Oude intercitystops

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Oude intercitystops

Bericht door Vinny »

Tegenwoordig wordt maar al te snel geklaagd dat de Intercity bij elke godvergeten molshoop stopt, en dat dat vroeger kennelijk niet het geval was. Bij deze het bewijs dat ook in het verleden op discutabele plaatsen intercities gestopt hebben:
Afbeelding
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Oude intercitystops

Bericht door Dubbele P »

Hmm, interessante foto! Heb je ook een jaartal voor ons?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Oude intercitystops

Bericht door Karl »

Was dat omdat er anders geen trein stopte te Dordrecht Zuid en Prinsenbeek? Zoja, wat dan voor Lage Zwaluwe? Zonee, waarom zou die trein daar dan stoppen?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Oude intercitystops

Bericht door Vinny »

Nou de foto is gewoon dit jaar genomen :lol:
Hij staat op particulier terrein (Bij BAM-rail in Rotterdam om precies te zijn). Omdat er vroeger niet met flapjes gewerkt werd, maar met rollers moet dit een bestaande treinserie zijn geweest. Ik weet niet uit welk jaar.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Oude intercitystops

Bericht door Vinny »

wat dan voor Lage Zwaluwe?
Lage Zwaluwe werd bediend door de treinen van Dordrecht naar Roosendaal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oude intercitystops

Bericht door Daniel »

@Dubbele P: de foto moet, aangezien volgens Vinny station Lage Zwaluwe alleen door treinen naar Roosendaal bediend werd, haast wel van voor opening van de fly-over bij Moerdijkbrug aansluiting zuid zijn.
In ieder geval van na 1973 (openingsjaar Dordrecht Zuid) en die fly-over is ergens in de jaren '90 gebouwd. Helaas helpt het type CTA niet om een kleinere bandbreedte in jaartallen te krijgen... die bestonden zelfs in 1988 nog :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Oude intercitystops

Bericht door Karl »

Vinny schreef:Lage Zwaluwe werd bediend door de treinen van Dordrecht naar Roosendaal.
Lage Zwaluwe lag eerst alleen aan Roosendaal - Dordrecht? Lag de aansluiting dan ten noorden van Lage Zwaluwe en werd er langs het station gereden? Dat lijkt me nogal vreemd omdat je dan vanuit het dorp Lage Zwaluwe eerst een spoorlijn kruist waar geen station aanligt en langs een ander station wel.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oude intercitystops

Bericht door Daniel »

Lage Zwaluwe was destijds een station met twee perronsporen. Pas na het station lag de aftakking van de lijn naar Breda, zoals te zien op het sporenplan uit 1985 :wink:

Zojuist trouwens teruggevonden dat de fly-over Lage Zwaluwe (en daarmee de viersporigheid) hoogstwaarschijnlijk in 1991 gerealiseerd is. In dat jaar is er namelijk een wijziging in de emplacementstekeningen geweest...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Oude intercitystops

Bericht door Ruben »

Niemand die even op het ding kan kijken naar het, ongetwijfeld aanwezige, ingegrafeerde jaartal in het beton? :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oude intercitystops

Bericht door Daniel »

Tja, ben er vorige week nog langs gekomen... 'tis zoiets waar je niet op let. En via Google kom ik toch vooral terecht bij info over de HSL Fly-over bij Lage Zwaluwe.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Oude intercitystops

Bericht door Ruben »

Misschien dat het in het kader van Rail 21 was???
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oude intercitystops

Bericht door Daniel »

Laat ik hier nu enkele informatieboekjes over de Rail21-projecten hebben liggen... Lage Zwaluwe staat op de kaart daarin niet als onderdeel van de Rail21-plannen aangegeven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oude intercitystops

Bericht door reisthijs »

Karl schreef:Was dat omdat er anders geen trein stopte te Dordrecht Zuid en Prinsenbeek?
Ik heb hier het spoorboekje van '89, waarin bovenstaande IC-verbinding 1900 voorkomt (Den Haag-Eindhoven, stopte ook in Rijswijk).

Sommige stationnetjes werden in die tijd blijkbaar erg creatief bediend. Er was toen ook een sneltrein 5400 (voorloper van de s2200) die overal stopte tussen Den Haag en Breda (ook in Lage Zwaluwe), maar niet in Rijswijk, Delft Zuid en Dordrecht Zuid.

Dan was er bijvoorbeeld ook nog de IC 5500 (voorloper van de s3400) die in De Vink stopte, want daar stopte geen stoptrein.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Oude intercitystops

Bericht door Dubbele P »

Vinny schreef:Nou de foto is gewoon dit jaar genomen :lol:
Hij staat op particulier terrein (Bij BAM-rail in Rotterdam om precies te zijn). Omdat er vroeger niet met flapjes gewerkt werd, maar met rollers moet dit een bestaande treinserie zijn geweest. Ik weet niet uit welk jaar.
Het viel me wel al op dat die CTA niet in bepaald geweldige conditie verkeert. Hij is nogal rot bij het afdakje en volgens mij hoorde er een plaat tussen de ruit en de bak te zitten, waardoor je het mechanisme niet zo goed kon zien.

Wat doet hij overigens bij BAM? Staat hij daar als versiering? Dan mag hij toch wel wat beter onderhouden worden! Het zou overigens best interessant zijn om eens te zien wat er nog meer aanwezig is op de rol.

Waren deze CTA's trouwens ook al centraal bediend (en dus CTA te noemen) of werden deze nog lokaal aangestuurd (bijvoorbeeld vanuit het stationsgebouw)?
Daarnaast heeft er ook nog een variant van deze bakken bestaan die ook de vertrektijd liet zien, eveneens met een viertal rolletjes. Waren dit weer nieuwere bakken dan deze of enkel 'luxere uitvoeringen' die op grotere/belangrijkere stations hingen?

(Zoals bekend interesseren CTA's me wel ;))
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oude intercitystops

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Er was toen ook een sneltrein 5400 (voorloper van de s2200) die overal stopte tussen Den Haag en Breda (ook in Lage Zwaluwe), maar niet in Rijswijk, Delft Zuid en Dordrecht Zuid.
Die 5400 reed toch naar Eindhoven? Tenminste, ik weet zeker dat ik op railfaneurope.net ooit foto's van DDM-1 als sneltrein 5400 naar Eindhoven gezien heb :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oude intercitystops

Bericht door reisthijs »

In de spits reed de 5400 inderdaad door naar Eindhoven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Oude intercitystops

Bericht door Vinny »

Goh in de goede oude tijd zonder corridor-denken :lol:

Wel jammer dat het IC-flex model door de tijd heen steeds minder populair werd. Volgens mij bestaat het concept nu helemaal niet meer in Nederland. Voor IC-verbindingen die twee maal per uur rijden en stops hebben op station's met minder dan 500 reizigers per werkdag zou het een oplossing kunnen zijn: het ene half uur op station x en het andere half uur op station y.

Nog een vraagje: ik kwam onlangs tegen dat Anna Pauwlona standaard als eindbestemming in de CTA-bakken zit. Welke treinserie heeft zijn eindbestemming in dit godvergeten gehucht gehad, en weet iemand wat hier de achterliggende oorzaak van was?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Oude intercitystops

Bericht door Karl »

Wat betreft IC-flex: volgens mij is het enige wat er een beetje op lijkt nog de stops te Veenendaal De Klomp en Driebergen-Zeist.
Het is een spectrum.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Oude intercitystops

Bericht door Mark »

Vinny schreef:Nog een vraagje: ik kwam onlangs tegen dat Anna Pauwlona standaard als eindbestemming in de CTA-bakken zit. Welke treinserie heeft zijn eindbestemming in dit godvergeten gehucht gehad, en weet iemand wat hier de achterliggende oorzaak van was?
Niet ooit een sneltrein vanuit Asd die nu allemaal in Sgn eindigen?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Oude intercitystops

Bericht door Vinny »

Karl schreef:Wat betreft IC-flex: volgens mij is het enige wat er een beetje op lijkt nog de stops te Veenendaal De Klomp en Driebergen-Zeist.
Het is bijna IC-flex. Het betreft alleen twee verschillende treinseries. IC-flex zou ook op dezelfde treinseries toegepast (moeten) kunnen worden. Ik ken daar zelf geen voorbeelden van (behalve bij niet-planmatige treinen: zo stopt een omgeleide Beneluxtrein soms in Duivendrecht of soms in A'dam Bijlmer)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten