Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Freek »

De Arnhem'er komt waarschijnlijk van de stalling Ressen. Overigens is het geen bezuiniging. De DRU's worden anders ingezet. Een deel gaat in de spitsslagen liggen, dan gaat immers de frequentie omhoog en wordt de route langer. Overige DRU's worden ingezet om op andere lijnen (o.a. lijn 7 in de avond geloof ik) realistischer rijtijden te krijgen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Freek »

Overigens rijdt de 325 niet via het station, alleen als er werkzaamheden zijn aan de Heyendaalseweg. En dat is er nogal vaak de laatste tijd. Er zijn ook plannen om de 325 vast via het station te rijden, komend jaar wordt onderzocht hoeveel mensen bewust de snellere 325 ipv 300 vanaf de Ovatonde nemen. Mocht dat haast niemand zijn dan gaat de 325 waarschijnlijk geheel geintegreerd worden in de 300.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door fogeltje »

Sommige chauffeurs rijden wel eens "spontaan" via CS, ook als er geen werkzaamheden zijn. Heb wel eens op Heyendaal gestaan en een 325 zien afdraaien en via de Spoorkuil zien rijden terwijl er geen werkzaamheden waren (wel was het enorm druk)
"Een touringcar is geen bus"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door visgraat »

Freek schreef:Buurtbus 524 (Spankeren-Dieren) staat ook in de planner en is ook vanaf 11 december 2011 nieuw in de dienstregeling. Verder zie ik in de planner inderdaad ook nog geen wijzigingen.
Het is mij een beetje onduidelijk hoe deze gaat rijden. Ik zie twee routes: een buurtbus door Dieren en een buurtbus van Dieren naar Spankeren v.v. De website ziet er nog een beetje knullig uit als je het mij vraagt, maar ze zijn wel zeer positief gestemd over de motie van de minister over het dubbele instaptarief bij verschillende vervoerders:
De onderstaande tarieven zijn de huidige tarieven. Buurtbus Spankeren Dieren start met ingang van de nieuwe openbaar vervoer dienstregelingen per 12 december 2011. Aanpassing van de tarieven is dan mogelijk.

Tussen haakjes een voorbeeld wat een rit Spankeren-Dieren NS station ongeveer gaat kosten.

- een los ritkaartje kost € 2,00 geen overstaprecht. ( enkel € 2,00 - retour € 4,00)

- reizen per OV chipkaart: Opstaptarief € 0,78 + € 0,11 per kilometer (enkel € 1,00 - retour € 2,00)

- per OV chipkaart in de daluren na 9 uur; opstaptarief € 0,62 + € 0,09 per kilometer (enkel € 0,80 - retour € 1,60)

- per OV chipkaart met 65+ korting: opstaptarief € 0,53 + € 0,07 per kilometer (enkel € 0,60 - retour € 1,20)

- per OV chipkaart met 65+ korting in de daluren: € 0,37 + € 0,05 per kilometer (enkel € 0,42 - retour € 0,84)

Als aansluitend (binnen 35 minuten) gebruik gemaakt wordt van de trein, betaalt u niet opnieuw het instaptarief)

Daarnaast zijn er mogelijkheden voor week-, maand-, en jaarkaarten openbaar vervoer

en het nemen van een bus supplement op een NS abonnement.
bron: http://bbsd.nl

Verder lijken de aansluitingen in de richting Trein > Bus vrij ruim en omgekeerd heel krap. Weet iemand waarom daar voor gekozen is?

En Syntus: Heeft Syntus geen rol in de buurtbus?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Freek »

tarieven zijn gewoon gebaseerd op de tarieven van de Stadsregio. Betreft standaardtarieven, genoemde kortingen zijn voor ouderen met een persoonlijke kaart en voor mensen met dalkorting oost.

Syntus heeft niets van doen met deze buurtbus, valt namelijk onder de concessie San
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door visgraat »

Deze bedoelde ik:
Als aansluitend (binnen 35 minuten) gebruik gemaakt wordt van de trein, betaalt u niet opnieuw het instaptarief)
Dat zou mooi zijn, maar ik denk niet dat dat gaat lukken.

Verder krijg ik de indruk dat het om twee verschillende lijnen is, maar welke nummers (524 is al genoemd). Het wordt mij niet heel duidelijk als ik de website bekijk.

En de aansluiting:
trein > bus 12 minuten
bus > trein 4 minuten, waarom zo krap?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Frank »

fogeltje schreef:Hoe druk was die 212 op het einde eigenlijk? Ik denk niet dat zo een bus nog kans zou hebben nu de RijnWaalSprinter rijdt overigens.
De 212 was op het eind niet zo druk meer; in de drukste ochtendspits zaten hoogstens iets van 7 mensen. Toen hij nog wat vaker reed heb ik meestal de bus van een uur of acht genomen, waarschijnlijk de drukste bus. Die zat toen meestal wel redelijk gevuld. Bij de halte Brienenshof stapten vaak ook nog wel drie of vier mensen in en vanuit Arnhem stapten er ook wel aardig wat mensen in. In omgekeerde richting 's middags was hij altijd heel rustig. Hij sloot altijd maar aan op één van de laatste twee collegeuren en meestal nog heel slecht ook. Dan is de trein al snel de betere optie. Op de laatste rit heeft een tijdje een gelede bus gereden waar dan hoogstens drie mensen inzaten.

Ik ben benieuwd hoe de DRU's van de Waalsprinter besteed gaan worden. Heb nooit zo gemerkt dat lijn 7 (de Nijmeegse dan) 's avonds krap in z'n rijtijden zit; iig niet vanuit Heilig Landstichting (integendeel zelfs). Maar goed, we zullen zien :) .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Overigens rijdt de 325 niet via het station, alleen als er werkzaamheden zijn aan de Heyendaalseweg. En dat is er nogal vaak de laatste tijd. Er zijn ook plannen om de 325 vast via het station te rijden, komend jaar wordt onderzocht hoeveel mensen bewust de snellere 325 ipv 300 vanaf de Ovatonde nemen. Mocht dat haast niemand zijn dan gaat de 325 waarschijnlijk geheel geintegreerd worden in de 300.
Geldt dat dan ook voor de koopavond/zondag ritten die nu als 125 gereden gaan worden?
Freek schreef:De Arnhem'er komt waarschijnlijk van de stalling Ressen. Overigens is het geen bezuiniging. De DRU's worden anders ingezet. Een deel gaat in de spitsslagen liggen, dan gaat immers de frequentie omhoog en wordt de route langer. Overige DRU's worden ingezet om op andere lijnen (o.a. lijn 7 in de avond geloof ik) realistischer rijtijden te krijgen.
Mij was nog niet opgevallen dat in de spits de frequentie weer omhoog gaat. Ik bedoelde het ook niet als bezuiniging geheel maar alleen op de Waalsprinter. Een deel zal inderdaad opgaan aan de langere route maar dan zul je denk ik netto nog steeds wat DRU's overhouden om te verdelen onder andere lijnen (zoals ik al zei, die zullen vast ergens beter gebruikt kunnen worden). Wat zijn de knelpunten bij lijn 7?
"Een touringcar is geen bus"
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #4

Bericht door Thijs »

Freek schreef:De Arnhem'er komt waarschijnlijk van de stalling Ressen. Overigens is het geen bezuiniging. De DRU's worden anders ingezet. Een deel gaat in de spitsslagen liggen, dan gaat immers de frequentie omhoog en wordt de route langer. Overige DRU's worden ingezet om op andere lijnen (o.a. lijn 7 in de avond geloof ik) realistischer rijtijden te krijgen.
De extra DRU's werden naar mijn weten ingezet op het opheffen van de vakantiedienstregeling van lijn 7 en 8 in Nijmegen,die 6 slagen lijn 10 's avonds en 3 losse ritten.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Frank »

Ah kijk, dank je, geen vakantiedienstregeling meer op de lijnen 7 en 8 is natuurlijk wel goed nieuws :) .
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Freek »

dank je Thijs, ik had het niet meer helemaal paraat. Dat het lijn 7 betrof had ik dus wel goed. Alleen niet dat het vakanties betrof ipv de avond.

Over lijn 212, die kwam toch vanuit arnhem-zuid. In dat geval is de trein nu helemaal een alternatief met de halte zuid en 4x per uur een trein.

Over de buurtbus
De overstap van 35 minuten geldt voor de regionale trein.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door visgraat »

Ok, ik dacht dat de buurtbus aparte tarieven zou blijven hebben en daardoor bij een overstap het opstaptarief opnieuw wordt berekend. Als het van buurtbus op regionale trein geldt, is dat gunstig. Maar in Dieren is een regionale treinvervoerder niet aan de orde.
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door rovin1995 »

Heeft iemand een idee hoe die nieuwe snelbuslijn tussen velp en Nijmegen in 2013 zal gaan rijden?
Denk in iedergeval stations Velp, Arnhem Velperpoort, Arnhem CS, Elst, Lent en Nijmegen. ( en Arnhem ZUID ???)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Suus »

Wat is precies het nut van een snelbuslijn zo parallel laten rijden met de trein :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door rovin1995 »

Daarom denk ik ook niet dat hij deze route zou volgen, maar het was maar een optie.
Hoop in iedergeval dat hij in Elst niet ten koste gaat van lijn 88. ( zoals eerder gebeurde bij de veluwelijn in Vaassen en Hattem )
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Wat is precies het nut van een snelbuslijn zo parallel laten rijden met de trein :roll:
Wellicht verdwijnt de trein wel.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Frank »

Nog een wijziging gevonden op de onoverzichtelijke Brengsite. Naast dat lijn 7 straks geen vakantiedienstregeling heeft gaat de bus de hele week door (ongeveer van 9:00 t/m 18:00) tweemaal per uur vanaf Heilig Landstichting doorrijden naar het Afrika Museum. De andere twee ritten zullen voortaan weer eindigen te Brakkenstein. 's Avonds en 's ochtends tot 9:00 blijft alles bij het oude :) .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:Nog een wijziging gevonden op de onoverzichtelijke Brengsite. Naast dat lijn 7 straks geen vakantiedienstregeling heeft gaat de bus de hele week door (ongeveer van 9:00 t/m 18:00) tweemaal per uur vanaf Heilig Landstichting doorrijden naar het Afrika Museum. De andere twee ritten zullen voortaan weer eindigen te Brakkenstein. 's Avonds en 's ochtends tot 9:00 blijft alles bij het oude :) .
De ritten naar Heilig Landstichting worden verder ingekort tot de Sionsweg, Museum Orientalis wordt dus alleen nog maar aangedaan door de ritten naar Berg en Dal (Afrika museum, gaat nog lekker verwarrend worden mochten zowel lijn 7 als 8 Berg en Dal gaan filmen).

Hoe zit het eigenlijk met de nachtbussen in Nijmegen in het algemeen? Ik dacht dat opstappen alleen mocht op CS en Plein 1944 (staat ook op Breng website zo). Ik was op 9292 een rit voor zondagochtend aan het plannen en deze gaf onder andere als mogelijkheid om in de Malvert een nachtbus naar Dukenburg te pakken (en daar twee uur op de eerste trein te wachten)...maar dat mag dan toch helemaal niet? Wat is overigens verder de rationale achter niet mogen instappen op andere haltes? Als je er toch al aan voorbij komt waarom zou je dan niet nog een eventuele extra reiziger meenemen die niet vanuit het centrum wil reizen?
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Freek »

Over het algemeen zal het nachtbus publiek niet helemaal nuchter zijn. Om problemen bij haltes te voorkomen, bijvoorbeeld over het aangepaste tarief en niet geldig zijn van de SOV, is opstappen alleen op CS/plein 44 mogelijk.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Over het algemeen zal het nachtbus publiek niet helemaal nuchter zijn. Om problemen bij haltes te voorkomen, bijvoorbeeld over het aangepaste tarief en niet geldig zijn van de SOV, is opstappen alleen op CS/plein 44 mogelijk.
Want daar hebben ze knokploegen paraat staan? Dan zou de redenering wel te volgen zijn. Sinds wanneer is eigenlijk de OVC geldig op de nachtbussen? Dat was namelijk bij invoering volgens mij nog niet zo. Kun je bij de chauffeur ook nog steeds kaartjes kopen? (was 3 euro binnen Nijmegen, 4 euro voor een rit die buiten Nijmegen gaat)
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Frank »

fogeltje schreef:
Frank schreef:Nog een wijziging gevonden op de onoverzichtelijke Brengsite. Naast dat lijn 7 straks geen vakantiedienstregeling heeft gaat de bus de hele week door (ongeveer van 9:00 t/m 18:00) tweemaal per uur vanaf Heilig Landstichting doorrijden naar het Afrika Museum. De andere twee ritten zullen voortaan weer eindigen te Brakkenstein. 's Avonds en 's ochtends tot 9:00 blijft alles bij het oude :) .
De ritten naar Heilig Landstichting worden verder ingekort tot de Sionsweg, Museum Orientalis wordt dus alleen nog maar aangedaan door de ritten naar Berg en Dal (Afrika museum, gaat nog lekker verwarrend worden mochten zowel lijn 7 als 8 Berg en Dal gaan filmen).
Die halte Sionsweg bestaat nu toch nog niet eens? Waar komt die dan te liggen? Volgens mij is het geen schokkende inkorting.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door fogeltje »

Ik kan me van discussies van vorig jaar herinneren dat hij wel over de Sionsweg rijdt. Gezien de halte Museum Orientalis nog steeds voorkomt zal het niet zo zijn dat dit dezelfde halte is maar slechts met een andere naam. Ik zou eens op een kaartje van Nijmegen moeten kijken hoe het precies zit, ik ben niet zo bekend daar, verder dan Brakkenstein kom ik nooit.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Frank »

Hmm, de halte die door lijnen 5 en 25 wordt aangedaan te Heilig Landstichting heet nu nog Museum Orientalis en straks Sionsweg. Ik gok dat de halte hernoemd wordt en er iets meer naar het oosten toe (zou goed kunnen volgens de lijnennetkaart) een nieuwe halte Museum Orientalis wordt aangelegd. Ik kom er trouwens ook nooit, maar voor de wiki is het wel interessant :) . De kaart op de Brengsite faalt in ieder geval.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door fogeltje »

Dat zou goed kunnen dan! Wellicht weet een niet nader te noemen persoon op dit forum meer, maar dit lijkt me dan de meest voor de hand liggende verklaring.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Freek »

In de hoop dat ik de niet nader te noemen persoon ben.... :P
Novio gaat tijdens daguren lijn 7 2x per uur door te laten rijden naar het Afrikamuseum en 2 x per uur lijn 7 het lusje Brakkenstein te laten rijden. Deze mogelijkheid wordt alleen van maandag tot en met zaterdag tijdens daguren aangeboden. Op zondag zal lijn 7 tijdens daguren 2x per uur doorrijden naar het Afrikamuseum. In de avonduren zal lijn 7 2x per uur tot de huidige eindhalte Museum Oriëntalis op de Nijmeegsebaan rijden, omdat het Afrikamuseum dan gesloten is.

Hoe het exact zit met de halte Sionsweg zit weet ik niet. Het lijkt me logisch dat er een nieuwe halte bij het Museum Orientalis op de Meerwijkselaan komt. Om dan de oude halte die niet bij het museum ligt de naam van het museum te laten behouden lijkt me niet handig. Overigens Frank, waar haal jij de nieuwe lijnennetkaart vandaan, die staat nog niet online
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten