Dienstregeling 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Wat betreft mijn uitspraken over VIRM bevestig je die van mij alleen maar: Splitsen en combineren zorgt voor een beperking op de verschillende takken waardoor dubbeldeks materieel noodzaak wordt. Daarom moet het geëlimineerd worden.
Neeneenee... zoals gezegd: bijna alle treinen in de NoordOost waarin nu IRM rijdt hadden voorheen een voortrein. Die voortrein is er nu niet meer, waarmee er IRM moest gaan rijden om juist op het stuk waar men gecombineerd rijdt voldoende capaciteit te blijven bieden. Het probleem was dus dat de gecombineerde trein met de maximumlengte aan ICM niet voldoende capaciteit zou hebben. Het Haagse deel van de t1759 rijdt nu bv. zelfs kleiner dan met ICM, het capaciteitstekort zat dus niet op Gvc-Ut. Ook mooi te zien is het aan het rijden van IRM in de s700 die überhaupt nergens combineert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

@Thom: Je kan het als volgt zien vanuit Amersfoort:
  • In het ene kwartier wordt Amersfoort-Amsterdam C gereden, het andere kwartier Amersfoort-Schiphol
  • In het ene kwartier rijdt Zwolle-Utrecht en het andere kwartier Schothorst/Twente-Utrecht (Nader te bepalen)
  • In het ene kwartier rijdt men in de spits Deventer-Amersfoort en het andere Enschedé-Amersfoort.
De trein uit Zwolle sluit dus aan op die naar Amsterdam Centraal. De trein uit Enschedé rijdt door naar Schiphol of Utrecht.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Thom91 »

Krijg ik dus toch met kwartiersdienst op Amf - Asd! :D
Maakt voor mij verder overigens niet zoveel uit hoor, ik kom niet oostelijker dan Asd / Ut :)
Gaat mij maar om de verbinding Hwd - Asd - Ut - Rta
Als die 15 min verschuiven hoef ik 's avonds geen 25 min meer te wachten op Ut :D
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Geert »

Klaasje schreef:Redenen om voor Centraal te kiezen:
  • Je komt in het centrum van de hoofdstad uit.
  • Betere verbindingen naar de Noordkop van Noord Holland.
  • Betere verbinding naar Haarlem.
Ik denk dat de vraag vanuit Zwolle en noordelijk cq. Twente naar de noordkop van Noord-Holland wel niet zo groot zal zijn, of zie ik dat verkeerd? Idem voor Haarlem overigens.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Thom91 »

Vanuit Leeuwarden heb je een prima busverbinding naar de Noordkop inderdaad..
Komt wel goed schatje.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Ruben »

Als ik het even heel simpel reken met het gegeven dat de Intercity Zwolle - Schiphol (-Den Haag C) 5 minuten eerder in Amsterdam Zuid is dan nu het geval is, waar de tijden van de Intercity's in het noorden niet veranderen, dan zit dat ding de Intercity Amersfoort - Schiphol dus helemaal niet in de weg.
Treinen uit Flevoland gaan in Weesp over de buitenste sporen, wat dus ook geen conflicten kan opleveren voor treinen van/naar Amersfoort. Nadat de beide Intercity's gepasseerd zijn, kan de sprinter erachteraan.

Zo hoef je de IC's uit Twente dus helemaal niet te verschuiven, het enige wat je vervolgens verslechtert is dat de ICs uit Twente niet meer alternerend op Utrecht C rijden, maar enkel nog naar Schiphol. Vervolgens biedt je in Amersfoort een cross-platform overstap op de IC Zwolle - Rotterdam, en een acceptabele overstap op de IC naar Amsterdam C erachteraan.
Het andere kwartier rijdt je dan met een IC Deventer - Rotterdam of Den Haag.

Wat is nu werkelijk de reden dat dit absoluut niet meer kan straks?
Mijns inziens is de enige verandering die noodzakelijk is corridorvorming van de NoordOost door niet meer te alterneren in bestemmingen van Twente - Utrecht of Schiphol.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

Je zegt zelf al waarom het niet kan: "dan kan de sprinter er achteraan". Laat de snelheid van de sprinter nou net viersporigheden in de SAAL-corridor overbodig maken. Dan moet je de sprinter dus niet vertragen. Omdat die sprinter niet vertraagd mag worden past die Amsterdammer er niet meer in.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door JeePee »

Hmm zoals ik het nu begrijp komt de Twentse tak dus een kwartier verschoven te liggen van de Noordelijke tak in Amersfoort. Er wordt dan een overstap geboden op de 'korte kwartierdiensten' uit Schothorst dan wel Deventer. Allemaal mooi en aardig, maar wat gebeurt er dan met de IC Zwolle - Roosendaal? Dat levert dan een overstap van 20' op of in Zwolle of in Deventer voor de mensen uit het noorden naar Twente v.v. (en ja dat zijn er op zich best wel wat). Wanneer dat gegraaf en gespit in Nijverdal voorbij is kan er weer via die route gereden worden, maar voorlopig wordt dat niets...

Het om zeep helpen van de knoop Zwolle levert meer hinder op voor overstappers (overstap NO <-> IC Roosendaal is drukker dan overstap Twente <-> IC Zwolle), maar zorgt er voor dat met het niet meer bij elke stoeptegel stoppen 15' minder rijtijd nodig is naar Tilburg. Vanaf daar kan dan de kwartierdienst met de IC Venlo - Den Haag gehandhaafd worden. Groot nadeel -> Knoop Zutphen naar zijn gallemiezen. Maar dat is met de aanpassing van de NoordOost sowieso misschien wel het geval. Het pendeltje Zutphen - Apeldoorn kan immers zonder wijziging in Zutphen niet meer op beide knopen aansluiten.

Het om zeep helpen van de knoop in Deventer zorgt er wel voor dat de Twentse IC versneld kan worden. Immers staat er geen IC naar Roosendaal in de weg meer. Zutphen wordt een issue, immers of je schuift de knoop mee (ivm pendel Zutphen) of je schuift niet en dan valt die pendel van de knoop af. De IC Zwolle - Roosendaal kan in dit geval niet versneld worden zonder in conflict te raken met de Brabantse IC diensten.

Nu ja we shall see. Zo lang het maar niet betekent dat ik na een wedstrijd van Twente niet meer thuis kan komen (die paar momenten dat ik ook nog terug wil 's avonds en niet in Enschede blijf crashen ;))
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door RoelZ1 »

Vergeet niet dat Arriva niet meer het pendeltje Apeldoorn - Zutphen gaat rijden, maar een doorgaande serie Apeldoorn - Winterswijk gaat rijden. Die tijden zullen dus waarschijnlijk ook veranderen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door MdJ »

Ik mag toch aannemen dat de 17800, 7000, 31200, 30800en 7600 dan ook een kwartier verschoven worden...
Bij twijfel: gebruik beton.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door webguy »

Maar moet je Winterswijk - Arnhem dan ook niet verschuiven?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Frank »

MdJ schreef:Ik mag toch aannemen dat de 17800, 7000, 31200, 30800en 7600 dan ook een kwartier verschoven worden...
Als je de s7600 een kwartier wil verschuiven moet je dat ook met de s3600 doen. Lijkt me voorlopig een hopeloze missie.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door MdJ »

Het plan om de 3600 niet meer op Nml, Est en Ahz te stoppen kun je meteen uitvoeren natuurlijk... Dan issie in Zp en Dv ongeveer een kwartier eerder. En laat nu net je de knoop van zp en Dv omgooien net een kwartier.
Bij twijfel: gebruik beton.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Reiziger Delft »

Met wel als gevolg dat je niet meer aansluit op de knoop Zwolle.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Freek »

RoelZ1 schreef:Vergeet niet dat Arriva niet meer het pendeltje Apeldoorn - Zutphen gaat rijden, maar een doorgaande serie Apeldoorn - Winterswijk gaat rijden. Die tijden zullen dus waarschijnlijk ook veranderen.
Nee hoor, Arriva onderzoekt of het mogelijk is om Apeldoorn-Zutphen en Zutphen-Winterswijk aan elkaar te koppelen is. Volgens mij is dat haast onmogelijk, je zou hooguit iets met het letterlijk aan elkaar koppelen kunnen doen, maar ook dan heb je een knoop in Zutphen. Ik verwacht in ieder geval niet dat er in 2013 een rechtstreekse trein rijdt.

Als je Zp-Ww omgooit moet Ww-Ah ook omgegooid worden. Anders krijg je of gekke bus aansluitingen op een van de twee lijnen en laat nou juist dat de kracht van die lijnen zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny »

Volgens mij moet je de bustijden (uiteindelijk) toch omgooien.. Verder is het natuurlijk ook belangrijk om te kijken wat nou precies de belangrijkste overstappen zijn. Het nadeel van de treinserie op zich is natuurijk dat het ook een echte dakpanlijn is. Hij wordt vooral gebruikt voor (korte) overstappen tussen de belangrijke Randstadassen en de dicht bij gelegen stations waar voorzieningen zijn als hogescholen en zo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
imzadi
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 15:32

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door imzadi »

Het lijkt wel of de NS een hekel heeft aan Enschede :?

Met het vernieuwde spoorboekje enkele jaren geleden raakten we alle aansluitingen in Zwolle kwijt. Wanneer de trein uit Enschede in Zwolle aankwam zag je de IC's naar Groningen/Leeuwarden net wegrijden en omgekeerd. En het is nog maar de vraag of de aansluiting wordt hersteld wanneer het combiplan Nijverdal is gerealiseerd. Ook raakten we de rechtstreekse verbinding met Amsterdam CS kwijt. Qua reistijden naar de Randstad zijn we er in meer dan 20 jaar tijd geen minuut op vooruit gegaan.

Als ik de ministeriele brief lees krijgen we straks niet eens meer een fatsoenlijke overstap naar Amsterdam CS en raken we waarschijnlijk ook nog alle aansluitingen in Deventer kwijt?? Terwijl overal in Nederland wordt gewerkt aan betere en snellere verbindingen is Enschede/Twente steeds weer het slachtoffer. :N
De A1 wordt drukker en drukker, en de trein wordt als alternatief steeds minder interessant.

Ik denk dat ik de gemeente, regio en provincie maar eens ga aanschrijven om formeel protest in te dienen bij de NS, voordat we straks helemaal zijn afgesloten van de rest van Nederland.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Frank »

Nou ja, wat ik ervan begrijp gaat de Berlijntrein straks weer rechtstreeks naar Amsterdam Centraal rijden. Ik neem aan dat daardoor weer fatsoenlijk twee intercity's per uur naar Enschede kunnen rijden. Dan is dat pijnpunt in ieder geval weer weg (was geloof ik ook problematisch met aansluiting op bussen). Voor sommige plaatsen ontstaat er dan weer een rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal, hoewel de reguliere overstap dan inderdaad verslechtert. Hoe de aansluitingen in Deventer gaan worden, met name op de s3600 is natuurlijk even afwachten; daarover zullen de laatste woorden ook nog niet gesproken zijn. Bovendien is er altijd nog het idee om de IJssellijn (Zwolle - Arnhem en verder richting Roosendaal) te versnellen, hoewel geloof ik niet eerder dan dienstregeling 2014. Mogelijk is dan een groot aantal problemen alweer verdwenen.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Justin »

Freek schreef:
RoelZ1 schreef:Vergeet niet dat Arriva niet meer het pendeltje Apeldoorn - Zutphen gaat rijden, maar een doorgaande serie Apeldoorn - Winterswijk gaat rijden. Die tijden zullen dus waarschijnlijk ook veranderen.
Nee hoor, Arriva onderzoekt of het mogelijk is om Apeldoorn-Zutphen en Zutphen-Winterswijk aan elkaar te koppelen is. Volgens mij is dat haast onmogelijk, je zou hooguit iets met het letterlijk aan elkaar koppelen kunnen doen, maar ook dan heb je een knoop in Zutphen. Ik verwacht in ieder geval niet dat er in 2013 een rechtstreekse trein rijdt.

Als je Zp-Ww omgooit moet Ww-Ah ook omgegooid worden. Anders krijg je of gekke bus aansluitingen op een van de twee lijnen en laat nou juist dat de kracht van die lijnen zijn.
In het verleden was er geloof ik op het ene half uur Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk en op het andere half uur Apeldoorn-Zutphen-Oldenzaal. Maar dan heb ik het over heel ver voor de jaren '90 :'). Mogelijk is het zeker -- wensbaar en inpasbaar zijn andere verhalen
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Frank »

Richting Winterswijk is de doorgaande verbinding (eenmaal per uur) in dienstregeling 1993/1994 komen te vervallen. Als gevolg daarvan konden zowel in Apeldoorn als Zutphen betere aansluitingen worden gegeven. Wanneer de rechtstreekse verbindingen met Enschede (?) vervallen is weet ik niet, dan zou ik de oude spoorboekjes eens uit het stof moeten halen.
imzadi
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 15:32

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door imzadi »

Dat de trein Amsterdam - Berlijn weer wordt losgehaald van de IC NO is het enige positieve, de verplichte overstap in Hengelo verdwijnt dan gelukkig. Al geeft dat nog geen directe verbinding Enschede-Amsterdam. De rest van Twente houdt dan eens in de 2 uur een rechtstreekse verbinding.

Versnellen van de s3600 zie ik weinig opleveren want op het traject Deventer-Zwolle is nauwelijks winst te halen, tenzij de IC niet meer zou stoppen op Olst en Wijhe. Maar ook dan is de winst slechts enkele minuten en moet er een extra sprinter Zwolle-Deventer-(Arnhem?) worden ingevoerd. Dat zie ik niet gebeuren.
Als men de aansluiting in Deventer wil handhaven zou de 3600 dus ca 15 minuten moeten meeverschuiven, en dat gaat ten koste van de overstap in Zwolle tussen de s3600 en de IC naar/van Groningen/Leeuwarden.

De lijn Enschede-Zwolle zal bij het ingaan van de dienstregeling 2013 zeker nog niet rijden, als de bouwactiviteiten nog meer vertragen hebben we pas op z'n vroegst in 2014 weer verbinding met Zwolle.

Een rit van Twente naar Groningen/Friesland/Drenthe zal in ieder geval in 2013 een kwartier langer duren, want hoe dan ook ben je OF de aansluiting in Deventer kwijt, OF de aansluiting in Zwolle. Voor 2014 is het dan maar afwachten.
Enschede-Amsterdam CS wordt dus 10 minuten langer, en wat de gevolgen voor de verbinding naar Zuid Nederland zijn is afwachten, maar als de 3600 niet wordt meegeschoven komt er minimaal een kwartier reistijd bij.

Al met al ziet het er voor ons erg negatief uit en lijkt een zeer groot deel van Nederland een kwartier verder van ons verwijderd.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Frank »

Met versnellen van de IJssellijn heb ik het met name over het traject Arnhem - Nijmegen. Dat levert dan mogelijk in Deventer en Zwolle ook gewijzigde tijden en aansluitingen op (maar zoals gezegd niet eerder dan dienstregeling 2014 vanwege capaciteitsproblemen tussen Arnhem en Nijmegen). Maar dat zal ook nog een puzzel van formaat worden, net als dienstregeling 2013 denk ik zo. Maar de extra reistijd naar Amsterdam Centraal is inderdaad een forse verslechtering.

Er zijn natuurlijk niet alleen verslechteringen geweest. In 2009 is de stoptrein Apeldoorn - Deventer - Almelo doorgetrokken naar Enschede (doordeweeks overdag tweemaal en op zaterdag overdag eenmaal per uur). Richting de Randstad is het inderdaad niet altijd beter geworden. Had stiekem een beetje gehoopt dat vanaf dienstregeling 2013 de spitstreinen naar Deventer de hele dag door zouden gaan rijden. Zeker nu er mogelijk ook een frequentieverhoging naar Sittard aankomt; eerlijk gezegd had ik dat wat minder verwacht, maar misschien dat ik qua reizigersaantallen wel helemaal mis zit.
Laatst gewijzigd door Frank op wo 12 okt 2011, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

MdJ schreef:Het plan om de 3600 niet meer op Nml, Est en Ahz te stoppen kun je meteen uitvoeren natuurlijk... Dan issie in Zp en Dv ongeveer een kwartier eerder. En laat nu net je de knoop van zp en Dv omgooien net een kwartier.
Maar ja, dan moet er tussen Arnhem en Nijmegen weer een nieuwe stoptrein komen. Ik vraag me af of dat past (of de s3100 moet ingekort worden tot Ah).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door webguy »

Antwoordt eerder was Nee, past enkel als de trein naar Tiel tot Elst rijdt, waar weer een nieuw perron voor nodig. Maar dan weer alleen als Heinz weg ging geloof ik, anders blijf je een kruising houden... Kan dus nog 10 jaar duren...
imzadi
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 15:32

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door imzadi »

Van Enschede naar de Randstad valt het nog wel mee, behalve Amsterdam CS dan. Maar naar Noord Nederland zijn de verbindingen sinds de grote wijziging in het spoorboekje al fors verslechterd en daar komt nu dus nog een kwartier bij. En naar het laat aanzien worden de verbindingen naar Zuid Nederland ook een kwartier verslechterd, of men moet de 3600 een kwartier verschuiven wat elders weer grote gevolgen zal hebben.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten