Het grote computertopic! #3

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Nee, dat is zo'n (jubelopmerking van Deadlock/afbrandopmerking van Fles) programma inderdaad :')
Ik haat printers en alles wat printen faciliteert.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door Suus »

Okee, gisteren bij het Gemeentemuseum in Den Haag geweest. Daar hadden ze ook Novell, maar wat een verschil met op mijn werk zeg. Snel, duidelijk ingedeeld en het heeft geen drivergezeik bij iets simpels als een USBstick.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door Fles »

Bee schreef:Nee, dat is zo'n (jubelopmerking van Deadlock/afbrandopmerking van Fles) programma inderdaad :')
Ik haat Novell en ik haat deadlock. En ik vind printen tof :P Zoiets? _O-
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door Fles »

Bee schreef:Natuurlijk heb ik die oplossing geprobeerd :mrgreen:

Toch blijf ik van mening dat printers uit de hel komen.
Whehehe :P Hijsleuk :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door Fles »

Wacht even. Waarom denkt mijn processor dat hij met zijn TWAALVEN is? :mrgreen:

Afbeelding

Belachelijk. Ik zit een MOV van 500 MB te converteren naar AVI en nouww... dan wil een thread of 4-5 nog weleens net aan de 10 % van zijn kunnen komen... :') Overkill has a name :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door Suus »

Grappig, ik zit juist AVI's naar MOV's te converteren *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door webguy »

Lang leve 6 cores :) Ik heb ook maar 4 cores en 8 threads.
Doet het dus nog prima :) Kreeg vandaag wel een nieuwe fan, de oude maakt enorm enorm enorm veel geluid door stof op plekken die ik niet kan schoonmaken enzo. Koste 40 euries, maar wel factory direct precies de goede ventilator... Dan maar biertje minder.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door TheKnitter »

Mag ik even kwijt dat PON (ja, die auto-importeur) wel erg vreemd werkt.

PON heeft de applicatie GIDS, wat voor ons Systeembeheerders/Applicatiebeheerders nogal eens kopzorgen geeft. Zoals nu ook. 3 Weken geleden is de datacenter uit Amsterdam verhuist naar ons eigen datacenter. Niet meer bij Global Switch.
De verbinding tussen PON en de GIDS-server verliep toen via een KPN glaslijn. Door de verhuizing naar Dordrecht moet er tijdelijk even weer op een koper verbinding gewerkt worden, ditmaal met Vodafone. Het wordt tzt weer glas.

Nu blijkt dat de firewall bij PON zo ingesteld staat, dat bij de koperverbindingen een sessie maximaal 1 uur inactief mag zijn. De gebruikers krijgen na inactiviteit van 1 uur of meer een melding "569, informeer Systeembeheerder onmiddelijk.". Deze melding komt alleen als de gebruiker weer iets met GIDS wil doen.

Wij eerst bij ons alles uitzoeken. Dat kòn het gewoon NIET zijn. Dus contact met Vodafone en PON. Vodafone: Niet bij ons een probleem. PON: Niet bij ons het probleem ...
Na 3(!!) weken van incidenten, vele testen, vele wijzigingen, was het probleem niet opgelost. Vandaag zei iemand van PON ineens "Ja, maar bij een koperverbinding staat de firewall zo ingesteld dat de sessie automatisch word afgebroken bij inactiviteit van 1 uur of meer" -o-

Dat konden hun de eerste dagen OOK wel zeggen.. Maar nee, het probleem ligt niet bij hun, zeiden zij.
Nu hebben zij de firewall regel aangepast dat de inactiviteit maximaal 4 uur is. Het probleem bij ons is dat er iets teveel medewerkers zijn om uit te leggen hoe en wat. EN dat de monteurs niet elke keer GIDS opnieuw moeten opstarten. De monteurs moeten gewoon tijdens het werk even in GIDS kunnen kijken om iets op te zoeken, weg te lopen, en later weer terug te komen bij die PC. Hetzelfde geld met een verkoper/servicemedewerker. Als die een werkorder maakt, moet die niet, terwijl hij een klant helpt, uit GIDS geknalt worden. Je raakt dan WEL alles kwijt waar je mee bezig was, bijvoorbeeld de werkorder.. En kan je opnieuw beginnen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door webguy »

Koper/glasvezel? Zijn dat dedicated lijnen naar de datacenter? Of gewoon het "normale" internet?
Snap dan niet wat er raar is dat een verbinding na een uur inactiviteit verbreekt. Vanuit efficientie/veiligheid is dat zelfs erg wenselijk. Waarom wordt de verbinding dan niet opnieuw opgebouwd na dat uur? Probleem zit dan dus toch bij GIDS, dat niet eerst retry probeert voordat die foutmelding wordt gegeven?
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door TheKnitter »

Ja, koper/glasvezel. En het gaat om de lijnen naar ons datacenter.
De firewall van PON verbreekt de sessie. Die sessie moet dan weer opnieuw aangemaakt (nieuwe opstart en login) worden. GIDS maakt, via de GIDS server van ons, weer verbinding met de GIDS-server bij PON. Van de PON-GIDS server worden actuele gegevens (prijzen, artikelen en wat dan niet allemaal nog meer) opgehaald. Op onze GIDS-server staan alleen de gebruikers, monteurs, en nog een paar dingen.
Dit probleem is er bij Glas niet. Daar kan je wel 5 dagen ingelogd zijn zonder verbroken verbinding. Die regel bestaat dus ook alleen bij de Koperverbinding, zoals PON telefonisch ook al zei.

Zelf houd ik mij niet veel met de GIDS-applicatie bezig, gezien ik de stagiair systeembeheerder ben. Maar met deze 'storing' heb ik mij er wel erg vaak mee bezig gehouden..
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door webguy »

Wat een onzin eigenlijk glasvezel/koper lijnen naar je datacenter. Hup, VPN tunnel over publiek internet en klaar is kees. Scheelt weer veel geld. Als je nou bepaalde bandwith benodigdheden had (en video deed bijvoorbeeld) kon je nog redenen bedenken om prive glasvezel te hebben...
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door TheKnitter »

In het datacenter word wel wat meer gebruikt als alleen de GIDS-server ;)
Onder andere 14 Terminal Servers (ja, de oude Sun kastjes... Gaan gelukkig vervangen worden door PC's), en nog aardig wat spulletjes daar. Exclusief het virtuele gedeelte hangen daar nu 26 fysieke servers.
Vanuit het datacenter moet vervolgens alles weer richting circa 25 vestigingen, met ruim 600 werkplekken.
En waarom er niet voor een VPN tunnel gekozen is, durf ik niet te zeggen.

Alles qua internet (koper&glas) word via KPN gedaan. De GIDS-server gaat nu dus via Vodafone. Reden: Durf ik niet 1-2-3 te zeggen..
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door webguy »

Kosten :P Plus dat KPN duurt het een half jaar om zo'n koperlijn te krijgen...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door Fles »

Ik haal volgens Speedtest.nl 15 Mbps down en 3 Mbps up. Terwijl ik betaal voor 100 Mbps full duplex :?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door webguy »

Naar welke server? Wel Amsterdam of Enschede? Dat kan veel verschil maken.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door Fles »

Geen idee.

Maar het wisselt nogal. Maxima 30 up en 10 down :')
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door Klaasje »

Fles schreef:Wacht even. Waarom denkt mijn processor dat hij met zijn TWAALVEN is? :mrgreen:
6 cores met Hypertreading?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Ik haal volgens Speedtest.nl 15 Mbps down en 3 Mbps up. Terwijl ik betaal voor 100 Mbps full duplex :?
Speedtest gaat dan ook nergens over.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door Fles »

Misschien niet, maar hoe moet ik DAN controleren of ik wel krijg waar ik voor betaal?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door webguy »

Speedtest is een realistische test, de cijfers zijn bij optimale omstandigheden. Als je een goeie server kiest is 'ie best betrouwbaar, en zou je provider de goede snelheid moeten leveren. Heb je al gebeld? Wat voor lijn is het verder? bij ADSL modems kan je vaak zien wat de snelheid is op het modem, maar dan zou je ADSL2+ hebben ofzo.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door Fles »

Glasssssss
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door webguy »

Dan zou ik ze eens bellen...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door Fles »

Ik kijk wel uit :shock: Vorige keer een UUR voor Jan Joker in de wacht gehangen: € 18,49 excl. BTW :evil: En nog geen steek opgeschoten dus.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door ODRAIL »

Stuur een mailtje :idea: :wink:.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #3

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Speedtest is een realistische test, de cijfers zijn bij optimale omstandigheden. Als je een goeie server kiest is 'ie best betrouwbaar, en zou je provider de goede snelheid moeten leveren. Heb je al gebeld? Wat voor lijn is het verder? bij ADSL modems kan je vaak zien wat de snelheid is op het modem, maar dan zou je ADSL2+ hebben ofzo.
Dat is echt complete bullshit. Ik haal via speedtest vaak slechts 5MB/sec terwijl ik met 12MB/sec makkelijk kan downloaden. Dat is een snelheid die ik regelmatig haal. Hetzelfde zie ik op het werk en gisteren nog bij een vriend van me. 200KB/sec terwijl ik een download van een van onze servers doe met 5MB/sec. Dat zijn geen kleine verschillen meer.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten