RET en Qbuzz bundelen krachten

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Bericht door Meltrain »

Jammer. :(
Verder snap ik ook totaal niet dat de NMa er zo lang over moet doen.
(Opmerking aan Pedro Peters: Syntus is slechts voor 50% eiegndom van Keolis. ;) )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Bericht door robert55 »

Van de NMa Site
De openbaarvervoerbedrijven RET en Qbuzz hebben de concentratiemelding voor de oprichting van de gemeenschappelijke busonderneming RET Buzz ingetrokken.

Dat hebben beide bedrijven vanochtend aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) laten weten. De NMa had partijen eerder meegedeeld een vergunningseis te gaan stellen. De NMa heeft daarbij aangegeven dat uitgebreider onderzoek nodig is om vast te stellen of de concurrentie bij de lopende aanbesteding om de Concessie Bus Rotterdam e.o. wordt belemmerd als gevolg van het samengaan van RET en Qbuzz. Nu partijen de concentratiemelding hebben ingetrokken is het uitgebreider onderzoek van de baan.

RET en Qbuzz zullen nu niet gezamenlijk meebieden op de concessie Bus Rotterdam e.o. De moederbedrijven RET en Qbuzz moeten ieder voor zich de keuze moeten of zij een bod zullen uitbrengen.
Ik kan me wel voorstellen dat de NMa niet zomaar genoegen nam met een concentratiemelding. Het is niet bepaald ondenkbaar dat een overheid die eigenlijk niet publiek wilde aanbesteden op deze manier het speelveld probeert te beïnvloeden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Bericht door Klaasje »

RET heeft natuurlijk wel een sterke uitgangspositie in Rotterdam. Denk aan stallingsterreinen en vastgoed. RET zou een aanbesteding denk ik minder snel winnen dan het GVB. Dan is een partner wel handig. Die partner kan mooi meeprofiteren van goedkope stallingsterreinen terwijl een concurrent wat meer geld mag betalen dan het "bedrijfsonderdeel". Dat zou niet helemaal eerlijk zijn natuurlijk. Daardoor zou RETBuzz een betere uitgangspositie hebben bij een aanbesteding. Helemaal eerlijk is dat natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Bericht door Suus »

Er schijnt toch nog een uitweg gezocht te worden, uit de tamtam heb ik bericht vernomen dat de RET probeert bezwaar aan te tekenen tegen de aanbesteding, als dat bezwaar gegrond wordt verklaard moet de aanbesteding uitgesteld worden en dan zou er wel tijd zijn voor een combinatie, maar let wel, het is de tamtam he, dus was er van waar is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Bericht door Freek »

Maar in dat geval zou men toch niet de boel intrekken. Dan is het toch juist van belang dat het vervolg onderzoek juist wel wordt ingezet. Anders kom je waarschijnlijk nog tijd te kort.

Overigens meteen de vraag wat het gevolg is voor HTMBuzz?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET en Qbuzz bundelen krachten

Bericht door Suus »

Ik vond het ook een raar verhaal, maar ja, de tamtam he :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten