Het grote computertopic! #4

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

Oh jah, fijne automaten zijn dat :')

Afgelopen weekend heb ik mijn OV-chipkaart opgeladen bij een niet NS-automaat. Dat doe ik dus ook nooit weer. Die touchscreen werkte voor geen meter en ik moest er zowat op slaan....
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door find_your_spot »

deadlock schreef:Die touchscreen werkte voor geen meter en ik moest er zowat op slaan....
Natuurlijk heb je gelijk je mobiel gepakt en 0800 0540 gebeld om het automaat nummer door te geven zodat hier snel mogelijk wat aan gedaan kan worden.
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door webguy »

Lees het nog eens, "niet NS automaat" oftewel, Arriva, RET of GVB automaat...

De derde persoon bij m'n afstuderen (vergeet effe hoe zo iemand heet) werkte bij CCV, en het is lastiger zou automaat maken dan je denkt. Moet goedkoop, en Windows Embedded heeft beperkte geheugen. Tenslotte heb je bagger internet/netwerk verbindigen. Zo kon een bug pas worden gereproduceerd met een 1Mbit netwerk verbinding met een latency van 500+ms...
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Gekko123 »

Ach, over falende systemen gesproken... Gisteren deed één van de GVB-automaten op station Amstel het niet. Een monteur was bezig en had een toetsenbord aangesloten terwijl Windows 2000 regelmatig opnieuw moest opstarten...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

find_your_spot schreef:
deadlock schreef:Die touchscreen werkte voor geen meter en ik moest er zowat op slaan....
Natuurlijk heb je gelijk je mobiel gepakt en 0800 0540 gebeld om het automaat nummer door te geven zodat hier snel mogelijk wat aan gedaan kan worden.
Hoe vaak denk je dat ik nog bij de overige vervoerders moet zeggen dat ze gewoon een niet-functionerend apparaat hebben aangeschaft? Het is namelijk inherent aan de aangekochte oplossing, die touchscreens doen het gewoon niet goed genoeg.

En verder zou het je sieren om eens goed te lezen wat er op je scherm staat.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Lees het nog eens, "niet NS automaat" oftewel, Arriva, RET of GVB automaat...

De derde persoon bij m'n afstuderen (vergeet effe hoe zo iemand heet) werkte bij CCV, en het is lastiger zou automaat maken dan je denkt. Moet goedkoop, en Windows Embedded heeft beperkte geheugen. Tenslotte heb je bagger internet/netwerk verbindigen. Zo kon een bug pas worden gereproduceerd met een 1Mbit netwerk verbinding met een latency van 500+ms...
Dat heeft niet zoveel te maken met de aanraakgevoeligheid van een touchscreen ;) Ten tweede is het zo dat alle vervoerders die rails hebben liggen daar vrij eenvoudig kabels langs kunnen leggen. Op die manier creëer je een bloedsnelle infrastructuur. Windows XPe heeft geen beperkt geheugen trouwens er gaat gewoon 3,15GB in. Windows 7e gaat tot 16GB.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door webguy »

Met beperkt geheugen bedoelde ik dat die one-board-embedded pcs wel meer in kan, maar dat er maar 512 MB in zit.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

Mja meestal nog minder. Als het een beetje goed is ingericht booten ze vanaf het netwerk zodat het master image heel makkelijk opnieuw in te richten is en er niets uitgerold hoeft te worden. Zo kan je ook heel eenvoudig reverten naar de vorige versie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door find_your_spot »

deadlock schreef: En verder zou het je sieren om eens goed te lezen wat er op je scherm staat.
Als het een niet NS automaat is. Mag ik vragen wat voor automaat het dan wel was? GVB RET Arriva?
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door webguy »

Persoonlijk lijkt mij vanaf een netwerk booten vragen om problemen. Ik download liever om 3u af en toe een image of updates... Die apparaten staan ook los, dus een image over een 1Mbit lijn lijkt me niks.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

find_your_spot schreef:
deadlock schreef: En verder zou het je sieren om eens goed te lezen wat er op je scherm staat.
Als het een niet NS automaat is. Mag ik vragen wat voor automaat het dan wel was? GVB RET Arriva?
RET.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Persoonlijk lijkt mij vanaf een netwerk booten vragen om problemen. Ik download liever om 3u af en toe een image of updates... Die apparaten staan ook los, dus een image over een 1Mbit lijn lijkt me niks.
Hoezo? Wij doen dat met 1Mbit lijntjes en dat gaat perfect. Een image booten hoeft niet meer dan 60MB te kosten en dan heb ik het over een volledige Windows XP bak. Dat kan met XPe nog veel minder zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

De automaten van de RET en GVB zijn erg vervelend ja, je moet hard drukken en zijn vaak slecht uitgelijnd.
deadlock schreef:Goed, waar kan ik solliciteren om die chaos te dechaotiseren?
Is het echt zo slecht :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

Nou volgens mij kunnen ze bij jullie een grote slag maken door een praktische herindeling te gaan maken en enkele kleine wijzigingen te doen. Wat er verder allemaal stuk is weet ik niet, daarvoor moet ik naar de backend kijken. Maar wat ik tot nu toe van jou hoor zijn het alleen maar beginnersfouten...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door STF »

Volgende week toch me computer maar weer eens opnieuw installeren, drie jaar lang draaide hij snel en probleemloos maar nu is ineens het tempo er helemaal uit. Waar dat nou plotsklaps door komt, vreemd...? Meestal zie je zoiets langzaam aankomen.

De opstarttijd is gewoon nog even lang als gebruikelijk, maar daar moet je zowiezo niet zoveel waarde aan hechten want dat is een soort zwarte magie:

computer elke dag aanzetten: 8 minuten opstarttijd
computer om de dag aanzetten: 12 minuten opstarttijd
computer om de twee of meer dagen aanzetten: 16 minuten opstarttijd

En voordat iedereen gaat brullen dat acht minuten ook al raadselachtig lang is, ja dat weet ik maar heeft ie altijd al gehad en komt hoogstwaarschijnlijk uit het moederbord voort dat pas na een minuut of drie operationeel is, dan pas kan Windows beginnen opstarten.
Ja de BIOS staat op quick-boot, anders komen er nog eens twee minuten extra bij...

Over BIOSen gesproken; ik zag dat de nieuwe kantoor-pc zowaar weer eens een tamelijk grafisch vormgegeven en tevens muis-bediende BIOS heeft, dat heb ik lang niet meer gezien zeg. Begin jaren 90 had ik ook al eens een computer met zo'n soort BIOS, wat de BIOS van de toekomst leek maar daarna nooit meer zoiets gezien. Nieuwe computer na nieuwe computer gewoon van die blauwe schermen die uitsluitend per toetsenbord te bedienen waren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

Waarom werkt Google Calendar nu niet samen met Outlook 2011 :( iCal maakt er ook al een puinhoop van waardoor bijna alles dubbel in mijn agenda staat :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door webguy »

Lekker handig dan ja. Office voor Mac is sowieso altijd een buitenbeentje geloof ik (en cashcow voor Microsoft...), al werkte het met de 64bits versie van Office 2010 geloof ik ook niet
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

De keuze was vrij simpel.

De functionaliteit van Office is by far beter dan die van iWorks
De ondersteuning van Office voor Windows is (logisch) veel beter
Maar iWorks maakt wel mooiere documenten dan Office for Mac.

Office voor Mac 2011 is wel stukken beter dan Office for Mac 08, het lijkt nu tenminste op Office van Windows die tegenwoordig erg gebruikersvriendelijk is naar mijn mening. Office 08 had ik op de leencomputer een tijdje geleden, wat een horror was dat zeg (loswekende venstertjes voor opmaak e.d. :shock: )

Bovendien heb ik de versie voor onderwijspersoneel, die is echt spotgoedkoop (goedkoper dan de studentenversie) en goedkoper dan iWorks. :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door webguy »

Ik vind enterprise versie voor 50 euro nog best betaalbaar eigenlijk...
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door MdJ »

Nu heb ik al de hele week al een haat-liefde verhouding met Firefox, maar nu begint het echt irritant te worden.. (niet reageren als ik een youtubefilmpje/rtlgemistfilmpje aan het kijekn ben, dingen verkeerd tonen, zoals: )

Op OVNL wordt de kolom "Laatste bericht" ipv 2 regels ineens 5 regels. Normaal heb je:

Code: Selecteer alles

door*gebruikersnaam* *icoontje toon laatste bericht*
op di 01 nov 2011, 13:27
maar nu ineens

Code: Selecteer alles

door
*gebruikersnaam eerste deel*
*gebruikersnaam tweede deel* 
*icoontje toon laatste bericht*
op wo 02 nov 2011, 08:54
De gebruikersnaam wordt dus geplitst en is heel erg irritant.

Ligt dit gewoon aan mij(n pc) of hebben er meer mensen last van? (IE geen problemen...)
Bij twijfel: gebruik beton.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Stefan »

Dat niet reageren klinkt inderdaad wel bekend, dat had ik met Firefox 6 nogal vaak, toen had ik gewoon maar weer 3.6 geïnstalleerd en was het opgelost. Sinds Firefox 7 uit is zijn de problemen hier wel verholpen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door MdJ »

Ik krijg soms zelfs 7 regels (datum geknipt) en ik kon geen berichten meer plaatsen (werden leeg)... Dus ik heb firefox definitief vaarwel gezegd en Hallo Google Chrome.:)
Bij twijfel: gebruik beton.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Thom91 »

Goed bezig, chrome is by far veel beter!
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Fles »

STF schreef:En voordat iedereen gaat brullen dat acht minuten ook al raadselachtig lang is,
Ga toch maar eens in de BIOS kijken. Mogelijk probeert ie eerst minuten lang eerst van allerlei USB-devices te booten, daarna van een netwerkkaart, dan nog van 1 of 2 CD-stations, etc...

Wat staat er in de Startup folder van All Programs? Wat zie je in de tab Startup als je Start > Run > Msconfig typt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

Bee schreef:Waarom werkt Google Calendar nu niet samen met Outlook 2011 :( iCal maakt er ook al een puinhoop van waardoor bijna alles dubbel in mijn agenda staat :roll:
Ah, ik zie dat er vandaag een nieuwe versie van Postbox is uitgekomen (3.0), ik heb 2.5 geprobeerd maar zag het verschil nog niet met Apple Mail, eens kijken of de nieuwe versie beter is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten