'Vertraging door station Westervoort'

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door Jaimie »

'Vertraging door station Westervoort'

WESTERVOORT/ WINTERSWIJK - Het nieuwe station Westervoort gaat in de spits zorgen voor vertraging op de lijn Arnhem-Winterswijk. Dat leidt ertoe dat de toch al krappe aansluiting in Arnhem richting de Randstad verloren gaat. Die vrees uit vervoerder Syntus.

De vervoerder heeft berekend dat er vier extra treinen nodig zijn voor de bediening van Westervoort, dat op 11 december opent. Volgens Syntus kost dat twee miljoen euro, kosten die zij wil delen met de Stadsregio Arnhem/ Nijmegen. Die weigert dat en spreekt van een 'onterechte' eis. Syntus heeft daar bezwaar tegen aangetekend. Deze dinsdag is er een hoorzitting voor een bezwarencommissie.

Normaal rijdt de trein die in Arnhem aankomt meteen terug richting Winterswijk, maar doordat de stop in Westervoort twee tot drie minuten duurt, kan dat niet meer. Er moet al een trein klaar staan voor tijdig vertrek en daarvoor zijn volgens Syntus in totaal twee extra treinen nodig.

Die treinen zijn al aangeschaft, maar ze waren volgens de vervoerder eigenlijk bedoeld om in de spits de reizigersstroom in Westervoort op te vangen. Anders worden de treinen overvol, hetgeen vertragingen in de hand werkt, aldus Syntus.

Die wil, om dat tegen te gaan nu nóg twee extra treinen, maar daar heeft de Stadsregio geen geld voor over. Die wil de uitspraak van de commissie afwachten en op basis daarvan 'verdere afspraken maken met Syntus.'

Bron: Dagblad Gelderlander d.d. 18-10-2011
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... rvoort.ece
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door webguy »

En Syntus is een PR offensief begonnen.
Bekijk de prezi (soort dia presentatie) hier: http://prezi.com/kdm6ylx19iha/syntus/?a ... a54f8d24f6

Edit: Afgesplitst van Concessie 2013 topic
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door visgraat »

Dit is toch absurd. Je kan al bij de bouw van het station nagaan dat het problemen gaat geven dat:
a.) de kering in Arnhem te krap gaat worden
b.) de aansluitingen richting Utrecht/Amsterdam v.v. gemist gaan worden (2 minuten overstaptijd - 2 minuten extra reistijd = 0 minuten overstaptijd).
Ik dacht alleen wel dat de NS ook sneller zou zijn tussen Arnhem en Utrecht. Dus kan je iets later weg uit Arnhem. Maar daarmee blijft het gewoon veel te krap.

Blijkbaar heeft Syntus te problemen wel ingezien, maar wilde de regio niet meebetalen aan maatregelen. Dan kan je het beste zeggen het hele project niet door te laten gaan. De beste oplossing lijkt mij: Het station nog niet in dienst nemen.

Een andere oplossing zou zijn om nu al een sneltreinenproduct te introduceren, maar dat betekent dat bepaalde stations terug gaan naar een halfuurdienst. Wat misschien ook een deel van de problemen kan wegnemen, is het koppelen van Winterswijk - Arnhem aan Arnhem - Tiel. Maar dat geeft weer andere complicaties.

Een zelfde wordt straks Hengelo Gezondheidspark: Door de extra stop komt de knoop in Hengelo onder druk. Ze zouden eerst eens moeten beseffen of ze dat wel willen voordat ze een schop in de grond steken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door reisthijs »

visgraat schreef:Ik dacht alleen wel dat de NS ook sneller zou zijn tussen Arnhem en Utrecht. Dus kan je iets later weg uit Arnhem.
Dat klopt, de IC's richting Utrecht vertrekken 2 minuten later uit Arnhem, dus de overstaptijd blijft 2 minuten. Dat zou nog steeds een aansluiting kunnen zijn als het cross-platform was.

(Volgens de reisplanner gaan de treinen naar Ut van spoor 11 vertrekken, terwijl de treinen uit Dtc meestal op 6 of 9 binnenkomen, en heel soms op spoor 10: dan is er ineens wel een korte aansluiting)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door Freek »

Vanaf december zal er inderdaad geen crossplatform aansluiting meer zijn, alleen op de momenten dat er een ICE rijdt is er sprake van een (krappe, dus achterlicht?) aansluiting zijn.

Overigens zou ik oppassen om de zwarte piet naar De Stadsregio te schuiven, er wordt hier maar een kant van het verhaal belicht, die van Syntus. Arnhem-Winterswijk is nog nooit aanbesteed (Arriva is straks de eerste winnende vervoerder) dat maakt de afspraken wat minder doorzichtig. In andere concessies is het namelijk normaal dat de vervoerder opdraait voor de kosten uit reizigersgroei. Daarnaast is het stoppen van Westervoort opgenomen in het verlengingscontract dat Syntus en de Stadsregio een paar geleden hebben ondertekend. Afhankelijk van wat daar in staat, dat weet ik niet, kan het dus ook zo zijn dat Syntus ook voor de extra stellen voor Westervoort moet betalen.
De Stadsregio stelt overigens dat niet Westervoort debet is aan het verlies van de aansluitingen maar het project sporen in Arnhem. Door de gewijzigde infra is het lastiger om een crossplatform overstap aan te bieden. Dus ook daar is er sprake van een discussie die volgens mij niet zo zwart-wit is als dat Syntus deze stelt in de Prezi.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 576
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door busentrein »

Maar het meest vreemde is dat de trein die in opdracht van de stadsregio rijdt (s30700) station Westenvoort voorbij rijdt en de trein van de provincie (s30900) zal gaan stoppen op dit station. Nou hangen ze in de spits nog net niet met de benen buiten de trein, dus deze mensen zullen verzekerd zijn van een staanplaats als de capaciteit van de treinen hetzelfde blijft...

Ook is er wel degelijk gevolg te zien in aansluitingen... Zo gaat de aansluiting te Velperpoort richting Presikhaaf verloren... Ik mag hopen dat BRENG hier rekening mee gaat houden... om nou 300 studenten in 2 amba's te vervoeren zal ook niet werken...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door fogeltje »

Als die mensen de hele bus benutten (alle zitplaatsen bezetten en helemaal doorlopen naar achteren) dan kom je al een heel eind. 300 zal niet lukken in twee bussen, maar stiekem kunnen best veel mensen in een Ambassador, als je de plek maar benut.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door Freek »

Nee dat is niet vreemd dat de s30700 er niet stopt. Je wil een zo eenduidig mogelijke dienstregeling maken, dus in de avonduren en op zondag dezelfde dienstregeling als op andere momenten. Daarvoor moet je de s30900 laten stoppen op Westervoort, anders krijg je daar dus een verspringing van een kwartier.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door visgraat »

De Stadsregio stelt overigens dat niet Westervoort debet is aan het verlies van de aansluitingen maar het project sporen in Arnhem.
De nieuwe infrastructuur op station Arnhem maakt de cross-platform lastig. Dat is wel jammer voor de belangrijkste overstaprelatie. Je creëert meer (perron)spoorcapaciteit, maar daarbij wordt de overstaprelatie slechter. Dat klinkt een wrang voor de reizigers.

Anderzijds wordt Utrecht - Arnhem sneller.

Het betekent wel dat de overstap heel krap zal worden (afgezien of dat nu officieel wel of niet een overstap is). Maar een extra station Westervoort zal hoe dan ook de aansluiting nog krapper, aldanniet onhaalbaar maken. Als je zonder dat station 2 minuten extra hebt, zul je in praktijk de aansluiting waarschijnlijk vaak halen, maar met die extra stop niet.
Overigens zou ik oppassen om de zwarte piet naar De Stadsregio te schuiven,
Sorry, misschien heb ik een verkeerde indruk. Sinds de gesplitste aanbesteding van Arnhem - Doetinchem heb ik niet meer zo'n hoge pet op van de stadsregio. Maar misschien is dit onterecht.

Ook Syntus zal een rol hebben in de besluitvorming; de stadsregio is wel eindverantwoordelijke. Zij hadden ook kunnen besluiten het station te openen wanneer de nieuwe concessie ingaat (dus een jaar later). Syntus weet pas anderhalf jaar dat zij geen rol meer hebben op het traject vanaf eind volgend jaar. De stadsregio blijft wel gewoon.

Ik neem aan dat wat in Prezi wordt gepresenteerd door Syntus ook daadwerkelijk is overeengekomen met de stadsregio. Mocht dit niet zo zijn, dan ben ik met je eens dat Syntus ook veel te verwijten valt.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door marvinkok »

fogeltje schreef:Als die mensen de hele bus benutten (alle zitplaatsen bezetten en helemaal doorlopen naar achteren) dan kom je al een heel eind. 300 zal niet lukken in twee bussen, maar stiekem kunnen best veel mensen in een Ambassador, als je de plek maar benut.
Maximum aantal passagiers voor een Amba is 80...
Gelede Citaro is 120 meen ik.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door visgraat »

Dat is leuk om te weten, maar het wijkt naar mijn idee een beetje af van het topic. Ik zou het wel leuk vinden om te weten hoe je bijvoorbeeld denkt over de opening van het station, de exta reistijd die daardoor ontstaat, waardoor aansluitingen onder druk komen te staan en eventueel vertraging eerder zal doorwerken, de overvolle treinen waar mensen in Westervoort nog bij moeten, enz.
busentrein schreef:Ook is er wel degelijk gevolg te zien in aansluitingen... Zo gaat de aansluiting te Velperpoort richting Presikhaaf verloren... Ik mag hopen dat BRENG hier rekening mee gaat houden... om nou 300 studenten in 2 amba's te vervoeren zal ook niet werken...
Sorry, ik heb 'm niet door. Bedoel je dat je twee bussen wilt laten rijden tussen Westervoort en de HAN?
Laatst gewijzigd door visgraat op wo 19 okt 2011, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door Thijs »

visgraat schreef:Het betekent wel dat de overstap heel krap zal worden (afgezien of dat nu officieel wel of niet een overstap is). Maar een extra station Westervoort zal hoe dan ook de aansluiting nog krapper, aldanniet onhaalbaar maken. Als je zonder dat station 2 minuten extra hebt, zul je in praktijk de aansluiting waarschijnlijk vaak halen, maar met die extra stop niet.
Het interessante is dat de s30900 op precies dezelfde tijd zal aankomen in Arnhem uit Winterswijk, als in de huidige dienstregeling. Syntus heeft met minuten zitten spelen en is marges en realistischere rijtijden gaan gebruiken, waardoor dit eruit kwam. Natuurlijk heb je helemaal gelijk dat de overstap er niet betrouwbaarder van wordt, zeker niet in de spitsen met alle drukte. Het wordt er niet beter van.

(overigens zie ik de serie s30900 ook wel eens te vroeg in Arnhem aankomen, het kan :P)

In de situaties dat de ICE uit Duitsland rijdt (waardoor - in tegenstelling tot nu - Syntus later uit Zevenaar weg moet) komt de s30900 aan op spoor 10. Dat geldt ook voor een van de drukste treinen, de trein die om 7.27 aankomt. Er zijn dus een paar enkele uitzonderingen gecreëerd waarbij er wel een cross-platform overstap is.

Logischerwijs kun je niet de hele dag de Syntus-treinen op spoor 10 behandelen, omdat je dan veel andere treinen hindert: de nieuwe sporenlayout is daar absoluut niet op gebouwd.
busentrein schreef:Ook is er wel degelijk gevolg te zien in aansluitingen... Zo gaat de aansluiting te Velperpoort richting Presikhaaf verloren...
Dat is nu ook al helemaal geen aansluiting (helaas). Tot en met dienstregeling 2006 wel, daarna niet meer.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door visgraat »

Dat betekent dat je zonder station Westervoort een minuut of twee eerder aankomt en dus ook op papier voldoende overstaptijd hebt. Kortom: Westervoort is dan wel degelijk een boosdoener. Wat is trouwens het probleem met structureel aankomen op spoor 10?
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door Thijs »

Het aankomen op spoor 10 is geen probleem, maar wel:

* Bij een korte kering vertrek je ook weer van spoor 10 richting Doetinchem en daarmee blokkeer je de gehele oostzijde van station Arnhem dat niet kan binnenkomen.
* Bij een lange kering moet je van spoor 10 naar Arnhem Berg en dan weer naar spoor 6 rangeren. Bekijk maar eens wat voor hinder dat oplevert aan de westzijde (veel aankomende en vertrekkende treinen worden dan geblokkeerd).

Het hele idee van het nieuwe sporenlayout in Arnhem is dat álle treinen (m.u.v. 1 treinserie) elkaar ongehinderd en zonder conflict kunnen aankomen en vertrekken. Dat vereist dat de treinen Arnhem-Doetinchem/Winterswijk op spoor 6 worden behandeld.

Pak de nieuwe sporenlayout op Arnhem er anders maar eens bij. :P
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door visgraat »

Kan ik daarop zien welke treinen waar langs rijden?

Ik begrijp de keuze dat het heel goed is om alle kruisingen eruit te halen (op één na). Maar dan krijg je de volgende keuze:
a.) Treinen kruisen niet. Dit voorkomt incidenteel dat er incidenteel een extra vertraging van 2 minuten opgelopen wordt.
b.) Honderden overstappers hoeven geen trappen te lopen en zullen veel vaker hun aansluiting halen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door Freek »

visgraat schreef:Dat betekent dat je zonder station Westervoort een minuut of twee eerder aankomt en dus ook op papier voldoende overstaptijd hebt. Kortom: Westervoort is dan wel degelijk een boosdoener. Wat is trouwens het probleem met structureel aankomen op spoor 10?
Kijk dat is de kip-ei discussie: Want zonder het nieuwe Arnhem, maar met het nieuwe Westervoort was de overstap ook geen probleem geweest want dan was de overstap gewoon crossplatform. Je komt nu tijd te kort doordat je én niet crossplatformk kan én in Westervoort moet stoppen. Als een van deze 'dingen' er niet was geweest was er geen probleem. Kortom: het is maar net waar je de bal wil neerleggen.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door Thijs »

visgraat schreef:Kan ik daarop zien welke treinen waar langs rijden?

Ik begrijp de keuze dat het heel goed is om alle kruisingen eruit te halen (op één na). Maar dan krijg je de volgende keuze:
a.) Treinen kruisen niet. Dit voorkomt incidenteel dat er incidenteel een extra vertraging van 2 minuten opgelopen wordt.
b.) Honderden overstappers hoeven geen trappen te lopen en zullen veel vaker hun aansluiting halen.
De treindienst rondom Arnhem is dusdanig druk dat bijvoorbeeld 2x/uur een rangeerbeweging spoor 10 >> Arnhem Berg >> spoor 6 echt niet leuk is hoor. Dat geldt ook voor andere veranderingen, om maar persé cross-platform aan te bieden. Voor de nieuwe sporenlayout van Arnhem is nu simpelweg gekozen voor het vermijden van zowat elke kruisende beweging en niet voor cross-platformoverstappen. Die keuze is gemaakt en daar moet je je dan nu ook aan houden, zo simpel is het. Anders hebben we de afgelopen jaren de boel voor niks verbouwd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door reisthijs »

Als men de overstapnormen zou herzien is er (op papier) eigenlijk helemaal geen probleem. Als de trein uit Doetinchem om .27 aankomt en de trein naar Utrecht om .31 vertrekt zit daar dus 4 minuten tussen. Dat is, nu de nieuwe tunnel open is, toch goed haalbaar? Op die momenten dat de s30900 pas om .29 aankomt, is er een cross-platform overstap dus ook geen probleem.

De norm was vroeger ook 4 minuten, vanwege de verbouwing in Arnhem was daar 5 minuten van gemaakt, logisch gezien de langere loopafstanden met die tijdelijk brug. Dat kan nu best weer teruggedraaid worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door visgraat »

Ja, klopt en dan zouden ze dat ook moeten verwerken in de reisplanner. Ik ben wel benieuwd hoe dat in praktijk gaat, omdat Syntus vreest voor gemiste aansluitingen. Ik denk dat je in de ochtendspits toch beter niet op de aansluiting kan rekenen richting Utrecht.
Kijk dat is de kip-ei discussie: Want zonder het nieuwe Arnhem, maar met het nieuwe Westervoort was de overstap ook geen probleem geweest want dan was de overstap gewoon crossplatform. Je komt nu tijd te kort doordat je én niet crossplatformk kan én in Westervoort moet stoppen. Als een van deze 'dingen' er niet was geweest was er geen probleem. Kortom: het is maar net waar je de bal wil neerleggen.
Ja, dat klopt. De vernieuwing van Arnhem was in tegenstelling tot de opening van station Westervoort noodzakelijk. Bovendien levert dat voor de intercity van/naar Utrecht een versnelling en robuustere dienst op. Dit is juist weer ten gunste van de overstaptijd van/naar de Achterhoek.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door Thijs »

Dat klopt helemaal: als gevolg van de nieuwe sporenlayout bij Arnhem kunnen de IC's naar Utrecht later vertrekken uit Arnhem en eerder aankomen in Arnhem, omdat de snelheid verhoogd is en er niet meer gekruist hoeft te worden.

Daarnaast kan Syntus straks ongehinderd aankomen en vertrekken en hoeven ze daarbij niet meer op een kruisende trein te wachten: dat gaat ook voor een betere punctualiteit zorgen, verwacht ik.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door visgraat »

Ik vraag me dan nog wel een ding af: Wordt er met ontwerp van de spoorlayout goed rekening gehouden met cross-platform. Ik heb het idee als je het goed uitgedacht had dat je met 8 perronsporen aan zowel de eis van kruisingvrij als crossplatform voor de grootste groep reizigers had kunnen voldoen.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door Thijs »

Heb daar ook wel eens over zitten nadenken. De enige mogelijkheid lijkt mij een dubbele dive-under, in plaats van een enkele. Zodat de bewegingen Zutphen>Arnhem>Nijmegen op de allerhoogste sporen konden worden afgehandeld en dan door de 2e dive-under konden worden gestuurd. Ik kan mij geen ander ontwerp bedenken.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door visgraat »

Ok, ja kan me ook voorstellen, want dan heb je spoor 6 t/m 9 nodig voor IC's Utrecht - Nijmegen en treinen richting de Achterhoek.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 576
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door busentrein »

visgraat schreef:Dat is leuk om te weten, maar het wijkt naar mijn idee een beetje af van het topic. Ik zou het wel leuk vinden om te weten hoe je bijvoorbeeld denkt over de opening van het station, de exta reistijd die daardoor ontstaat, waardoor aansluitingen onder druk komen te staan en eventueel vertraging eerder zal doorwerken, de overvolle treinen waar mensen in Westervoort nog bij moeten, enz.
busentrein schreef:Ook is er wel degelijk gevolg te zien in aansluitingen... Zo gaat de aansluiting te Velperpoort richting Presikhaaf verloren... Ik mag hopen dat BRENG hier rekening mee gaat houden... om nou 300 studenten in 2 amba's te vervoeren zal ook niet werken...
Sorry, ik heb 'm niet door. Bedoel je dat je twee bussen wilt laten rijden tussen Westervoort en de HAN?
Op dit moment is de aansluiting te Velperpoort bijzonder krap... Richting Presikhaaf is deze in de ochtendspits niet te halen, maar vanaf presikhaaf is deze misschien op papier niet te halen (als de ICE rijdt), maar in praktijk blijkt dat ik deze trein met groot gemak haal.

De bussen 3,26,27,29 en 44 hebben in de ochtend grote moeite om alle mensen mee te nemen als de s30900 leegloopt en de s7600 gemist is door de studenten
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Vertraging door station Westervoort'

Bericht door visgraat »

Oh zodoende. Als de aansluiting op Velperpoort wordt gemist, zijn de bussen richting Velp overvol. Dat lijkt me lastig op te lossen. Je kan trouwens ook een stukje lopen en lijn 5 nemen om de grote drukte te omzeilen en dichtbij afgezet te worden. De stadsregio heeft ook plannen om op termijn aan de andere kant van Presikhaaf een station te openen. Dan wordt de situatie waarschijnlijk weer anders, ook al is dat ook niet echt een loopafstand naar de HAN.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten