Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door hidihi »

In deze topic mag de bezoekers een voorspelling doen hoe OV er over 50 jaar uit zien. De voorspellingen mogen op nationaalniveau gebeuren maar ook internationaal!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door find_your_spot »

En wat is daar het praktisch nut van?
For Your Railroad Adventures
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door hidihi »

find_your_spot schreef:En wat is daar het praktisch nut van?
weet ik veel?
Ik dacht dat discussiëren en praten als verhitte hobbyisten over OV nooit enig nu had!
Zelf vindt ik het leuk om te discussiëren over hoe OV er over 50 jaar uit ziet en als jij het niet leuk vindt is het niet verplicht om mee te discussiëren.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door Ruben »

Leuk idee hoor, maar kom dan zelf ook alvast met je ideeën in je openingspost?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door Vinny »

Er is één grote technische innovatie die behoorlijk kansrijk lijkt, maar het niet is: magneetzweefbanen die het railverkeer vervangen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door Justin »

Ik denk dat ook hier de centralisatie-decentralisatie cyclus een rol gaat spelen, zoals dat al eeuwen gaande is in diverse sectoren. Dus eerst alles probereen centraal te houden, vervolgens gaat het weer versplinteren en zijn er een aantal grote partijen weer, en vervolgens gaat alles weer centraal worden...

Dat was effe een gekke gedachte van mij... :')
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door STF »

Het zal me niks verbazen als de LHB metro's van Amsterdam dan nog altijd naar Gein en Gaasperplas rijden en de BN sneltrams naar Amstelveen Westwijk, beide zowat uit elkaar vallend van ouderdom! *O*

En de noord/zuidlijn zijn ze dan ook nog altijd aan het bouwen...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Er is één grote technische innovatie die behoorlijk kansrijk lijkt, maar het niet is: magneetzweefbanen die het railverkeer vervangen.
Of er moet iets bijzonders uitgevonden worden waardoor dat opeens duizend keer zo goedkoop kan :) Dan kan het, misschien :)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door Thom91 »

Mag ik dromen of moet ik realistisch zijn?
In mijn dromen hoop dat ik nog steeds door geel/blauw/wit vervoerd wordt! De HSL uitgebreid is en de tarieven net zo zijn als hedendaags. Ik met mijn telefoon mijn kaartje/toeslag betaal bij een poortje in de trein en dat er ETMET is op alle corridors.
Alle grote corridors zijn 4 sporig en de schipholtunnel is dubbeldeks geworden. Project 'De Zuidas' is voltooid en we doen mee in de wereldeconomie. Op de lijnen Asd - Ehv en Asdz - Asb - Ah is de hele dag ETMET, en 's avonds tot einde dienst kwartierdiensten. ETMET wordt doorgetrokken naar Alkmaar in de spits, en op de Oude Lijn. Haarlem is door een wonder ontplooit en is weer het station wat het vroeger was. Gvc en Gv zijn inmiddels zo vergroot dat het praktisch een station is. Dubbele vorken en dive-unders zijn gecreëerd op de waarnodige plekken zoals Ledn, Ut, Ah, Amf, Zl, Alm, Asdz, Hlm, Rtd.
De besluiten zijn genomen en er komt een treinverbinding over "De grote dijk", voorheen de Afsluitdijk. Over een jaar of 10 (60 dus) is de beurt een ProRail (dat nog steeds bestaat), om de grote stations op te gaan knappen. Rtd, Asd, Asdz, Ut, Ah, Ht, Amf, Zl, Ehv zijn toe aan vergroting, betere sturing en implemtatie van de nieuwe reizigersinformatie systemen, dat nu gaat werken aan de hand van Augmented Reality.
De reizigerstevredenheid is afgelopen jaar helaas gedaald met twee tiende procent naar 99.3%. Uitval van treinen is beperkt tot 0.3% en het aantal zelfdodingen nam in 2061 zelfs af tot 2. Men klaagt niet meer over wc-loze treinen en de ritten duren niet langer dan 1,5 uur. Prorail heeft zelfs 15 jaar geleden nieuwe regels aanvaard met betrekking tot de lengte van treinen. Het nieuwste Dubbeldeksmaterieel mag gecombineerd worden tot treinen van 600 meter, bijvoorbeeld nodig op Ut - Asd, waar in de spits 5500 mensen per uur reizen, tegenover de hudige 2500. (Bron: dexter ergens in 'Mag ik even kwijt') In alle treinen is 7g te ontvangen op onze vingertoppen waarmee we virtuele schermen bedienen en bekijken. Een ritje Amsterdam - Madrid is tegenwoordig sneller dan het vliegtuig, voor en na transport meegerekend. 2 uur van te voren aanwezig en wachten op bagage. We razen met 700 km/h door het franse landschap naar het zuiden.

Voor zover mijn fantasie, ik kan wel uren doorgaan maar ik denk dat ik belangrijkste wel heb gehad.
Komt wel goed schatje.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door hidihi »

Binnen Nederland zou er weinig veranderen in 50 jaar blijft LOV bestaan maar de HSL is met het gewone tarief te bereiden.
De HSL is in 2061 zelfs uitgebreid. Trajecten zoals Eindhoven Utrecht, Utrecht Breda Antwerpen, Arnhem Utrecht Amsterdam en het noorden en zuiden van het land krijgt zelfs een hogesnelheidstrein, dit is gebeurt omdat de overheid realiseert dat een trein die met 200/300 kmh alleen een aantrekkelijke concurentie op de auto is. In de spits gaat het OV explosief meer rijden omdat mensen niet meer in de file willen zitten maar in het dal uur is er minder OV dan er nu is omdat mensen de auto kunnen pakken op deze tijden. In slaapsteden komt er meer HOV lijnen zoals de parkshutel omdat OV zonder personeelskosten aantrekkelijker is. Buurtbussen stijgt op het platteland maar de gewone LOV bussen doen in het platteland en in de spits nog steeds rijden.

Er komen meer internationale OV verbindingen van 5 tot 100 km lang. Want voor de kleine vervoerders is het niet te doen om gewone OV concessies te winnen dus er komen veel bescheiden OV trajecten die over de grens gaan waar die kleine vervoerders geen last hebben van lastige OV procedures.

Wij zullen nog steeds groen van jaloezie kijken naar de effectiviteit van China. Waar wij verbaast kijken is hoe het China lukt om met Eiland perrons van slechts 2 meter breed er voor zorgen dat reizigerstreinen nog sneller uit en ingelaadt wordt dan in Nederland. Dat gaat die Chinezen lukken doordat er in China op elke 15 meter treindeuren gemonteerd zijn en dat is op elke trein zo. Hierdoor hoeft er slechts op elke 7,5 meter een perron gemaakt worden van 2 lang en 2 meter breed met een trap naar een centrale hal. De perrons die op 7,5 meter van elkaar staan hebben allemaal perronnummers. De treinen die op de sporen staan met oneven nummers doen ook perrons aan met oneven nummers aan. Omdat de treindeuren 15 meter van elkaar staan doen de treinen die op even spoor nummers en even perronnummers staan de onevenperrons niet blokkeren omdat er elke 7,5 meter een perron staat. Omdat de perrons maar 2 meter breed is lukt het de chinezen om zowel links als rechts van een stil staande trein een perron te maken waardoor de passagiers die in stappen niet op de uitstappende reizigers hoeven te wachten omdat de uitstappende passagiers tenslotte door andere deuren moeten.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door Chauf21 »

Het huidige OV is met name gericht op collectiviteit, terwijl er in de toekomst meer vraag naar individuele mobiliteit zal zijn (denk ik). Er zal dus een omslag moeten gaan plaatsvinden in de manier waarop men tegen het vervoernetwerk aankijkt. Daarnaast verwacht ik niet dat er de komende decennia enorme aantallen mensen bijkomen en de financiële verantwoording van veel projecten zal een belangrijke rol gaan spelen. Ook zullen de technologische ontwikkelingen geen vernieuwende dingen voortbrengen (zoals vliegende auto's). Ik verwacht eigenlijk dat het toekomstige OV tweeledig zal zijn.

Aan de ene kant zal men zich gaan focussen op grote vervoerassen tussen steden en tussen stadscentra en buitenwijken/randgemeenten, zowel in vervoer als in de ruimtelijke ordening. De verwachte groei van steden zal doorzetten, deels in de binnensteden en voor een deel ook aan de randen van steden (combinatie van de voordelen van de nabijheid van zowel het centrum als het buitengebied). Er komen meer stop- en sneltreinen en het intercityverkeer zal worden afgewikkeld door internationale treinen. Vanuit minimaal de vijf grootste plaatsen zullen de belangrijkste steden in omringende landen (inclusief Engeland) ieder uur rechtstreeks te bereiken zijn. Door een goede integratie van het binnenlandse en buitenlandse HSL-netwerk spelen deze lijnen een belangrijke rol in het binnenlandse verkeer tussen deze G5. Overige trajecten zullen worden afgewaardeerd naar RandstadRail-achtige verbindingen en er zullen, net net zoals in Frankrijk (Bee, let op), meer tramprojecten gestart worden. Wellicht een hybride variant waarbij de voordelen van de huidige bussen en trams worden geombineerd, nu bekend als de guided busses. Wellicht zonder bestuurder, maar wel op eigen wijdvertakte infrastructuur.
Aan de andere kant zal het huidige OV zich steeds meer terugtrekken uit 'onrendabele gebieden'. Het meest sprekende voorbeeld is het platteland. Je kan je serieus afvragen wat het kost om daar met grote bussen te gaan rijden en of het wellicht niet goedkoper/efficiënter is om in plaats van bussen gesubsidieerde taxi's te laten rijden. Grote kans dat je de totale mobiliteit dan op een veel hoger niveau brengt. Daarnaast zijn er ook in stedelijke gebieden onrendabele OV-locaties aan te wijzen, maar ik voorzie dat hier private oplossingen gaan ontstaan: (verenigde) bedrijven die een bedrijfsbus opzetten of een groep winkeliers die zelf pendelbussen laat rijden. Doordat het OV zich meer richt op de grote vervoerassen, blijft er vraag bestaan naar ontsluitend en lokaal vervoer waar privaat collectief vervoer ook niet geschikt voor is. Het is voor uitbaters van tuktuk-achtige voertuigen ideaal om hierop in te springen; een wirwar van kleine taxikarretjes die je voor een klein bedrag vervoeren over een afstand van 10-20 minuten. Overigens kan je bij al deze vervoervormen betalen met je ov-chipkaart.

Al met al verwacht ik dat het OV over enkele decennia dus wat chaotischer zal zijn dan nu. Dat is echter niet zo erg, want men heeft daardoor wel meer keuzevrijheid en de sterkten van het individuele en collectieve vervoer worden zo beter benut. Idealiter heeft men het OV natuurlijk allemaal strak georganiseerd, maar daarvoor is Nederland te gefragmenteerd en dat kan je niet eenvoudig rechtbreien. Je moet het doen met de situatie die je hebt, maar je kunt natuurlijk altijd sturen naar een betere situatie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door Wubbo »

Bijna twee jaar geleden dacht ik er zo over (dat is dan wel 2030, maar vooruit). Ik blijf even bij die visie.
Alargule

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door Alargule »

Voortbordurend op Chauf21, denk ik dat een toekomst voor het OV ook wel kan liggen in geïndividualiseerd transport. Het OV in zijn huidige vorm is inherent inefficiënt omdat het alleen maar rendabel is op grote vervoersassen. Dat betekent dat het op relaties waarop weinig verkeer is niet interessant is om in te zetten.
Het individuele verkeer in zijn huidige vorm is inherent inefficiënt omdat persoonlijk gebruik in de regel ook samengaat met persoonlijk bezit. Dat betekent dat je dus eerst een voertuig (fiets, brommer, auto) zult moeten aanschaffen om er ook gebruik van te kunnen maken. Natuurlijk, je kunt meerijden als passagier, maar toch. Ga maar eens in de spits op een snelweg kijken en je zult zien dat de meeste stoelen niet bezet zijn.

Vooral voor kleinere steden en verkeersrelaties waar het huidige OV geen goed alternatief is voor de auto, zie ik wel een toekomst voor geïndividualiseerd vervoer weggelegd. De voornaamste technologisch barrière die daarbij overwonnen zal moeten worden is het autonoom rijden. Ik denk dat we voor die ontwikkeling vooral moeten kijken naar de auto-industrie, waar je nu al een lijn ziet in allerlei hulpmiddelen die taken van de bestuurder uit handen nemen. Het is wachten op de eerste volledig zelfrijdende auto. Die technologie kan dan ook gebruikt worden in autonome voertuigen die je op Smart-formaat zou kunnen maken.
Voor een stad als Eindhoven zou dat een interessante optie kunnen zijn. Daarbij zou je kunnen denken aan het creëren van corridors waarop je deze voertuigjes inzet, bijvoorbeeld de grotere straten. Daar bouw je op strategische plekken opstaphaltes. Iemand die in Eindhoven van locatie A (thuis) naar locatie B (winkelcentrum) wil, kan thuis al via zijn iPhone 900.2S een voertuigje naar de dichtstbijzijnde opstaphalte laten komen op een bepaald tijdstip. Vanaf die opstaphalte wordt hij/zij dan via de meest rechtstreekse route naar de dichtstbijzijnde halte bij locatie B gebracht. En andersom idem dito.

Ik denk zeker niet dat dit een systeem is dat al het bestaande zal vervangen. In de grote steden zal het exploiteren van het bestaande OV-netwerk allicht altijd rendabeler zijn dan een ombouw naar een POV-systeem. Aan een eigen fiets of auto zal ook altijd behoefte blijven bestaan. Maar dit zou een mooie tussenvorm kunnen zijn, die de huidige beperkingen van bestaande modaliteiten kan overbruggen. Je bent als reiziger niet meer afhankelijk van vaste routes en vaste dienstregelingen; het inzetten van POV is interessanter op zwakke verkeersrelaties dan bijvoorbeeld buurtbussen. En waar je eigen auto 22 van de 24 uur voor de deur van je huis of kantoor staat, kun je deze voertuigjes de hele dag door inzetten.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door isadora »

Vermoedelijk ziet het OV er over 50 jaar helemaal niet meer uit.
Als ik de deskundigen mag geloven, vergaat volgend jaar 21 december de wereld.
http://wetenschap.infonu.nl/sterrenkund ... -2012.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door Milco »

De wereld vergaat op 21 december 2012? Volgens mij is dit echt een leugen... Geloof je echt dat de wereld dan vergaat? :p
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door Suus »

Uit Duits onderzoek blijkt dat dat pas in 2220 is, er was een rekenfoutje ingeslopen. Niets aan de hand mensen, allemaal doorlopen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door isadora »

Milco1995 schreef:De wereld vergaat op 21 december 2012? Volgens mij is dit echt een leugen... Geloof je echt dat de wereld dan vergaat? :p
Ach ja, wat moet je, aan de politiek heb je ook al niet meer veel houvast.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door Wubbo »

Vergaat de wereld alweer? Die is op 21 oktober jl al vergaan!
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door Gekko123 »

Alleen is 21 december 2012 het einde van de kalender volgens de Maja's... Dat is waar mensen nu zo bang voor zijn.

Terug on-topic: zelf verwacht ik dat we over zo'n 50 jaar opnieuw kunnen gaan genieten van stakingen etc. omdat de vervoerders na de aanbestedingen weer zijn gefuseerd en dan ineens weer moeten gaan concurreren onder druk van aanbestedingen (dat circus zal over zo'n 20 jaar worden afgeschaft, en over zo'n 50 jaar weer beginnen). Waarschijnlijk is het visgraatmodel nog verder doorgevoerd, zodat je enkele frequent rijdende HOV-buslijnen hebt (rijden ongeleed, geledes zijn er niet meer met uitzondering van de grote steden), die de ontbrekende schakels in het spoorwegnet opvangen. Deze lijnen hebben alleen maar overstaphaltes, waar er overgestapt kan worden op een wirwar van buslijnen die allemaal rijden met 8-persoonsbusjes met vrijwilligers achter het stuur. Soms verschijnt er ook wel eens een grotere bus, indien er een te grote groep mee wilt of dat de betrokken vrijwilliger een D-rijbewijs bezit.

De NS zijn gefuseerd met de NMBS, SNCF en Renfe, om zo beter te kunnen concurreren met DB (die is gefuseerd met de OBB, SBB en Trenitalia). De NS rijden alleen nog maar de IC's, de stoptreinen worden gereden door de DB. Verder is er ook nog een S-bahn ontstaan, gereden door EBS (dat is gestopt met bussen rijden).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Vergaat de wereld alweer? Die is op 21 oktober jl al vergaan!
In het parallelle universum waar we sindsdien in bestaan hebben ze ook al last van bezuinigingen op het OV... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Hoe ziet het OV er over 50 jaar uit?

Bericht door Alargule »

Hm, ik had gedacht dat er wel meer inhoudelijke reacties waren gekomen - in plaats daarvan gaat het nu ineens om het eind van de wereld. :?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten