Vervanging CTA's door TBP's

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door Daniel »

Spoor 11 en 12 te Utrecht C hebben nu ook TBPs, alleen onder de hal hangt nog een CTA.
En natuurlijk gelijk geen melding "Achterste treindeel tot Deventer" meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door Vinny »

Dexter schreef:Geen idee of het al gemeld was, maar ik zag vanmorgen dat Rai is voorzien van TBP's. En in Wp waren de oude CTA's op spoor 1 en 2 uitgezet, dus ik vermoed dat men daar ook spoedig zal beginnen met vervangen.
Vandaag op Weesp op het spoor 5 en 6 stond een TBP (trein naar Schiphol-Leiden) en er naast een CTA bak (trein naar Amsterdam Centraal). Zag er wel geinig uit. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door hauptbahnhof »

Wat me de laatste dagen opvalt, elke keer als ik op Dvd ben of erlangs rij (met de metro) is er minimaal een TBP die het niet doet. Vandaag rond 19:00 deed alleen de TBP op spoor 8 (richting Asb) aan de Zuidkant. De andere 3 op Dvd -hoog stonden op zwart (letterlijk, want het scherm was gewoon uit!).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door Klaasje »

Ik wacht eerlijk gezegd op het eerste voorstel om Duivendrecht-hoog als station te sluiten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door Wubbo »

Dat voorstel heb ik al ergens gezien (maar ik heb geen idee meer waar en van wie...).

Gouda is nog steeds niet geheel voorzien trouwens, waar wacht men op?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door Suus »

Twee jaar geleden had NS-personeel dat op dat station werkt het erover. Vorig jaar waren ze de hele tijd bezig met steigers op de twee hoge perrons, dus het zal wel na de volgende schilderbeurt worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door Daniel »

Wellicht dezelfde reden als waarom men in Utrecht kriskras het station door gaat: de bouwwerkzaamheden. Alhoewel ze daar in Utrecht ook niet echt rekening houden, loopt gewoonweg compleet random daar de vervanging...

1 t/m 4 alles vervangen
5 alleen aan de B-zijde
7 in ieder geval de A-zijde, beperkt aan de B-zijde
9 volledig
11/12 alle behalve die onder de hal
14/15 alleen aan de B-zijde en één exemplaar op 15A
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door Dexter »

Wat mij al een tijdje opvalt: Op Rtb hangen aan de centrum-zijde bij de roltrappen al wekenlang werkende TBP's, maar aan de Maas-zijde hangen nog altijd de oude CTA's. Er zit daar zeker een addertje onder het gras? :roll:
Vallend blad maakt rails glad.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door VIRM »

Klaasje schreef:Ik wacht eerlijk gezegd op het eerste voorstel om Duivendrecht-hoog als station te sluiten.
Is met de ingebruikname van de boog RAI-Bijlmer/ArenA de echte overstapfunctie van Duivendrecht niet verdwenen? Dan kan je toch net zo goed ook Duivendrecht-laag dichtgooien en het alleen openhouden als metrostation?
Beul van de blindegeleidelijn
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door Ruben »

Die functie is inderdaad verdwenen, maar het station is nog steeds de enige logische verbinding uit de richting Almere / Hilversum naar Zuidoost, en met dat naar vele arbeidsplekken rondom Bijlmer ArenA.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door Suus »

Sluiten van Duivendrecht zou inhouden dat Diemen Zuid een belangrijkere functie moet krijgen. Dat zie ik nog niet gebeuren want het ligt veel minder praktisch dan Duivendrecht en de aansluiting op het metronet is slechter.

Hetzelfde trouwens voor Duivendrecht-Hoog. Door het open te houden houd je uitwijkmogelijkheden als de Utrechtboog gesperd is en kan je door middel van een overstap daar alsnog de reistijd Utrecht - Schiphol beperken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door hauptbahnhof »

Ik snap echt niet waarom er zo gezeken wordt over station Duivendrecht. Dat station (als we het alleen al over de boven-sporen hebben) heeft meer in- en uitstappers dan Amsterdam Holendrecht... :roll:
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Ik snap echt niet waarom er zo gezeken wordt over station Duivendrecht. Dat station (als we het alleen al over de boven-sporen hebben) heeft meer in- en uitstappers dan Amsterdam Holendrecht... :roll:
In Holendrecht zie ik sowieso heel erg weinig mensen in- en uitstappenm ook tijdens de avondspits. Het metrostation is een heel ander verhaal. :) Waarom is het NS-station Amsterdam Holendrecht uberhaupt gebouwd en hoeveel reizigers trekt het per dag?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door Suus »

Dus in Duivendrecht en in Weesp is men bezig geweest de CTA's te vervangen. Dan hebben ze Diemen Zuid echter overgeslagen, daar hangen ze nog te pronken boven het perron :P

Beetje jammer dat er wel eentje last heeft van een ontspoord flapje :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door Klaasje »

Ja, ze zullen wel gedacht hebben: Die vervelende Bee altijd, die gunnen we wel wat nostalgie. *O* Nu eerst de Flevolijn.
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door Thomas »

hauptbahnhof schreef:Wat me de laatste dagen opvalt, elke keer als ik op Dvd ben of erlangs rij (met de metro) is er minimaal een TBP die het niet doet. Vandaag rond 19:00 deed alleen de TBP op spoor 8 (richting Asb) aan de Zuidkant. De andere 3 op Dvd -hoog stonden op zwart (letterlijk, want het scherm was gewoon uit!).
Vanmiddag deden 3 van de 4 het...
VIRM schreef:
Klaasje schreef:Ik wacht eerlijk gezegd op het eerste voorstel om Duivendrecht-hoog als station te sluiten.
Is met de ingebruikname van de boog RAI-Bijlmer/ArenA de echte overstapfunctie van Duivendrecht niet verdwenen? Dan kan je toch net zo goed ook Duivendrecht-laag dichtgooien en het alleen openhouden als metrostation?
Ik stap er zelf als ik naar mijn werk en terug ga over van Asa naar Amf v.v., en ik zie met mij vele anderen uit de 4000 overstappen op de treinen richting zowel Weesp als Schiphol. Ook uit de richting Bijlmer zie ik genoeg overstappers op de treinen op de lage sporen.
[en ja, Asa-Dvd en Dvd-Asb/Ashd kunnen ook met de metro, maar dat vind ik persoonlijk een stuk oncomfortabeler (en is ook nog eens duurder!)]
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door hauptbahnhof »

Het is alleen duurder als je een kortingskaart hebt en ook niet voor alle trajecten want Asa - Dvd is goedkoper met de metro.
Overigens, het is maar wat je zelf lekker vind: langere wachttijd maar meer comfort voor een stukje van minder dan een kwartier, of snel kunnen instappen en naar je bestemming reizen.

Ik mag binnen Amsterdam gratis reizen met GVB en NS dus voor mij zal vooral het comfort en de wachttijd meewegen.
Ik reis meestal (gepland) van Duivendrecht naar CS met de trein. Mocht ik deze net missen, dan zal ik toch gewoon met de metro gaan.

Laatst was ik op Asd en wilde naar Asb. Ik kwam alleen net na vertrek van de Sprinter richting Rhenen. Dus ik dacht, nou jah, heb tijd zat, dan pak ik wel die richting Rotterdam. Plan V... :| Het werd dus een half uur wachten op de volgende Sprinter richting Rhenen.

Naarmate het kouder word, zal ik toch eerder voor de metro kiezen (minder lang wachten en in sommige gevallen ook nog beschut (ondergronds).
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door Thomas »

hauptbahnhof schreef:Het is alleen duurder als je een kortingskaart hebt en ook niet voor alle trajecten want Asa - Dvd is goedkoper met de metro.
Ja, als je daarna niet met de trein verder reist is de metro inderdaad goedkoper. Maar (om het bij mijn situatie te houden) Amf-Dvd met de trein en Dvd-Asa met de metro kost vol tarief 6,80+1,09 en Amf-Asa met de trein 7,10. Overstaptijd is netjes 5 minuten in beide richtingen.
Overigens, het is maar wat je zelf lekker vind: langere wachttijd maar meer comfort voor een stukje van minder dan een kwartier, of snel kunnen instappen en naar je bestemming reizen.
Ik mag binnen Amsterdam gratis reizen met GVB en NS dus voor mij zal vooral het comfort en de wachttijd meewegen.
Ik reis meestal (gepland) van Duivendrecht naar CS met de trein. Mocht ik deze net missen, dan zal ik toch gewoon met de metro gaan.
Ik mag niet gratis reizen, maar als ik de aansluiting mis of de 4000 veel vertraging heeft neem ik natuurlijk ook gewoon de metro.

Maar het begint een beetje af te dwalen van de CTA's, geloof ik :roll:.
Laatst was ik op Asd en wilde naar Asb. Ik kwam alleen net na vertrek van de Sprinter richting Rhenen. Dus ik dacht, nou jah, heb tijd zat, dan pak ik wel die richting Rotterdam. Plan V... :| Het werd dus een half uur wachten op de volgende Sprinter richting Rhenen.
Haha, ik heb ook liever een SLT dan een Plan V, maar dat zou mij net iets te ver gaan als ik naar huis wil :mrgreen:.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door RoelZ1 »

Klaasje schreef:Ik wacht eerlijk gezegd op het eerste voorstel om Duivendrecht-hoog als station te sluiten.
Op zich een interessante gedachte, de meeste overstappen zijn ook op een andere manier gedekt. Deze echter niet:
Abcoude/Breukelen - Weesp/Almere/Lelystad
Het is natuurlijk niet een hele belangrijke verbinding, maar die twee minuutjes extra die de sprinter er over doet is natuurlijk ook niet een hele grote tijdwinst die er tegenover staat.

Ook zouden er, mocht het metronet ontvlochten worden en er extra perrons voor de Ringlijn worden aangelegd bij Duivendrecht, er nog een twee extra overstappen bij komen: Alle metrostations tussen Duivendrecht en Gaasperplas - Abcoude/Breukelen/Woerden/Gouda en Alle metrostations tussen Zuid en Isolatorweg + Overamstel - Abcoude/Breukelen/Woerden/Gouda. Aangezien de Ringlijn bij ontvlechting niet meer langs station Amstel of Bijlmer ArenA zou komen zou een overstap op de 4000 altijd een extra overstap kosten.

Al met al denk ik dat het nu nog niet het moment is om het station te sluiten, vooral omdat het het ontvlechten van het metronetwerk lastiger maakt.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door hauptbahnhof »

Het ontvlechten van het metronet is allang van de baan...
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door RoelZ1 »

Het staat nog steeds op het programma voor als de Noord Zuidlijn klaar is en er iets is gebeurd met de Amstelveenlijn (gekoppeld aan noord zuidlijn of geheel afgekoppeld van het metronet). Het idee van een ontvlochten metronet voordat de NZL wordt opgeleverd is inderdaad van de baan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door Suus »

Er is ook over nagedacht in het kader van de bezuinigingen, er zijn toen (kortstondig) plannen geweest lijn 54 op te heffen.

Echter, bij het GVB zijn alle flapperborden op de stations al een decennia geleden vervangen, dus wellicht kunnen we weer terug naar de treinstations van de NS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door visgraat »

Daniel schreef:Spoor 11 en 12 te Utrecht C hebben nu ook TBPs, alleen onder de hal hangt nog een CTA.
En natuurlijk gelijk geen melding "Achterste treindeel tot Deventer" meer.
Waarom natuurlijk? Heb ik wat gemist. Eindelijk gaat dan alles door naar Enschede; daar heb ik lang op zitten wachten. Het was altijd zo lastig want het staat niet altijd goed aangegeven of ze besluiten toch weer anders. Word ik wakker gemaakt om vervolgens te kunnen gaan staan. Of komen er in Deventer meer mensen bij dan eruit gaan. Gelukkig zijn we dan eindelijk van dat gedonder af. Pfff, wat een opluchting.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door Daniel »

Natuurlijk omdat er wel meer dingen ontbreken op die TBPs. Het achterste stel gaat namelijk wel degelijk maar tot Deventer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Bericht door visgraat »

Oh, sorry, ik dacht dat ze dat er ' natuurlijk' af hadden gehaald, omdat de situatie ook zo was.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten