Nieuwe dienstregeling BRU

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Geert »

Het zal ook wel erg duur zijn, zo'n lijn moet tenslotte de Lek over.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Denk dat de kosten wel meevallen. De brug ligt er al (word gesloopt volgens mij). En die zou sowieso moeten worden opgeknapt. Maarja aan de andere kant zie ik liever een sneldienst over de snelweg maar die dan heel Vianen ontsluit
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door reisthijs »

Het BRU heeft daar al vaker onderzoek naar gedaan en daaruit bleek dat het gewoon niet zo'n slim idee is.
De kosten vallen zeker niet mee, de oude brug moet helemaal opgeknapt worden (en geschikt gemaakt voor railverkeer: het is nu eenmaal geen spoorbrug), er zou nog best een eind nieuw sporen moeten worden aangelegd, en er moeten extra trams worden aangeschaft.

Dat terwijl Vianen er weinig mee op zou schieten. De tram is zeker niet sneller dan de bus: van Utrecht CS tot busstation Lekbrug zou je een half uur onderweg zijn (met een snelbus via de A2 kan het binnen 20 minuten), de concurrerende buslijnen tussen Nieuwegein en Vianen zullen dan verdwijnen, en de tram kan nooit heel Vianen ontsluiten: veel reizigers zullen alsnog bij de Lekbrug moeten overstappen.

Reden genoeg dus om het niet te doen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

ik vind lijn 24/29 zo een rare combinatie. lijn 29 rijdt een beetje voor jan lul. ook al zit lijn 29 tijdens de spitsuren best vol. in de daluren en savonds rijd deze leeg rond. per 12 december vervalt lijn 29 savonds en moeten reizigers het doen met lijn 195. laat dan op zn minst lijn 24 even het zuidelijke stukje van papendorp meepakken. ze hadden er beter 1 lijn van kennen maken. dan krijgen reizigers naar de meern wel met een extra reistijd van misschien 2/3 minuten?.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door visgraat »

Daniel schreef:De 65/66 hebben echter juist dan hun spitspiek naar Nieuwegein (gezien die het industriegebied bedienen), waardoor de verhouding scheef lijkt maar dat eigenlijk niet is.
Is het dan geen optie om 's ochtends een hoge frequentie op 65/66 te rijden richting Nieuwegein en een deel van deze bussen in Vianen of ergens op de route van 74 in te laten takken richting Utrecht. Zo wordt de spitsrichting optimaal bedient.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Je zou het meerendeel van de ritten naar stadscentrum kunnen laten rijden. en vanaf daar als lijn 74 of 77 verder naar utrecht.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op do 27 okt 2011, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quotes verwijderd
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat zou ik juist niet doen. Lijn 65 bedient immers nog een flink stuk van het industriegebied van Nieuwegein waar lijn 66 (die ri. Stadscentrum gaat) niet komt.
In de spitsen is de 65 al versterkt tot een kwartiersdienst op het stuk Utrecht Centraal - Nieuwegein Nijverheidsweg, zou me niks verbazen als de bussen na die ritten een spitsversterkingsrit Nieuwegein -> Utrecht gaan rijden want de 65 ri. Utrecht is in de ochtendspits gewoon een halfuursdienst. Al wil men in 2012 de genoemde spitsritten wel gaan verlengen naar het nieuwe bedrijventerrein Het Klooster in Nieuwegein waardoor het wellicht wat minder goed uit gaat komen.

En owja: de hoge frequentie van 65/66 ri. Nieuwegein is er al... die rijden op hun gezamelijke traject elke 7,5 minuut! Zelfs in de vakantiedienstregeling wordt deze verbinding nog als 10-minutendienst aangeboden. Lijkt me wel duidelijk dat dit dus een niet te onderschatten spitspiek is :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

De grote drukte op die lijnen zit m toch voornamelijk tot het oosterlicht college. Meeste mensen stappen bij de noordelijke haltes van plettenburg uit. Maar buiten alles om de huidige lijnen 74 en 77 hebben eigenlijk helemaal geen versterking nodig. Alleen hooguit een paar gelede bussen op het drukste deel van de route. Dus niet net als nu helemaal door laten rijden naar nieuwegein zuid
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat is de drukte vanuit Nieuwegein (Vreeswijk) hoor, de andere kant op is het echt vooral werkvolk wat erin zit...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Daniel schreef:Dat is de drukte vanuit Nieuwegein (Vreeswijk) hoor, de andere kant op is het echt vooral werkvolk wat erin zit...
nou ik zie toch vaak genoeg onzettend veel studenten die van utrecht naar roc mn gaan die iets voorbij de blauwe brug zit. dus zeker niet alleen werkvolk..
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Als ze toch al moeten bezuinigen kijk dan eens heel goed naar de bezetting van bepaalde lijnen...
Lijn 1 naar overvecht en 8 naar lunetten zijn sterke lijnen terwijl 1 naar lunetten en 1 naar overvecht een stuk minder druk zijn. wissel dan van eindpunten en je hebt 1 volledige sterke lijn met gelede bussen en 1 lijn waar je met een lagere frequentie met standaardbussen kan rijden. alhoewel 4x per uur misschien niet voldoende is met standaard bussen.

Wat ook zou kunnen is om de lijnen uit nieuwegein in te korten tot westraven en vanaf westraven een buslijn laten rijden naar centraal via rivierenwijk. lijn 1 kan daarmee vervallen aldaar. Reizigers uit rivierenwijk moeten dan een overstap maken op lijn 10 om in lunetten te komen. maar dat moeten mensen uit oog in al naar kanaleneiland ook al binnenkort. ik zie het in de toekomst eigenlijk wel gebeuren dat veel streeklijnen maar tot westraven gaan krijgen waar men dan over kan stappen op de tram. zeker als de tram de versnelling krijg via de europalaan dan zou het onzin zijn als al die buslijnen de zelfde route zou rijden als de tram
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

010jongen schreef:Als ze toch al moeten bezuinigen kijk dan eens heel goed naar de bezetting van bepaalde lijnen...
Lijn 1 naar overvecht en 8 naar lunetten zijn sterke lijnen terwijl 1 naar lunetten en 1 naar overvecht een stuk minder druk zijn. wissel dan van eindpunten en je hebt 1 volledige sterke lijn met gelede bussen en 1 lijn waar je met een lagere frequentie met standaardbussen kan rijden.
Oke, leg het nu eens rustig uit, want in je haast heb je zelf al lijnen door elkaar gehaald. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

sorry foutje

één lijn overvecht zkhs-Lunetten
één lijn station overvecht-rivierenwijk-lunetten
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Daniel »

010jongen schreef:ik zie het in de toekomst eigenlijk wel gebeuren dat veel streeklijnen maar tot westraven gaan krijgen waar men dan over kan stappen op de tram.
Als je de reizigers de bus uit wilt jagen moet je dat vooral doen ja... de afstanden zijn hier dusdanig kort dat het nadeel van de extra overstap niet opweegt tegen de reistijdwinst
Een tramroute via de Europalaan zou net zo bochtig blijven als 'ie nu is, dus heel veel sneller wordt 'ie er echt niet van (en al helemaal niet sneller dan de bus, zeker niet met overstaptijd erbij opgeteld)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Toch staat dit in de planning. de tram zal er zeker 5 minuten sneller zijn dan via de oude route.
maar misschien vanaf het 5 Mei Plein een aftakking naar papendorp maken en vanaf daar via galecop naar nieuwegein? zou best wel een hoop reizigers kunnen trekken
Laatst gewijzigd door Chauf21 op di 01 nov 2011, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quotes verwijderd
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Suus »

Kan er iemand in Utrecht eens ingrijpen bij de afdelingen die over de tram gaan, het amateurisme spat er al jaren vanaf :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Daniel »

@010jongen: 5 minuten sneller, wow, dat zal echt schelen maar niet heus... die ben je al weer kwijt met de overstaptijd bus -> tram die je zou introduceren. Is de bus alsnog net zo snel op centraal, dus of het nu zinnig is zo'n overstap te introduceren.
De tram heeft nu juist meerwaarde door de grote hoeveelheid kantoren langs z'n route in Utrecht die zo snel vanuit Nieuwegein bereikbaar zijn. Reizigers daarheen zouden ook allemaal via het CS moeten gaan reizen als je de tram over de Europalaan stuurt en als dan ook nog alle busreizigers de tram in zouden moeten wordt dat wel erg vol :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Suus »

De tram over de Europalaan laten rijden is volgens mij al een wens uit de tijd dat de tram werd aangelegd. Ook een vrij kansloze wens, aangezien er veel minder mensen wonen langs die route dan via de huidige route.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Veel minder? Geen zal je bedoelen... alleen als je al vlak bij het station bent kom je nog enigzins in de bewoonde wereld terecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

er woont inderdaad haast niemand langs de europalaan. maar in de toekomst word er gedacht aan grootschalige vernieuwing waardoor er ook veel woningen komen. en het is meer voor versnelling van de huidige tramlijn. mensen uit ijsselstein zijn best lang onderweg. ze hebben ook bus 195 maar toch.. de huidige route is inderdaad niks mis mee. maarja ik zie het eigenlijk wel zitten. wel onder voorwaarde dat de huidige route via 5 mei plein blijft bestaan.
Het is jammer dat de tram niet dicht bij MAX stopt. die kiezen nu allemaal voor de bus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Hoezo is dat jammer, die zorgen (in ieder geval op lijn 47, 65 en 66) juist voor wat extra vulling in de tegenspitsrichting. En bij de studenten die richting de Uithof moeten is vooral lijn 71 ook erg populair, halte daarvan staat rond de tijd dat ik op 't Europaplein ben over het algemeen voller dan die richting station. En tja, die hebben natuurlijk ook niet zoveel aan een tram.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Volgens mij stoppen 65/66 niet bij de Europeaan
? Zie m altijd doorrijden
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door BR628 »

Wordt het niet eens tijd dit topic in tweeën te hakken. Want de laatste tig berichten gaan over nieuwe dienstregeling per aanstaande december 2011. Terwijl de topictitel over de nieuwe concessie zou moeten gaan.

Chauf21: Topic is afgesplitst
Laatst gewijzigd door Chauf21 op wo 02 nov 2011, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic is afgesplitst
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Daniel »

010jongen schreef:Volgens mij stoppen 65/66 niet bij de Europeaan
Lijn 63 is de enige die er niet stopt. 65/66 slaat het aan dezelfde straat gelegen Kanaleneiland Zuid over.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten