OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Uit een nog niet verzonden brief van de Stadsregio Amsterdam zou blijken dat het OV in Amsterdam per 1 januari 2015 openbaar wordt aanbesteed, dus twee jaar later dan de minister wil. Dit zou volgens de stadsregio komen omdat het netwerk zeer complex is en er ook nog een bezuiniging van 70 miljoen doorgevoerd moet worden. Eerder is de optie om het netwerk op te splitsen in een busnet en een railnet al afgewezen.
De planning is nu dat op 1 januari 2013 een pakket van eisen bekend is en eind 2013 een nieuwe vervoerder. Die begint dan per 1 januari 2015 met rijden.
Kenners achten de mogelijkheid dat het GVB ook na 2015 nog rijdt verwaarloosbaar klein. De private bedrijven kunnen eenmalig een bod te doen onder de kostprijs, als het GVB dit zou doen wordt dat gezien als overheidssteun.
Eind dit jaar verwacht de Amsterdamse wethouder Wiebes met een slim lijnennet te komen waarin de nodige bezuinigingen zitten. Vooral lijnen in Noord, Nieuw-West en Zuidoost lijken het slachtoffer te worden van dit nieuwe lijnennet, de lijnen hier zijn rustiger omdat ze alleen door Amsterdammers worden gebruikt.
Bron: Parool, zo bewerkt dat alleen de hoogtepunten genoemd zijn.
De planning is nu dat op 1 januari 2013 een pakket van eisen bekend is en eind 2013 een nieuwe vervoerder. Die begint dan per 1 januari 2015 met rijden.
Kenners achten de mogelijkheid dat het GVB ook na 2015 nog rijdt verwaarloosbaar klein. De private bedrijven kunnen eenmalig een bod te doen onder de kostprijs, als het GVB dit zou doen wordt dat gezien als overheidssteun.
Eind dit jaar verwacht de Amsterdamse wethouder Wiebes met een slim lijnennet te komen waarin de nodige bezuinigingen zitten. Vooral lijnen in Noord, Nieuw-West en Zuidoost lijken het slachtoffer te worden van dit nieuwe lijnennet, de lijnen hier zijn rustiger omdat ze alleen door Amsterdammers worden gebruikt.
Bron: Parool, zo bewerkt dat alleen de hoogtepunten genoemd zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Is dit niet herkauwen van het standpunt dat het DB in de brief van 2 augustus in rechter zijbalk aan de regioraad heeft ingenomen?
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Dit is wel een heel baude stelling. Net alsof er geen forensen uit andere gemeenten ook wel eens een stadsbus nemen...de lijnen hier zijn rustiger omdat ze alleen door Amsterdammers worden gebruikt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Als ze er geen gebruik van maken dan zal het lijnennet gedeeltelijk wel te dicht zijn. [/stokpaardjesmodus]
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Ik denk niet dat je veel mensen van buiten de stad hoeft te verwachten in de meeste 3x-lijnen, ook de meeste lijnen in Zuidoost zullen weinig mensen van buiten de stad trekken, welke haltes langs de langste lijn binnen de Bijlmer, de 47 zouden nu veel mensen van buiten de stad kunnen trekken. Dat zijn het beginpunt Bijlmer ArenA, misschien de twee haltes erna (Foppingadreef en Bijlmerplein), maar daarna pas weer bij het eindpunt Holendrechtstation :') Ook in Nieuw-west, wie gaat er nu in lijnen als 62, 63 of 64 zitten?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Het was ook een grapje.. Waarom anders " "
Als ik naar het lijnennet in de Bijlmer kijk, dan valt op dat het behoorlijk efficiënt is ingericht. Je kan er misschien een lijntje tussenuit kunnen halen en een andere een keertje extra laten afslaan maar anders ga je echt terug naar "je loopt maar 800 meter vanaf de metro" en we hebben nog net een buslijn tussen Gein en Gaasperplas. Het lijnennet valt ook niet in te richten op 600 meter loopafstand, het is overduidelijk kiezen: 400 meter of 800 meter.
In Noord zal er iets meer te halen zijn maar dat gaat ook niet erg ver.
Als ik naar het lijnennet in de Bijlmer kijk, dan valt op dat het behoorlijk efficiënt is ingericht. Je kan er misschien een lijntje tussenuit kunnen halen en een andere een keertje extra laten afslaan maar anders ga je echt terug naar "je loopt maar 800 meter vanaf de metro" en we hebben nog net een buslijn tussen Gein en Gaasperplas. Het lijnennet valt ook niet in te richten op 600 meter loopafstand, het is overduidelijk kiezen: 400 meter of 800 meter.
In Noord zal er iets meer te halen zijn maar dat gaat ook niet erg ver.
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
In de Bijlmer komen de bussen eigenlijk nooit van de dreven af en het is in de Bijlmer ook nooit de bedoeling geweest dat dat wel gebeurde. De meest drastische wijziging in het OV behalve af en toe een nieuw lijnennet is misschien nog wel het verplaatsen van het busstation van het Bijlmerstation geweest en de sloop van het busstation bij Kraaiennest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Is de meest drastische wijziging niet geweest dat er veel streekbussen zijn vervangen door stadsbussen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Het rondje AMC kan er vast nog wel uit maar daar bespaar je niet een paar miljoen op jaarbasis.
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Dat is al gebeurd :'), behalve op 46 natuurlijk maar die wordt ingekort tot Bijlmer/Arena vanaf januari.
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Wat gaat er dan verdwijnen in Nieuw-West? Daar heb je toch ook een aantal drukke buslijnen (voor zover ik weet)?
Aankondiging van GVBuzz in 3... 2... 1...
Aankondiging van GVBuzz in 3... 2... 1...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Volgens mij kan de bus naar het Sciencepark er wel uit, er is nu een treinstation. In Nieuw West zou ik buslijnen schrappen als de 64, die een rare kronkelroute heeft en eigenlijk voor niemand echt interessant is. Wel zou je bijv. een paar bulijnen via de Wilthzanglaan moeten laten rijden in plaats van de Bos en Lommerweg, die toch erg overbevist is - staat in alle rapporten te lezen. In Duivendrecht rijdt de 41 een heel raar rondje, maar dat is denk ik niet meer echt te veranderen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Ook dat rondje vervalt al per januari...
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
De bus naar het Science Park kan er niet uit, want dat station ligt echt vet onhandig enzo. Bus 40 en 240 (binnenkort 640) zitten nokkiewokkie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
maar dan eigenlijk enkel smorgens een uurtje heen en smiddags wat gespreider-en dus minder piekerig, terug. Later op de ochtend leeg of 1-2 mensjes. Vergeet niet dat er sinds een jaar of wat ook 2 nogal grote ander gewone scholen langsheen die route staan-dat zijn geen treinklanten, maar echte Amsterdammertjes (van het onrustige soort) die daar heen moeten.Bee schreef:De bus naar het Science Park kan er niet uit, want dat station ligt echt vet onhandig enzo. Bus 40 en 240 (binnenkort 640) zitten nokkiewokkie.
136=rondje Diemen kan er op zondag ook wel uit (restant van ooit een trotse MIDNET en CN lijn Musschenbroekstraat->Weesperplein-Diemen-Muiden-Muiderberg-Trekvaart-Naarden-Bussum-rondje Gooi-Laren-Baarn). 46 zou toch al worden opgeheven? of blijft dat nog deels?
Voel zelf eigenlijk meer voor de HTM-oplosing; zondags/savonds de stadslijnen terug naar elke 30'-maar dat zal wel niet genoeg opleveren. En verder: dit is A'dam-dus er staat meteen een ludiek protestcomité op -diegenen die het hardst gillen krijgen dan het meest behouden.
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Lijn 40 kan er misschien 's avonds uit, maar overdag is die bus nooit leeg of bijna leeg hoor. Studenten komen en gaan op diverse tijdstippen. Wel is de tak naar Muiderpoort beduidend rustiger dan naar het Amstelstation.
Lijn 46 en 136 zouden worden samengevoegd tot een nieuwe lijn 46 volgens mij.
Overigens, sommige buslijnen kunnen ook 's avonds echt niet terug naar elk half uur. Dan mag je wel quatrogeledes gaan inzetten op lijn 33 (de drukste buslijn van het GVB) vermoed ik :')
Lijn 46 en 136 zouden worden samengevoegd tot een nieuwe lijn 46 volgens mij.
Overigens, sommige buslijnen kunnen ook 's avonds echt niet terug naar elk half uur. Dan mag je wel quatrogeledes gaan inzetten op lijn 33 (de drukste buslijn van het GVB) vermoed ik :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Twee weken geleden werd bekend gemaakt dat de 200 nummering niet zal worden gewijzigd in een 600 nummering dus het blijft gewoon de 240 en dat is ook van toepassing op alle andere lijnen als 230, 249, etc.Bee schreef:De bus naar het Science Park kan er niet uit, want dat station ligt echt vet onhandig enzo. Bus 40 en 240 (binnenkort 640) zitten nokkiewokkie.
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Het zou wel mogelijk kunnen zijn om (net als in Brussel) 's avonds met een andere dienstregeling en lijnvoering te rijden. Trams 3 en 14 lijken mij niet meer zo hard nodig, waardoor de overstap op tramlijn 10 verbeterd kan worden om maar eens een voorbeeld te noemen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Grappig dat je Brussel als voorbeeld noemt waar daar zijn ze juist alweer een beetje van dat idee afgestapt, daar heeft men nu toch weer bedacht dat het handiger is als de drukste lijnen de hele dag door dezelfde route rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed
Boeiend dat iedereen weer zijn favoriete lijntje gaar nomineren. Het nieuwsitem ging daar helemaal niet over, maar over eenbrief die de Stadsregio zou hebben opgesteld [maar nog niet verzonden] waarin ze zeggen de busconcessie niet per 1.1.13 te willen aanbesteden, maar de gehele multimodale concessie per 1.1.15.
Oftewel: als die brief idd wordt verzonden kondigt de Stadsregio aan de wet niet te zullen uitvoeren, tenzij de minister opnieuw uitstel van de openbare aanbesteding verleend.
Oftewel: als die brief idd wordt verzonden kondigt de Stadsregio aan de wet niet te zullen uitvoeren, tenzij de minister opnieuw uitstel van de openbare aanbesteding verleend.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten