Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
e nieuwe Sprinters van de Nederlandse Spoorwegen zijn slecht toegankelijk voor veel ouderen en gehandicapten. Mensen met een rolstoel of rollator hebben moeite om in de trein te komen.
Dat schrijft De Telegraaf.
Het grootste probleem is een gat van zo'n twintig centimeter tussen het perron en de trein. Het eerste ongeluk is volgens de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad al gebeurd. Een vrouw brak daarbij haar enkel.
Bron: Volkskrant
e nieuwe Sprinters van de Nederlandse Spoorwegen zijn slecht toegankelijk voor veel ouderen en gehandicapten. Mensen met een rolstoel of rollator hebben moeite om in de trein te komen.
Dat schrijft De Telegraaf.
Het grootste probleem is een gat van zo'n twintig centimeter tussen het perron en de trein. Het eerste ongeluk is volgens de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad al gebeurd. Een vrouw brak daarbij haar enkel.
Bron: Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
Ben vandaag weer eens met een SLT gereisd en als je een beetje uitkijkt valt het volgens mij allemaal wel mee. Dan zijn ze ook voor ouderen en gehandicapten best goed te doen heb ik het idee.
Voor de rest is het natuurlijk al sowieso een stuk beter dan de andere treinen van de NS.
Voor de rest is het natuurlijk al sowieso een stuk beter dan de andere treinen van de NS.
Re: Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
En dat zeg jij dus (neem ik aan) als niet-gehandicapte/oudere? ;)The best schreef:Ben vandaag weer eens met een SLT gereisd en als je een beetje uitkijkt valt het volgens mij allemaal wel mee. Dan zijn ze ook voor ouderen en gehandicapten best goed te doen heb ik het idee.
Voor de rest is het natuurlijk al sowieso een stuk beter dan de andere treinen van de NS.
Als de perronhoogten en het al dan niet aanwezig zijn van gaten tussen het treeplankje en het perron per station verschillen, dan kan ik mij best voorstellen dat een gehandicapte of iemand die slecht ter been is onderuit kan gaan.
Zelf weet ik als regelmatige (ernstig) visueel beperkte treinreiziger wel dat ik op moet passen op dit soort dingetjes. Maar als je wat minder vaak met de trein reist of op een onbekend station bent, dan verwacht je het misschien niet meteen.
Overigens vind ik de redenatie van 'manouvreerruimte' een beetje vaag. Kan iemand dat nader toelichten?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
Als het station in een bocht ligt, dan zal de bak "naar binnen hangen" dat wil dus zeggen dat het midden van de bak het perron niet mag raken. Bij de bocht de andere kant op, zullen de bakuiteindes overhangen, waardoor die tegen het perron zouden komen.
Bij rechte perrons is er niet zoveel aan de hand...
Bij rechte perrons is er niet zoveel aan de hand...
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
Wat een kop staat er boven het artikel zeg :X
Bij rechte perrons is er overigens niets aan de hand. Op Almere Centrum bijvoorbeeld is de instap bijna naadloos. (Mind the gap of 2 cm please!)
Bij rechte perrons is er overigens niets aan de hand. Op Almere Centrum bijvoorbeeld is de instap bijna naadloos. (Mind the gap of 2 cm please!)
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
De kop doet ook vermoeden alsof de situatie slechter is dan bij oudere treinen, maar dat is zeker niet het geval. Het probleem is alleen dat de perronhoogtes niet altijd gelijk zijn (ik struikelde vorige week nog in iemands armen toen ik uit een SLT stapte en het perron hoger lag), en bij een perron in een bocht kan de tussenruimte inderdaad wat groter zijn. Maar vergeleken met elk ander NS-materieel is SLT wel een verbetering lijkt me...
Hoe 'slecht' scoort SLT vergeleken met GTW, die andere populaire lagevloerstrein in Nederland?
Hoe 'slecht' scoort SLT vergeleken met GTW, die andere populaire lagevloerstrein in Nederland?
Re: Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
Daarom horen stations eigenlijk aan recht spoor gebouwd te worden. Maar goed, als de dames en heren politici graag een station op Sloterdijk Hemboog willen hebben. Prima, maar ga dan niet klagen over de kloof tussen het perron en het treeplankje van de trein. Dat is onmogelijk te corrigeren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
Bij behoorlijk wat rechte perrons is het gat beduidend groter dan die 2 cm die het idealitair zou moeten zijn.Klaasje schreef:Bij rechte perrons is er overigens niets aan de hand. Op Almere Centrum bijvoorbeeld is de instap bijna naadloos. (Mind the gap of 2 cm please!)
De GTW scoort beter want die heeft uitschuiftreden die uitschuiven tot aan de perronrand.Geert schreef:Hoe 'slecht' scoort SLT vergeleken met GTW, die andere populaire lagevloerstrein in Nederland?
Daardoor maakt het daar niet zo veel uit hoe groot het gat tussen trein en perron precies is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
Maar tegelijkertijd liggen er in de Veolia GTWs nog altijd planken om de trein in te rijden en moeten rolstoelreizigers zich alsnog van te voren aanmelden. Doen we daarvoor lagevloer?
Re: Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
Die planken zijn ook aanwezig in de GTWs van Arriva, te vinden onder de plaatsen voor minder validen. Ik heb ze alleen nog nooit gebruikt zien worden...
Re: Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
Op station Barendrecht moet je in ieder geval oppassen als je uit een SLT stapt had het vanmorgen op tijd door anders lag ik plat op mijn gezicht op hjet perron. perron is een stuk hoger dan de instap van de trein.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
Da's wellicht in het noorden ook wat lastiger gezien de eenmansbediening... op de MerwedeLingeLijn heb ik ze wel gebruikt zien worden, daar legt de steward ze neer wanneer er een rolstoeler staat te wachten. Aanmelden is daar zover ik weet ook niet nodig, tenzij je in Gorinchem de trein uit Dordrecht uit/naar Geldermalsen in wilt: dan moeten ze 'm bij gebrek aan lift en overpad even spoorwijzigen.Daan schreef:Die planken zijn ook aanwezig in de GTWs van Arriva, te vinden onder de plaatsen voor minder validen. Ik heb ze alleen nog nooit gebruikt zien worden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
Die planken zijn vooral nodig omdat de hoogte van het perron nog lang niet overal volgens de nieuwe norm is. Toch scheelt het dan zeker wel dat de trein een lage vloer heeft: een klein hoogteverschil kan je nog wel met een simpel plankje overbruggen. Bij een trein met een ouderwetse hoge vloer gaat dat niet!webguy schreef:Maar tegelijkertijd liggen er in de Veolia GTWs nog altijd planken om de trein in te rijden en moeten rolstoelreizigers zich alsnog van te voren aanmelden. Doen we daarvoor lagevloer?
In het Noorden heeft Arriva die rolstoelplanken bijna nergens meer nodig, daar zijn alle perrons in hoogte aangepast. Toch heb ik wel een keer meegemaakt dat die rolstoelplank gebruikt werd, dat was in Weener, met een heel laag perron dus. (En inderdaad, da's niet erg handig met éénmansbediening, de stop duurde toch wat langer dan normaal.)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
Persoonlijk stap gezien mijn hadicap liever in een SLT dan in een SGMm . Het is wel even goed uitkijken bij het in en uitstappen, maar dat geldt denk ik voor iedereen die met de trein reist. Vind ook wel dat de zittingen in de vernieuwde ICMm's er wel behoorlijk op achteruit zijn gegaan :?.Bee schreef:Nieuwe Sprinters miskleun voor ouderen en gehandicapten
e nieuwe Sprinters van de Nederlandse Spoorwegen zijn slecht toegankelijk voor veel ouderen en gehandicapten. Mensen met een rolstoel of rollator hebben moeite om in de trein te komen.
Dat schrijft De Telegraaf.
Het grootste probleem is een gat van zo'n twintig centimeter tussen het perron en de trein. Het eerste ongeluk is volgens de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad al gebeurd. Een vrouw brak daarbij haar enkel.
Bron: Volkskrant
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten