Treinen zonder spoorboekje in 2020
DEN HAAG - Uiterlijk 2020 moeten op de drukste spoortrajecten 6 intercity's en 6 sprinters per uur rijden. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Milieu op de website van de Rijksoverheid.
Foto: ANP
Het gaat om de trajecten Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad, Schiphol-Utrecht-Arnhem-Nijmegen, Alkmaar-Amsterdam-Utrecht-Den Bosch-Eindhoven en het traject tussen Den Haag-Rotterdam-Breda-Eindhoven.
Dit en volgend jaar worden de plannen uitgewerkt en besproken met provinciale en lokale overheden.
bron: Nu.nl
Treinen zonder spoorboekje in 2020
Re: Treinen zonder spoorboekje in 2020
Het spoorboekje is al een tijdje geleden afgeschaft...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Treinen zonder spoorboekje in 2020
Resulteert 6 IC's en 6 Sprinters op sommige trajecten niet in een beetje heel erg veel overcapaciteit buiten de spits? Op bijvoorbeeld het traject Uitgeest-Amsterdam heb je 4 Sprinters per uur, die tussen de spitsen wel matig tot redelijk gevuld zijn afhankelijk van het tijdstip. Wat is dan het idee: rijden met korter materieel?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Treinen zonder spoorboekje in 2020
Ze moeten niet aan het spoorboekloos rijden beginnen. Vorig jaar was die proef tussen Eindhoven en Utrecht en er waren toen veel klachten over. Reizigers vonden het niet fijn als ze niet wisten wanneer hun trein vertrok en als je klanten er niet veel voor voelt dan moet je er gewoon niet aan beginnen.
Re: Treinen zonder spoorboekje in 2020
Maar was het toen met die ETMET-proef ook niet zo dat, om dat voor elkaar te krijgen, er materieel van andere series moest worden gehaald, met als gevolg kortere en vollere treinen in die series?
Beul van de blindegeleidelijn
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinen zonder spoorboekje in 2020
Ja, dat vraag ik me ook steeds af bij deze plannen. Bij de twee ETMET-proeven die er zijn gehouden was dat ook alleen in de spits en daar buiten gewoon kwartierdiensten. Dan rij je dus in de spits op andere tijden dan daarbuiten, erg "spoorboekloos" is dat niet...VIRM schreef:Resulteert 6 IC's en 6 Sprinters op sommige trajecten niet in een beetje heel erg veel overcapaciteit buiten de spits?
Buiten de spits is 6x uur rijden nu gewoon nog totaal overbodig. Maar goed, we hebben het wel over 2020 dus je moet ook rekening houden met groei van de reizigersaantallen in de komende 10 jaar.
Ik blijf wel dat hele geneuzel over "spoorboekloos" onzin vinden. Bij kwartierdiensten kan je ook spoorboekloos reizen, ik doe dat al jaren tussen Utrecht en Amsterdam.
En nog iets anders: er komt zo wel een nog schevere verdeling in frequenties, een paar trajecten met een hele hoge frequentie terwijl andere drukke lijnen het nog steeds met een halfuurdienst moeten doen (Amsterdam-Amersfoort, om maar wat te noemen)...
Tijdens de proef reden de treinen ook gewoon volgens een van te voren gepubliceerde dienstregeling, dat hoefde dus geen probleem te zijn (al waren de afwijkende tijden in de spits misschien wel lastig.)hidihi schreef:Ze moeten niet aan het spoorboekloos rijden beginnen. Vorig jaar was die proef tussen Eindhoven en Utrecht en er waren toen veel klachten over. Reizigers vonden het niet fijn als ze niet wisten wanneer hun trein vertrok
Er is overigens geen sprake van spoorboekloos rijden want op zo'n druk spoornet met alle verschillende soorten treinen (IC, Sprinters, cargo's) zal er altijd gewoon volgens een dienstregeling gereden moeten worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten