Nieuwe treinen veolia

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Nieuwe treinen veolia

Bericht door racingweirdo »

Toen ik toen net langs het spoor naar het centrum fietste zag ik op de heuvellandlijn(voor mij het stuk tussen de cramer en heerlen) 2 nieuwe treinstellen rijden van veolia, deze reden tot een stuk na de overweg achter het station om vervolgens hier 10 minuten te staan(de overweg bleef dicht) vervolgens reden ze via het station naar het opstelterrein om op het meeste rechterspoor(naast de cbs) stil te gaan staan tegen een groene lock.


Het ging 100 procent zeker om de elektrische versie, zover ik zag zat er nog geen portret op.

weet iemand hier iets van?
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Dubbele P »

Zou goed kunnen dat de eerste stellen afgeleverd zijn en men er momenteel proefritten mee aan het maken is. Volgens een machinist van Veolia zouden eind september/medio oktober de nieuwe stellen in dienst komen namelijk.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door WSM »

Zaterdag 16/8 stonden de Violenzetpillen 501 en 502 te Hrl bij het Nedtrain-locje.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door racingweirdo »

Violenzetpillen ?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Daan »

racingweirdo schreef:Violenzetpillen ?
GTW's...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Daan »

Op Somda valt te lezen dat vrijdag 15 augustus de eerste twee elektrische GTW's voor Veolia zijn gearriveerd, nummers 501 en 502. Deze stellen heb je dus waarschijnlijk gezien in Hrl.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door mb90 »

Klopt, die staan inderdaad in Heerlen. Vanaf het perron van spoor 4/5 zijn ze goed te zien.

Een foto van dinsdagavond toen ik er toevallig was. De zon stond alleen niet super en er staan wat palen voor:
Afbeelding
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door racingweirdo »

hmm ik heb vandaag een aantal uur bij het spoor gestaan, in de hoop dat ik meer stellen zou kunnen fotograferen, echter valt mij op dat de treinen Hrl, links uitrijden en over het linkerspoor de overweg overgaan en verder rijden, in nederland rijden we toch rechts?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Daan »

racingweirdo schreef:links uitrijden en over het linkerspoor de overweg overgaan en verder rijden
Welke kant op? Kerkrade?
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Marc »

Ik neem aan dat ie richting Krd bedoeld (richting Vdl rijdt de trein ook links, maar daar is geen overweg). De trein rijdt daar trouwens links, omdat het rechterspoor een kopspoor is.

Voor liefhebbers die nog naar Limburg gaan, Veolia rijdt deze week proefritten op de Heuvellandlijn (de treinen zijn weer snel terug, dus waarschijnlijk tussen Mt en Vk) met diesel-GTW's.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door mb90 »

Oh, vandaar dat er dinsdagavond 2 van die GTW's in Maastricht stonden. Ik vond het al raar dat ze daar stonden en niet bij de lijn waar ze eigenlijk horen te rijden.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Marc »

Er rijden er momenteel 4 rond, twee GTW 2/6 en twee GTW 2/8. Ze rijden in twee setjes van twee stellen.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door racingweirdo »

Marc schreef:Ik neem aan dat ie richting Krd bedoeld (richting Vdl rijdt de trein ook links, maar daar is geen overweg). De trein rijdt daar trouwens links, omdat het rechterspoor een kopspoor is.

Voor liefhebbers die nog naar Limburg gaan, Veolia rijdt deze week proefritten op de Heuvellandlijn (de treinen zijn weer snel terug, dus waarschijnlijk tussen Mt en Vk) met diesel-GTW's.
:shock: is dat een kopspoor?

ik woon nu al 20 jaar in heerlen, maar kan me eigelijk niet voor de geest halen of het nu wel of niet een kopspoor is.

straks maar even kijken
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Daan »

racingweirdo schreef: :shock: is dat een kopspoor?
Ja, da's een kopspoor, al sinds 1985, op z'n minst. Check ook http://www.sporenplan.nl.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Dubbele P »

Mja, wat zullen we ervan zeggen... op de Maaslijn hebben ze een uitlaat, op de Heuvellandlijn een pantograafje. Verder kan ik geen noemenswaardig verschil bedenken ;)

Overigens wel opmerkelijk dat ik op die spoorpositie in Heerlen eens iets anders zie dan dat NedTrain 700-locje. Ik dacht al bijna dat die daar vastgeroest zou zijn :P
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Daan »

Idd, andere motorunit, en wat andere knopjes en metertjes op de stuurtafels, en dat is het wel... :)
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Cookie »

Overigens heeft de diesel-GTW van Veolia ook knopjes om de pantograaf van een elektrische GTW te bedienen 8-) . Volgens mij verschillen ze wat betreft bedieningstableau erg weinig, al zullen er vast wel wat verschillen zijn...
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Dubbele P »

Trein-O-Fiel schreef:Overigens heeft de diesel-GTW van Veolia ook knopjes om de pantograaf van een elektrische GTW te bedienen 8-) .
Zodat ze gecombineerd kunnen rijden of omdat de panelen gewoon standaard zijn?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Daan »

Waarschijnlijk omdat ze gecombineerd kunnen rijden. Arriva-GTW's hier in het noorden hebben die knop niet, geloof ik.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Meltrain »

Waarom heb ik zo'n idee dat Veolia letterlijk alles kopieert wat Arriva doet? :roll:
Zelfs de nummerserie (501-...) is gekopieerd van de stellen die op de MLL komen. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Daniel »

Neej hoor... bij Veolia zijn de 5xx-nummers de tweetjes, terwijl dat bij Arriva de drietjes zijn :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Justin »

Ik heb de stellen uitgebreid kunnen zien op Mt en op Sgl afgelopen woensdag, donderdag en vrijdag. In ieder geval heb ik (7)356 daar gezien op Mt afgelopen dagen. Vrijdag was die trouwens weer tezamen met (7)206, (7)207 en (7)353 op Rm, en ik weet dat de (7)356 samen met nog eentje een setje vormde, alsmede de overige twee die ik op weg van Mes naar Vk tegen kwam in de tegenrichting. Geen idee of het diesel of elektrisch was, maar het reed in ieder geval.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef:Neej hoor... bij Veolia zijn de 5xx-nummers de tweetjes, terwijl dat bij Arriva de drietjes zijn :wink:
Oke, daar heb je een punt. :wink:
Maar wat zijn dan de drietjes bij Veolia? En wat is het tweetje bij Arriva?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Daniel »

Die zijn geen van beide nog afgeleverd... maar volgens de logica van de Arriva-nummering wordt het daar ongetwijfeld de 10.407 :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe treinen veolia

Bericht door Meltrain »

Dan maak je me toch heel nieuwsgierig wat dan de 10.401 t/m 10.406 zijn. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten