Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Geert »

Papieren treinkaartje niet later afgeschaft
Geplaatst op: dinsdag 25 oktober 2011 18:38
Laatst bijgewerkt: dinsdag 25 oktober 2011 18:40


Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) gaat er nog steeds van uit dat het papieren treinkaartje eind 2012 kan worden afgeschaft.

Ze wil dat moment handhaven omdat het als drukmiddel richting vervoerders kan dienen, bleek dinsdag in een debat in de Tweede Kamer. De vervoerders moeten tegen die tijd hebben geregeld dat reizigers met een ov-chipkaart kunnen overstappen van de ene op de andere treinvervoerder, zonder dat ze daarvoor opnieuw een opstaptarief moeten betalen.

De fracties van GroenLinks, ChristenUnie, SP en PvdA vroegen de minister dinsdag het papieren kaartje te handhaven tot het mogelijk is om met een chipkaart één keer in- en één keer uit te checken op een treinreis die wordt verzorgd door verschillende vervoerders.
Schultz wil dat moment niet koppelen aan het einde van het papieren kaartje.
Lees verder
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door find_your_spot »

Dus dan gaat elke treinreis minimaal 27,50 kosten waar je ook naar toe wilt. Belachelijk.
For Your Railroad Adventures
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Gekko123 »

Dat geldt alleen voor de mensen die nog geen OV-chipkaart hebben. Verder zullen waarschijnlijk e-tickets dan ook nog wel bestaan. Maar goed, het is en blijft natuurlijk niet bepaald vriendelijk tegenover toeristen en dagjesmensen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door fogeltje »

Kaartjes afschaffen is juist NIET een drukmiddel. Dat zag je met afschaffen van de strippenkaart wel. De problemen zijn nog steeds niet opgelost en vervoerders steken lachend geld in hun zaak.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door reisthijs »

Gekko123 schreef:Verder zullen waarschijnlijk e-tickets dan ook nog wel bestaan.
Dat valt te betwijfelen, want als één van de redenen voor het afschaffen van papieren kaartjes wordt het sluiten van de poortjes genoemd, en met een e-ticket kan je niet door die poortjes...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door fogeltje »

reisthijs schreef:
Gekko123 schreef:Verder zullen waarschijnlijk e-tickets dan ook nog wel bestaan.
Dat valt te betwijfelen, want als één van de redenen voor het afschaffen van papieren kaartjes wordt het sluiten van de poortjes genoemd, en met een e-ticket kan je niet door die poortjes...
Je zou die e-tickets een streepjescode kunnen meegeven. Maar dan moeten alle poortjes tevens een barcodescanner krijgen.
"Een touringcar is geen bus"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Klaasje »

Sowieso moet er ook een oplossing komen voor internationale reizigers en incidentele reizigers. Een wegwerpchip kan een goede oplossing zijn, maar daarentegen valt er ook wat te zeggen voor barcodelezers op een gedeelte van de poortjes. Dan zijn de populaire en laagdrempelige e-tickets ook gedekt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Vinny »

De poortjes gaan alleen dicht bij bemande stations. Er zal dus wel gewoon iemand de poortjes openen bij internettickets. Zo werkt het in Engeland (althans in Londen Waterloo Station) ook.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Jay20 »

Dat zou wel handig zijn, in Engeland worden poortjes inderdaad dan geopend ook bij London Liverpool St. als je een Rail en Sail ticket hebt voor de trein naar Harwich en dan met de boot naar Hoek van Holland. In Parijs heb je ook zo'n situatie voor Interrailers die bepaalde RER's gratis mogen betreden maar die kunnen dan een 'Contremarque de Passage' ophalen om de poortjes te openen. Waarom zou dat in Nederland niet kunnen?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:De poortjes gaan alleen dicht bij bemande stations. Er zal dus wel gewoon iemand de poortjes openen bij internettickets. Zo werkt het in Engeland (althans in Londen Waterloo Station) ook.
Ik zou graag personeel op Almere Parkwijk zien maar ik geloof toch echt dat ze daar niet gaan staan.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Reiziger Delft »

Ik lees tot nu toe alleen maar berichten over het opheffen van het dubbele ''opstaptarief''. Wordt er echter ook gekeken naar behoud van het maximumtarief? Nu betaal je voor een enkele reis met korting nooit meer dan 14,10.

Als je echter overstapt op een andere vervoerder en uit- en incheckt met je OV-Chipkaart, begint ''de teller'' opnieuw met tellen en loopt het bedrag verder op. Een reisje Delft-Nieuweschans wordt daardoor 14,10 + 4,70 = 18,80.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Gekko123 »

Dat zullen ze waarschijnlijk niet implementeren, want dat zal de vervoersbedrijven alleen maar geld kosten :X
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Ronald »

"Vroeger" was het maximumtarief voor een enkele busreis (of evt. retour binnen de tijdslimiet) ook 20 strippen. Het is nu gewoon betalen per kilometer, en voor de trein zal dat waarschijnlijk niet anders worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:
Vinny schreef:De poortjes gaan alleen dicht bij bemande stations. Er zal dus wel gewoon iemand de poortjes openen bij internettickets. Zo werkt het in Engeland (althans in Londen Waterloo Station) ook.
Ik zou graag personeel op Almere Parkwijk zien maar ik geloof toch echt dat ze daar niet gaan staan.
Daar zullen de poortjes open blijven :')
http://www.nu.nl/binnenland/2343145/ns- ... laten.html

De ultieme oplossing, namelijk gewoon een draaihek wat elke zichzelf respecterende dierentuin heeft (en veel metrostations in Parijs ook trouwens) zodat je altijd het station kunt verlaten zonder uit te checken zal wel weer te duur zijn..., voor de paar reizigers die een handgeschreven vervoersbewijs hebben dat ergens in het Oostblok is uitgeschreven die dan niet te Almere Poort kunnen opstappen, daar heb ik niet zo ontzettend veel medelijden mee. Die kunnen zich wel melden bij het loket bij aankomst in Nederland voor een sleutelkaart.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Suus »

Ik kan mij niet voorstellen dat de NS nu tientallen extra stations aan het voorzien is van poortjes en dat ze dan open blijven. Waarom zet je er dan poortjes neer?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Klaasje »

Dat is omdat de vruchten van de geldbomen in de achtertuin van de Inktpot ergens voor gebruikt moesten worden. :lol:
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door visgraat »

Vinny schreef:De ultieme oplossing, namelijk gewoon een draaihek wat elke zichzelf respecterende dierentuin heeft (en veel metrostations in Parijs ook trouwens) zodat je altijd het station kunt verlaten zonder uit te checken zal wel weer te duur zijn..., voor de paar reizigers die een handgeschreven vervoersbewijs hebben dat ergens in het Oostblok is uitgeschreven die dan niet te Almere Poort kunnen opstappen, daar heb ik niet zo ontzettend veel medelijden mee. Die kunnen zich wel melden bij het loket bij aankomst in Nederland voor een sleutelkaart.
Dan stappen alle zwartrijders dus in bij station Parkwijk.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op do 27 okt 2011, 23:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Qoutes verwijderd
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Vinny »

Hoe kun je nou INstappen als het draaihek ervoor zorgt dat je alleen maar ongechekt UITkunt stappen. Het is éénrichtingverkeer hoor. Dat is nou juist het mooie van een draaihek. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Suus »

Je zet dus draaihekken neer als uitgang maar de poortjes als ingang blijven open. Waarom zou ik dan niet door het open poortje van de ingang naar buiten lopen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Vinny »

uhm nee. De poortjes blijven open maar ik stel als alternatief draaihekjes voor zodat je toch de poortjes kunt sluiten ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Tristan »

Klaasje schreef:Sowieso moet er ook een oplossing komen voor internationale reizigers en incidentele reizigers.
Voor internationale en zeer incidentele ov-reizigers zou er idd een wegwerpkaart moeten kunnen komen, die men gewoon bij de kaartautomaat kan kopen.

Voor incidentele TREINreizigers die hun (persoonlijke) ov-chipkaart wel vaak in de bus, metro of tram gebruiken (zoals ik), zou het minimumsaldo van € 20,- (in elk geval bij persoonlijke ov-chipkaarten) moeten worden afgeschaft, want TLS gaat het geld toch terugvorderen als je in de min staat bij het verlopen van de kaart. Het minimumsaldo voor reizen met de trein heeft voor persoonlijke ov-chipkaarten dus geen enkele toegevoegde waarde.

Als dat minimumsaldo niet wordt afgeschaft, ga ik liever met een zeer milieuvervuilende dieselauto de file in, dan dat ik gedwongen wordt om € 20,- op te laden, waarvan ik het saldo voor de rest niet gebruik omdat ik een Sterabonnement op mijn chipkaart heb staan. Ik vermoed dat veel incidentele TREINreizigers er ook zo overdenken, dus de treinen zullen zeer waarschijnlijk gaan leeglopen op het moment dat het papieren kaartje definitief geschiedenis is.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Vinny »

Voor reizigers met een NS abonnement geldt toch dat je maar 10 euro positief hoeft te staan (in de praktijk 6)?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Tristan »

Vinny schreef:Voor reizigers met een NS abonnement geldt toch dat je maar 10 euro positief hoeft te staan (in de praktijk 6)?
Klopt, maar in mijn bericht schreef ik over zeer incidentele treinreizigers en die hebben over het algemeen geen NS-abonnement en dienen dus € 20 saldo te hebben.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Vinny »

Die zullen ook niet een persoonlijke chipkaart hebben denk ik zo :lol:

Ik ben meer benieuwd wat er gaat gebeuren met de kruidvatacties...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje niet later afgeschaft

Bericht door Geert »

In plaats van een papieren kaartje zou NS best kartonnen ov-chipkaartjes aan het Kruidvat kunnen verkopen. Zulke wegwerpkaartjes werken ook goed in het stadsvervoer, ze zijn alleen iets duurder om te produceren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten