NMBS schrapt 170 treinen
NMBS schrapt 170 treinen
18/10 De raad van bestuur van de NMBS heeft beslist om 170 treinen te schrappen. De maatregel past in de besparingsronde van de vervoersmaatschappij. De nieuwe regeling zou in december 2012 ingaan.
Het is nog niet duidelijk om welke treinen het gaat. Die lijst wordt pas later bekendgemaakt. Volgens de voorlopige schattingen worden er 2.800 reizigers getroffen door de maatregel. De geschrapte treinen zullen wel "evenwichtig verdeeld worden" over het hele land. Het gaat om toestellen die minder dan 40 reizigers vervoeren of die grotere energiekosten dan inkomsten hebben.
De maatregel komt overeen met een vermindering van het aanbod met 1,91 procent. Het gaat om een besparing van ongeveer 13 miljoen euro tegen 2015.
Nog eens 23 treinen
Na de 170 treinen worden in een tweede fase, tegen 2014, nog eens 23 grensoverschrijdende treinen geschrapt. De NMBS moet daarover nog wel onderhandelen met de buitenlandse partners.
De NMBS werkt wel aan een regeling om de getroffen passagiers een alternatief aan te bieden met tram of bus. Daarvoor wordt overlegd met De Lijn, de MIVB en TEC.
Bij de besparingsronde verliest niemand zijn job. "We zijn heel fier dat de NMBS een reuzenstap gezet heeft zonder haar ambities te laten varen", zegt Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS.
De NMBS heeft vorig jaar 120 miljoen euro verlies gemaakt en dat verlies moet tegen 2015 weggewerkt zijn.
Kamerlid David Geerts (sp.a) wil deze week nog een parlementair debat over de beslissing om 170 treinen te schrappen. Hij wil duidelijkheid over de criteria die tot deze beslissing hebben geleid, wat de eventuele opbrengst is van de schrapping en welke alternatieven werden bestudeerd.
Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... einen.aspx
Het is nog niet duidelijk om welke treinen het gaat. Die lijst wordt pas later bekendgemaakt. Volgens de voorlopige schattingen worden er 2.800 reizigers getroffen door de maatregel. De geschrapte treinen zullen wel "evenwichtig verdeeld worden" over het hele land. Het gaat om toestellen die minder dan 40 reizigers vervoeren of die grotere energiekosten dan inkomsten hebben.
De maatregel komt overeen met een vermindering van het aanbod met 1,91 procent. Het gaat om een besparing van ongeveer 13 miljoen euro tegen 2015.
Nog eens 23 treinen
Na de 170 treinen worden in een tweede fase, tegen 2014, nog eens 23 grensoverschrijdende treinen geschrapt. De NMBS moet daarover nog wel onderhandelen met de buitenlandse partners.
De NMBS werkt wel aan een regeling om de getroffen passagiers een alternatief aan te bieden met tram of bus. Daarvoor wordt overlegd met De Lijn, de MIVB en TEC.
Bij de besparingsronde verliest niemand zijn job. "We zijn heel fier dat de NMBS een reuzenstap gezet heeft zonder haar ambities te laten varen", zegt Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS.
De NMBS heeft vorig jaar 120 miljoen euro verlies gemaakt en dat verlies moet tegen 2015 weggewerkt zijn.
Kamerlid David Geerts (sp.a) wil deze week nog een parlementair debat over de beslissing om 170 treinen te schrappen. Hij wil duidelijkheid over de criteria die tot deze beslissing hebben geleid, wat de eventuele opbrengst is van de schrapping en welke alternatieven werden bestudeerd.
Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... einen.aspx
Vallend blad maakt rails glad.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Dat is in verhouding erg fors. Ik heb het vermoeden dat dat best wel eens de "HSL-concurrerende" verbindingen kunnen zijn.Dexter schreef:Na de 170 treinen worden in een tweede fase, tegen 2014, nog eens 23 grensoverschrijdende treinen geschrapt.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Dexter schreef: Het gaat om toestellen die minder dan 40 reizigers vervoeren of die grotere energiekosten dan inkomsten hebben.
Wat een politici zijn het ook. Belgie heeft een giga staatsschuld en deze man van de socialisten wil debateren over ritten waar minder dan 40 man in zitten. :XDexter schreef:Kamerlid David Geerts (sp.a) wil deze week nog een parlementair debat over de beslissing om 170 treinen te schrappen.
immer kwaliteits posts
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Verschraling van het aanbod kan leiden tot een enorme vermindering van het aantal reizigers en het lijkt me ook niet dat omdat er een hoge staatsschuld is er dan maar geen debatten meer over andere dingen moeten plaatsvinden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Natuurlijk niet. Zeker de treinen waar nauwelijks reizigers inzitten: dat zullen captives zijn, die worden gewoon in een andere trein "gedwongen"...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Hier de lijst met treinen. Er zitten ook meerdere treinen tussen die niet in de dagrand rijden, maar midden op de dag :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Hmm, worden nu echt alle treinen tussen Jeumont en Erquelinnes opgeheven?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Heel bijzonder ja, zelfs in de spits gewoon. Kan me niet voorstellen dat Ans - Waremme om kwart over vijf smiddags leeg rijdt :NBee schreef:Hier de lijst met treinen. Er zitten ook meerdere treinen tussen die niet in de dagrand rijden, maar midden op de dag :?
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Sommige dingen snap ik echt niet.. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Ook grappig, sommige ritten worden geschrapt maar de tegenrit die die omlooptechnisch moet rijden weer niet. Dan creëer je dus matritten. Niet echt efficiënt lijkt me.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Ja. Niet dat het iets bespaart, de trein staat nu gewoon langer stil in Erquelinnes :')Meltrain schreef:Hmm, worden nu echt alle treinen tussen Jeumont en Erquelinnes opgeheven?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Vind 't ook zo mooi dat er ineens een slag van Antwerpen-Centraal naar Noorderdokken er tussen uit valt. Je kunt die trein toch beter laten rijden dan stil laten staan lijkt mij.. Op Noorderdokken krijg je dan qua vertrektijden iets als: 8:07, 9:07, 10:07, 12:07, 13:07 et cetera.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Ik snap gewoon niet dat men een trein waar 40+ mensen in zitten geschrapt wordt, daarvoor kan je in Nederland nog een los V'tje laten rijden.
Op sommige verbindingen wordt dan ook een P-trein geschrapt, maar zouden de reguliere treinen dan versterkt worden? De NMBS kennende van niet.
Op sommige verbindingen wordt dan ook een P-trein geschrapt, maar zouden de reguliere treinen dan versterkt worden? De NMBS kennende van niet.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Jammer, weer een internationale verbinding tussen België en Frankrijk eruit. :neg:Bee schreef:Ja. Niet dat het iets bespaart, de trein staat nu gewoon langer stil in Erquelinnes :')Meltrain schreef:Hmm, worden nu echt alle treinen tussen Jeumont en Erquelinnes opgeheven?
Het enige wat het oplevert is dat die reizigers dus nu over de dure HSL moeten of met een 'tijdelijk vervangende' bus moeten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Ik heb het idee dat het een opsomming is van treinen die minder dan 40 reizigers per dag op het traject hebben. Zoals eerder opgemerkt, er wordt niet veel moeite gedaan om daadwerkelijk tot een meer efficiente dienstregeling te komen. Kijk bijvoorbeeld naar de soap rondom Maastricht-Luik. De bediening daar wordt zelfs nog minder efficient: vanuit Belgisch perspectief had er één trein Maastricht-Wezet(Visé)-Luik moeten komen die overal stopt, in plaats van een "stoptrein" Maastricht-Luik die als intercity rijdt, en een "IC" naar Visé die als stoptrein rijdt. Ik denk zelf dat je met een herstructurering van de dienstregeling op Antwerpen-Brussel en Antwerpen-Gent, waardoor snelle treinen niet meer vlak achter elkaar aan rijden en een wat klokvastere dienstregeling meer kunt bereiken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Helaas Vinny, het is de definitieve lijst. Er zijn nog meer treinen die niet genoeg reizigers halen, maar die om diverse redenen niet geschrapt kunnen worden. Ik vind het wel een vreemde manier van bezuinigen zeker als elders weer tig treinen extra laten rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
dat is dan al meer als een paar jaar terug. Maar vergeet de verplichte pauzes van het personeel niet- een evrvangende ploeg voor een enkel ritje is pas echt duur........Stefan schreef:Vind 't ook zo mooi dat er ineens een slag van Antwerpen-Centraal naar Noorderdokken er tussen uit valt. Je kunt die trein toch beter laten rijden dan stil laten staan lijkt mij.. Op Noorderdokken krijg je dan qua vertrektijden iets als: 8:07, 9:07, 10:07, 12:07, 13:07 et cetera.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Nee-het bespaart-zoals het er nu naar uitziet-wel degelijk, want de Fransen, wrs in hun eigendrang naar geld binnenhalen, gaan enorme bedragen vragen voor die 1-2 km grens-1e station. EN het heeft te maken met een soort EU-regel die iets tegen subsidiering van internationale ritten schijnt te hebben. Daardoor schijnen ook de uurdiensten in Rheinland-Pfalz naar Wissembourg etc eruit te gaan. Er gaat overigens geen enkele buslijn langsheen dit lijntje de grens over. (noch TEC, noch Maubeuge). Verderop kan je wel een aansluiting vinden door zelf de grens over te lopen (transvilles-Valenciennes)Meltrain schreef:Jammer, weer een internationale verbinding tussen België en Frankrijk eruit. :neg:
Het enige wat het oplevert is dat die reizigers dus nu over de dure HSL moeten of met een 'tijdelijk vervangende' bus moeten.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Maar het is weer een stapje terug in de poging om een klokvaste dienstregeling en normale patroontijden te hanteren. Dat is op lange termijn erg vervelend voor reizigers: in Nederland is juist een starre halfuursdienst erg attractief voor reizigers gebleken. Daar is men in België (ook op de populaire lijnen) nog lang niet aan toe...midnet schreef:dat is dan al meer als een paar jaar terug. Maar vergeet de verplichte pauzes van het personeel niet- een evrvangende ploeg voor een enkel ritje is pas echt duur........Stefan schreef:Vind 't ook zo mooi dat er ineens een slag van Antwerpen-Centraal naar Noorderdokken er tussen uit valt. Je kunt die trein toch beter laten rijden dan stil laten staan lijkt mij.. Op Noorderdokken krijg je dan qua vertrektijden iets als: 8:07, 9:07, 10:07, 12:07, 13:07 et cetera.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Vind ik ook zo'n vreemde schrapping ja, het hele busnet in die regio is ook afgestemd op die treinen. En ja, rond 11 uur is nou eenmaal een wat rustiger tijdstip, in Nederland zijn sommige treinen op dat tijdstip ook uitgestorven, maar dat hoort er nou eenmaal bij als je een spoorlijn met een uurdienst uitbaat...Stefan schreef:Vind 't ook zo mooi dat er ineens een slag van Antwerpen-Centraal naar Noorderdokken er tussen uit valt. Je kunt die trein toch beter laten rijden dan stil laten staan lijkt mij.. Op Noorderdokken krijg je dan qua vertrektijden iets als: 8:07, 9:07, 10:07, 12:07, 13:07 et cetera.
Zou er dan op dat tijdstip een extra rechtstreekse bus gaan rijden die er natuurlijk veel langer doet dan de trein over de HSL? Het is trouwens Noorderkempen, niet Noorderdokken .
Hoe zijn die cijfers eigenlijk geteld? De term 'max bezetting' doet overkomen alsof alle treinen iedere dag geteld zijn en de bezetting nooit boven dat getal is uitgekomen...
Erquelinnes-Jeumont is jammer inderdaad, maar valt dus onder die 23 treinen die in overleg met de buitenlandse maatschappijen pas per 2014 eventueel geschrapt gaan worden, als ik de tekst op de NMBS-site goed begrijp.
Dat dan weer wel: station Erquelinnes wordt m.u.v. op zondag om de 1 à 2 uur aangedaan door de stadsbus van de agglomeratie Maubeuge, en op de tijdstippen dat die stadsbus niet tot aan het station komt is er wel een halte net over de grens (op enkele honderden meters afstand van het station). Zie dienstregeling lijn 51 op http://www.stibus.fr.midnet schreef:Er gaat overigens geen enkele buslijn langsheen dit lijntje de grens over. (noch TEC, noch Maubeuge).
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Dat denk ik niet: over die 23 treinen moet nog overleg gepleegd worden, terwijl het opheffen van Erquelinnes-Jeumont me redelijk definitief lijkt. :(Thomas schreef:
Erquelinnes-Jeumont is jammer inderdaad, maar valt dus onder die 23 treinen die in overleg met de buitenlandse maatschappijen pas per 2014 eventueel geschrapt gaan worden, als ik de tekst op de NMBS-site goed begrijp.
Vraagje: een paar jaar geleden kon je ook via Quévy nog met de trein in Frankrijk komen. Maar die verbinding is dus ook al opgeheven?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Ja, al sinds december 2008.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Misschien dan ook maar eens de regionale lijntjes gaan aanbesteden. Het lijkt me wel tijd worden voor een "frisse wind" door het spoorweggebeuren daar.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Nu is het probleem dat de RFF, de spoorwegbeheerder in Frankrijk voor elke grensoverschrijdende trein vanuit het buitenland een groot vast bedrag gaat vragen, vermoedelijk ter bescherming van de SNCF. Het gevolg daarvan is dat allerlei internationale treinverbindingen naar Frankrijk opeens opgeheven dreigen te worden. Het speelt niet alleen bij de grensovergang bij Erquelinnes namelijk, maar ook bij Sarreguemines waar een keer per uur de tram van Saarbrücken de grens over komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS schrapt 170 treinen
Dat plan is toch weer van tafel? Zoals het oorspronkelijk was bedacht sloeg inderdaad helemaal nergens op...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten