren :idea:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Wubbo »

Aan de andere kant gaan mensen zich afvragen of het advies wel goed is als ze een werkzaamheden-aanduiding zien (vooral als ze dan geen advies hebben met een stuk busvervoer). Wat dat betreft is de huidige manier van dat aangeven gewoon niet handig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Daniel »

Daarbij zal natuurlijk ook meespelen dat je wel erg snel een melding kreeg. Als ik me niet vergis kreeg je die zelfs als er werkzaamheden tussen Utrecht en Gouda waren en je een reisadvies opvroeg van Amersfoort naar Utrecht, waarbij de trein die je geadviseerd kreeg toevallig die kant op doorrijdt normaalgesproken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Raymond »

Het is ook geen goede reclame als een incidentele reiziger bijvoorbeeld Utrecht - Den Bosch wil bereizen en opeens een reistijd van 2 uur krijgt voorgeschoteld. Het balkje over werkzaamheden is dan toch erg handig. Lijkt me prima te benadrukken dat het geen standaard situatie is. Maar zoals Daniel al zei moet er dan wel wat gebeuren aan het te pas en onpas tonen van die rode balk.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ProRail gaat reizigers van tevoren informeren

Bericht door Geert »

Als het balkje verschijnt zou er moeten staan: 'Let op, aangepast reisadvies in verband met werkzaamheden xxx - xxx'. Dat is beter dan helemaal niets denk ik :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten