Ontruiming Amsterdam Amstel

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door VIRM »

AMSTERDAM Het treinstation Amsterdam Amstel is dinsdagochtend ontruimd na de vondst van een verdacht pakketje. Er staat een verdachte koffer in de centrale hal van het station.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/67237/Ontrui ... dam+Amstel
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door Suus »

Op de site van de Volkskrant zag ik een foto van de koffer. Is inderdaad wel een verdachte plek om een koffer te laten staan.

Het GVB rijdt bussen tussen station Duivendrecht en het Weesperplein, de metro is ingekort tot CS - Wibautstraat, lijn 51 rijdt Spaklerweg - Amstelveen en 53 en 54 rijden vanaf hun eindpunten in Zuidoost tot Van der Madeweg.

Zie http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... ffer.dhtml

Oja, en AT5 heeft een nooduitzending gestart :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door VIRM »

Een nooduitzending? Waarom dat?
Het zou mij niet verbazen dat het straks gewoon een koffer is met wat standaard toeristenspulletjes erin die per ongeluk is achtergelaten...

NS geeft aan dat reizigers tussen Amsterdam Centraal en Utrecht om moeten reizen via Hilversum.
Reizigers tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal wordt aangeraden om te reizen via Schiphol... Uh, wat?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door Suus »

Het is wel echt AT5-niveau weer.

Daarnet een interview met een vrouw die eigenlijk met de metro wilde en nu met de bus moest maar ze was morgen jaren en toen ging het gesprek uitgebreid over verjaardagscadeautjes.

En daarna volgde een interview met de buschauffeur van de NS-bus naar het Muiderpoortstation en die werd gevraagd wat hij aan het doen was voordat hij werd gebeld om met de bus te gaan rijden :')

Edit: In het balkje onderaan staat "Bussen ingezet voor reizigers Den Haag - Nijmegen" :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door Reiziger Delft »

Waarom ligt trouwens de s2800 eruit tussen Amersfoort en Utrecht? Vanuit Rotterdam keert hij zo te zien op zichzelf in Utrecht. Is er te weinig perroncapaciteit in Utrecht? Bij de verstoringen staat niets over minder treinen tussen Utrecht en Amersfoort.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door Thijs »

Ik meen dat het een standaardmaatregel is dat de 2800 op Ut-Amf/Apd wordt opgeheven als Asa-Asd eruit ligt, vanwege de ongeleide IC's via Hilversum. Helemaal snappen doe ik dat niet (ze zitten toch maar een klein stukje in de weg?), wellicht dat het te maken heeft met benodigde perroncapaciteit op Ut.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door Daniel »

Aannemelijk heeft men spoor 9 nodig voor de omgeleide ICs vanuit Hilversum ri. Den Bosch, andere sporen leveren immers kruisende bewegingen op met andere treinen.
Pas als 8 en 9 beide weer in dienst zijn kan je die omgeleide ICs en de s2800 tegelijk op het meest praktische spoor te Ut behandelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door VIRM »

@Bee: ach, volgensmij moet AT5 wat met de hete adem van RTV-NH in z' nek; daar is de afgelopen jaren steeds meer Amsterdams nieuws op gekomen, heb ik de indruk.

Maar wat zat er uiteindelijk in de koffer?
Beul van de blindegeleidelijn
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door tsov »

Ja, omdat RTVN-H sinds enkele jaren ook in Amsterdam te ontvangen is. Voorheen was dat namelijk niet zo.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door Suus »

VIRM schreef:Maar wat zat er uiteindelijk in de koffer?
De inhoud van de koffer wordt niet bekend gemaakt omdat er nog wordt gezocht naar een dader.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door Vinny »

Het is wel een heel heftige reactie hoor, ik vraag me af of dat wel allemaal nodig was geweest...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door STF »

Ik vind het ook een beetje zorgwekkend worden dat men elk jaar extremer gaat reageren op een simpelweg vergeten koffertje..

Een paar jaar terug stond ik samen met een andere OVNLer op de tram in Amsterdam te wachten, pal naast een koffertje waar geen eigenaar bij was en heb me geen seconde onveilig gevoeld.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door Michael 1988 »

Ik was vorige week maandag in de trein van Zutphen naar 's-Hertogenbosch even naar de wc geweest, maar dat duurde lang omdat de eerste wc gesloten/buiten gebruik was en ik daardoor door moest lopen naar de volgende wc, ook reisde ik alleen en liet ik mijn spullen (een tas) staan bij mijn zitplaats. Toen ik terugliep kwam ik 2 conducteurs tegen die het niet verantwoord vonden dat ik mijn spullen onbeheerd achterliet en dat ik de volgende keer wel even moest doorgeven dat ik naar de wc ga. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er iemand die alleen reist tegen medereizigers zegt van, ik ben even naar de wc. Zelf zou ik dat ook niet doen om zomaar even tegen een wildvreemde te zeggen ik ben even naar de wc kunt u op mijn spullen letten. Nou hadden ze wel een punt, maar over sommige dingen wordt er te snel een conclusie getrokken dat het een verdacht pakketje kan zijn (al dachten de conducteurs hier wel dat ik naar de wc ging).

Maar het te snel verdacht vinden van achtergelaten/vergeten kofferd gebeurd in mijn ogen vaak te veel en mensen trekken ook te snel een oordeel. Ook over verdachte personen die zich raar gedrogen en zogenaamd iets ergens achter hebben gelaten. Nou kan het in sommige gevallen wel gevaarlijk zijn, maar dat is vaak maar 1-5% (als het niet minder is) van de gevallen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door Ardan »

Als ik naar de wc ga heb ik ook geen zin om al mijn spullen weer in te pakken en naar de wc te gaan met rugzak. Als het gejat wordt dan is één ding zeker: de dader is in jouw trein dus die heb je zo wel te pakken..
Ik doe ook maar wat
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door Edwin »

Het gerucht ging/gata dta er een briefje met BOM op de koffer was geplakt. Dus misschien daarom de voorzichtigheid, zeker na Voorschoten met de flitspaal.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door Vinny »

Les 1. Een koffer waar een bom inzit, zal nooit op de buitenkant hebben staan dat er een bom inzit...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door RoelZ1 »

Maar als je iedereen leert dat een tas waar 'BOM' op staat nooit een bom bevat en gewoon kan worden opengemaakt ga je als bommenmaker toch juist heel groot 'BOM' op die tas schrijven? Dan gelooft toch niemand dat het een bom bevat.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door Vinny »

Een ontruiming die daadwerkelijk een aanslag voorkomt moet ik in Nederland nog meemaken. In bijv. Spanje en Turkije gebeurt dat wel eens, maar dat komt omdat die landen officiele terreurorganisaties hebben die de politie meestal inlichten over een op handen zijnde aanslag. Deze lui willen namelijk aandacht, geen slachtoffers...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door Suus »

Eerder dit jaar (op 9 april) zijn in Alphen aan den Rijn 's middags de drie winkelcentra die toen nog open waren ontruimd vanwege een bommelding. Die persoon had er geen bommen neergelegd maar heeft wel serieuze pogingen gedaan om bommen te maken... Better safe than sorry hoor :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door VIRM »

Ik weet het niet helemaal zeker meer, maar volgensmij had iemand ooit eens in de media of op een forum gezegd dat het in de meeste gevallen loos alarm is, op een enkel gevalletje na dan in Nederland.
Dan proberen de autoriteiten juist dat 'ene gevalletje' te voorkomen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontruiming Amsterdam Amstel

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Eerder dit jaar (op 9 april) zijn in Alphen aan den Rijn 's middags de drie winkelcentra die toen nog open waren ontruimd vanwege een bommelding. Die persoon had er geen bommen neergelegd maar heeft wel serieuze pogingen gedaan om bommen te maken... Better safe than sorry hoor :N
Natuurlijk. Maar gestoorde idioten zoals Breivik in Noorwegen, de persoon die ook in Alphen aan den Rijn een slachtpartij aanrichtte, en beroepsterroristen van Hamas en Al Quaida hebben allemaal een totaal andere werkwijze. In ieder geval staat daar het onbeheerd achterlaten van koffers niet tussen.

Mijn probleem met dit soort grootschalige acties is dat mensen die hier verantwoordelijk voor zijn kicken op de aandacht die ze ermee krijgen, waardoor het probleem alleen maar erger wordt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten