NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Daniel »

Kom je, zonder al te veel te hoeven veranderen, niet al een heel eind als je simpelweg de eerstvolgende stations vast op de TBP vermeldt en alleen alles wat daarna komt nog laat scrollen?

Het irritante van richtingen (nu al in reisadviezen, volgens jouw idee dan ook op de perrons) is immers dat die richting vaak niet overeenkomt met wat er op het bestemmingsdisplay van de trein staat. En dat is toch iets wat juist vaak gebruikt wordt om te kijken of de trein die binnenkomt ook werkelijk de goede is.
Vooralsnog komt alleen het koersdisplay van SGMm enigzins in de buurt van die richtingen, maar ook daarbij is men niet consequent: bij een reisadvies met de s5800 vanaf Amersfoort staat er "richting Hilversum" maar op de treinstellen zelf staat te Amersfoort juist "Baarn - Amsterdam Centraal" :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Vinny »

Maar dat probleem had je al bij lange sprinterseries. Dan staat er bijvoorbeeld in Utrecht een plan V naar "Dordrecht". Uh ja... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door willy84 »

Volgens mij moeten die borden ook door iemand die het Nederlands niet machtig is of iemand met een IQ van 70 te begrijpen zijn. Het moet dus vooral simpel en duidelijk zijn. Daarbij komt dat veel reizigers, zeker de incidentele, nog even bevestiging willen voordat ze een trein instappen en dus hun bestemming willen lezen.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Geert »

Wat Daniel voorstelt roep ik ook al langer. Zeker als je daarbij bedenkt dat veel reizigers weer uitstappen in de eerste stations. Je zou dan iets krijgen als:
12.34 Intercity
Maastricht
via: Zaandam, Amsterdam C., Utrecht C.
stopt te: Heiloo, Castricum, Zaandam...
waarbij de onderste regel dus scrollt/alterneert. En de grootste groepen reizigers zijn zo wel goed geïnformeerd :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Daniel »

Niet helemaal, ik bedoel iets als...
12.34 Intercity
Maastricht
via: Heiloo, Castricum, Zaandam,
Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam C., Utrecht C.

stopt verder in: 's-Hertogenbosch, Eindhoven, Weert, Roermond en Sittard
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door visgraat »

Dat is wel heel veel informatie op een bord.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Vinny »

Ik denk dat het zoiets moet worden:
06.26 Intercity NS
Alkmaar
via Eindhoven, Utrecht, Amsterdam
Stopt te: Sittard, Roermond ...
Mededeling: Deze trein stopt vandaag ook te Beek-Esloo.
06.56 Intercity Alkmaar
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Geert »

visgraat schreef:Dat is wel heel veel informatie op een bord.
Het is maar één regel extra waarvan de extra regel niet scrollt (en je dus meer tijd hebt om te lezen). En de oude CTA's, daar stond pas veel op!
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door visgraat »

Ok, ik zie wel twee keer Zaandam, klopt dat?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Geert »

Ja, dat klopt. Het idee is dat de onderste regel alle stops laat zien op volgorde, dat moet ook wel als je wilt weten wanneer Zaandam aangedaan wordt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:De grap is dan ook juist dat in 2013 de inbouw van OBIS af is, en al het sprintermaterieel nu al voorzien is van reisinformatiesystemen. Daarnaast worden de stations omgeroepen. Als een reiziger eenmaal in een trein zit, is het duidelijk op welke stations een trein gaat stoppen, en als het eenmaal zover is dat de reiziger uit moet stappen wordt die er nog op geattendeerd door die omroep. Vandaag is het nog niet helemaal af, maar over niet al te lange tijd kunnen we dat gewoon als basis van het reisinformatiesysteem van de nabije toekomst zien.

Als we toch dat reisinformatiesysteem van de nabije toekomst gaan bedenken, kunnen we best kritisch naar de inhoud van TBP's kijken, en een lijnnummering invoeren en communiceren. Het mooie van een lijnnummering is, dat je, zoals je zelf ook al aangeeft, een soort metrostrip voor de betreffende lijn kunt ophangen. Als we dat doen kunnen de TBP's gebruikt worden voor de dichtstbijzijnde stations én alle stations die belangrijk zijn voor een overstap. Dat zorgt voor een overzichtelijke lay-out op de TBP's en op deze manier kan je de grootste groep reizigers bedienen. In het geval van de s800 waar Caspar het over had, is voor reizigers op station Alkmaar een station als Weert maar zeer zelden interessant, terwijl een minder druk station als Heiloo behoorlijk relevant kan zijn. 90% van de doelgroep krijgt dan dus informatie die interessant is op een duidelijke manier te zien terwijl de overige 10% op een eenvoudige wijze elders aan de informatie kan komen. Daarnaast wordt bij reisadviezen altijd een reisrichting aangegeven. Als je deze reisadviezen zou combineren met een nieuwe lijnnummeraanpak is er volgens mij helemaal niets aan de hand.

Als ik nog even in ga op het 7-minuten argument, dan wil ik als eerste kwijt dat een gemiddelde zonder dat duidelijk is wat de spreiding is, niets zegt. Daarvoor heb ik een voorbeeld:
Stel, we bekijken zes reizigers. Twee reizigers reizen samen willen op tijd zijn en ze zijn dus 20 minuten van te voren door een ruime busaansluiting. vier komen de laatste 30 seconden nog het perron op lopen. Dan zorgen die 2 vroege reizigers voor een gemiddelde van 8,2 minuten terwijl die andere vier erg laat kwamen. Nou stel ik het wat sterker dan het is, maar het geeft aan dat je het gemiddelde niet zomaar kunt gebruiken. Met alleen een gemiddelde kun je mijn "Schubbekutteveens" argument dus niet ontkrachten. Misschien komt 60% van de reizigers wel in de laatste twee minuten het perron op lopen. Het lijkt me handig als die meteen weten welke richting de trein op gaat.
Erg leuk dat het in de trein ook zichtbaar is, en vooral ook erg handig! maar die onbekende reiziger zal toch niet in die trein stappen als hij zijn/haar bestemming nergens zal zien.
En wat betreft die 7 minuten, die mensen die op het laatste moment aankomen dat zijn in verreweg de meeste gevallen ook de reizigers die weten hoe en wat. De onzekere reiziger zal toch echt in de meeste gevallen eerder op het station zijn.
(en nu weet ik dat je vast weer aankomt met die reizigers die erg laat zijn door voor of natransport enz.)

maar ik denk dat ik na jaren op de trein toch wel enigszins het doen en laten en de behoefte van reizigers kan inschatten.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Klaasje »

Weetje, je kan eigenlijk helemaal niets over dat plan op basis van bestaande ervaring zeggen. Juist omdat het anders in elkaar zit. Toch werkt het in het stads- en streekvervoer al jaren goed. Waarom zou de treinreiziger daar niet aan kunnen wennen?

Verder ben ik het behoorlijk gewend dat gemiddeld ov-personeel niet verder kijkt dan hoe het bij het eigen bedrijf werkt, daardoor krijg je van die tegengestelde wensen en eisen bij verschillende bedrijven terwijl de eigen oplossing altijd de beste is. Bijzonder hè?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Geert »

Ennes schreef:Erg leuk dat het in de trein ook zichtbaar is, en vooral ook erg handig! maar die onbekende reiziger zal toch niet in die trein stappen als hij zijn/haar bestemming nergens zal zien.
Alsof nu altijd de bestemming van de trein zichtbaar is aan de buitenkant. Heel veel kleinere stations hebben niet eens CTA's en daar reizen ook onbekende reizigers met de trein. Moeten echt alle bestemmingen van de s4000 op het display in Rotterdam Noord staan? Voor die 2 reizigers per dag die van Rotterdam Noord naar Wormerveer reizen en bevestigd willen zien dat hun trein daar stopt? :roll:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Ennes »

Geert schreef:
Ennes schreef:Erg leuk dat het in de trein ook zichtbaar is, en vooral ook erg handig! maar die onbekende reiziger zal toch niet in die trein stappen als hij zijn/haar bestemming nergens zal zien.
Alsof nu altijd de bestemming van de trein zichtbaar is aan de buitenkant. Heel veel kleinere stations hebben niet eens CTA's en daar reizen ook onbekende reizigers met de trein. Moeten echt alle bestemmingen van de s4000 op het display in Rotterdam Noord staan? Voor die 2 reizigers per dag die van Rotterdam Noord naar Wormerveer reizen en bevestigd willen zien dat hun trein daar stopt? :roll:
Het voordeel van die kleine stations zonder CTA is dat er in de meeste gevallen ook maar 1 treinserie stopt (goed op Rtn in de spits ook nog de 9700) maar daar is de reizigersstroom toch wel ff anders als op een Asd met veel toeristen bijvoorbeeld.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Geert »

Natuurlijk komen er minder reizigers op kleinere stations, maar bij elkaar is het nog wel een forse groep reizigers en die weten blijkbaar nog wel hun weg te vinden zonder op een CTA te kijken of hun stopstation er bij staat, dat is het punt dat ik wilde maken.

Op de oude CTA's zag je in zulke gevallen nog wel eens 'verder stoptrein'. Dat zou ook best op de TBP gezet kunnen worden...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Vinny »

maar die onbekende reiziger zal toch niet in die trein stappen als hij zijn/haar bestemming nergens zal zien.
Een onbekende reiziger is echt meer geholpen met belangrijke stations als Amsterdam Centraal, Schiphol en niet zozeer met Wormerveer of Hoofddorp. 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:
maar die onbekende reiziger zal toch niet in die trein stappen als hij zijn/haar bestemming nergens zal zien.
Een onbekende reiziger is echt meer geholpen met belangrijke stations als Amsterdam Centraal, Schiphol en niet zozeer met Wormerveer of Hoofddorp. 8-)
En daarom is het dus belangrijk dat voor "die reizigers" die (meestal)vanaf een groot station reizen, alle bestemmingen zichtbaar zijn ;)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Klaasje »

Vinny zegt eigenlijk gewoon, dat niet alle stations erop hoeven te staan, maar dat de belangrijkste er wel op moeten staan. Dat punt heb ik ook al een paar keer proberen te maken. :idea:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Ennes »

Ik kan niet echt zeggen dat ik het (nieuwe) witte bord nou echt erg duidelijk vind! Maar het zal misschien ook wel gewoon wennen zijn.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Jef400 »

Bee schreef:Ik vermoed zoiets, maar dan in een andere uitvoering:
Afbeelding
Dan zou je dat ding in München HBF is moeten zien. Heerlijk
Gewoon 5 bij 5 meter bord. ( En zonder randen! )
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Daniel »

@Ennes: Vond het nieuwe bord in ieder geval best goed leesbaar in het voorbijlopen. Al heb ik wel het idee dat de vele TB21s in de hal toch wel een heel groot deel van de functie van het bord overnemen: zelf kijk ik bijvoorbeeld eigenlijk altijd op de TB21 als ik de hal in kom.
Al heeft dat ook wel de logische reden dat mijn trein bij een wijziging eerder van een lager dan een hoger spoor zou vertrekken en ik daar al voorbij gelopen zou zijn als ik eerst naar het grote bord zou gaan kijken :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Ennes »

1 voordeel is de blauwe balk met de vertraging, zie je veel blauwe balken, dan weet je al van grote afstand dat het mis is :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Thom91 »

Kwam deze tegen op Fok!
http://spoornieuws.nl/vertrektijdenbord/?station=ut
werkt zelfs mobiel! ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Ardan »

Vet! :D
En als je in de adresbalk in plaats van 'ut' (achteraan) een andere stationsafko intikt krijg je die te zien :D
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten