Een Tweedaags Drielandentourtje
Een Tweedaags Drielandentourtje
Het afgelopen weekend ben ik afgereisd naar het uiterste zuiden van het land voor een tweedaags treintourtje. De regio Zuid-Limburg en het aangrenzende buitenland staan altijd weer garant voor een afwisselend (spoor)landschap.
Veel plezier met de fotootjes!
==========================
De rit naar Heerlen geloven we wel, waar ik even na half elf aankom.
In Heerlen heb ik genoeg tijd om een "Euregio-ticket" uit de automaat te halen, goed voor een dagje onbeperkt reizen in het grensgebied van Limburg, Noordoost-België en een gedeelte van Duitsland. Mijn volgende trein is een Talent van DB Regio met eindbestemming Stolberg Altstadt:
Via de grensovergang bij Herzogenrath komen we aan in Aachen Hbf, waar ik een half uurtje overstaptijd heb voor de trein richting België. Mooi de gelegenheid om het station even te bekijken.
De voorkant van Aachen Hbf.
Mooi op tijd komt de trein met eindbestemming Liège-Guillemins aangesjeesd. Deze trein wordt gereden door de oudste treinstellen die er nog in België rondrijden, de zgn. "klassiekjes".
De "IR q", zoals de trein aangeduid wordt, rijdt iedere twee uur tussen Aachen en Luik met tussenstops in Herkenrath, Welkenraedt, Verviers-Central, Pepinster en Angleur. De rit begint met een klim door de buitenwijken van Aachen richting de Belgische grens. Na een kwartiertje wordt het station van Welkenraedt bereikt, waar voor mij de rit met dit treintje eindigt.
De trein na aankomst in Welkenraedt.
In Welkenraedt stap ik over op de L-trein (stoptrein) naar Verviers-Central en (uiteindelijk) Spa. Deze trein wordt gereden door een treinstel type MS80, ook wel "Break" genoemd. Ze hebben wel wat weg van onze SGMm-sprinters.
Het onderstaande plaatje toont het Belgische spoor ten voeten uit: een klassiekje langs een roodgekleurd gravelperron
Het ritje naar Verviers duurt een klein half uurtje, de trein rijdt na een tussenstop van een half uur verder naar Spa-Géronstère. In dat halfuurtje kan ik het station nog even gaan bekijken.
De trein naar Spa-Géronstère tijdens zijn pauze.
Ook komt zojuist de IC van Eupen naar Oostende binnengereden:
Busje van de TEC naar Malmédy op het busstation voor het station:
Het stationsgebouw van Verviers-Central is in de dwarsrichting boven de sporen is gebouwd. Het spoor loopt er met een tunnel onderdoor.
Het wordt inmiddels tijd voor het ritje naar Spa. Onderweg is mooi het heuvellandschap met de in herfsttinten getooide bossen te aanschouwen.
De rit naar Spa duurt een half uurtje over een enkelsporig lijntje. Het eindpunt is Spa-Géronstère, een niet al te spannend stationnetje.
Vanaf het station is het een paar minuten lopen naar het centrum.
Pleintje in het centrum van Spa.
Let ook op de niet erg consistente bewegwijzering rechts op de straathoek.
De terugrit gaat weer via hetzelfde spoorlijntje terug tot Pepinster, het station waar de lijn naar Spa aftakt van de hoofdlijn Verviers-Luik.
Het perron in de richting Spa ...
... en de perrons in de richting van Luik, waar juist de IC naar Eupen langsrijdt.
De L-trein naar Liège-Guillemins wordt ook door een "Break" gereden.
Het station Liège-Guillemins is behoorlijk indrukwekkend. Veel over gehoord, maar in het echt is het inderdaad een erg bijzonder bouwwerk. Er zitten wel érg veel vierkante meterjes glaswerk in dat dak
Een blik op de perrons vanaf de loopbrug.
De loopbrug zelf.
Uitzicht over het voorplein richting de "oude stad".
Gezien vanaf het stationsplein past hij dus niet helemaal op de foto...
Mijn volgende trein wordt de trein naar Maastricht, gereden door een klassiekje met bouwjaar 1965 ( ). Hij steekt wel een beetje schril af tegenover het moderne station :)
In Maastricht...
... stap ik over op het Veolia-GTW'tje naar Valkenburg.
Via Gulpen gaat het tenslotte richting Epen, waar het overnachtingsadres voor vandaag is.
Met nog even een uitzicht over het Geuldal in de schemering.
De volgende dag begint met een flinke wandeling door het heuvellandschap. Erg mooi met die herfstkleuren. Wel even lachen jongens...
Vervolgens maak ik nog even een rondje via Maastricht en Heerlen naar Kerkrade-Centrum (voor nog wat ontbrekende Limburgse bordjes). Tenslotte gaat het met Plan V naar Sittard en Roermond, om vervolgens weer op de "snelle" manier terug richting Amersfoort te reizen.
GTW in Kerkrade-Centrum:
En tenslotte het V'tje op het station van Sittard:
Veel plezier met de fotootjes!
==========================
De rit naar Heerlen geloven we wel, waar ik even na half elf aankom.
In Heerlen heb ik genoeg tijd om een "Euregio-ticket" uit de automaat te halen, goed voor een dagje onbeperkt reizen in het grensgebied van Limburg, Noordoost-België en een gedeelte van Duitsland. Mijn volgende trein is een Talent van DB Regio met eindbestemming Stolberg Altstadt:
Via de grensovergang bij Herzogenrath komen we aan in Aachen Hbf, waar ik een half uurtje overstaptijd heb voor de trein richting België. Mooi de gelegenheid om het station even te bekijken.
De voorkant van Aachen Hbf.
Mooi op tijd komt de trein met eindbestemming Liège-Guillemins aangesjeesd. Deze trein wordt gereden door de oudste treinstellen die er nog in België rondrijden, de zgn. "klassiekjes".
De "IR q", zoals de trein aangeduid wordt, rijdt iedere twee uur tussen Aachen en Luik met tussenstops in Herkenrath, Welkenraedt, Verviers-Central, Pepinster en Angleur. De rit begint met een klim door de buitenwijken van Aachen richting de Belgische grens. Na een kwartiertje wordt het station van Welkenraedt bereikt, waar voor mij de rit met dit treintje eindigt.
De trein na aankomst in Welkenraedt.
In Welkenraedt stap ik over op de L-trein (stoptrein) naar Verviers-Central en (uiteindelijk) Spa. Deze trein wordt gereden door een treinstel type MS80, ook wel "Break" genoemd. Ze hebben wel wat weg van onze SGMm-sprinters.
Het onderstaande plaatje toont het Belgische spoor ten voeten uit: een klassiekje langs een roodgekleurd gravelperron
Het ritje naar Verviers duurt een klein half uurtje, de trein rijdt na een tussenstop van een half uur verder naar Spa-Géronstère. In dat halfuurtje kan ik het station nog even gaan bekijken.
De trein naar Spa-Géronstère tijdens zijn pauze.
Ook komt zojuist de IC van Eupen naar Oostende binnengereden:
Busje van de TEC naar Malmédy op het busstation voor het station:
Het stationsgebouw van Verviers-Central is in de dwarsrichting boven de sporen is gebouwd. Het spoor loopt er met een tunnel onderdoor.
Het wordt inmiddels tijd voor het ritje naar Spa. Onderweg is mooi het heuvellandschap met de in herfsttinten getooide bossen te aanschouwen.
De rit naar Spa duurt een half uurtje over een enkelsporig lijntje. Het eindpunt is Spa-Géronstère, een niet al te spannend stationnetje.
Vanaf het station is het een paar minuten lopen naar het centrum.
Pleintje in het centrum van Spa.
Let ook op de niet erg consistente bewegwijzering rechts op de straathoek.
De terugrit gaat weer via hetzelfde spoorlijntje terug tot Pepinster, het station waar de lijn naar Spa aftakt van de hoofdlijn Verviers-Luik.
Het perron in de richting Spa ...
... en de perrons in de richting van Luik, waar juist de IC naar Eupen langsrijdt.
De L-trein naar Liège-Guillemins wordt ook door een "Break" gereden.
Het station Liège-Guillemins is behoorlijk indrukwekkend. Veel over gehoord, maar in het echt is het inderdaad een erg bijzonder bouwwerk. Er zitten wel érg veel vierkante meterjes glaswerk in dat dak
Een blik op de perrons vanaf de loopbrug.
De loopbrug zelf.
Uitzicht over het voorplein richting de "oude stad".
Gezien vanaf het stationsplein past hij dus niet helemaal op de foto...
Mijn volgende trein wordt de trein naar Maastricht, gereden door een klassiekje met bouwjaar 1965 ( ). Hij steekt wel een beetje schril af tegenover het moderne station :)
In Maastricht...
... stap ik over op het Veolia-GTW'tje naar Valkenburg.
Via Gulpen gaat het tenslotte richting Epen, waar het overnachtingsadres voor vandaag is.
Met nog even een uitzicht over het Geuldal in de schemering.
De volgende dag begint met een flinke wandeling door het heuvellandschap. Erg mooi met die herfstkleuren. Wel even lachen jongens...
Vervolgens maak ik nog even een rondje via Maastricht en Heerlen naar Kerkrade-Centrum (voor nog wat ontbrekende Limburgse bordjes). Tenslotte gaat het met Plan V naar Sittard en Roermond, om vervolgens weer op de "snelle" manier terug richting Amersfoort te reizen.
GTW in Kerkrade-Centrum:
En tenslotte het V'tje op het station van Sittard:
Re: Een Tweedaags Drielandentourtje
Fraaie plaatjes :D
Dat driehoekje heb ik twee maanden terug (zonder Spa) ook gedaan in de andere richting. Echt een mooi landschap, en dat zo vlakbij..
Dat driehoekje heb ik twee maanden terug (zonder Spa) ook gedaan in de andere richting. Echt een mooi landschap, en dat zo vlakbij..
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Een Tweedaags Drielandentourtje
Wat een vreemd busstation daar bij Verviers-Central, doodlopend dus achteruit erin?
Re: Een Tweedaags Drielandentourtje
Correct. :Y
Mooie plaatjes trouwens! :pos:
Mooie plaatjes trouwens! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Een Tweedaags Drielandentourtje
Mooie plaatjes.
Leuk om de Veolia 5362 weer te zien. Heeft altijd in Brabant gereden en is ergens vorig jaar naar Limburg gegaan
Leuk om de Veolia 5362 weer te zien. Heeft altijd in Brabant gereden en is ergens vorig jaar naar Limburg gegaan
Re: Een Tweedaags Drielandentourtje
Leuk rondje zo :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Een Tweedaags Drielandentourtje
Leuk verslagje.
Ik wist trouwens niet dat de HLE 18 al in dienst was.
En een vraagje over die Break: is de middenbak na de verbouwing nog steeds véél comfortabeler dan de kopbakken?
Zo ja, vreemd dat men dan nog één perron met gravel heeft, terwijl de rest wel gewoon betegeld is. :?
Ik wist trouwens niet dat de HLE 18 al in dienst was.
En een vraagje over die Break: is de middenbak na de verbouwing nog steeds véél comfortabeler dan de kopbakken?
Is dat ook in Welkenraedt?
Zo ja, vreemd dat men dan nog één perron met gravel heeft, terwijl de rest wel gewoon betegeld is. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Een Tweedaags Drielandentourtje
Ja. Daar kwam ik later achter. Ik ben juist doorgelopen naar een kopbak omdat ik dacht dat de middenbak de 1e klas was .Meltrain schreef:En een vraagje over die Break: is de middenbak na de verbouwing nog steeds véél comfortabeler dan de kopbakken?
Het is een kopspoortje dat alleen bereikbaar is vanuit de richting Aachen en Eupen. Waarschijnlijk wordt het weinig gebruikt, dus zal het een sluitpost op de vernieuwing zijn geweest...Meltrain schreef:Is dat ook in Welkenraedt? Zo ja, vreemd dat men dan nog één perron met gravel heeft, terwijl de rest wel gewoon betegeld is. :?
Re: Een Tweedaags Drielandentourtje
NA de verbouwing heeft de break ongeveer dezelfde stoelen als aangetroffen worden in M6. Na de verbouwing zijn alle 2e klasse zetels hetzelfde in de hele trein.Ronald schreef:Ja. Daar kwam ik later achter. Ik ben juist doorgelopen naar een kopbak omdat ik dacht dat de middenbak de 1e klas wasMeltrain schreef:En een vraagje over die Break: is de middenbak na de verbouwing nog steeds véél comfortabeler dan de kopbakken?
Verder een leuke reportage!
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Een Tweedaags Drielandentourtje
Leuke reportage, maar dat busstation in Verviers lijkt eerder op een stel parkeerplekken voor bussen dan een echt busstation. Geen perrons en achteruit (of vooruit) gaan insteken. Mogen ze wel eens een keer gaan veranderen.
Re: Een Tweedaags Drielandentourtje
Bedankt allemaal voor de reacties :) . Dat busstation in Verviers is inderdaad een veredeld parkeerterrein. Maar veel ruimte is er niet, mede door het hoogteverschil. De doorgaande lijnen stoppen dan ook gewoon langs de weg.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten