Dienstregeling 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Thom91 »

Heb het gewijzigd, niks mis met je ogen ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Geert »

VIRM schreef:- Na de volledige ‘Omklap Oude Lijn’ is er geen IC-verbinding meer tussen Schiphol en Den Haag HS. Een overstap op Leiden Centraal is dus noodzakelijk.
Dat klopt, maar de verbinding tussen Den Haag HS met Leiden, Haarlem en Amsterdam wordt wel verbeterd: die verbinding wordt een strakke kwartierdienst in plaats van de scheve 10/20-dienst nu.
- Reizigers tussen Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal (en in het begin waarschijnlijk ook nog steeds aardig wat voor Leiden) maken gebruik van de s2600.
Dat is toch niet anders dan nu? Ook in deze dienstregeling is de s2600 de snelste verbinding tussen Amsterdam en Den Haag Centraal.
Overigens is de s2600 in de nieuwe dienstregeling niet veel sneller dan de s2200 via Haarlem: het scheelt maar 1 minuut reistijd (34 vs. 35 minuten).
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door VIRM »

Thom91 schreef:Heb het gewijzigd, niks mis met je ogen ;)
Er is zoveel mis met mijn ogen dat ik de buitenwereld terroriseer met een blindenstok. :mrgreen: Maar in dit topic dus niet. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef:- Het aandeel van de toeslag/reserveringsvrije treinen afneemt tot ver onder de helft, terwijl de frequentie op de lijn wel wordt opgevoerd.
Dat klopt niet helemaal. Inderdaad zijn de toeslagvrije treinen straks in de minderheid maar dat komt juist doordat de frequentie NIET wordt opgevoerd. Er rijden nu 10 treinen per uur tussen Amsterdam C en Schiphol en dat is in de uiteindelijke situatie ook zo. Samen met de verbinding Zaandam-Schiphol zijn dat 12 treinen per uur waarmee het baanvak als 'vol' wordt gezien.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Klaasje »

Maar vervolgens rijden ze op een baanvak met minder homogeen verkeer straks wel 14 x per uur. :X
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door VIRM »

reisthijs schreef:
VIRM schreef:- Het aandeel van de toeslag/reserveringsvrije treinen afneemt tot ver onder de helft, terwijl de frequentie op de lijn wel wordt opgevoerd.
Dat klopt niet helemaal. Inderdaad zijn de toeslagvrije treinen straks in de minderheid maar dat komt juist doordat de frequentie NIET wordt opgevoerd. Er rijden nu 10 treinen per uur tussen Amsterdam C en Schiphol en dat is in de uiteindelijke situatie ook zo. Samen met de verbinding Zaandam-Schiphol zijn dat 12 treinen per uur waarmee het baanvak als 'vol' wordt gezien.
Je hebt gelijk, ik heb het schema'tje aangepast!
Dreigt de Westtak dan eigenlijk niet een soort 'flessenhals' te worden? Naar mijn idee heeft de s2600 wel eens lichte vertragingen richting Den Haag. De s3300 (als je die erbij betrekt) heeft ook niet altijd een geweldige punctualiteit. Gooi daar 6 HSL-treinen per uur bij...
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Wubbo »

De westtak is niet echt een flessenhals: zo groot zijn de snelheidsverschillen niet (het scheelt maar 2 stops). Schiphol en Amsterdam Centraal zijn veel meer een flessenhals.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Meltrain »

Ik heb waarschijnlijk wel een oplossing voor de verbinding Dordrecht - Utrecht.
Is het niet mogelijk om in de Noord-Oost de treindelen 'om te draaien'?
Dus vanuit Gvc / Rtd komt het Haagse deel als eerste binnen en daarna het Rotterdamse deel en vanuit Amf vertrekt het Rotterdamse deel eerst en daarna pas het Haagse deel.
Hierdoor kan de NO drie minuten eerder aankomen in en drie minuten later vertrekken uit Rtd, waardoor de overstap van/naar de s2200 nog wel mogelijk is.

(Eenzelfde verhaal zou dan kunnen gelden voor het omwisselen van de s2000 en s2800, wat als extra voordeel heeft dat ook Gvc - Amf 4x per uur per IC mogelijk wordt. :idea: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Dan krijg je dus een overstap van 3 minuten, ik betwijfel of dat wel binnen de normen valt van haalbare overstappen. Cross-platform kunnen ze immers nooit worden (of nouja, hooguit in één richting).
En het betekend ook dat je de voortreinen om moet gooien. Vanuit Rotterdam zou je namelijk een kering van 2 minuten krijgen in Utrecht, dus wil je die dingen blijven rijden dan zou je die vanuit/naar Den Haag moeten laten gaan/komen.

De s2800 krijgt daarmee ook een later pad op Utrecht -> Amersfoort en een vroeger pad op Amersfoort > Utrecht (i.v.m. haalbaarheid keringen, voor Amf -> Rtd zou het bv. 1 minuut worden anders). En dat kan weer niet omdat dan de s5500 in de weg zit en van Amersfoort naar Utrecht ook nog een goederenpad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:De westtak is niet echt een flessenhals: zo groot zijn de snelheidsverschillen niet (het scheelt maar 2 stops). Schiphol en Amsterdam Centraal zijn veel meer een flessenhals.
Het hele probleem van Amsterdam en omgeving is volgens mij dat je nergens de ruimte hebt om treinen even aan de kant te zetten. Om in te halen of te laten wachten om optimaal de flessenhals in te sturen. Stilstaande treinen staan echt overal in de weg, en daarom moet alles maar zoveel mogelijk doorrijden. Daarnaast helpt het ontbreken van een dubbele vork bij de Riekerpolderaansluiting ook niet echt bij het stroomlijnen van het geheel. Die laatste ligt er gelukkig in 2016, maar dan is inmiddels de treindienst ook alweer uitgebreid.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Vinny »

Ik denk ook dat het westtakprobleem als tijdelijk wordt gezien omdat de Hispeed treinen uiteindelijk naar Amsterdam Zuid moeten worden afgeleid. Volgens mij wordt er in OV Saal op vrij korte termijn een keerspoor gebouwd bij de RAI ergens voor Hispeed. Maar ik weet niet of dit plan overeind is gebleven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door RoelZ1 »

Voorlopig alleen een ruimtereservering. De keersporen en het gebruik staan gepland voor de lange termijn, ik geloof vanaf 2025.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Vinny »

Ah dan is dat toch op de lange baan geschoven. Excuses. Ik ben helaas geen SAAL kenner meer, er zijn gewon te veel dingen door elkaar heen gaan lopen, met allerlei verschillende termijnen... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Mark »

Ik zit het nu pas eens door te kijken... valt me op dat je van Rotterdam naar Schiphol alleen nog maar met overstap in Leiden, of met de Benelux kunt reizen of zie ik dat verkeerd?

Beetje karig in dat geval als je het mij vraagt...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Geert »

Ja, dat klopt. En je kunt natuurlijk met de Fyra reizen als je wat sneller en zonder overstap wilt reizen.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Mark »

Mja, die had ik niet meegeteld... moet je per slot van rekening ook toeslag voor betalen dus echt een fatsoenlijk alternatief vind ik dat ook niet. :N
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Ardan »

Ja ho hu en met dat extra ingelaste ding natuurlijk :Y Puur gedaan omdat NS wil doen alsof ze het zielig vinden dat iedereen die een béétje normale reistijden wil nu met Fyra moet.
Ik doe ook maar wat
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door RoelZ1 »

Voor die extra IC hoef je natuurlijk geen toeslag te betalen. Het is gewoon een binnenlandse IC en geen Fyra.

Maar dan nog: 2 euro toeslag voor een echte Fyra is toch ook weer niet zo veel voor 20 minuten tijdwinst?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Stefan »

Nee, maar voor die toeslag wil ik wel een betrouwbare verbinding.. Op dit moment is de kans dat bijvoorbeeld de s2100 (op tijd) rijdt een stuk groter dan de s900, dan is m'n keuze snel gemaakt. -o-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door RoelZ1 »

Een tip: Koop een ongedateerd toeslagkaartje, pas als je 5 minuten voor vertrek van de Fyra vrijwel zeker weet dat hij op tijd zal vertrekken stempel je je toeslagkaartje af. Als de Fyra niet op tijd rijdt kan je het kaartje de volgende keer weer proberen te gebruiken.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Chauf21 »

Daar heb je niet zo veel aan als je op een bepaalde tijd hebt afgesproken. Je komt dan (veel) te laat op je bestemming. Of, je had al rekening gehouden met een langere reistijd, maar dan heeft het maar beperkt zin om met de Fyra te reizen. Het voordeel van de kortere reistijd is immers al vervallen.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Stefan »

Inderdaad, dat was precies waar ik op doelde. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Cookie »

De nieuwe dienstregeling is intussen geïmplementeerd op http://bahn.hafas.de :) . Zag dat er nog een extra trein komt te rijden op Gn - Vdm, vertrekt om 0.33 uur uit Gn .
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Thijs »

Heeft iemand een idee of de CNL-treinen ergens in een internationale reisplanner staan? Ik kan ze namelijk niet vinden in Hafas. Ik weet dat de CNL vanaf december een kwartier later in Arnhem binnenkomt en een ander pad krijgt op Emmerich-Amsterdam, maar ik was dus benieuwd welke (in de folder van DB staan wel enkele tijden, maar niet volledig en zonder perronsporen).
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door VIRM »

Heeft iemand enig idee wanneer NS de nieuwe dienstregeling 'doorgeeft' aan 9292ov? Daar staat de uiterste datum voor reizen plannen op zaterdag 10 december.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten