Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door VIRM »

AMSTERDAM Zangeres Liesbeth List heeft in Amsterdam een petitie aan VVD-wethouder Eric Wiebes van verkeer aangeboden. Daarin vragen zeker 8000 personen om het toekomstige metrostation Vijzelgracht naar Ramses Shaffy te vernoemen.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/67415/Petiti ... verhandigd
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

Ben echt zwaar anti dit plan.

A) Wat heeft de Vijzelgracht/Weteringscircuit in godsnaam met Ramses Shaffy te maken?? Kan aan mij liggen, maar als geboren en getogen Amsterdammer zie ik de link effe niet...
B) Amsterdam is de meest internationale stad ter wereld. Daarnaast zijn er dagelijks honderdduizenden mensen aanwezig van buiten de stad waarvan een aardig aantal gebruik zal maken van de metrolijn. "Ramses Shaffy" zegt in zo'n geval helemaal niks; je moet maar net weten dat in zo'n geval eigenlijk "Weteringscircuit" bedoeld wordt. Vanuit de tram zie je tenminste nog waar je bent, in een ondergrondse metro wordt dat vrij lastig. Onduidelijkheid ten top dus.
C) Aansluiting op andere lijnen komt te vervallen tenzij je de tramhaltes van de 4,7,10,16,24 en 25 ook hernoemt (als die tegen 2018 nog rijden tenminste). Je krijgt inconsistentie tussen de haltes bovengronds en ondergronds.
D) Zie "Ramses Shaffy" maar eens terug te vinden op een kaart. Ik heb dit probleem aan der lijve ondervonden in bijvoorbeeld Brussel waar dit soort onzin-constructies al toegepast zijn.
E) Wat maakt Ramses Shaffy zo bijzonder t.o.v. andere prominente Nederlanders die inmiddels zijn overleden? Je kan op die manier wel ieder Amsterdams metrostation hernoemen, het einde raakt zoek.
F) "Dong: Ramses Shaffy. Dit is metro 52 richting Station Zuid. Overstappen op tram 4,7,10,16,24 en 25." - klinkt ronduit lullig. Maar goed, dat is natuurlijk persoonlijk. ;)

Geef die vent anders gewoon een straatnaam in een nieuw te bouwen wijk, dan draagt een halte/station in die straat automatisch zijn naam. Iets dat we altijd al gedaan hebben in Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Suus »

Ramses Shaffy woonde heel erg lang in de Derde Weteringdwarsstraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ramses Shaffy woonde heel erg lang in de Derde Weteringdwarsstraat.
Dat weet natuurlijk iedereen... Dat zou wat zijn zeg, eerst uit je kop leren waar iedere prominente Nederlander ooit een keer heeft gewoond voordat je snapt waar je uit moet stappen. Slaat toch helemaal nergens op jongens...
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 04 nov 2011, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door The best »

Nee, maar op zich is het wel een mooi eerbetoon.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

The best schreef:Nee, maar op zich is het wel een mooi eerbetoon.
Dan verwijs ik toch weer naar mijn eerder genoemde punt: Wat maakt Ramses Shaffy zo bijzonder t.o.v. andere prominente Nederlanders? Op die manier kan je wel aan de gang blijven en wordt het OV-netwerk een grote onsamenhangende zooi van nietszeggende haltenamen. Zoals ik al zei: Vernoem de eerste en beste beschikbare straat naar de wijlen zanger, zoals we altijd al gedaan hebben hier in Nederland, dan ben je er ook.

Ik ben niet tegen het eerbetoon, ik zeg enkel dat metrostations willekeurige namen geven een slecht idee is puur omdat Amsterdam nou eenmaal geen provinciestadje is en ook rekening moet houden met transparantie richting niet-Amsterdammers.

Daarnaast heb ik persoonlijk helemaal geen zin om uit m'n kop te moeten leren welke wijlen prominente Nederlander aan welke straat is gekoppeld. Het wordt dan net alsof ik weer voor school een opdreunlijstje voorgeschoteld krijg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Ardan »

Die lui die dat bedacht hebben, hebben als argument dat 'dat in Brussel ook gebeurt'. Ja, nou en?
Ik had als tegenargument willen geven dat de brusselse station Jacques Brel en Eddy Merckx helemaal niet naar de personen zelf zijn vernoemd, maar naar de straten erbij die naar de persoon zijn vernoemd (in België worden de toevoegsels straat, laan, plein e.d weggelaten), maar helaas, heb het even uitgezocht en de stations zijn wél puur naar de persoon vernoemd.
Ik vind het stom en verwarrend. Bovendien heb ik helemaal niks met Ramses Shaffy, maar als je er woont ben je dus verplicht elke dag door een soort bedevaartsoord/museum heen te lopen.
Ik doe ook maar wat
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door The best »

Ardan schreef:Die lui die dat bedacht hebben, hebben als argument dat 'dat in Brussel ook gebeurt'. Ja, nou en?
Ik had als tegenargument willen geven dat de brusselse station Jacques Brel en Eddy Merckx helemaal niet naar de personen zelf zijn vernoemd, maar naar de straten erbij die naar de persoon zijn vernoemd (in België worden de toevoegsels straat, laan, plein e.d weggelaten), maar helaas, heb het even uitgezocht en de stations zijn wél puur naar de persoon vernoemd.
Ik vind het stom en verwarrend. Bovendien heb ik helemaal niks met Ramses Shaffy, maar als je er woont ben je dus verplicht elke dag door een soort bedevaartsoord/museum heen te lopen.

Het is toch gewoon een metrostation en geen museum? En wat dan nog, zo erg zou dat toch niet zijn. Zolang het metrostation maar gewoon goed werkt is dat toch geen probleem.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Ruben »

Ik zou zeggen, geef het een leuke ondertitel.

Vijzelgracht
Ramses Shaffy

Of nog beter, i.v.m. overstapfunctie:
Weteringcircuit
Ramses Shaffy
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Geert »

Wat maakt de naam nou uit? Er zijn zoveel haltes die niet naar een straat vernoemd zijn, en zelfs als een halte/metrostation naar een straat vernoemd is heb je daar niets aan als je in een andere straat in de buurt moet zijn (althans: dat kun je niet afleiden uit de naam van het metrostation).
R-Flow schreef:C) Aansluiting op andere lijnen komt te vervallen tenzij je de tramhaltes van de 4,7,10,16,24 en 25 ook hernoemt (als die tegen 2018 nog rijden tenminste). Je krijgt inconsistentie tussen de haltes bovengronds en ondergronds.
Ja, want als de haltes niet meer dezelfde naam hebben kun je niet meer overstappen :') Sorry, maar ik vind dit een raar argument. Bovendien kun je dan toch ook de tram/bushaltes hernoemen naar het metrostation?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Vinny »

Je hebt ook treinstations die genoemd zijn naar gebouwen, zoals Tilburg Universiteit. Waarom zou een metrostation dan niet naar een persoon genoemd kunnen worden? Het wordt dan natuurlijk een interessepunt op zichzelf. Neem bijvoorbeeld "De Vink". Iedereen kent het als treinstation. Dat er ooit één herberg was die zo heette, dat weet helemaal niemand meer.

En je kunt altijd de Derde Weteringdwarsstraat nog hernoemen naar Ramses Shaffystraat, of beter nog het Weteringcircuit hernoemen tot "Ramses Shaffyplein". Met een fontein en een standbeeld, paar terrasjes eromheen en een leuke nachtclub. Het verkeer zal toch fors afnemen, zodat die enorme rotonde ook niet meer nodig is. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

Geert schreef:Wat maakt de naam nou uit? Er zijn zoveel haltes die niet naar een straat vernoemd zijn, en zelfs als een halte/metrostation naar een straat vernoemd is heb je daar niets aan als je in een andere straat in de buurt moet zijn (althans: dat kun je niet afleiden uit de naam van het metrostation).
Noem één halte in Amsterdam die niet naar naar de bijbehorende straat of belangrijke locatie is genoemd. Je argument snijdt totaal geen hout: Doorgaans weet je (of zoek je op) wat de desbetreffende hoofdstraat in de buurt is wanneer je in een zijstraat moet zijn zonder OV. Zo simpel is het nou eenmaal. Als we jouw logica doortrekken kan je net zo goed iedere halte een willekeurig nummer of woord als naam geven want dat is net zo duidelijk?
Geert schreef:Ja, want als de haltes niet meer dezelfde naam hebben kun je niet meer overstappen :') Sorry, maar ik vind dit een raar argument. Bovendien kun je dan toch ook de tram/bushaltes hernoemen naar het metrostation?
Het gaat erom dat we in Amsterdam doorgaans een systeem hebben waar vooral tram en metrohaltenamen op elkaar zij afgestemd. Alle haltes in de buurt van het Weteringscircuit heten, je raadt het misschien al, "Weteringscircuit". We gaan nu omwille van een overleden BN'er dit systeem opeens uit het raam gooien? Zoals ik al zei straks krijg je dat het hele metronet vernoemd wordt naar dode prominente landgenoten en zullen alle omliggende tramhaltes ook vernoemd worden. Ik ben nogal verbaasd om te lezen dat mensen dit als wenselijk ervaren. Wederom, je kan dan net zo goed iedere halte in de stad wel een willekeurig label toewijzen.
Vinny schreef:Je hebt ook treinstations die genoemd zijn naar gebouwen, zoals Tilburg Universiteit. Waarom zou een metrostation dan niet naar een persoon genoemd kunnen worden?
Dat station staat waarschijnlijk (vlak)bij de Universiteit en heeft dus een link met de locatie. Net zo goed dat tram-bushalte en metrostation "Centraal Station" bij het Centraal Station is en niet ergens onder het Concertgebouw liggen. Ramses Shaffy heeft totaal geen duidelijke link met het Weteringscircuit, geen kip die weet dat de beste kerel daar ooit gewoond heeft.

Moet dit serieus uitgelegd worden?
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 04 nov 2011, 15:32, 4 keer totaal gewijzigd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

Ruben schreef:Ik zou zeggen, geef het een leuke ondertitel.

Vijzelgracht
Ramses Shaffy

Of nog beter, i.v.m. overstapfunctie:
Weteringcircuit
Ramses Shaffy
Mee eens. Prima oplossing.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Suus »

Je weet dat metrostation Weesperplein ook een naamsverandering krijgt over een paar jaar? Dat metrostation gaat Universiteit van Amsterdam heten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Je weet dat metrostation Weesperplein ook een naamsverandering krijgt over een paar jaar? Dat metrostation gaat Universiteit van Amsterdam heten.
En wat wordt er op dit moment pal bij dat station gebouwd? Juist, de grote nieuwe campus van de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam. Zo ook hier samenhang met een belangrijke locatie met bekendheid. Het gaat hier om een duidelijke wijziging, al ben ik meer fan van dubbele benaming zoals nu al vaak het geval is: Museumplein, Concertgebouw; Van Baerlestraat, Van Goghmuseum; Albert Kuypstraat, Albert Kuypmarkt; etc. Als de gemeente dit nou ook weerspiegeld op de haltes zelf ben je helemaal klaar. Weesperplein, Universiteit van Amsterdam, University of Amsterdam zou perfect zijn.

Wederom voor 9/10 mensen hebben de Vijzelgracht en Weteringcircuit totaal geen link met Ramses Shaffy. En daarnaast snap ik nog steeds niet waarom hij nou juist zo speciaal is dat er een station vernoemd naar moet worden. Geen van de voorstanders hier geeft daar tot nu toe antwoord op.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Wubbo »

Als niet Amsterdammer zegt Weteringcircuit mij ook niks. Wat mij betreft kan dat ook in Amsterdam Noord liggen. Wat dat betreft verandert er dus niks als dat station naar Ramses Shaffy wordt vernoemd.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door The best »

R-Flow schreef:
Bee schreef:Je weet dat metrostation Weesperplein ook een naamsverandering krijgt over een paar jaar? Dat metrostation gaat Universiteit van Amsterdam heten.
En wat wordt er op dit moment pal bij dat station gebouwd? Juist, de grote nieuwe campus van de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam. Zo ook hier samenhang met een belangrijke locatie met bekendheid. Het gaat hier om een duidelijke wijziging, al ben ik meer fan van dubbele benaming zoals nu al vaak het geval is: Museumplein, Concertgebouw; Van Baerlestraat, Van Goghmuseum; Albert Kuypstraat, Albert Kuypmarkt; etc. Als de gemeente dit nou ook weerspiegeld op de haltes zelf ben je helemaal klaar. Weesperplein, Universiteit van Amsterdam, University of Amsterdam zou perfect zijn.

Wederom voor 9/10 mensen hebben de Vijzelgracht en Weteringcircuit totaal geen link met Ramses Shaffy. En daarnaast snap ik nog steeds niet waarom hij nou juist zo speciaal is dat er een station vernoemd naar moet worden. Geen van de voorstanders hier geeft daar tot nu toe antwoord op.
Ramses Shaffy vind ik wel een uniek figuur in de cultuurgeschiedenis van dit land. Dat jij niet snapt waarom hij zo speciaal is, wil niet zeggen dat hij dat niet is. Wat mij betreft is hij dat namelijk gewoon. Ik vond hem wel een icoon.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Ardan »

Dat vind jij, maar niet iedereen. Ik vind dat je namen neutraal moet houden. We gaan station Breda of zo toch ook niet ineens 'Willeke Alberti' noemen omdat een aantal mensen dat leuk vinden?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Suus »

Maar daar bestaat het verband niet en hier wel. Ik vind het idee wel leuk, wordt het metrostation dan ook voorzien van allerlei Ramses Shaffy attributen, zoals teksten en continue afspelende liedjes :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door The best »

Bee schreef:Maar daar bestaat het verband niet en hier wel. Ik vind het idee wel leuk, wordt het metrostation dan ook voorzien van allerlei Ramses Shaffy attributen, zoals teksten en continue afspelende liedjes :D
Je kan best mooie dingen doen met zijn songteksten ja. Op die manier kan je het gewoon een heel mooi metrostation maken. Ik zie niet in hoe je hier tegen kan zijn eigenlijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Suus »

Met bloed, zweet en Deze trein gaat naar Buikslotermeerplein tranen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Vinny »

Dat is André Hazes. Ken uw klassiekers:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5leVQeK_3Ws[/youtube]
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Met bloed, zweet en Deze trein gaat naar Buikslotermeerplein tranen
"Zing, vecht, huil, bid, stap uit en bewonder", zou een stuk beter zijn. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Suus »

:oops: Ik heb ze even door elkaar gehaald. Maar Hazes zal vast geïnspireerd zijn door Shaffy (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door VIRM »

Ardan schreef:Dat vind jij, maar niet iedereen. Ik vind dat je namen neutraal moet houden. We gaan station Breda of zo toch ook niet ineens 'Willeke Alberti' noemen omdat een aantal mensen dat leuk vinden?
*proest* Ik zie het al voor mij! Zaandam Wolter Kroes Centraal. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten