NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door Michael 1988 »

Bee schreef:De soap gaat door

NS vindt kritiek op plaszak onterecht
Directeur Ingrid Thijssen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) betreurt de ophef die vrijdag is ontstaan rondom de plaszak. Volgens haar heeft de NS de hoon van Nederland over zich heen gekregen. Een NS- woordvoerder bevestigt vandaag het bericht dat Thijssen een brief aan het personeel heeft gestuurd waarin zo onder meer schrijft dat ze de kritiek onterecht vindt en dat de NS in zijn hemd is gezet.

Thijssen vindt het niet goed dat een treinreiziger de plaszak gebruikt in de lege cabine van de machinist, zoals de NS vorige nog zei. 'De cabine is een werkplek. Het NS-personeel beslist waar de plaszak in het uiterste noodgeval gebruikt kan worden.'
Bron: De Volkskrant
Tja door de laatste zin uit de Telegraaf kun je verwachten dat men dan maar moet gaan gokken waar het gebruikt wordt. Er staat namelijk letterlijk:

De NS zou overigens niet willen reageren op vragen van de media, uit vrees dat de plaszak belachelijk wordt gemaakt.

De plaszak wordt nu al belachelijk gemaakt. Het bericht uit de Volkskrant spreekt gewoon de overige berichten behoorlijk tegen. Maar ik zou zo niet echt graag mijn behoefte doen waar dan ook in zo'n plaszak. Niet in de lege cabine en ook niet in de coupé. Vraag me af waar het dan gedaan moet worden. Buiten :N ? Overigens, sommige mensen zouden soms ook heel nodig moeten peopen, hebben ze daar aan gedacht?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door Chauf21 »

Ennes schreef:De ophef is vooral ontstaan door de manier van het in de media brengen, maar dat is natuurlijk niets nieuws.
Als men in de media maar in iets een aanleiding ziet om de NS af te zeiken, dan zal dat niet nagelaten worden.
Precies. Dat idee van de plaszak had gewoon moeten komen als reactie op Kamervragen over gestrande treinen en volgelopen reizigers. Dan was de Kamer weer tevreden, blijft de oplossing praktisch en uitvoerbaar (gezien de onmogelijkheid om op korte termijn toiletten in te bouwen) en was alles weer goed en kunnen we ons weer druk maken over belangrijkere dingen.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door huibf »

Chauf21 schreef:
Ennes schreef:De ophef is vooral ontstaan door de manier van het in de media brengen, maar dat is natuurlijk niets nieuws.
Als men in de media maar in iets een aanleiding ziet om de NS af te zeiken, dan zal dat niet nagelaten worden.
Precies. Dat idee van de plaszak had gewoon moeten komen als reactie op Kamervragen over gestrande treinen en volgelopen reizigers. Dan was de Kamer weer tevreden, blijft de oplossing praktisch en uitvoerbaar (gezien de onmogelijkheid om op korte termijn toiletten in te bouwen) en was alles weer goed en kunnen we ons weer druk maken over belangrijkere dingen.
Inderdaad omdat het NS is gata men de hele boel opblazen en afzeiken. maar Veolia rijdt al jaren rond zonder plee.
Maar WTF is Veolia ? Viowat ? Violen ? NS zijn treinen en niemand anders......
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door Reiziger Delft »

Alle Veolia-treinen hebben een WC.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door Vinny »

In Syntusland komen ze terug...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door ODRAIL »

Vinny schreef:In Syntusland komen ze terug...
Ja omdat Arriva daar gaat rijden :wink:. Nogal makkelijk gezegd zeg.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door webguy »

Kwam deze via-via op Facebook tegen...
Afbeelding
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door VIRM »

Thom91 schreef:Ik snap niet waar die ophef vandaan komt. In uitzonderlijke situaties zal dit gebruikt worden. Ervan uit gaande dat de NS en ProRail hun best hebben gedaan afgelopen jaar, verwacht ik niet dat het treinverkeer weer muurvast zal komen te staan. Dan is dit dus ook helemaal niet nodig.
Ervan uitgaande dat ze hun best hebben gedaan? Kom nou zeg! In de winter van 2010 had men beloofd, na de perikelen van de winter van 2009, dat het spoor winterklaar was! En dan moeten de reizigers het dit jaar weer geloven?

Ik denk dat het ook een beetje heel erg de schuld van de NS zelf is. Dan heb ik het hier over het management en diegenen die verantwoordelijk zijn voor de bestelling van de treinen. Met een klein beetje inlevingsvermogen in de reiziger en in het rijdend personeel had je kunnen bedenken dat het misschien toch handig was geweest om een WC in de trein te bouwen. Door alle storingen (zowel in- als buiten de winter) en WC-perikelen heeft de SLT - en daarmee de NS - zo'n lading PR-shit over zich heen gekregen, dat ze inmiddels hun lesje wel hebben geleerd. Mag je althans hopen.

EDIT: en waar moet men nu de plaszak gebruiken? Volgens mevrouw Thijssen mag het dus niet meer in de machinistencabine (dus daar heeft ze ongetwijfeld ook een tik op de vingers van haar baas/vakbond/wie dan ook gekregen), dus gelet op de metro-achtige indeling van de trein mag iedereen lekker meegenieten van een toch wel heel erg openbaar urinoir...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door Vinny »

KM46 schreef:
Vinny schreef:In Syntusland komen ze terug...
Ja omdat Arriva daar gaat rijden :wink:. Nogal makkelijk gezegd zeg.
Nee omdat de provincie het ter elfde ure toch in de concessievoorwaarden heeft laten zetten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door Reiziger Delft »

Arriva gaat gewoon 10 jaar zonder WC's rijden in de Achterhoek; pas bij een volgende concessies komen er eventueel WC's.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door Ennes »

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... omst.dhtml
Ik ga maar vast plaszakken hamsteren :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door Suus »

Ik heb een paar weken geleden al gezegd dat het zou gebeuren op basis van de voorspellingen die er toen lagen, en zie daar, het gaat echt gebeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door Ruben »

webguy schreef:Kwam deze via-via op Facebook tegen...
afbeelding
Was de slogan van NS niet "Ga mee!"? :lol:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door menno47 »

Ik heb op http://www.altrecht.nl/ helaas geen aanmeld-formulier t.b.v. de NS-directie kunnen vinden.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door Ennes »

Afbeelding
Bron: Spits van 11-10-11
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door Fles »

Reactie Thijssen getuigt van totaal gebrek aan realitetitszin. Tevens is mevrouw kennelijk van mening dat de rest van Nederland bevolkt wordt door totale mongolen. Het is gewoon een belediging aan iedereen dat ze denkt dat iemand haar woorden serieus neemt. Opzouten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door Wubbo »

De Gamma maakt nu reclame voor het pimpen van plaszakken ;-)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door find_your_spot »

Reiziger Delft schreef:Arriva gaat gewoon 10 jaar zonder WC's rijden in de Achterhoek; pas bij een volgende concessies komen er eventueel WC's.
Syntus rijdt toch ook al sinds jaar en dag zonder toiletten daar?
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door Caspar »

@ Ennes en Dexter, het lijkt me als personeel ook best lastig om te stranden met een werkplek zonder toilet. Ik wil om de een of andere reden wel eens eerder naar de wc moeten als er een grote wisselstoring zich voordoet, maar kan dan snel naar het toilet rennen. (omdat intussen de telefoon alweer 5 lijnen bezet heeft) Blijkbaar werkt zo'n adrenaline toch op de blaas, heb daar ook andere seinzalers wel eens over gehoord.
Lijkt me ook niet echt handig als je als HC of machinist je behoefte buiten de trein doet als je strand, met een geel hesje ziet natuurlijk iedereen je des te opvallender je behoefte doen :?

Bij een verstoring werkt de treindienstleider volgens de AHABV methode:
Alarmeren
Herroepen
Ari uit
Buurtreindienstleider inlichten
Verhinderingen plaatsen/veiligheidsmaatregelen nemen

Als 6e punt komt dan meestal al snel de P van plassen :oops:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:@ Ennes en Dexter, het lijkt me als personeel ook best lastig om te stranden met een werkplek zonder toilet. Ik wil om de een of andere reden wel eens eerder naar de wc moeten als er een grote wisselstoring zich voordoet, maar kan dan snel naar het toilet rennen. (omdat intussen de telefoon alweer 5 lijnen bezet heeft) Blijkbaar werkt zo'n adrenaline toch op de blaas, heb daar ook andere seinzalers wel eens over gehoord.
Lijkt me ook niet echt handig als je als HC of machinist je behoefte buiten de trein doet als je strand, met een geel hesje ziet natuurlijk iedereen je des te opvallender je behoefte doen :?

Bij een verstoring werkt de treindienstleider volgens de AHABV methode:
Alarmeren
Herroepen
Ari uit
Buurtreindienstleider inlichten
Verhinderingen plaatsen/veiligheidsmaatregelen nemen

Als 6e punt komt dan meestal al snel de P van plassen :oops:
Mijn ervaring is dat zodra het echt hectisch is, je er totaal geen erg in hebt dat je naar het toilet zou moeten, daarvoor ben je veel te druk bezig op dat moment. (En mocht je in noodgevallen wel ergens komen te staan met hoge nood, dan is het gewoon een kwestie van aspotten nathouden!)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door webguy »

Wubbo schreef:De Gamma maakt nu reclame voor het pimpen van plaszakken ;-)
Afbeelding
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS komt met plaszak voor reizigers in sprinter

Bericht door Dexter »

Caspar schreef:@ Ennes en Dexter, het lijkt me als personeel ook best lastig om te stranden met een werkplek zonder toilet. Ik wil om de een of andere reden wel eens eerder naar de wc moeten als er een grote wisselstoring zich voordoet, maar kan dan snel naar het toilet rennen. (omdat intussen de telefoon alweer 5 lijnen bezet heeft) Blijkbaar werkt zo'n adrenaline toch op de blaas, heb daar ook andere seinzalers wel eens over gehoord.
Een paar jaar geleden stond ik eens een hele tijd te wachten voor het inrijsein van Gvc en onderwijl moest ik eigenlijk best al een tijdje naar het toilet. Ik belde de treindienstleider om te vragen wat er aan de hand was en vroeg of het nog lang zou gaan duren. Ik voegde er voor zijn beeldvorming aan toe dat ik inmiddels al nodig naar het toilet moest. De trdl bleek echter een onvervalste lolbroek te zijn, want hij antwoordde:

"Haha, ik kan hier zo opstaan en naar de wc lopen!"

Ik had inmiddels een blaas zo groot als een skippybal, dus ik zag daar de humor niet zo van in en gaf hem een koekje van eigen deeg:

"Haha, dat kan ik ook hoor, maar dan heb jij wel een probleem!"

Waarop hij meteen inbond en niet wist hoe snel hij mijn sein veilig moest zetten. :Y
Caspar schreef:Lijkt me ook niet echt handig als je als HC of machinist je behoefte buiten de trein doet als je strand, met een geel hesje ziet natuurlijk iedereen je des te opvallender je behoefte doen :?
Nee, dat is inderdaad niet zo fijn. :N In de tijd dat we nog op de Zoetermeer Stadslijn reden (dat waren toen al Sprinters zonder toilet) heb ik ooit een keer vanwege een seinstoring vast gestaan op Zoetermeer Centrum West. Op een gegeven moment liep ik zodanig te klotsen, dat ik maar voor mijn trein en tegen een bouwschutting aan ben gaan staan. Tja, op zo'n moment ben je geen goede reclame, maar goed: Nood breekt wet. En dan heb ik nog het geluk dat ik alle kanten op kan piesen. :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten