NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door Daniel »

NS enige kandidaat Hoekse Lijn
Geplaatst op: dinsdag 18 oktober 2011 20:03
Laatst bijgewerkt: dinsdag 18 oktober 2011 20:04


De NS is de enige kandidaat voor het voortzetten van de exploitatie van de spoorlijn naar Hoek van Holland. Het spoorbedrijf heeft zich als enige gemeld in de openbare aanbestedingsprocedure, laat de Stadsregio Rotterdam weten.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door Klaasje »

Zelfs Connexxion doet niet mee?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door Caspar »

Waarom is het voor de NS geen dure klus om met nieuw materieel te gaan rijden; NS heeft toch geen metro's achter de hand?
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door Thijs »

Het gaat om de resterende periode tot de ombouw naar metro.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door hidihi »

Wat ik niet heb kunnen terug kunnen vinden is of tweede/derdehandsmateriaal toegestaan is op de hoekselijn.
Als die oude plan V's er op mogen had een andere vervoerder op zich wel een gokje kunnen wagen maar als er voor die laatste paar jaar nieuw materiaal gevraagd wordt is het voor NS met met zijn SLT treinen alleen aantrekkelijk.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door WSM »

Is het programma van eisen ergens te vinden?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door reisthijs »

Als er gezegd wordt dat het voor andere vervoerders te kostbaar zou zijn om nieuw materieel aan te schaffen dan neem ik aan dat er dus eisen worden gesteld aan het materieel.

Maar goed, het enige alternatief voor een andere vervoerder zou zijn, om afgedankte V'tjes te huren bij NS - dat klinkt ook niet erg aantrekkelijk. Logisch dus dat alleen NS er brood in ziet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door Suus »

WSM schreef:Is het programma van eisen ergens te vinden?
Ik ben voor je op zoek.

Ik ben wel iets anders tegengekomen, namelijk dat de Parkshuttle vanaf december dit jaar voortaan alleen nog te gebruiken is tegen betaling door middel van de OV-chipkaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door AppleMoose »

Waarom voor die paar jaar dat er nog treinen rijden de boel nog willen aanbesteden en bovendien nog nieuw materieel eisen ook? :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door Geert »

De boel is opnieuw aanbesteed omdat het vorige contract afliep (de lijn was onderhands gegund aan NS, maar dat contract loopt binnenkort af). En zolang er nog geen PvE gevonden is weten we niet zeker of er nieuw materieel geëist is, maar aangezien er tegenwoordig SLT rijdt zal het voor NS geen probleem zijn om aan die eis te voldoen.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door Bastiaan »

Geert schreef:En zolang er nog geen PvE gevonden is weten we niet zeker of er nieuw materieel geëist is, maar aangezien er tegenwoordig SLT rijdt zal het voor NS geen probleem zijn om aan die eis te voldoen.
Tenzij er ook is geëist dat treinen moeten zijn voorzien van een toilet :P
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door reisthijs »

Dat zou bijzonder onlogisch zijn, de metro die er (als het aan de stadsregio lag) nu al had moeten rijden heeft immers ook geen toilet :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door visgraat »

Wat is het idee achter het ombouwen tot een metrolijn? Functioneert het treinsysteem niet goed?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door Ruben »

Het is een doodlopend stukje met een vooral regionale functie, sinds deze toch langs Schiedam Centrum komt is het dan redelijk gemakkelijk de metro door te laten rijden over dat stuk spoor. De metro vult de regionale functie aan doordat deze doorrijdt tot in de stad en daar ook een hoge haltedichtheid heeft.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door hidihi »

daarnaast komen er ook veel scholieren uit die regio die naar HBO scholen moeten op de Coolhaven en Dijkzicht en met een metro hoef je niet over te stappen
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door Dexter »

Als je het droog en zakelijk bekijkt, is het voor de meeste reizigers op de Hoekse Lijn een uitkomst om rechtstreeks en frequent naar het centrum van Rotterdam te kunnen reizen. Maar de reizigers die op Centraal op andere treinen overstappen, gaan er op achteruit. En is het metronet dan af? Ik mis nog een lijn vanaf Zuidplein via Lombardijen naar Ridderkerk. En als het even kan, verder door richting de Drechtsteden. Metrolijn F? :D
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door Suus »

Nee, na de ombouw van de Hoekse lijn is het metronet niet af. Maar ik geloof dat een lijn Kralingsezoom - Zuidplein dan de eerstvolgende lijn op de planning is, al is er twijfel over omdat deze in combinatie van een Nieuwe Kuip en een nieuw station in Rotterdam Zuid aangelegd zou moeten worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door reisthijs »

Dexter schreef:Maar de reizigers die op Centraal op andere treinen overstappen, gaan er op achteruit.
Voor reizigers richting Den Haag, Leiden, Dordrecht enz. zal het niet veel uitmaken, die kunnen straks gewoon in Schiedam overstappen op een IC. Alleen richting Gouda wordt het wat meer gedoe met een extra overstap (al kan het ook dan ook nog steeds met slechts één overstap, die metro komt uiteindelijk ook langs Alexander).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door hidihi »

Dexter schreef:Als je het droog en zakelijk bekijkt, is het voor de meeste reizigers op de Hoekse Lijn een uitkomst om rechtstreeks en frequent naar het centrum van Rotterdam te kunnen reizen. Maar de reizigers die op Centraal op andere treinen overstappen, gaan er op achteruit. En is het metronet dan af? Ik mis nog een lijn vanaf Zuidplein via Lombardijen naar Ridderkerk. En als het even kan, verder door richting de Drechtsteden. Metrolijn F? :D
Ik woon zelf in de Drechtsteden en ik zit niet echt op een metro te wachten en als ik in Ridderkerk zou wonen zou ik er geloof ik ook niet dat de metro de beste oplossing vinden. Er is namelijk vanuit Drechtsteden en Ridderkerk verschillende locaties in Rotterdam waar de reizigers naar toe reizen.

HBO studenten zitten op kr zoom en centrum en Wilhaminaplein
MBO studenten zitten voornamelijk op Rotterdam zuid
Werknemers werken weer in de haven of het centrum

Met zoveel verschillende plaatsen kun je niet goed door Eén metrolijn laten dekken. Ik denk dat vrije busbanen naast de A15 en A16 een betere oplossing zou zijn omdat bussen en busbanen goedkoper zijn dan metro's waardoor je vanuit de streek meer bussen naar verschillende plaatsen in Rotterdam kan sturen.

De enigste plaats in de streek waar ik geloof dat de metro de beste oplossing is Oud Beierland.
De metro in Rhoon is hemelsbreed maar 3 kilometer van Oud Beierland vandaan en aangezien de metro vanuit oud beierland toch altijd langs Zuidplein moet, kunnen reizigers vanuit Oud beierland op zuidplein snel overstappen op de metro de toekomstige metro Slinge Kr Zoom of een bus pakken naar de scholen op zuid.
vdgrail
Berichten: 1
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 13:46

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door vdgrail »

Hier de aanbestedingsopdracht vanuit de stadsregio: http://www.aanbestedingskalender.nl/not ... f516c81c7a
De opdracht is nog vrij vaag. Maar het biedt wel aanknopingspunten.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door Stefan »

hidihi schreef:De enigste plaats in de streek waar ik geloof dat de metro de beste oplossing is Oud Beierland.
De metro in Rhoon is hemelsbreed maar 3 kilometer van Oud Beierland vandaan en aangezien de metro vanuit oud beierland toch altijd langs Zuidplein moet, kunnen reizigers vanuit Oud beierland op zuidplein snel overstappen op de metro de toekomstige metro Slinge Kr Zoom of een bus pakken naar de scholen op zuid.
Ja, dream on. Een metro naar Oud-Beijerland.. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door hidihi »

Stefan schreef:
hidihi schreef:De enigste plaats in de streek waar ik geloof dat de metro de beste oplossing is Oud Beierland.
De metro in Rhoon is hemelsbreed maar 3 kilometer van Oud Beierland vandaan en aangezien de metro vanuit oud beierland toch altijd langs Zuidplein moet, kunnen reizigers vanuit Oud beierland op zuidplein snel overstappen op de metro de toekomstige metro Slinge Kr Zoom of een bus pakken naar de scholen op zuid.
Ja, dream on. Een metro naar Oud-Beijerland.. :)
ik beweer niet dat de metro er ooit komt. Zelf beweer ik alleen dat oud Beierland een van de weinige plaatsen zijn waar een metro voor reistijd verkorting en goede dekking van en naar Rotterdam kan zorgen en ik doe geen voorspellingen welke HOV en metro verbindingen de stadsregio ooit nog gaat aanleggen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door visgraat »

Was het niet ook ooit het idee Hellevoetsluis met het Rotterdamse spoornet te verbinden?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door reisthijs »

Ooit wel ja, maar dat was dan ook in plannen waarin Hellevoetsluis vele malen groter zou worden dan het nu is. Een variant daarop is het wat recentere idee om de metro vanuit Spijkenisse verder door te trekken.
hidihi schreef:aangezien de metro vanuit oud beierland toch altijd langs Zuidplein moet, kunnen reizigers vanuit Oud beierland op zuidplein snel overstappen op de metro de toekomstige metro Slinge Kr Zoom of een bus pakken naar de scholen op zuid.
Als er een metro van Ridderkerk naar Zuidplein zou rijden heeft dat voor de Ridderkerkers toch precies dezelfde voordelen? Alle belangrijke bestemmingen bereikbaar met hoogstens 1 overstap.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: NS enige kandidaat Hoekse Lijn

Bericht door hidihi »

reisthijs schreef:Ooit wel ja, maar dat was dan ook in plannen waarin Hellevoetsluis vele malen groter zou worden dan het nu is. Een variant daarop is het wat recentere idee om de metro vanuit Spijkenisse verder door te trekken.
hidihi schreef:aangezien de metro vanuit oud beierland toch altijd langs Zuidplein moet, kunnen reizigers vanuit Oud beierland op zuidplein snel overstappen op de metro de toekomstige metro Slinge Kr Zoom of een bus pakken naar de scholen op zuid.
Als er een metro van Ridderkerk naar Zuidplein zou rijden heeft dat voor de Ridderkerkers toch precies dezelfde voordelen? Alle belangrijke bestemmingen bereikbaar met hoogstens 1 overstap.
Het verhaal is dat Ridderkerk veel oostelijker gelegen is(zuidplein en kr zoom is ongeveer de zelfde afstand) en als je dan via Zuidplein naar Kralingsezoom reist maak je een enorme omweg. Oud beierland is zuid westelijk van Rotterdam en als je vanuit Oud Beierland via Zuidplein naar Kralingse zoom een metro maakt reis je in een vrij rechte lijn naar kr zoom waardoor het dan wel aantrekkelijk is om op Zuidplein over te stappen op de toekomstige metro naar de Kralingsezoom
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten