OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door Suus »

Uit een nog niet verzonden brief van de Stadsregio Amsterdam zou blijken dat het OV in Amsterdam per 1 januari 2015 openbaar wordt aanbesteed, dus twee jaar later dan de minister wil. Dit zou volgens de stadsregio komen omdat het netwerk zeer complex is en er ook nog een bezuiniging van 70 miljoen doorgevoerd moet worden. Eerder is de optie om het netwerk op te splitsen in een busnet en een railnet al afgewezen.

De planning is nu dat op 1 januari 2013 een pakket van eisen bekend is en eind 2013 een nieuwe vervoerder. Die begint dan per 1 januari 2015 met rijden.

Kenners achten de mogelijkheid dat het GVB ook na 2015 nog rijdt verwaarloosbaar klein. De private bedrijven kunnen eenmalig een bod te doen onder de kostprijs, als het GVB dit zou doen wordt dat gezien als overheidssteun.

Eind dit jaar verwacht de Amsterdamse wethouder Wiebes met een slim lijnennet te komen waarin de nodige bezuinigingen zitten. Vooral lijnen in Noord, Nieuw-West en Zuidoost lijken het slachtoffer te worden van dit nieuwe lijnennet, de lijnen hier zijn rustiger omdat ze alleen door Amsterdammers worden gebruikt.

Bron: Parool, zo bewerkt dat alleen de hoogtepunten genoemd zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door robert55 »

Is dit niet herkauwen van het standpunt dat het DB in de brief van 2 augustus in rechter zijbalk aan de regioraad heeft ingenomen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door Vinny »

de lijnen hier zijn rustiger omdat ze alleen door Amsterdammers worden gebruikt.
Dit is wel een heel baude stelling. Net alsof er geen forensen uit andere gemeenten ook wel eens een stadsbus nemen... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door Klaasje »

Als ze er geen gebruik van maken dan zal het lijnennet gedeeltelijk wel te dicht zijn. [/stokpaardjesmodus] :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door Suus »

Ik denk niet dat je veel mensen van buiten de stad hoeft te verwachten in de meeste 3x-lijnen, ook de meeste lijnen in Zuidoost zullen weinig mensen van buiten de stad trekken, welke haltes langs de langste lijn binnen de Bijlmer, de 47 zouden nu veel mensen van buiten de stad kunnen trekken. Dat zijn het beginpunt Bijlmer ArenA, misschien de twee haltes erna (Foppingadreef en Bijlmerplein), maar daarna pas weer bij het eindpunt Holendrechtstation :') Ook in Nieuw-west, wie gaat er nu in lijnen als 62, 63 of 64 zitten?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door Klaasje »

Het was ook een grapje.. Waarom anders " :mrgreen: " :wink:
Als ik naar het lijnennet in de Bijlmer kijk, dan valt op dat het behoorlijk efficiënt is ingericht. Je kan er misschien een lijntje tussenuit kunnen halen en een andere een keertje extra laten afslaan maar anders ga je echt terug naar "je loopt maar 800 meter vanaf de metro" en we hebben nog net een buslijn tussen Gein en Gaasperplas. Het lijnennet valt ook niet in te richten op 600 meter loopafstand, het is overduidelijk kiezen: 400 meter of 800 meter.
In Noord zal er iets meer te halen zijn maar dat gaat ook niet erg ver.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door Suus »

In de Bijlmer komen de bussen eigenlijk nooit van de dreven af en het is in de Bijlmer ook nooit de bedoeling geweest dat dat wel gebeurde. De meest drastische wijziging in het OV behalve af en toe een nieuw lijnennet is misschien nog wel het verplaatsen van het busstation van het Bijlmerstation geweest en de sloop van het busstation bij Kraaiennest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door Vinny »

Is de meest drastische wijziging niet geweest dat er veel streekbussen zijn vervangen door stadsbussen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door Klaasje »

Het rondje AMC kan er vast nog wel uit maar daar bespaar je niet een paar miljoen op jaarbasis.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door JWM »

Dat is al gebeurd :'), behalve op 46 natuurlijk maar die wordt ingekort tot Bijlmer/Arena vanaf januari.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door VIRM »

Wat gaat er dan verdwijnen in Nieuw-West? Daar heb je toch ook een aantal drukke buslijnen (voor zover ik weet)?

Aankondiging van GVBuzz in 3... 2... 1...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door Vinny »

Volgens mij kan de bus naar het Sciencepark er wel uit, er is nu een treinstation. In Nieuw West zou ik buslijnen schrappen als de 64, die een rare kronkelroute heeft en eigenlijk voor niemand echt interessant is. Wel zou je bijv. een paar bulijnen via de Wilthzanglaan moeten laten rijden in plaats van de Bos en Lommerweg, die toch erg overbevist is - staat in alle rapporten te lezen. In Duivendrecht rijdt de 41 een heel raar rondje, maar dat is denk ik niet meer echt te veranderen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door JWM »

Ook dat rondje vervalt al per januari...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door Suus »

De bus naar het Science Park kan er niet uit, want dat station ligt echt vet onhandig enzo. Bus 40 en 240 (binnenkort 640) zitten nokkiewokkie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door midnet »

Bee schreef:De bus naar het Science Park kan er niet uit, want dat station ligt echt vet onhandig enzo. Bus 40 en 240 (binnenkort 640) zitten nokkiewokkie.
maar dan eigenlijk enkel smorgens een uurtje heen en smiddags wat gespreider-en dus minder piekerig, terug. Later op de ochtend leeg of 1-2 mensjes. Vergeet niet dat er sinds een jaar of wat ook 2 nogal grote ander gewone scholen langsheen die route staan-dat zijn geen treinklanten, maar echte Amsterdammertjes (van het onrustige soort) die daar heen moeten.
136=rondje Diemen kan er op zondag ook wel uit (restant van ooit een trotse MIDNET en CN lijn Musschenbroekstraat->Weesperplein-Diemen-Muiden-Muiderberg-Trekvaart-Naarden-Bussum-rondje Gooi-Laren-Baarn). 46 zou toch al worden opgeheven? of blijft dat nog deels?
Voel zelf eigenlijk meer voor de HTM-oplosing; zondags/savonds de stadslijnen terug naar elke 30'-maar dat zal wel niet genoeg opleveren. En verder: dit is A'dam-dus er staat meteen een ludiek protestcomité op -diegenen die het hardst gillen krijgen dan het meest behouden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door Suus »

Lijn 40 kan er misschien 's avonds uit, maar overdag is die bus nooit leeg of bijna leeg hoor. Studenten komen en gaan op diverse tijdstippen. Wel is de tak naar Muiderpoort beduidend rustiger dan naar het Amstelstation.

Lijn 46 en 136 zouden worden samengevoegd tot een nieuwe lijn 46 volgens mij.

Overigens, sommige buslijnen kunnen ook 's avonds echt niet terug naar elk half uur. Dan mag je wel quatrogeledes gaan inzetten op lijn 33 (de drukste buslijn van het GVB) vermoed ik :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door STF »

Bee schreef:De bus naar het Science Park kan er niet uit, want dat station ligt echt vet onhandig enzo. Bus 40 en 240 (binnenkort 640) zitten nokkiewokkie.
Twee weken geleden werd bekend gemaakt dat de 200 nummering niet zal worden gewijzigd in een 600 nummering dus het blijft gewoon de 240 en dat is ook van toepassing op alle andere lijnen als 230, 249, etc.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door Vinny »

Het zou wel mogelijk kunnen zijn om (net als in Brussel) 's avonds met een andere dienstregeling en lijnvoering te rijden. Trams 3 en 14 lijken mij niet meer zo hard nodig, waardoor de overstap op tramlijn 10 verbeterd kan worden om maar eens een voorbeeld te noemen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door reisthijs »

Grappig dat je Brussel als voorbeeld noemt waar daar zijn ze juist alweer een beetje van dat idee afgestapt, daar heeft men nu toch weer bedacht dat het handiger is als de drukste lijnen de hele dag door dezelfde route rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: OV Amsterdam in 2015 aanbesteed

Bericht door robert55 »

Boeiend dat iedereen weer zijn favoriete lijntje gaar nomineren. Het nieuwsitem ging daar helemaal niet over, maar over eenbrief die de Stadsregio zou hebben opgesteld [maar nog niet verzonden] waarin ze zeggen de busconcessie niet per 1.1.13 te willen aanbesteden, maar de gehele multimodale concessie per 1.1.15.
Oftewel: als die brief idd wordt verzonden kondigt de Stadsregio aan de wet niet te zullen uitvoeren, tenzij de minister opnieuw uitstel van de openbare aanbesteding verleend.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten