OV verbinding in het buitenland.

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV verbinding in het buitenland.

Bericht door Vinny »

Ik vind zelf ov systemen vaak erg moeilijk vergelijkbaar. Niet alleen zijn steden meestal niet echt even groot, vaak zie je ook een verschil in dragende modaliteit (bus of tram of metro of trein), met gevolgen voor overstappen, frequenties, reistijden etc.
In Amsterdam heb je verbindingen die perfect met het openbaar vervoer te doen zijn, maar sommige relaties zijn huilen met de pet op. Dat heb je overal, neem bijv. Zürich, dat vaak als modelstad voor goed OV wordt genoemd: Doordat het hoofdstation grotendeels een kopstation is, moet je bijv. tussen Oerlikon en Enge 10 minuten op HB wachten. Dat kost veel reistijd en reizigers vinden dat niet zo erg fijn, de reistijden tussen noord en zuid kunnen zo namelijk flink oplopen (45 minuten). Er wordt ook veel geld geinvesteerd in een nieuw ondergronds station zodat vanaf 2013 dit verleden tijd is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV verbinding in het buitenland.

Bericht door Suus »

Ik zie Zürich niet als modelstad voor goed OV, ik zie dat een enkeltje 4,20 Chf kost. Dat is €3,43!! En dan noemt men Amsterdam duur :') Goed OV bestaat voor mij uit een combinatie van een goed ontsluitend net dat de volledige stad dekt en ook nog enigszins betaalbaar is.

Ik denk dus meer aan München. Toevallig bestond afgelopen woensdag het metronet daar 40 jaar en wat een metronet is dat zeg. Ongeveer 100 kilometer lang in een relatief kleine stad, bijna elke wijk in de stad zelf (Pasing dus niet) heeft wel een of meerdere stations en bovendien zijn het vaak ook nog schitterende stations om te zien. Elk station is met maximaal een overstap te bereiken door de driehoek die het net in het centrum vormt en ook nog eens goed verknoopt met de S-Bahn. En waar de metro en S-Bahn niet komen, komt de tram of de metrobus. En een enkeltje kost maar 2,40-2,50 in plaats van 3,40...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OV verbinding in het buitenland.

Bericht door midnet »

voor mij zijn vooral Oost-Europese steden goed in het nog steeds tamelijk voordelig aanbieden van weliswaar nogal basic, maar zeer uitgebreid en goed toegankelijk OV. Steden als Praha, Budapest, Warszawa, Krakow.
In Duitsland is het in de echt grote steden (ook bvb Düsseldorf, Köln, Hamburg etc.) meest goed, behalve in de late uren in de buitenwijken (heb familie in zo'n buurt in Köln) na 20.00- veel lijnen vallen dan uit, Dat is trouwens in Berlin ook wel zo. In kleinere steden kan het behoorlijk verschillen-net naar gelang ze er wel/niet geld tegenaan willen smijten. Ook Scandinavie komt goed uit, grote steden, maar is behoorlijk prijzig en tegenwoordig ook met de kwaal van zie maar hoe je je met die chipkaart redt en alles uitvogelt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OV verbinding in het buitenland.

Bericht door deadlock »

Is in Denemarken niet de introductie van de chipkaart niet stilgelegd?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV verbinding in het buitenland.

Bericht door Vinny »

ik zie dat een enkeltje 4,20 Chf kost. Dat is €3,43!! En dan noemt men Amsterdam duur
Een enkeltje is ook geldig in de trein en bovendien koop je natuurlijk een dagkaart. Dat is de prijs van twee enkeltjes, maar je mag wel onbeperkt gebruik maken van tram, trein en bus. :Y
Verder is 4,20 ook de prijs van een kopje koffie op een terras. In Amsterdam is dat 2,50. Wat nou duur... :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OV verbinding in het buitenland.

Bericht door midnet »

een gewoon enkeltje, zonder overstap, vanwege de straf voor wagenverkoop-in Oslo is meen ik nu 30 of 35 NOK. En in heel Zweden KAN je niet eens meer cash op en bus betalen-enkel met je mobiel of per bankpas. In London op de Tube minimum prijs 4GBP=4,60€. Wel stuk minder met hun Oyster=chip card.
Dat CH opeens zo duur is komt natuurlijk door de speculatie met de CHF vanwege de €crisis- in Basel kon/kan je ook met cash € betalen en die prijzen moesten met 30% omhoog.....
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV verbinding in het buitenland.

Bericht door Vinny »

Zwitserland en Noorwegen zijn ook zonder de eurocrisis dure landen hoor..., om een voorbeeldje te noemen het standaard MC menu in Zürich kost om en nabij de 20 frank, terwijl je in Nederland voor zo'n 7 euro terecht kan...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten