Strippenkaart na 2 november niet meer geldig in Brabant

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strippenkaart na 2 november niet meer geldig in Brabant

Bericht door Daniel »

Omdat ze het gebruiken van de chipkaart bij je door de strot willen duwen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Strippenkaart na 2 november niet meer geldig in Brabant

Bericht door fogeltje »

In de Hermesbussen roept de omroepstemdame nu bij elke eerste halte van een plaats om "vanaf 3 november kunt u niet meer reizen met de strippenkaart. Gebruik de OV-chipkaart of koop een kaartje bij de buschauffeur". Pin me niet vast op de letterlijke tekst.

Aan de ene kant vind ik dit heel goed! Echter denk ik dat veel mensen bij het horen van dit zullen denken dat je een dalurendagkaartje kunt blijven kopen. En ja, ik weet dat het op de posters en flyers duidelijk vermeldt staat, maar niet iedereen bekijkt die dingen en als ze dan die stem horen zullen ze weer van alles gaan denken.

Ik plan begin november overigens redelijk wat vertraging, ondanks alles zal er in de bus toch veel gevraag en discussie naar het dalurendagkaartje komen ben ik bang. Ook denk ik dat het imago van het OV zal kelderen, het wordt immers "drie keer zo duur". Mensen staan er niet bij stil dat het dagkaartje belachelijk koop was en dat vergeleken met de strippenkaart de OVC met korting vaak veel voordeliger is.

Overigens blijf ik de ritkaarten voor Brabant raar vinden, 3 euro per rit, ongeacht de lengte. Bij lange ritten zonder overstap kan het dus voordelig zijn om juist een kaartje te kopen, zoals Eindhoven - Veghel voor 9 uur als random voorbeeld. Eindhoven - Uden zal zelfs met korting duurder zijn denk ik. In de stad is het dan weer heel erg duur (maar daar valt ook de meeste tijdswinst te behalen als daar de kaartverkoop afneemt). Voordeel is wel dat er maar 1 kaartje is, geen verwarring over hoeveel het gaat kosten en minder verschillende kaartjes bij de chauffeur op de plank. Doet me denken aan de plank van de Hermes chauffeurs die vroeger tig verschillende kaartjes in Nijmegen op de bus hadden (dalurendagkaartjes in twee varianten, twee soorten KAN-kaartjes, twee soorten Veolia dagkaarten, twee soorten dal-kaartjes Arnhem en dan het reguliere assortiment nog; wat dat betreft is het tegenwoordig wat eenvoudiger geworden).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Strippenkaart na 2 november niet meer geldig in Brabant

Bericht door reisthijs »

Datzelfde verhaaltje wordt ook omgeroepen in de Connexxionbussen in Utrecht, maar als ik het goed onthouden heb werd daarbij ook vermeld dat een kaartje bij de chauffeur duurder is. Wel zo duidelijk.

De prijs van een ritkaartje af laten hangen van de lengte van de rit is anders ook niet alles, dat merk je nu bij Arriva in Zuid-holland: een kort ritje kan dan wel voor 2 euro, maar voor de wat langer eritten wordt het al snel erg duur (Utrecht-Gorinchem is nu 10 euro, bijna een verdubbeling van de oude prijs)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strippenkaart na 2 november niet meer geldig in Brabant

Bericht door Daniel »

Zover ik kan herinneren wordt er niet gemeld dat het kaartje bij de chauffeur duurder is. Zal vanmiddag nog weleens goed luisteren...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Strippenkaart na 2 november niet meer geldig in Brabant

Bericht door fogeltje »

reisthijs schreef:Datzelfde verhaaltje wordt ook omgeroepen in de Connexxionbussen in Utrecht, maar als ik het goed onthouden heb werd daarbij ook vermeld dat een kaartje bij de chauffeur duurder is. Wel zo duidelijk.

De prijs van een ritkaartje af laten hangen van de lengte van de rit is anders ook niet alles, dat merk je nu bij Arriva in Zuid-holland: een kort ritje kan dan wel voor 2 euro, maar voor de wat langer eritten wordt het al snel erg duur (Utrecht-Gorinchem is nu 10 euro, bijna een verdubbeling van de oude prijs)
Dat is ook de bedoeling van de vervoerders, ze willen de mensen aan de OVC hebben en maken daarom de prijzen van ritkaartjes duur. En ik had verwacht dat men dat juist in Noord-Brabant ook gaat doen waar tot nu toe heel veel mensen bij de chauffeur een kaartje kopen (wel slechts 1x per dag, maar dan nog).

Wellicht dat ze in Brabant de zin weglaten dat het duurder is omdat het dus in een aantal gevallen niet zo gaat zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Strippenkaart na 2 november niet meer geldig in Brabant

Bericht door Geert »

In Utrecht heb ik ook niet gehoord dat het duurder is, volgens mij wordt alleen omgeroepen dat je een kaartje bij de chauffeur kunt kopen. En losse ritkaartjes zijn haast altijd duurder, dat is toch ook logisch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strippenkaart na 2 november niet meer geldig in Brabant

Bericht door Daniel »

Vanmiddag even goed geluisterd en ik kan het bij deze bevestigen: in Utrecht geen melding dat het kaartje bij de chauffeur duurder is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Strippenkaart na 2 november niet meer geldig in Brabant

Bericht door fogeltje »

Morgen is het zo ver. En natuurlijk is er geen oplossing gekomen :') Waarom ook, het is niet in het interesse van de vervoerders om dit op te lossen, dit zijn makkelijk verdiende centen. Ik denk dat ik gewoon toch ga proberen om mijn geld terug te vragen. Als het via het reactieformulier niet lukt, dan via een brief naar de klantenservice. Hopelijk lukt het bij Arriva wel. Ze hebben de eerste keer wel netjes geld teruggegeven. Van de tweede heb ik nog geen bericht (maar van een later ander restitutieverzoek wel).

NB. Ik had niet verwacht dat er nu een TECHNISCHE oplossing zou zijn, echter zonder gedoe vergoedingen uitkeren is een tijdelijke oplossing en ook daar lijkt niks van te komen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Strippenkaart na 2 november niet meer geldig in Brabant

Bericht door fogeltje »

RIP:
Afbeelding
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Strippenkaart na 2 november niet meer geldig in Brabant

Bericht door fogeltje »

http://www.nu.nl/binnenland/2660213/man ... ffeur.html

De eerste frustratie over het afschaffen van de strippenkaart zijn er al. Te triest voor woorden.
"Een touringcar is geen bus"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Strippenkaart na 2 november niet meer geldig in Brabant

Bericht door visgraat »

Tja, dat je je even afreageert, OK, maar op deze manier...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten