Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Ennes »

Ach zulke cijfers zijn in ieder geval weer voer door diegene die toevallig weer eens een vertraging oplopen, door wat voor oorzaak dan ook. Wat is er immers lekkerder dan zeiken op "De NS"
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Geert »

Nee, zulke cijfers zijn voer voor managers van NS die nu achterover gaan leunen omdat de score goed genoeg is :twisted:
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door VIRM »

Ik blijf een trein die niet heeft gereden/uit is gevallen en niet in de 'vertraingsstatistieken' wordt opgenomen pure onzin vinden. Er zaten immers reizigers te wachten op die trein die dan WEL vertraging oplopen...
Geert schreef:Nee, zulke cijfers zijn voer voor managers van NS die nu achterover gaan leunen omdat de score goed genoeg is :twisted:
Nee hoor, want volgensmij mocht de reisinformatie bij verstoringen worden verbeterd (die bestaat sowieso vaak uit standaardbandjes waar je als reiziger niet altijd wat mee kunt), de reinheid van de trein kan worden verbeterd (oftewel: niet alleen alle krantjes in de vuilniszak stoppen en dan klaarzijn als schoonmaakploeg) en de klantgerichtheid van de medewerkers kan nog worden verbeterd (hmm, ik vraag mij af waarom dat cijfer zo laag is. Ik kom juist de aardigste NS-medewerkers tegen :D).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Vinny »

Er is wel eens vaker geforumd dat je eigenlijk reizigersvertraging moet meten, maar dat is nou juist vrijwel niet te doen. Daarnaast bestaat het spoorwegnet uit een aaneenschakeling van schijnaansluitingen dus eigenlijk komen veel reizigers elke dag met -15 aan ofzo...
Ik ben van mening dat wanneer je jaar op jaar hetzelfde meet tegen dezelfde criteria dat je dan dezelfde trend te zien moet krijgen . :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ThisRulez
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 26 sep 2011, 11:37

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door ThisRulez »

Vinny schreef:Er is wel eens vaker geforumd dat je eigenlijk reizigersvertraging moet meten, maar dat is nou juist vrijwel niet te doen. Daarnaast bestaat het spoorwegnet uit een aaneenschakeling van schijnaansluitingen dus eigenlijk komen veel reizigers elke dag met -15 aan ofzo...
Ik ben van mening dat wanneer je jaar op jaar hetzelfde meet tegen dezelfde criteria dat je dan dezelfde trend te zien moet krijgen . :Y
Wat voor schijnaansluitingen bedoel je? Die dan gewoon in de resplanner worden getoond of die je als reiziger haalt omdat je doorloopt/rent?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Ennes »

ThisRulez schreef:
Vinny schreef:Er is wel eens vaker geforumd dat je eigenlijk reizigersvertraging moet meten, maar dat is nou juist vrijwel niet te doen. Daarnaast bestaat het spoorwegnet uit een aaneenschakeling van schijnaansluitingen dus eigenlijk komen veel reizigers elke dag met -15 aan ofzo...
Ik ben van mening dat wanneer je jaar op jaar hetzelfde meet tegen dezelfde criteria dat je dan dezelfde trend te zien moet krijgen . :Y
Wat voor schijnaansluitingen bedoel je? Die dan gewoon in de reisplanner worden getoond of die je als reiziger haalt omdat je doorloopt/rent?
Als een aansluiting in de reisplanner staat is het geen schijnaansluiting. En wat Vinny (sorry dat ik je een keer gelijk moet geven) zegt, is natuurlijk wel zo in de beleving van een reiziger.
VIRM schreef:... en de klantgerichtheid van de medewerkers kan nog worden verbeterd (hmm, ik vraag mij af waarom dat cijfer zo laag is. Ik kom juist de aardigste NS-medewerkers tegen :D).
Hier gaat het ook vaak mis met wat volgens NS de klant wil (reizigerspanel), en wat de gemiddelde reiziger wil.
NS wil dat het personeel een rondetijd maakt binnen een x aantal minuten, en of dat nou service of controleren is maakt hierin niet uit, terwijl diezelfde NS je wel met een volle VIRM VI op pad stuurt, zou je die gaan knippen, dan haal je met geen mogelijkheid die rondetijd, loop je een serviceronde, dan heeft zo´n 75% geen conducteur gezien, ook al heb je oogcontact/gesproken met elkaar, want je hebt pas de conducteur gezien als je kaartje is geknipt.

Daarnaast wil een reiziger natuurlijk altijd dat je op ze wacht, of ze zelf al te laat bij de trein zijn maakt daarbij niet uit. En direct na het ontstaan van een verstoring moet de conducteur allemaal oplossingen hebben (en dan heb ik het over de periode waarbij verder nog niets bekend is), en kunnen vertellen dat er bussen klaarstaan.

De conducteur die een kaartje + verhoging uitschrijft, om wat voor reden dan ook, die is per definitie een klootzak, en niet klantvriendelijk.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan waarom de klantgerichtheid van het personeel laag scoort vanuit het oogpunt van veel reizigers.

Maar ook tussen het NS personeel zitten natuurlijk horken, dat zal ik ook niet ontkennen
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Klaasje »

Het mooiste vind ik inderdaad de reizigers die profiteren van vertragingen en die verwachten dat het personeel daarbij helpt maar die vervolgens wel een dag later klagen dat hun trein vertraagd was.. Dan denk ik.. "gister had je er nog profijt van, dat hoort bij het spel" :')
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Geert »

Maar soms gaan dingen ook echt knullig mis. Dinsdag maakte ik mee dat in Nijmegen de s4400 uit 's-Hertogenbosch laat arriveerde, maar op de vertrektijd van de s3000 reden we het station binnen. De conductrice van de s3000 moet dat gezien hebben (de trein reed aan de andere kant van het perron binnen en ik zag de conductrice naar de stoptrein kijken), en toch gooide ze de deuren dicht. Als reiziger ben je op zo'n moment niet echt tevreden over de klantgerichtheid van het personeel, en bovendien ben je als personeel dan ook gewoon niet geinteresseerd in de reiziger.

Dat gezegd hebbende: er zijn natuurlijk ook heel wat personeelsleden die zulke dingen wel door hebben en met de reiziger meedenken, en dat wordt natuurlijk ook zeer gewaardeerd. Het wordt niet altijd uitgesproken maar de waardering is er zeker Ennes ;)
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Daelea »

Het gebeurt ook vaak genoeg dat de s3000 en de s3500 of de s3100 en de s800 op Ut (normaalgesproken cross-platformoverstap) niet op elkaar wachten: mijn s3100 is al meerdere keren vertrokken op precies het moment dat de s800 binnen komt rijden...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Ennes »

Het vervelende is dat er geen goed en fout is, aan de ene kant wil men het sluitsein effect voorkomen, terwijl men aan de andere kant wil dat we op tijd vertrekken. Je zal hier dus altijd een afweging bij moeten maken (ik geef toe sommige gaat dat beter af als een ander) maar hier 1 minuut wachten, kan voor een ander weer een gemiste overstap op een ander station betekenen, en soms zijn treinopvolgingen zo strak dat een minuut wachten, een minuut vertraging voor een volgende trein betekent.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Vinny »

Toen ergens begin deze eeuw de punctualiteitscijfers op een dramatisch dieptepunt terecht waren gekomen, toen was het probleem ook de uitval "wegens logistieke problemen", vertragingen die echt wel meer waren dan 5 minuten (ze konden oplopen tot drie kwartier), gebrekkige reisinformatie, (kleine) criminaliteit en gedemotiveerde medewerkers. Gelukkig is de situatie aanzienlijk verbeterd :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Fles »

Geert schreef:Maar soms gaan dingen ook echt knullig mis. Dinsdag maakte ik mee dat in Nijmegen de s4400 uit 's-Hertogenbosch laat arriveerde, maar op de vertrektijd van de s3000 reden we het station binnen. De conductrice van de s3000 moet dat gezien hebben (de trein reed aan de andere kant van het perron binnen en ik zag de conductrice naar de stoptrein kijken), en toch gooide ze de deuren dicht. Als reiziger ben je op zo'n moment niet echt tevreden over de klantgerichtheid van het personeel, en bovendien ben je als personeel dan ook gewoon niet geinteresseerd in de reiziger.
Maar omdat de s3000 en de s3100 toch samen een kwartierdienst rijden is er niet zo veel aan de hand ook. Was de aansluiting een halfuursverbinding geweest, dan is 1 zo'n actie meteen goed voor honderd GtbV claims. Denk dat zo'n HC daar dan echt wel op aangesproken wordt, zeker als het vaker gebeurt. Maar nu dus niet. Want er is geen probleem :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Geert »

Ja behalve dan dat de s3100 niet meer reed op het tijdstip dat ik beschreef. Had ik er niet bijgezet, dat maakt hier inderdaad wel een verschil (+30 voor mij, +15 voor reizigers naar Utrecht/Asd).

Overigens heeft Vinny wel gelijk, 10 jaar terug was er wel iets meer aan de hand. Sowieso denk ik dat het totaalproduct (frequentie, snelheid, betrouwbaarheid) in Nederland wel beter is dan in bijvoorbeeld België.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Suus »

Ik denk dat het totaalproduct wat in Nederland wordt neergezet sowieso beter is dan wat je in veel andere landen aantreft, alleen op het gebied van comfort en persoonlijke service misschien wat minpunten, maar voor de rest is er vergeleken met de rest van de wereld weinig reden tot klagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Vinny »

Overigens heeft Vinny wel gelijk, 10 jaar terug was er wel iets meer aan de hand. Sowieso denk ik dat het totaalproduct (frequentie, snelheid, betrouwbaarheid) in Nederland wel beter is dan in bijvoorbeeld België.
Wel ironisch, 10 jaar geleden waren de Belgische spoorwegen punctueler, betrouwbaarder en klantvriendelijker dan in Nederland (alleen heel erg inefficient). Het afgelopen decennium is het in België echter fors achteruitgegaan en in Nederland heel erg vooruitgegaan.

Overigens vind ik vergelijkingen met buitenlanden als Frankrijk en Duitsland weer erg slecht te maken: In die landen is veel meer lange afstandsvervoer, en dat is vatbaarder voor vertragingen en verstoringen. Daarnaast vind ik in grotere landen een veel groter onderscheid tussen steden en het platteland: in Duitsland roesten de plattelandsstations bij wijze van spreken weg terwijl in Nederland daar nauwelijks sprake van is. Juist omdat Nederland nog redelijk verstedelijkt is loont een investering beter dan in laten we zeggen: Oost-Duitsland of de Ardennen ofzo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Suus »

Ook langeafstandstreinen worden geacht op tijd te rijden. En in Duitsland lukt dat maar met 4 op de 5 langeafstandstreinen.

Op stationsgebied is Duitsland ook met de kleine stationnetjes veel beter dan België. In België heeft een groot deel van de stations geen eens verharde perrons, dat is in Duitsland, ook in de delen van Oost-Duitsland waar ik ben geweest, redelijk zeldzaam. Wel is het onderhoud soms wel eens matig, maar er lopen heel veel grote projecten her en der. Op sommige plekken in Oost-Duitsland zien de stations er beter uit dan op sommige plekken in Nordrhein-Westfalen hoor.

Van de zomer was ik in Baden-Württemberg, ik heb denk ik wel 50 stations tegelijk gezien waar Max Maulwurf aankondigde dat het station werd voorzien van liften. Dat varieerde van grote stations (Karlsruhe Hbf) via middelgrote stations als Esslingen am Neckar tot kleine stations als Marbach am Neckar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten