KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Jurjen »

AMSTELVEEN - Luchtvaartmaatschappij KLM schrapt met ingang van het komende winterseizoen zijn vluchten tussen Schiphol en Maastricht Aachen Airport (MAA).
NU.nl

Daarmee sneuvelt de laatste binnenlandse lijndienst van KLM. Dat maakte KLM vrijdag bekend. Volgens een woordvoerster van het bedrijf, dat deel uitmaakt van de Frans-Nederlandse groep Air France-KLM, passen dergelijke korte vluchten niet meer in de bedrijfsvoering.

"Ze zijn niet rendabel met de huidige hoge brandstofkosten en verslechterende economische omstandigheden".

Bittere pil

KLM vloog sinds 1966 op de Limburgse luchthaven. Directeur Sander Heijmans van MAA noemde het vertrek van KLM "een bittere pil". Hij vermoedt dat ook de vliegtaks die sinds juli op alle tickets wordt geheven een rol heeft gespeeld.
(c) ANP


Na Amsterdam-Brussel-Parijs is dit volgens mij het eerste traject waarop de NS het van de KLM gewonnen heeft. Helaas zullen vluchten als Amsterdam-Berlin en Amsterdam-Frankfurt voorlopig nog niet worden stopgezet, zolang men hier in het land niet in hoog kwalitatief spoor durft te kiezen...
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Linkerspoor »

Jammer, maar ik kan het wel begrijpen.

Zijn er naast klm nog maatschappijen die een binnenlandse lijndienst per vliegtuig bieden?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Ruben »

Je hebt bepaalde vluchten die een tussenlanding op een andere Nederlandse luchthaven maken op weg naar een Middellandse Zee bestemming. Verder zijn er geen vluchten meer die enkel Nederlandse bestemmingen aan doen.
Die vliegtaks is echt de slechtste vondst van dit kabinet, het scheelt nu sowieso 50 euro om net de grens over te vertrekken. :?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Linkerspoor »

Nou, het "kwartje" op de benzineprijs voor wegvoertuigen doet het ook wel goed bij me... ;-)
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Jurjen »

Ach, de benzineprijzen verschillen echt niet zoveel meer met die in het buitenland. De vliegtaks zorgt echter daadwerkelijk voor oneerlijke concurrentie, en ik snap niet dat de EU een dergelijke maatregel toestaat. Maar goed, hier is het laatste woord ook nog niet over gesproken, volgens mij.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door AppleMoose »

Binnenlandse vluchten hier in Nederland vind ik zowiezo al zinloos. Vliegtuig is nauwelijks de lucht in en het kan alweer landen.
In landen als Duitsland, Frankrijk en de VS kan ik begrijpen dat er binnenlandse vluchten zijn, hier in Nederland niet.
Nederland is klein en goed berijkbaar per trein of auto, geen vliegtuig of helikopter voor nodig :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Jurjen »

Ronzol schreef:Binnenlandse vluchten hier in Nederland vind ik zowiezo al zinloos. Vliegtuig is nauwelijks de lucht in en het kan alweer landen.
In landen als Duitsland, Frankrijk en de VS kan ik begrijpen dat er binnenlandse vluchten zijn, hier in Nederland niet.
Nederland is klein en goed berijkbaar per trein of auto, geen vliegtuig of helikopter voor nodig :roll:
Voor relaties als Maastricht-Amsterdam, Amsterdam-Groningen e.d. is het nog wel te begrijpen. Tijd is immers geld, en als het 1 a 2 uur kan besparen: waarom niet? Volgens jou redenatie zouden ook HSL's zinloos zijn. Trein kan nauwelijks 300 km/h halen en moet alweer remmen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Karl »

En daarbij moet je dan niet denken aan een Boeing 747 maar aan een klein toestel voor een man of twintig, waarbij dus veel minder brandstof wordt verbruikt voor het opstijgen/landen.
Het is een spectrum.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Jurjen »

Karl schreef:En daarbij moet je dan niet denken aan een Boeing 747 maar aan een klein toestel voor een man of twintig, waarbij dus veel minder brandstof wordt verbruikt voor het opstijgen/landen.
Ik durf 'm nog wel aan dat een 747 per reiziger minder verbruikt dan een kleine turboprop.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door AppleMoose »

Jurjen schreef: Voor relaties als Maastricht-Amsterdam, Amsterdam-Groningen e.d. is het nog wel te begrijpen. Tijd is immers geld, en als het 1 a 2 uur kan besparen: waarom niet? Volgens jou redenatie zouden ook HSL's zinloos zijn. Trein kan nauwelijks 300 km/h halen en moet alweer remmen.
die 1 a 2 uur tijd wordt al vaak teniet gedaan door het hele incheckgebeuren etc.
Als tijd geld is, kan ik je verzekeren dat je 3kwart van de bedrijven 's op de schop moet nemen, kan je hoop overbodige managers etc. schrappen, levert mijns inziens meer op dan dat je 1 a 2 uur eerder of langer kunt lunchen metelkaar of zogenaamd "vergaderen".

HSL is zinloos als het alleen voor binnenlandsvervoer in Nederland wordt gebruikt precies de reden die jij aangeeft, trein kan nauwelijks sneller dan een reguliere trein, veel tijdswinst levert dat volgensmij niet op tenzij je de reguliere treinen opheft natuurlijk.

Nederland denkt dat het een groot land is, maar het stelt niks voor.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Jurjen »

Jaja, die managers doen niks nuttigs. Ben benieuwd hoe bedrijven het er af brengen zonder hen. =)

En dan ben je neem ik aan überhaupt tegen het HSL-deel Rotterdam-Amsterdam. De tijdwinst is voor internationale treinen daar immers net zo groot als voor binnenlandse treinen; dus ook de Thalys kan volgens jouw beredenering net zo goed over de Altstrecke rijden.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Linkerspoor »

Ronzol schreef:Binnenlandse vluchten hier in Nederland vind ik zowiezo al zinloos. Vliegtuig is nauwelijks de lucht in en het kan alweer landen.
In landen als Duitsland, Frankrijk en de VS kan ik begrijpen dat er binnenlandse vluchten zijn, hier in Nederland niet.
Nederland is klein en goed berijkbaar per trein of auto, geen vliegtuig of helikopter voor nodig :roll:
Nederland is helemaal niet goed berijkbaar per trein of auto. Naar de randstad toe omzeil je per vliegtuig goed de files, en Maastricht - Groningen per vliegtuig is ook echt wel sneller per vliegtuig dan per trein...
Ik durf 'm nog wel aan dat een 747 per reiziger minder verbruikt dan een kleine turboprop.
Als beide vliegtuigen vol zitten ja. Maar een 747 zou hartstikke leeg zijn als je hem gebruikt voor binnenlandse lijnvluchten, en dan gebruikt ie per reiziger dus een stuk meer dan een kleine turboprop.
Jurjen schreef:Volgens jou redenatie zouden ook HSL's zinloos zijn. Trein kan nauwelijks 300 km/h halen en moet alweer remmen.
De hsl vind ik in Nederland inderdaad het geld niet waard. Als ze hem nou Amsterdam Groningen hadden gemaakt misschien...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Vinny »

en Maastricht - Groningen per vliegtuig is ook echt wel sneller per vliegtuig dan per trein...
Iets als Eijsden - Schiermonnikoog lijkt me per vliegtuig veel meer meerwaarde te hebben dan Maastricht - Groningen, hoewel een reistijd van 4:21 niet optimaal is (de auto lijkt me sneller), moet je ook rekening houden met het feit dat je voor vliegen ook voor- en natransport naar het vliegveld hebt. Het gaat hier echter om Maastricht - Schiphol. Dat is in de ochtendspits (verlengde s3500) 2:39 minuten. Overigens valt de prijs van een vliegticket mee: 69 euro (maar goed dan komt daar wel 77 euro belasting bovenop...)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Jurjen »

Linkerspoor schreef:
Jurjen schreef:Volgens jou redenatie zouden ook HSL's zinloos zijn. Trein kan nauwelijks 300 km/h halen en moet alweer remmen.
De hsl vind ik in Nederland inderdaad het geld niet waard. Als ze hem nou Amsterdam Groningen hadden gemaakt misschien...
Maar laten we een en ander nu eens in een Europees kader zetten. Want dat half uur (?) tijdwinst dat die HSL binnen Nederland brengt, komt bovenop een half uurtje in België, een uurtje in Frankrijk. En door een aaneengesloten HSL-netwerk komt heel Europa dichter bij elkaar te liggen, en halveert de reistijd naar Madrid straks. Als we overal het argument gebruiken dat 'het tijdverlies via conventioneel spoor acceptabel is', komen we nergens.

Een traject van Amsterdam naar Groningen (met onderweg ongetwijfeld 2-3 stops) is alleen voor die verbinding relevant, omdat het geen aansluiting biedt op verder hoogwaardig spoorvervoer.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Karl »

In Amsterdam is het wel op HOV aangesloten, namelijk de HSL naar Parijs en - in zo'n geval - waarschijnlijk ook de luchthaven Schiphol. Volgens mij gaat het in om een lijn Asd - Gn meer om het (gebrek aan) potentiele reizigers.
Het is een spectrum.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Jurjen »

Dat is dus een kul argument.

Amsterdam is een stad van grote internationale betekenis, vanwege de Europese hoofdkantoren, toeristische functie en de luchthaven. Bovendien biedt Amsterdam veel internationale verbindingen. Een stad als Groningen is daar niet mee te vergelijken: een HSL eindigend in A'dam is dus een heel ander verhaal als een die in Groningen stopt.

En bovendien, denk je nu echt dat er nooit een HSL naar Duitsland zal komen?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door tsov »

't Is natuurlijk vooral dat die lijnen los nooit rendabel als hsl te exploiteren zijn. Een losse hsl Groningen-A'dam is net zo min rendabel als een losse hsl A'dam-R'dam...
Ze zijn echter wél mogelijk als deel van een breder kader, oftewel Asd - Parijs of, in het geval van Gn, een lijn Asd - Hamburg. Dat dan de binnenlandse reistijden ook aanzienlijk verkorten is mooi meegenomen en kan nog een schepje bovenop het reizigerspotentieel doen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Jurjen »

Maar laten we eerlijk zijn, Amsterdam-Hamburg is NIMMER rendabel te exploiteren. De huidige HSL verbindt topbestemmingen Brussel (EU), London en Paris, alle drie los al belangrijker als Hamburg en Groningen samen.

Richting Duitsland zal een HSL alleen rendabel zijn in een opzet als A'dam-Utrecht-Duisburg-(Dortmund-Hannover-Berlin)/(Köln-Frankfurt-Nürnberg-München), zodat ook daar verschillende bestemmingen gecombineerd worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Vinny »

De verbinding Rotterdam - Hamburg lijkt me nou wel rendabel. Het zijn allebei belangrijke havensteden, en het lijkt me dat er best veel vervoersvraag is tussen beide steden. Op dit moment is de treinverbinding tussen beide steden ronduit belabberd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Chauf21 »

Op Amsterdam/Rotterdam - Hamburg een HSL aanleggen en, naast personenvervoer, het goederenvervoer per hogesnelheidsspoor een duwtje geven. Ook een optie :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Vinny »

Volgens mij hoef je niet per sé een HSL aan te leggen, als wel het bestaande spoor optimaliseren (verdubbelen, elektrificeren en deels geschikt maken voor 200 km/h). Dit kan volgens mij voor een fractie van het bedrag wat destijds voor de Zuiderzeelijn is bestemd...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
giuseppe
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 jul 2008, 18:19
Locatie: Maastricht

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door giuseppe »

Ik vraag me trouwens af wat de reistijd zou kunnen zijn tussen Maastricht en Schiphol, als Eindhoven - Amsterdam Bijlmer geheel geschikt gemaakt zou worden voor 200 km/u ? Als verdere aanpassing zou dan ook nog een afsnijding Weert - Echt gemaakt kunnen worden, wat volgens mij nog 10 a 15 minuten van de reistijd kan afhalen
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Jurjen »

Maar is het wenselijk om Roermond zijn verbinding met de Randstad te ontzeggen? Mijn indruk is dat op Rm toch altijd aardig wat volk instapt (in elk geval richting Mt). Laten we het allereerst over eens zijn dat het niet rendabel is zowel het spoor Echt-Weert te bedienen, als Roermond-Weert. Je krijgt dan dus bijvoorbeeld:

Een IC non-stop Weert-Sittard.
De Veolia-Zug doortrekken van Roermond naar Echt.
Een NS-Stoptrein die vanaf Echt via Maasbracht doorgaat naar Weert-Eindhoven.

Ergo: Roermond verliest directe verbinding met de Randstad. Ook de overstap in Roermond van Stoptrein op IC gaat verloren, en zou naar Weert kunnen verplaatsen. Het vervangen van de IC-stop te Roermond is door de te kleine plaatsen onderweg onwenselijk. Reizigers uit alle tussen Sittard en Roermond gelegen plaatsen zullen dus een langere reistijd kennen door een langer traject in de Stoptrein. Reizigers uit Roermond naar Maastricht krijgen 2 extra overstappen en een langere reistijd in hun maag gesplitst.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door playertwo »

Kan je beter de IC-stop in Weert opheffen en de s6400 en s6800 aan elkaar koppelen.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Jurjen »

playertwo schreef:Kan je beter de IC-stop in Weert opheffen en de s6400 en s6800 aan elkaar koppelen.
Als extra maatregel bovenop de door mij gestelde, bedoel je?

Er werd een plan geopperd om een afsnijding Weert-Echt aan te leggen, waardoor Roermond-Weert niet meer door treinen bedient zou worden (2 parallele trajecten is immers onbetaalbaar)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten