Ardan on Tour #8: Hamburg

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #8: Hamburg

Bericht door Ardan »

Om 6 47 uur hoop ik in de trein te zitten... Ik ga naar Hamburg! Ben er inmiddels twee keer geweest, maar er valt nog veel te zien daar. Deze keer neem ik een volgeladen camera mee, dus maak je klaar voor een uitgebreid verslag!
(en heel veel bordjes 8-) )
Mocht ik de trein niet redden, dan laat ik dit topic weghalen ;)
Laatst gewijzigd door Ardan op do 20 okt 2011, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ardan on Tour #8: Hamburg

Bericht door Ronald »

Ardan schreef:Mocht ik de trein niet redden
Moet toch wel lukken, om 4:26 opstaan en de trein van 6:47 halen :P
In ieder geval veel plezier!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #8: Hamburg

Bericht door Ardan »

Hum, het wordt morgen xD
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #8: Hamburg

Bericht door Ardan »

Het was gistermorgen Best Wel Redelijk Vroeg toen ik aan kwam fietsen bij station Zwolle. De vers opgehangen TBP bevestigde mij dat ik trein van 6 46 naar Groningen zou nemen.
Afbeelding
Om in Groningen de trein van 8 19 uur naar Leer te halen, had ik ook best een half uurtje later kunnen gaan. Ik wilde echter nog wat proviand inslaan en wat vragen aan de balie over de SOVC naar Duitsland. Er staan cico's in Leer, dat wist ik al, maar hoe zat het met de tarifering? Het scheen echter helemaal gratis te zijn voor mij om naar Leer te gaan. Dat moesten we even uitproberen natuurlijk!
Eerst even een broodje en een veels te grote bak thee gehaald bij de Gappie. Die was de 1.50 wel waard, had zelfs vier suikerzakjes en twee creamer nodig om hem op smaak te brengen xD Ook zat er nog een Bijzonder Knappe Jongen tot Leer vlak bij me, maar die had helaas al een Bijzonder Stom Meisje als vriendin.
Station Leer in de ochtendzon.
Afbeelding
En nu het uitchecken... wetenschappelijk bewezen, SOVC'ers kunnen gratis naar Leer!
Afbeelding
Ik kocht een Niedersachsenticket. 21 euro om de hele dag onbeperkt te mogen reizen met alle OV behalve ICE en IC in Niedersachsen, Bremen en Hamburg.
Met enkele minuten vertraging kwam deze dosto aanreden die me naar Bremen bracht.
Afbeelding
Anders dan in NRW hebben de treinlijnen hier geen nummers. Wel heeft elk rijtuig een nummer.
Na een rit van ongeveer een uur en een kwartier kwam ik aan in Bremen.
Afbeelding
Zoals bij meer grote Duitse stations het geval is, is het een fraai gebouw met een passerelle met veel winkeltjes. De perrons zijn ook niet erg lelijk, maar de emplacementen eromheen zijn oerwouden. Vlak vóór het station rij je trouwens ontzettend dicht langs de hoek van een gebouw, dat nog maar nét buiten PVR staat...
Het stationsgebouw is de afgelopen jaren flink opgeknapt en is weer in volle glorie. Helaas verpestten de vreettentjes het beeld, er is kermis achter het station. En het is ellebogenwerk tussen de zwervers door.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Een dosto van metronom (zonder hoofdletter) bracht me een klein half uur later in een uur naar Hamburg. metronom heeft geen echt eigen treinen, ze zijn geleased van de DB en in eigen kleurstelling overgestickerd en een nieuw stofje op de stoelen gekregen.
Afbeelding
Afbeelding
In rijtuig 3, twee vóór mij, werd overigens een soort verfachtige substantie aangetroffen dat uit een koffer aan het lekken was die iemand had laten liggen, zo meldde de hc vlak na vertrek via de omroep. Dat rijtuig werd dus uit voorzorg ontruimd. Tien minuten later bedankte de hc bijna verontschuldigend voor het feit dat iedereen zo snel en begripvol het rijtuig had verlaten. Ook legde hij uit waarom het zo belangrijk was; een tijdje geleden was er een jongen overleden doordat hij een soort graffitiverf waar hij mee aan het kliederen heen was, over zijn benen was gevallen terwijl de trein door een wissel reed. Vergiftigd door de giftige bestanddelen in de verf. Mocht er nu iemand waren die de verf op zijn kleren had gekregen, moest hij zich even melden en dan konden de stomerijkosten door metronom vergoed worden.
Het was aan de hc te merken dat hij niet echt goed wist wat hij met deze situatie aanmoest, maar hij heeft het goed afgehandeld.
Aankomst in Hamburg-Harburg, vanwaar ik per S-bahn verder ging naar het centrum. Het is een eilandstation, drie perrons met het gebouw in het midden.
Afbeelding
Afbeelding
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-N7VGkVbXVo[/youtube]
Afbeelding
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9yzpZUbaniQ[/youtube]
Het metronetwerk van Hamburgis geopend in 1912 met de ringlijn (tegenwoordige U3). Langzaamaan werden er steeds meer takken toegevoegd, tot het huidige netwerk dat 3 lijnen heeft. Lijn U1 is verreweg de langste met ruim 50 kilometer van Norderstedt Mitte naar Großhansdorf. Die lijn heeft vanaf Volksdorf ook nog een tak naar Ohlstedt.
De laatste metro van het laatste filmpje reed tot Ohlsdorf (niet te verwarren met Ohlstedt dus ;) ), waar ik deze foto ervan maakte. Ja, het geluid was anders dan de andere DT4-treinen uit de film. Dat komt omdat ze in 6 verschillende deelseries bestaan. De oudste komt uit 1988, de nieuwste uit 2007 (dacht ik).
Afbeelding
Norderstedt Mitte is het noordelijkste punt van de metro. Hier bestaat een aansluiting op het AKN-net, op de kaarten als A-bahn aangeduid. Het lijnennet is oorspronkelijk begonnen als Altona-Kaltenkirchener Nebenbahn, een soort buurtspoorwegnet. Dat is nu niet veel veranderd, al wordt er wel redelijk hoogfrequent gereden (basis is 20-minuten-takt). Op lijn A1 zijn er enkele ritten per dag die op derde rail doorrijden naar Hbf. De rest is dieseltractie.
Op station Norderstedt Mitte eindigen de metrosporen links en rechts, en in het midden begint lijn A2 naar Ulzburg Süd.
Afbeelding
Afbeelding
Omdat ik niet heel lang op het A-net wilde zitten, benoemde ik Quickbornerstraße als het noordelijkste punt dat bereikt werd.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kqe8tTsfQ1Y[/youtube]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik kocht nu toch maar even een kaartje om terug naar Norderstedt te komen. Ik zat nog wel binnen het Großbereich Hamburg, maar toch al een eind in Schleswig-Holstein en niet meer op een Hamburgs net, dus zeker weten of mijn Niedersachsenticket nog geldig was was ik niet.
Let ook even op de bijzondere dwarsliggers.
Afbeelding
Ik nam de metro weer en stapte uit bij Olhsdorf. Stationsgebouw.
Afbeelding
Hier stapte ik over op de S-bahn. Lijn S1 splitst zich hier: het voorste deel gaat naar het vliegveld, het achterste deel gaat naar Poppenbüttel. De tak naar het vliegveld bestaat sinds 2000.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik had op zich ook per vliegtuig terug kunnen gaan.
Afbeelding
In het voorbijrijden op de weg richting centrum nog een S-bahntrein uit de oude serie.
Afbeelding
Via lijn U3 kwam ik uit op station Landungsbrücken. De metro's zal je wel herkennen :D De Amsterdamse Zilvermeeuwen zijn hiervan afgeleid.
Afbeelding
Ik nam even een kijkje bij de Alte Elbtunnel. Ik plaats geen foto's, want het is zo enorm daar dat je er toch geen goede indruk van krijgt. Het is een tunnel onder de Elbe uit 1907-1911. Ruim 400 meter lang, en anders dan de Annentunnel of de Maastunnel, ga je hier niet per (houten) roltrap naar beneden, maar per lift. Met als kleinigheidje: er gaan ook auto's mee! Er zijn vier enorme liften die 6000 kilo kunnen dragen die al 100 jaar de 23 meter naar beneden op en neer afleggen. In de twee tunnelbuizen zijn twee stoepjes, en de auto's rijden stapvoets in het midden, ze moeten zonder licht rijden ivm verblinding.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het was alweer tijd om naar huis te gaan. De metronomtrein van 17 15 uur bracht me naar Bremen.
Afbeelding
In Bremen kon ik nog even boodschapjes doen bij de plaatselijke Edeka, fijn om dingen te hebben die je in Nederland niet kunt krijgen.
Bremen heeft geen echt S-bahnnetwerk. De Nordwestbahn heeft zelf een soort netwerk opgezet, maar dit moest dan onder een andere naam met een ander logo. Hier staat een trein van RegioSbahnlijn RS3, waarmee dit verslag wordt afgesloten.
Afbeelding
Om 23 uur kwam ik weer thuis. Het was een leuke dag, weer veel gezien!
En de bordjesoogst: 35 stations erbij :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #8: Hamburg

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #8: Hamburg

Bericht door Geert »

Leuke bijdrage Ardan! Grappig ook, die rondleidingsfilmpjes :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #8: Hamburg

Bericht door Suus »

metronom heeft niets geleend bij de DB, al hun materieel komt uit de railpool van Niedersachsen, die hebben een materieelvloot dat ze ter beschikking stellen aan de vervoerders.

Leuk verslag, maar is het niet praktischer om in Hamburg een nachtje te overnachten zodat je meer kan doen/zien?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ardan on Tour #8: Hamburg

Bericht door Ronald »

Zo, je hebt er een heel werk van gemaakt. Leuk!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Ardan on Tour #8: Hamburg

Bericht door Stefan »

Leuk verslag, Ardan! :) Altijd weer leuk om plaatjes uit m'n tweede 'thuishaven' te zien. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Ardan on Tour #8: Hamburg

Bericht door Justin »

Ardan schreef:Ook zat er nog een Bijzonder Knappe Jongen tot Leer vlak bij me, maar die had helaas al een Bijzonder Stom Meisje als vriendin.
Zal je altijd wel zien ;-).

Anyway, leuk verslag :pos:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #8: Hamburg

Bericht door Michael »

Leuke reportage :D
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Ardan on Tour #8: Hamburg

Bericht door Joshua »

Ik kom de laatste tijd ook veel te weinig om dit forum.

Maar leuk verslag. En nooit geweten dat het haalbaar is om in 1 dag op en neer naar Hamburg te gaan. Misschien ook maar eens kijken naar die mogelijkheid om dat een keer te gaan doen. Ziet er veel belovend uit.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Ardan on Tour #8: Hamburg

Bericht door Daan »

Leuk verslag inderdaad. Geheel toevallig zat ik drie dagen eerder (de 15e) in Hamburg... :P

Hamburg is prima in één dag te doen, al hangt dat natuurlijk wel af van je vertrekpunt in Nederland. Vanuit Vlissingen ben je uiteraard een heel stuk langer onderweg dan vanuit Groningen :wink: Als je vanuit Hamburg nog verder Duitsland in wilt, dan is een overnachting inderdaad handig, zoals Bee als zei.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Ardan on Tour #8: Hamburg

Bericht door visgraat »

Haha leuk. Wie is trouwens die meid Rondleiding Hamburg / 4.21 ?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten