mb90 en France #3: Vers Cerbere et Perpignan

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 en France #3: Vers Cerbere et Perpignan

Bericht door mb90 »

Dit is nummer 3 van de 4 verslagen van mijn zomervakantie in Zuid-Frankrijk. Dit keer gaat het naar Cerbere en Perpignan.

Op dinsdag 29 juli was het zover. Toen ging ik met de trein naar grensstation Cerbère aan de Spaanse grens. Die reis ging via Perpignan en omdat ik daar in totaal meer dan een uur was heb ik dat ook erbij genoemd. Er viel genoeg te zien. :)
Voor deze reis was het dit keer niet nodig om de wekker te zetten. De eerste 2 treinen vond ik veel te vroeg (om 6:39 en 7:46 uur), maar de 3e trein naar Perpignan ging een heel stuk later, namelijk pas om 12:15 uur. Dat is natuurlijk een betere tijd. En aangezien de treinen hier niet zo vaak rijden, moest ik die trein wel nemen. De volgende ging pas weer om 13:51 uur.
Nadat ik nu wel (in tegenstelling tot de Train Jaune) een kaartje kon kopen met het jongerentarief kon ik dus voor 20 euro heen en weer naar Cerbere. En dat voor een afstand van 90 km. Dit zijn die kaartjes die in een fleurige envelop zaten. Boven de heenreis en beneden de terugreis:
Afbeelding

Ik was er vroeg bij en zo ging ik dus om 11:45 uur alvast naar de perrons. Mijn trein stond al klaar:
Afbeelding

Omdat ik nog een half uur had kon ik nog wat foto's maken van de mooie omgeving. Zoals bijvoorbeeld een deel van mijn trein met erboven Fort Liberia:
Afbeelding

En de rotsen die rechts van het station te zien zijn in de bergen:
Afbeelding

Rond 12 uur ben ik dan de trein ingegaan. Deze trein was overigens vanaf 2 perrons toegankelijk. Dat zie je niet zo vaak. Het was lekker rustig, dus zo kon ik de vierzitter op de foto zetten waar ik op zat. Veel andere opties waren er niet. Het zat niet slecht, maar ook niet super:
Afbeelding

Boven de ramen waren nog oude reserveringsplaatjes te zien. Te vergelijken met de plaatjes bij de zitplekken in de Thalys. Het is hier niet echt goed te zien, maar het zit net onder het bagagerek:
Afbeelding

Om exact 12:15 uur (en weer geen seconde later) vertrok de trein naar Perpignan. Net als bij de Train Jaune zijn er op deze lijn stations waar alleen gestopt wordt als dat nodig is. Op deze lijn zijn het er 3. Dit zijn Ria, Marquixanes en St. Feliu-d' Avall.
Het eerste station aan de lijn is direct Ria. Wat ik niet verwachtte, gebeurde toch: er werd gestopt. Er was namelijk 1 instapper. Zo kon ik wel gelijk het stationsnaambordje vastleggen:
Afbeelding

Hierna ging het verder naar Prades. Een wat groter en voor de verandering verzorgd uitziend station waar altijd (en terecht) gestopt wordt. Prades is ook het belangrijkste stadje van deze omgeving. Dat wil niet zeggen dat er echt veel mensen wonen, want er wonen er maar 5800. Het zijn er wel meer bijvoorbeeld Villefranche, want daar wonen er maarliefst 238. :P
Maar goed, de trein ging weer verder. Een niet echt bijzondere rit door een gebied wat steeds minder heuvelig wordt.
Ook komt de trein langs Marquixanes. Een mooie naam voor dat dorp en tijdens de heenreis kon ik hier toevallig de trein waar ik nu in zat op de foto zetten:
Afbeelding

Daarna gaat de trein rustig verder. Vlak voor Perpignan gaat het ineens een stuk langzamer en gaat het langs het toekomstige trace van de TGV naar Spanje. Ook komt er hierdoor gelijk een extra opstelterrein. Het langzaam rijden is blijkbaar ingepland, want zonder vertraging kwam ik in het zonnige Perpignan. De hoofdstad van het departement Pyrenees-Orientales (met nummer 66 op de auto's). Direct viel mijn oog op de 2 TGV Duplex'en die aan elkaar gekoppeld stonden om zo te vertrekken naar Paris Gare du Lyon. De trein kon er door de lengte niet helemaal op, maar wel de koppen:
Afbeelding

En het display van de trein:
Afbeelding

De TGV's met rechts ervan mijn treintje:
Afbeelding

Toen was het tijd voor de mooie overkapping:
Afbeelding

Eronder vind ik hem persoonlijk mooier, alleen is het dan gelijk een heel stuk warmer en dus minder lekker:
Afbeelding

Daarom wilde ik even gaan kijken buiten het station. Het stationsgebouw wilde ik toen ook op de foto zetten, maar dat heb ik toch maar niet gedaan. Voor het station stonden zeker 4 gewapende militairen :shock:, dus ik heb de gok maar niet gewaagd. Je weet nooit of ze moeilijk gaan doen en mijn Frans is niet al te best. Daarom ben ik maar rustig gaan wachten op mijn trein naar Cerbere. Dat werd een mooie getrokken trein, met zelfs een Corail rijtuig net achter de loc. Ik ben een rijtuig erachter gaan zitten, omdat ik nooit zo'n fan ben van hokjes en nu zeker niet in een gebied waar ik als toerist rondloop. In mijn rijtuig zaten overigens erg lekkere stoelen. Wel was de ruimte bij de vierzitter niet zo ruim:
Afbeelding

Nu begreep ik ook waarom die als enige nog vrij was, maar beter een zitplaats dan geen zitplaats. Zo zag overigens de rest eruit. De lampjes boven de schuifdeur zijn voor de WC, net als in een VIRM:
Afbeelding

Na een erg mooie rit langs de zee (op de terugweg volgen er foto's, want ik zat nu aan de andere kant) kwam ik op tijd in Cerbere. Het laatste Franse station dus, maar nog niet de eindbestemming voor de trein. Die ging nog een stukje door naar het Spaanse Portbou. Naar de andere kant van de berg dus. Het is dat de trein terug te laat terug gaat, anders was ik daarheen gegaan.
Maar goed, ik was dus nu wel in Cerbere:
Afbeelding

Doordat er ineens zeker 15 agenten naar het perron kwamen ben ik hier maar niet verder gegaan met fotograferen en ben ik naar een volgend perron gegaan. Zo kon ik nog steeds mijn trein op de foto zetten, maar de zon stond er nu niet helemaal goed voor:
Afbeelding

Achter de loc hing dus een Corail-rijtuig. Niet een van de mooiste. Er zaten al genoeg krassen en vlekken op:
Afbeelding

Aan de zijkant van het station stonden ook nog 2 locs:
Afbeelding

Net als Perpignan heeft ook Cerbere een overkapping. Hij lijkt nog vrij veel op die van Perpignan ook:
Afbeelding

Ook hier vond ik het onder de overkapping mooier:
Afbeelding

Toen was het hoog tijd om een kijkje te nemen buiten het station, want ik wist dat hier genoeg te zien was. En dat was ook zo, want buiten aangekomen loop je bijna tegen deze 2 locs aan (beetje overdreven uiteraard :wink:). Er zit alleen een hek tussen:
Afbeelding

Een stukje verderop was door datzelfde hek nog veel meer moois te zien. Een heel opstelterrein vol 8-) :
Afbeelding

Toen kwam dit leuke werktreintje ervoor langs:
Afbeelding

Erachter stond nog een leuk rangeerlocje:
Afbeelding

Een stukje dichterbij stond het grotere werk. Deze loc van de Fret:
Afbeelding

En deze stond een stukje rechts ervan. Later zou blijken dat dit de loc wordt voor de terugreis:
Afbeelding

Toen zag ik dat ik de 2 locs van de vorige 2 foto's ook nog samen op de foto kon zetten:
Afbeelding

En als laatste foto vanaf deze locatie de 2 locs die ik al zag toen ik het station uit kwam, maar nu vanaf een andere kant:
Afbeelding

Naast dit opstelterrein is het dorp ook leuk om te zien. Daarom ging ik daar maar snel naartoe. Onderweg kon ik nog wel dit overzichtsplaatje maken van het station:
Afbeelding

Nadat ik het spoor overstak zag ik dat ik alleen via een mooie trap naar het dorp beneden kon gaan. Het spoor ligt namelijk een stuk hoger dan het grootste deel van het dorp. Dit was de mooie trap met ik denk ongeveer 50 lange treden:
Afbeelding

Na de trap zag ik wel datgene wat ik graag zie: De Middellandse Zee. 8-) :
Afbeelding

En palmbomen. Zomerser kan het bijna niet :) :
Afbeelding

Dit vind ik vooral mooi aan Cerbere. Het ligt op een heuvel en in een baai en daardoor lijkt het een beetje op Monaco, vind ik:
Afbeelding

Zoals ik al zei loopt het spoor hier een stuk hoger dan de rest van het dorp. Dat is een stukje van de kust af in een straatje goed te zien:
Afbeelding
Boven loopt dus het spoor.

Na even rustig zitten bij de zee was het na een klein uurtje weer langzaam tijd om terug te gaan. Dit keer stak niet via een overweg het spoor over, maar via een loopbrug wat een stukje verder ligt:
Afbeelding

Vanaf die brug had ik een mooi uitzicht op het spoor richting Perpignan. Het gebouw rechts is een hotel, maar ik heb zo'n vermoeden dat het niet meer gebruikt wordt...:
Afbeelding

Aan de andere kant was nu mooi het station te zien. Linksonder is de verkeersleiding te zien:
Afbeelding

Na nog een stukje lopen kwam ik dus weer terug op het station:
Afbeelding

Rechts stond nog een autotrein:
Afbeelding

Toen zag ik dat ik nog geen foto van het stationsnaambordje had. Dat kwam er daarom toch maar even. Zo snel zal ik hier niet meer komen, namelijk:
Afbeelding

En een bordje met de zee erachter:
Afbeelding

Vanuit het Spaanse Portbou kwamen ineens dezelfde rijtuigen aangereden als de heenreis. Wel een raar gezicht om rijtuigen te zien rijden zonder loc of stuurstandrijtuig ervoor:
Afbeelding

De rijtuigen kwamen dus uit de tunnel die hier in de verte te zien is:
Afbeelding

Ik besloot om weer in hetzelfde rijtuig te zitten. Dat is dus deze:
Afbeelding

Ik had nu alle ruimte van de wereld, want het was erg rustig. Nu had ik dus een tweezitter, zoals deze:
Afbeelding
Bepaald niet slecht dus. 8-)

De trein vertrok om 15:45 uur weer exact op tijd en omdat ik nu wel aan de zeekant zat kon ik nu wel wat foto's maken van het mooie uitzicht, zoals hier bij Banyuls-sur-Mer...:
Afbeelding

...en hier bij Argeles-sur-Mer. De laatste plek waar ik vanuit de trein de zee zal zien:
Afbeelding

Na een aantal minuten kwam ik in Elne. Hier stonden 2 sterk verwaarloosde rijtuigen. Deze is de achterste van de 2:
Afbeelding

En toen kwam ik dus weer in Perpignan. Nu stond de zon goed voor een foto van het stationsnaambordje met een palmboom:
Afbeelding

Niet veel later kwam de ID-TGV vanuit Paris Gare du Lyon binnen. Eigenlijk een gewone TGV, alleen kun je deze alleen via internet reserveren. Hij werd gereden door 2 TGV-Duplex'en:
Afbeelding

Toen werd het even perronwisselen geblazen. Mijn trein naar Villefranche had +20 door problemen met het opstarten van de trein (als ik het goed begreep) en werd daarom gespoorwijzigd. Op dat andere spoor (spoor 3) stond deze loc met wat rijtuigen:
Afbeelding

Vanaf dit perron waren wel de uitbreidingswerkzaamheden aan het station goed te zien:
Afbeelding

Toen werd er omgeroepen dat we naar vak S op spoor 3 moesten gaan. Ik begreep het eerst niet, maar toen iedereen voor mijn trein daarheen ging begreep ik het wel. :P Hier zag ik mooi een loc aankomen die daarna gelijk weer wegging. Toevallig is op de foto te zien dat hij net overschakelt van front- naar sluitseinen:
Afbeelding

Uiteindelijk kwam de goede omroep toen de echte trein binnenkwam. Deze kwam op spoor 2, dus ging ik weer naar spoor 2. Waar ik dus in het begin al stond. :?

Maar goed, om 17:20 uur vertrok ik dus met +20 terug naar Villefranche. Eigenlijk net als de heenreis een rit zonder bijzonderheden. Wel had ik nu een voordeel, de zon scheen lekker in mijn gezicht. Hierdoor heb ik wel wat delen van de rit gemist. :P Zo kwam er dus om 18:20 uur een einde aan deze mooie treindag. De taxi (mijn ouders :P) stond al klaar en zo was ik om 18:30 uur weer terug op de camping en kon ik gaan eten. 8-)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: mb90 en France #3: Vers Cerbere et Perpignan

Bericht door Caspar »

Wederom leuk verslag! Argeles sur mer ben ik 7 jaar geleden met de trein naartoe op vakantie gegaan, met een overstap op Perpignan. Kan me alleen niets meer van dat station herinneren als ik de foto's nu zie :oops:

En die trein waar je mee naar Cerbere ging bestond zo te zien helemaal uit Corail rijtuigen. Het voorste rijtuig is alleen nooit opnieuw geschilderd/ingericht. Die foto's waar jij zat met je wat krappe vierzitter is overduidelijk een Corail rijtuig. Als ik me niet vergis eentje die tot 160kmh geschikt is. De exemplaren die aangepast zijn tot 200kmh hebben ook meer beenruimte, en rijden op langere trajecten. (bv Strasbourg- Lyon)
SNCF heeft ongeveer 3500 Corail rijtuigen in tig varianten, en bijna niets anders wat getrokken wordt.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: mb90 en France #3: Vers Cerbere et Perpignan

Bericht door Ronald »

Mooi verslagje weer! Leuk om eens wat te zien van de treinen in die regio. Ook weer zorgvuldig plannen zie ik, met die lage frequenties (gelukkig rijden ze goed op tijd, want een aansluiting missen lijkt me geen pretje :wink: ).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten