Nieuwe bekleding voor ICM

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door hidihi »

Binnenkort worden alle tweede klas stoelen van de ICM treinen op nieuw gestoffeerd. De stoelen die tijdens de laatste revisie geplaatst zijn worden snel vuil en zijn moeilijk schoon te maken. De zitplaatsen worden bekleed met kunst leer, deze stof is ook te vinden in de DDZ treinen

Bron: Rail magazine nr 288
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door The best »

Hadden ze dat niet van te voren kunnen bedenken?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Ennes »

Dan nu ook nog een stofzuiger aanschaffen voor de bekleding van de SLT!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door midnet »

tja, als iedereen echt alles van tevoren zou weten dan kunnen we dit forum ook wel opheffen. Natuurlijk weet jij dat best wel voor je winnende geluksnummers?
Maar op dit topic: jammer, ik zit toch veel liever op dat stof als op dat plastic dat ze kunstleer noemen. Tussen de richels van die kunststof zit trouwens ook vaak enorm veel troep. Vraag me wel af, waarom dat in elke omringend buitenland wel goed gaat met die stoffen bekleding. Toen destijds de wagons (code vergeten, die destijds achter de lok op Amsterdam-Maastricht reden en nu meest IJssellijn) gingen renoveren en er ook stoffen bekleding kwam, zijn er enorm uitgebreide tests gedaan, o.a. ook naar hoe de totale kosten, incl. schoonmaken en vandalisme en levensduur, zou uitpakken.
Laatst gewijzigd door Ruben op zo 16 okt 2011, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid verbeterd.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door MdJ »

ICRm.

En ja, dat zijn dezelfde banken, maar dan met een ander kleurtje.
Bij twijfel: gebruik beton.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Roelof88 »

Is dat kunstleer anders dan dat de ICM voor de revisie had? Want dat was toch skai-bekleding?
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Mark »

Skai = kunstleer.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Roelof88 »

Mark schreef:Skai = kunstleer.
Ja dat weet ik, maar je hebt verschillende soorten kunstleer, alleen mijn vraag is of ze precies deze soort weer gaan gebruiken of een ander soort kunstleer.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door willy84 »

Grappig dit. Iedereen met een beetje verstand had dit al van te voren kunnen bedenken. Als je een gemiddelde ICM bekijkt dan komen de vieze stoelen je tegemoet.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door AppleMoose »

ICRm heeft ook stoffe bekleding, maar die lijken schoner te zijn... :roll:
Ligt het dan aan de stoffering of in welk landsdeel het materieel doorgaans rijdt?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Suus »

Eerlijk gezegd vind ik ICRm en VIRM viezer eruitzien dan ICM.

En ook de bekleding van SGM vind ik na jaren van intensief zitten er niet echt vies uitzien, hooguit een beetje versleten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Geert »

Bij ICM zie je tegenwoordig vaak donkere plekken op het zitvlak. Bij de ICR-stoelen zie ik dat veel minder, terwijl zachtgeel toch veel besmettelijker zou moeten zijn dan donkerblauw.

@Ronaldussen: valt er dan nog een peil op te trekken op de ICM-inzet dat je iets over zou kunnen zeggen over landsdelen?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door AppleMoose »

Het laatste half jaar niet meer, maar daarvoor vond ik de stoelen van icmm al snel vuil.
Misschien ligt het toch aan de soort stoffering. wellicht trekt het vuil eerder in de stoelen van icmm dan icrm en is het daardoor lastiger schoon te maken?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door hidihi »

Ronaldussen schreef:Het laatste half jaar niet meer, maar daarvoor vond ik de stoelen van icmm al snel vuil.
Misschien ligt het toch aan de soort stoffering. wellicht trekt het vuil eerder in de stoelen van icmm dan icrm en is het daardoor lastiger schoon te maken?
In het blad zeiden ze dat de stof dunner is dan in de VIRM treinen waardoor het zo snel vuil wordt en het had ook iets met de gladheid van de stof te maken. Ik vond het een summiere uitleg dus ik heb in het stukje alleen het verhaal van de nieuwe ICM bekleding overgenomen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Pim-AllianceB95 »

We zijn tien jaar verder en dat is helaas ook aan de 'nieuwe' bekleding te zien. In sommige stellen zit ondertussen in zeker de helft van de kussens scheuren. Zouden er nog plannen zijn om deze te vervangen? Met name de jongste stellen moeten, als ik goed geïnformeerd ben, toch nog wel even mee.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door VIRM »

Ik zit regelmatig in ICM, en het wordt er inderdaad niet schoner op.
Maar ik denk dat dit eerder een vraag is die je bij NS moet stellen. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door AppleMoose »

Als er al vervanging van de bekleding op de planning staat, zal dat nog wel ff duren. Zolang DDZ nog aan de kant staat, gaat NS geen extra ic-materieel aan de kant zetten als dat niet strikt noodzakelijk is.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door DDietzen »

Mocht de bekleding binnen enkele jaren wordt vervangen, dan hoop ik dat er wat stoelen van het (tegen die tijd uitgefaseerde) ICRmh kunnen worden hergebruikt. Die stoelen zijn naar mijn idee in een stuk betere staat dan die van ICM en zitten nog fantastisch ook.

Volgens mijn bierviltje zou je met de stoelen uit het ICRmh-park alle zittingen van de ICM-drietjes kunnen vervangen; de viertjes zijn jonger en dus kunnen die stoelen aannemelijk nog wat langer mee.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Wubbo »

Maar ICM heeft ook niet het eeuwige leven, de oudste stellen zijn ondertussen bijna 40. Ik denk dus dat er stellen aan de kant gaan zodra ICNG instroomt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Klaasje »

Hou er maar rekening mee dat ICM in grote aantallen aan de kant staat als ICNG flink is ingestroomd. Dat gaat straks heel snel, dus ik zou nu maar zorgen voor mooie filmpjes, foto's en ritjes.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door reisthijs »

Dan hebben we het voorlopig dus over de drietjes, daarvan zou de uitstroom moeten beginnen als ICNG flink is ingestroomd. Ik denk dan vooral vanaf dienstregeling 2024, dan is het de bedoeling dat de IC's over de Hanzelijn met ICNG gaan rijden.
De ICM-viertjes kunnen nog wel even mee (tot uiterlijk 2030), en dan kunnen onderdelen uit de drietjes of ICRm vast nog goed van pas komen. Er is ook (nog) niet genoeg ICNG besteld om die allemaal te vervangen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door VIRM »

Hoeveel extra ICNG's zou NS in theorie moeten bestellen om ook alle ICM's te vervangen?
Beul van de blindegeleidelijn
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door DDietzen »

ICR is pakweg 21.000 zitplaatsen (75 A en 225 B). ICM is zo'n 35.000 zitplaatsen (87 drietjes en 50 viertjes). De huidige bestelling ICNG omvat ruim 33.000 zitplaatsen (49 vijfjes en 50 achtjes). Dan heb je dus nog zo'n 23.000 zitplaatsen extra nodig: met bijvoorbeeld 35 vijfjes en 35 achtjes kom je er dan wel. Let op: da's dus één-op-één vervanging, zonder extra stellen voor reizigersgroei.
Laatst gewijzigd door DDietzen op di 23 nov 2021, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door CamilleKreemers »

Werd ICR niet vervangen met deze treinen en dan later in een vervolgorder ICM?
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door DDietzen »

Volgens mij zou met de bestaande order ook al een deel van het ICM vervangen worden. Anders is er wel héél ruim ingekocht, 33.000 zitplaatsen ICNG om slechts 21.000 zitplaatsen ICR te vervangen (waarbij bovendien voor ICR zo'n grote materieelreserve wordt aangehouden dat er effectief maar zo'n 15.000 zitplaatsen tegelijk in dienst zijn). Natuurlijk werd er 'op de groei' ingekocht gezien de populariteit van de IC direct, maar een groei in de orde van 50-100% lijkt me toch licht overdreven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten