Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Het einde van de strippenkaart is in zicht. Wie nog strippen overheeft, kan die tot en met woensdag opmaken. Donderdag 3 november moet heel Nederland met de ov-chipkaart reizen in bus, tram of metro. Dan heeft de strippenkaart 31 jaar dienst gedaan als plaatsbewijs in het openbaar vervoer.
Directeur Kees Roodvoets van Vervoersbewijzen Nederland bv kan er niet echt om treuren. De tijd is er rijp voor. 'De ov-chipkaart is wat de tarieven betreft een stuk flexibeler dan de strippenkaart. Met de chipkaart kan elke regio zijn eigen kilometerprijs bepalen, de prijs van de strippenkaart werd van bovenaf vastgesteld', zegt Roodvoets.
Zijn bedrijf VBN heeft jarenlang de uitgifte van de strippenkaart voor zijn rekening genomen en gaf drukkerijen de opdracht de verschillende kaarten te drukken. Per 1 januari houdt het bedrijf op te bestaan.
Voordat de nationale strippenkaart in 1980 het levenslicht zag, had elk vervoersbedrijf in Nederland zijn eigen kaartjes. De bedrijven en gemeenten bepaalden de tarieven. Met de strippenkaart werd alles anders. De rijksoverheid stelde de tarieven op. De kaart kon overal worden gebruikt. Hoeveel strippen je nodig had voor een reis, was afhankelijk van het aantal zones dat in je stad of streek aflegde. De kaart was vrijwel uniek in de wereld. Alleen in Duitsland bestond iets dergelijks.
Bron: Volkskrant
Het einde van de strippenkaart is in zicht. Wie nog strippen overheeft, kan die tot en met woensdag opmaken. Donderdag 3 november moet heel Nederland met de ov-chipkaart reizen in bus, tram of metro. Dan heeft de strippenkaart 31 jaar dienst gedaan als plaatsbewijs in het openbaar vervoer.
Directeur Kees Roodvoets van Vervoersbewijzen Nederland bv kan er niet echt om treuren. De tijd is er rijp voor. 'De ov-chipkaart is wat de tarieven betreft een stuk flexibeler dan de strippenkaart. Met de chipkaart kan elke regio zijn eigen kilometerprijs bepalen, de prijs van de strippenkaart werd van bovenaf vastgesteld', zegt Roodvoets.
Zijn bedrijf VBN heeft jarenlang de uitgifte van de strippenkaart voor zijn rekening genomen en gaf drukkerijen de opdracht de verschillende kaarten te drukken. Per 1 januari houdt het bedrijf op te bestaan.
Voordat de nationale strippenkaart in 1980 het levenslicht zag, had elk vervoersbedrijf in Nederland zijn eigen kaartjes. De bedrijven en gemeenten bepaalden de tarieven. Met de strippenkaart werd alles anders. De rijksoverheid stelde de tarieven op. De kaart kon overal worden gebruikt. Hoeveel strippen je nodig had voor een reis, was afhankelijk van het aantal zones dat in je stad of streek aflegde. De kaart was vrijwel uniek in de wereld. Alleen in Duitsland bestond iets dergelijks.
Bron: Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Het is maar wat je uniek noemt. De meeste andere landen kenden wel een vergelijkbare afwaardeerkaart in het busvervoer. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Ook met landelijke geldigheid? Ik denk dat vooral dat de strippenkaart uniek maakte ten opzichte van vervoerbewijzen in andere landen.
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Je moet vooral denken dat het in 1980 uniek was. Nu niet meer, waar zo'n beetje elke grote stad wel zonetarieven heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Nu nog even de OV-chipkaart gebruiksvriendelijk en hackproof maken...
Beul van de blindegeleidelijn
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Laat ze eerst maar zorgen dat hij correct functioneert voordat je hem gebruikersvriendelijk (hoewel dat natuurlijk een vorm van gebruikersvriendelijk is) en hack-proof maakt.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Strippenkaart voorgoed verdwenen
Na 31 jaar trouwe dienst is het donderdag zo ver: de strippenkaart kan naar het museum, de ov-chipkaart in de portemonnee.
Woensdag kon de reiziger voor de laatste dag de strippenkaart gebruiken als plaatsbewijs in bus, tram of metro. Vanaf donderdag moet heel Nederland met de ov-chipkaart reizen in deze vervoersmiddelen. De strippenkaart was al niet meer bruikbaar in onder meer Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Noord-Brabant, Utrecht, Groningen en Drenthe waren de laatste provincies waar de kaart nog geldig was.
Bron: Nu.nl
Na 31 jaar trouwe dienst is het donderdag zo ver: de strippenkaart kan naar het museum, de ov-chipkaart in de portemonnee.
Woensdag kon de reiziger voor de laatste dag de strippenkaart gebruiken als plaatsbewijs in bus, tram of metro. Vanaf donderdag moet heel Nederland met de ov-chipkaart reizen in deze vervoersmiddelen. De strippenkaart was al niet meer bruikbaar in onder meer Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Noord-Brabant, Utrecht, Groningen en Drenthe waren de laatste provincies waar de kaart nog geldig was.
Bron: Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Idd. Helaas is het 'eten' al opgeschept en nu pas wordt de tafel gedekt. Dat is dus inderdaad niet de juiste volgorde.fogeltje schreef:Laat ze eerst maar zorgen dat hij correct functioneert voordat je hem gebruikersvriendelijk (hoewel dat natuurlijk een vorm van gebruikersvriendelijk is) en hack-proof maakt.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
http://www.nu.nl/binnenland/2660213/man ... ffeur.html
De eerste frustratie over het afschaffen van de strippenkaart zijn er al. Te triest voor woorden.
De eerste frustratie over het afschaffen van de strippenkaart zijn er al. Te triest voor woorden.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Ik zie de logica niet, waarom ga je als je niet meer met de strippenkaart kan betalen (wat je op zich wel had kunnen weten) een tien jarig meisje schoppen? Dan heb je toch een zieke kronkel in je hoofd.fogeltje schreef:http://www.nu.nl/binnenland/2660213/man ... ffeur.html ook e
De eerste frustratie over het afschaffen van de strippenkaart zijn er al. Te triest voor woorden.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Niet dat het een reden zou zijn, maar misschien maakte het meisje een bijdehante opmerking als in "dat had je toch kunnen weten?".
"Een touringcar is geen bus"
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Dan nog, met 75 jaar levenservaring ga je toch niet een meisje van 10 schoppen? Kansloos
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Dat 10 jarige meisje zal vast nog geen cursus: "Deescalatie bij conflictsituaties" hebben gevolgd nee. Maar ik kan me zelf niet zo goed indenken om frustraties op kinderen af te reageren. Ik zou dat nooit doen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Lijkt me eerder een van de laatste uitingen van verzet, tijd om over te gaan naar zaken die er wel toe doenfogeltje schreef: De eerste frustratie over het afschaffen van de strippenkaart zijn er al. Te triest voor woorden.
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Nee hoor, het verzet tegen de ov-shitkaart gaat onverminderd door!robert55 schreef: Lijkt me eerder een van de laatste uitingen van verzet, tijd om over te gaan naar zaken die er wel toe doen
Helaas heb ik geen eigen auto tot mijn beschikking en is fietsen naar mijn werk te ver (zo'n 30 km), dus gebruik ik de ov-shitkaart wel, zij het onder zwaar protest.
Ik heb de afgelopen dagen in elk geval wel gemerkt dat de bussen leger zijn (vóór de ov-shitkaart moesten er altijd een paar reizigers staan, nu zijn niet alle zitplaatsen bezet) en dat er files staan op plekken waar (vrijwel) nooit files staan. Kortom: het is tot nu toe wel te merken dat het "openbaar" vervoer minder in trek is sinds de ov-shitkaart *O*
Maar toegegeven, die twee werkdagen dat de ov-shitkaart nu de enige kaart in de bus is, is natuurlijk niet genoeg om er echt een goed oordeel over te geven, maar ik heb goede hoop dat de dalende trent zich voortzet
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Files omdat er een handje vol minder reizigers gebruik maakt van de bus.. Dat komt bij mij een beetje als onzin over. Sowieso stapt een gedeelte van de reizigers op de fiets als ze niet meer met de bus gaan, hebben forensen vaak een abonnement op papier dat gewoon geldig blijft en zullen afhakende reizigers vooral in de daluren reizen. Laat staan dat zoveel meer mensen de auto nemen dat er spontaan file's ontstaan. Dat zou betekenen dat de wegen al zo druk waren dat er bijna file stond en dat echt doorrijden niet kon, anders staan er nu echt niet opeens dankzij de chipkaart files.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Het niet goed werken van de OVC doet er zeker wel toe. Maar ja, vervoerders zijn er niet bij gebaat wat aan te doen zolang de politiek niks eist. Verder geen reden om die frustratie op een medemens, klein meisje of beer van een vent, bot te vieren.robert55 schreef:Lijkt me eerder een van de laatste uitingen van verzet, tijd om over te gaan naar zaken die er wel toe doenfogeltje schreef: De eerste frustratie over het afschaffen van de strippenkaart zijn er al. Te triest voor woorden.
"Een touringcar is geen bus"
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Je zegt het zelf al: twee dagen is te weinig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. En stel dat er minder reizigers zijn weet je zonder aanvullend onderzoek niet of dat te relateren is aan de ov-chipkaart of aan andere zaken.Tristan schreef:Ik heb de afgelopen dagen in elk geval wel gemerkt dat de bussen leger zijn (vóór de ov-shitkaart moesten er altijd een paar reizigers staan, nu zijn niet alle zitplaatsen bezet) en dat er files staan op plekken waar (vrijwel) nooit files staan. Kortom: het is tot nu toe wel te merken dat het "openbaar" vervoer minder in trek is sinds de ov-shitkaart *O*
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
De bussen in vrijdag waren drukker dan normaal, dus misschien gaan mensen er wel juist meer door reizen.
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Het hele verhaal van Tristan is een zelfbevestigende voorspelling :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Het grootste probleem van de chipkaart is dat incidentele reizigers zoveel meer geld kwijt zijn tegenwoordig, omdat de wegwerpchipkaarten heel erg duur zijn, en vaak ook nog eens tegen verslechterde voorwaarden: Een GVB-kaartje is niet geldig op bussen van Connexxion en bij sommige vervoerders mag je al helemaal niet meer overstappen, terwijl een anonieme chipkaart al 7,50 euro kost voordat je er een meter mee gereisd hebt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Eens, mijn bus vanmorgen was niet zo zeer leger maar wel dat hij goed op tijd was, iets wat al lang niet meer is voorgekomen. Die rit had standaard een vertraging van minimaal 3 minuten, vandaag was hij een minuut te vroeg...dat moet hij overigens niet vaker doen, want vertrektijd volgens het boekje is 9:01. Als de bus dan twee minuten te vroeg is, dan is het nog geen 9 uur en betaal ik dus gewoon de volle mep. Maar als de bus gewoon op tijd rijdt, dan niet. Of geldt bij Connexxion hetzelfde als bij NS? Inchecken vanaf 8:55 uur geeft korting. Met dagkaartjes was dat geen probleem. Zelfs als dan al een chauffeur zei "het is 1 voor 9, pak maar een bus later", dan kreeg ik het alsnog met de respons "maar u bent twee minuten te vroeg" (en zo flauw waren de meeste niet, is me in al die jaren maar 1x overkomen).Bee schreef:Het hele verhaal van Tristan is een zelfbevestigende voorspelling :X
"Een touringcar is geen bus"
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Mijn bus was vrijdag aanmerkelijk drukker dan andere vrijdagen.. lijn 2 eindhoven.
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Dat het rustiger dan normaal is in de bus door de invoering van de OV-chipkaart is echt gelul. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Strippen moeten op zijn vóór donderdag
Zeggen de ov-chipkaart'fans' :6Stefan schreef:Dat het rustiger dan normaal is in de bus door de invoering van de OV-chipkaart is echt gelul. :')
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten