OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
@Dexter: trekt de VIRM dan minder snel op dan de DDAR die normaal gesproken in de s5700 rijdt?
Overigens zag ik de afgelopen week ook wel af en toe SGMm in de s5700. :)
Overigens zag ik de afgelopen week ook wel af en toe SGMm in de s5700. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Ja, veel minder snel zelfs. Ter vergelijking: Als ik uit Ledn vertrek en vol opschakel met een VIRM, zit ik pas na de flyover bij Warmond op de 140. Met een DDAR + 1700 bereik ik die snelheid al voor de brug over het water.VIRM schreef:@Dexter: trekt de VIRM dan minder snel op dan de DDAR die normaal gesproken in de s5700 rijdt?
Als je dan veel stopstations kort op elkaar hebt en ook nog een krappe rijtijd, is het een sport om op tijd te blijven rijden want met een VIRM haal je een veel minder hoge snelheid tussen de stations. Daartegenover staat dat je wel lekker veel zitplaatsen hebt in een VIRM VI.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Volgens gegevens die ik wel eens heb gezien zou een VIRM 5 km nodig hebben om van 0 naar 140 km/h te kunnen komen. Een mDDM-DDAR zou daar maar 3 km voor nodig hebben.
Een Virm VI heeft ongeveer net zoveel zitplaatsen als een DDAR+1700.
Een Virm VI heeft ongeveer net zoveel zitplaatsen als een DDAR+1700.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Dat klopt wel ja, met een VIRM doe je daar ongeveer 5 kilometer en 3 minuten over. Een DDAR + 1700 heeft inderdaad bijna net zoveel zitplaatsen als een VIRM, daar heb je ook gelijk in. Maar daaronder zijn veel klapstoeltjes en krappe zitjes in nissen. Ik bedoelde eigenlijk meer dat een VIRM meer comfortabele zitplaatsen heeft dan een DDAR.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Aah (A) Overigens is een 6-baks DDZ waarschijnlijk sneller dan een VIRM-VI qua aanzet.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Is de fly-over bij Warmond de fly-over waar de spoorlijn zich splitst in een deel richting haarlem en een deel richting Schiphol, of het viaduct met de A44?Dexter schreef:Ja, veel minder snel zelfs. Ter vergelijking: Als ik uit Ledn vertrek en vol opschakel met een VIRM, zit ik pas na de flyover bij Warmond op de 140. Met een DDAR + 1700 bereik ik die snelheid al voor de brug over het water.VIRM schreef:@Dexter: trekt de VIRM dan minder snel op dan de DDAR die normaal gesproken in de s5700 rijdt?
Als je dan veel stopstations kort op elkaar hebt en ook nog een krappe rijtijd, is het een sport om op tijd te blijven rijden want met een VIRM haal je een veel minder hoge snelheid tussen de stations. Daartegenover staat dat je wel lekker veel zitplaatsen hebt in een VIRM VI.
Dan zul je ongetwijfeld blij worden met de opening van station Sassenheim. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Nu is iets al gauw sneller dan een VIRM, maar ik vraag het me af. Een mDDM is ontworpen om met 3 of 4 bakken dienst te doen en heeft dacht ik ongeveer de helft van het vermogen van een 1700. We gaan het (hopelijk) eind dit jaar zien.Klaasje schreef:Aah (A) Overigens is een 6-baks DDZ waarschijnlijk sneller dan een VIRM-VI qua aanzet.
@VIRM: Klopt, dat is waar de lijn Ledn - Hlm aantakt aan de Schiphollijn. En nee, ik word niet blij van de opening van station Sassenheim. (A) De Schiphollijn is zowat nog de enige lijn in de Randstad waar ik regelmatig kom waar je lekker door kan rijden met een stoppert. Als je vanuit Ledn eenmaal lekker op gang bent, mag je dan alweer in de ankers.
Laatst gewijzigd door Dexter op do 20 okt 2011, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Is VIRM altijd zo traag dan? Heb nooit zo het idee dat het ontzettend traag is..
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Ach, je zal tijdens het vertrek niet worden ingehaald door een omaatje op een scootmobiel, maar met VIRM kan je in vergelijking ander materieel (ook in vergelijking met ander IC-materieel) niet zo lekker fel optrekken.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Ik heb een klein rekentrucje gedaan: Als alle bakken van de DDZ 2 ton zwaarder worden dan ze nu als DDAR zijn, is de vermogensgewichtsverhouding 7,7 Kw per ton voor een DDZ VI tegenover 6,6 Kw per ton voor een VIRM VI. Helaas zegt dit niet alles omdat een mDDM in de lage regionen meer afgeknepen is dan een VIRM en ik niet weet of dat gaat veranderen bij de ombouw. (Een mDDM-stammetje heeft nu een positievere verhouding tussen vermogen en gewicht dan SLT maar is daarentegen behoorlijk afgeknepen.)
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Op de zuidas kan je toch zelfs met een VIRM wel op tijd rijden, het slakkentempo dat de stoptreinen daar halen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Op de Flevolijn zou je het ook aardig moeten kunnen halen denk ik. Ik denk dat die rijtijden wat krapper worden in 2013. Ik verbaas me bijvoorbeeld over de hoeveelheid tijd die SLT overhoudt op Wp - Almm. Dan sta je op weg naar Almo 3 minuten stil op muziekwijk. :') Kan die marge niet naar Oostvaarders verplaatst worden?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Weet niet wat het resultaat is, maar de uitgangspositie van DDZ was zelfde of lichter gewicht per bak... Ze hebben best wat muurtjes er uit gehaald waar die nisjes zaten denk ik en lichtere stoelelementen gok ik, dus het is mogelijk dat ze dat gehaald hebben...Klaasje schreef:Als alle bakken van de DDZ 2 ton zwaarder worden dan ze nu als DDAR zijn
Verder is het V-IRM vermogen toch softwarematig gehalveerd ofzo om alles langer mee te laten gaan?
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Gelede bussen helpen nauwelijks om zitplaatsproblematieken op te lossen. Het scheelt maar een handjevol zitplaatsen. Een 15m-bus maakt een grotere klapper.010jongen schreef:BRU mag wel wat meer gelede bussen aanschaffen. heb vorige week een aantal spitsbussen gespot waarbij de gangpad vol stond. zie dit regelmatig gebeuren. wel positief dat het aantal reizigers flink is toegenomen maar blijf dan zorgen voor kwaliteit en laat mensen niet de hele rit staan als de bus over de snelweg moet.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Voor mijn gevoel is VIRM wel langzamer dan ICRm. Op de IJssellijn (Nm-Zp) bijvoorbeeld haal je met VIRM sneller een vertraging in dan met ICRm, heb ik het idee.Dexter schreef:Ach, je zal tijdens het vertrek niet worden ingehaald door een omaatje op een scootmobiel, maar met VIRM kan je in vergelijking ander materieel (ook in vergelijking met ander IC-materieel) niet zo lekker fel optrekken.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Daartegenover staat dat de halteertijd van VIRM korter zal zijn door de bredere deuren en ruimere balkons.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Ik heb het idee dat de doorstroming en het in- en uitstapproces vlotter gaat bij VIRM dan bij ICRm. Het vertrekproces zelf (ik doel dan op het deurensluiten) gaat na de ombouw nagenoeg even snel.
En qua aanzet is ICRm zelfs met 10 bakken veel sneller dan een VIRM. Mits het droog is, want het is een drama om op gang te komen met een getrokken trein als het glad is. Edit: Klaasje was me net voor.
En qua aanzet is ICRm zelfs met 10 bakken veel sneller dan een VIRM. Mits het droog is, want het is een drama om op gang te komen met een getrokken trein als het glad is. Edit: Klaasje was me net voor.
Vallend blad maakt rails glad.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39097
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Ik heb juist het tegengestelde idee... een deel van de winst gaat immers ook verloren doordat er bij VIRM zo ongeveer twee keer zoveel reizigers door evenveel deuren per bak heen moeten. Zeker bij drukke treinen met grote stromen uitstappers stroopt dat op waar de reizigers van boven en beneden samenkomen.Dexter schreef:Ik heb het idee dat de doorstroming en het in- en uitstapproces vlotter gaat bij VIRM dan bij ICRm. Het vertrekproces zelf (ik doel dan op het deurensluiten) gaat na de ombouw nagenoeg even snel.
Wat meer helpt zijn de ruimere balkons waardoor daar staande reizigers die er niet uit hoeven veel minder in de weg staan voor de uit- en instappers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
maak van die 2 even 1,3
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
In mijn ervaring is ICR inderdaad vrij langzaam als het op uitstappen aankomt, je ziet bijna nooit twee mensen tegelijk uitstappen (BDs uitgezonderd misschien), bij VIRM wel.
Maar je hebt denk ik wel flink meer staanplaatsen? Sowieso vind ik staan in een Amba niet prettig als het heel druk is, zeker het verhoogde deel is zeer onprettig en krap. Dan liever een Citaro met wat meer staruimte :)Klaasje schreef:Gelede bussen helpen nauwelijks om zitplaatsproblematieken op te lossen. Het scheelt maar een handjevol zitplaatsen. Een 15m-bus maakt een grotere klapper.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Die extra 6 meter moet toch ergens nuttig voor zijn.Geert schreef:Maar je hebt denk ik wel flink meer staanplaatsen?
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Mijn avondspitstrein, die tot voor de zomer met 2x VIRM IV reed, rijdt nu met een losse ICM-IV. Nou was 2x VIRM-IV overdreven voor die trein, een ICM-IV was tot 2x toe gangpadwerk.Wubbo schreef:Mijn ochtendtrein, die van de zomer nog met een losse icm reed, rijdt nu met 8 bakken virm.
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
De DDAR trekt sneller op dan de Virm maar ik heb altijd het gevoel dat de DDAR zijn voorsprong verliest met openen en sluiten van die deuren. Het duurt toch wel wat tijd om die deuren van DDAR te openen zelfde geldt voor het sluiten en als die deuren gesloten zijn duurt het voor het gevoel best lang voordat die trein daadwerkelijk weg rijdt. Het kan natuurlijk aan mij leggen maar ik heb het gevoel dat de Virm sneller is met het openen en sluiten van deuren waardoor die ten opzichte van DDAR zijn achterstand met rijtijd inloopt.
-
- Berichten: 3896
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
Sinds het inlopend wissel vanaf CS spoor 2 van de zomer is gemaakt, en er weer met 40 overheen mag worden gereden.Ardan schreef:-Enkeltje BN die vanaf Centraal kwam, sinds wanneer mogen enkele stellen weer doorrijden na Spaklerweg?
Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #12
De 7400 rijdt wel vaak met overkill zeg. Zie zojuist een 6+4 tje. Zeker naar Breukelen is dit niet nodig. Volgens mij past alles de gehele dag in een slt6 en misschien zelfs 4
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast