Station Emmen-Zuid pakt internationale spoor-awards

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Station Emmen-Zuid pakt internationale spoor-awards

Bericht door Daniel »

Station Emmen-Zuid pakt internationale spoor-awards
Geplaatst op: woensdag 19 oktober 2011 18:41
Laatst bijgewerkt: woensdag 19 oktober 2011 18:41


Persbericht
Station Hilversum, Emmen-Zuid en de Drontermeertunnel zijn in de prijzen gevallen bij de Brunel Awards 2011. De Brunel Award is een prestigieuze internationale prijs voor spoorontwerpen die elke drie jaar wordt uitgereikt.

ProRail is opdrachtgever van werk aan het spoor in Nederland en heeft momenteel 2000 grotere en kleinere spoorprojecten in uitvoering, waaronder tientallen stations. ProRail directeur projecten Patrick Buck: “Voor een klein landje is Nederland dit keer flink in de prijzen gevallen en daar ben ik trots op.”

In de categorie stations zijn Hilversum en Emmen-Zuid in de prijzen gevallen. De stations zijn onder meer beoordeeld op reizigerscomfort en milieu. Het station Hilversum is een ontwerp van Arcadis en heeft gewonnen omdat het station reizigers en fiets- en voetverkeer goed weet te combineren. Daarnaast is het station ruim opgezet en is er een goede lichtinval. Studio SK maakte ook het ontwerp voor station Emmen-Zuid in opdracht van ProRail, waarin voor het eerst in Nederland wachtruimtes voor trein- en busreizigers zijn gecombineerd.

De spoortunnel onder het Drontermeer kreeg een award in de categorie spoorgebouwen. De tunnel is gebouwd voor de komst van de Hanzelijn, een nieuwe spoorlijn tussen Zwolle en Lelystad. Omdat de tunnel – ontworpen door Studio SK van ingenieursbureau Movares - een belangrijk natuurgebied doorkruist, is de tunnel voorzien van een faunapassage.

Bij de vorige editie won ProRail een Brunel Award voor station Amsterdam Bijlmer Arena. In 2011 waren er 150 inzendingen van 43 organisaties in vijftien landen. Er zijn twintig Awards toegekend. De Brunel Awards zijn in het leven geroepen in 1985 ter ere van de 150ste verjaardag van de Great Western Railway van Engeland, die de Britse architect en ingenieur I.K. Brunel ontwierp. Het doel is esthetische kwaliteit, klantgerichtheid en duurzaamheid binnen alle spoorsectoren promoten. De wedstrijd vindt elke drie jaar plaats en wordt ondersteund door de Watford Group of International Railway Designers waar twintig landen bij zijn aangesloten.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Station Emmen-Zuid pakt internationale spoor-awards

Bericht door Fles »

Daniel schreef:Studio SK maakte ook het ontwerp voor station Emmen-Zuid in opdracht van ProRail, waarin voor het eerst in Nederland wachtruimtes voor trein- en busreizigers zijn gecombineerd.
Tjezus, en DAAR krijg je een internationale prijs voor? :') Mijn hemel. Nivootjuuh sjeweettokk :shock:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Station Emmen-Zuid pakt internationale spoor-awards

Bericht door Klaasje »

Het gaat denk ik ook vooral om de integratie van het spoor in de omgeving.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Station Emmen-Zuid pakt internationale spoor-awards

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:Het gaat denk ik ook vooral om de integratie van het spoor in de omgeving.
Ben je daar weleens gaan kijken? Er is zowat niks. Ja, dat integreert lekker natuurlijk :')
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Station Emmen-Zuid pakt internationale spoor-awards

Bericht door Klaasje »

Nee ik heb er niet naar gekeken en ben er niet geweest. Maar dat vermoeden krijg ik vooral aan de hand van de langzaamverkeertunnel van station Hilversum. Daar is een behoorlijk geslaagd plan gebouwd wat ook een nominatie heeft gekregen.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Station Emmen-Zuid pakt internationale spoor-awards

Bericht door Bastiaan »

Daniel schreef:Studio SK maakte ook het ontwerp voor station Emmen-Zuid in opdracht van ProRail, waarin voor het eerst in Nederland wachtruimtes voor trein- en busreizigers zijn gecombineerd.
Busreizigers? Daar?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Station Emmen-Zuid pakt internationale spoor-awards

Bericht door Klaasje »

Lijn 5?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten