Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Michael 1988 »

Ik vind persoonlijk dat geen enkel station, halte of wat dan ook vernoemd moet gaan worden naar een overleden bekende nederlander. Er zijn een heleboel mensen (incl. ikzelf) die deze persoon niet kennen. Houdt de namen gewoon neutraal en vernoem ze naar een straat, plein of wijk wat in de buurt ligt. Omdat men zoiets in België ook doet, hoeft niet te betekenen dat wij het in Nederland ook maar moeten gaan doen. De initiatiefneemster gaat toch ook niet in de sloot springen, omdat iemand anders dat ook doet. Ik vind het een zeer dom en slecht initiatief. Die Ramses Shaffy heeft daar schijnbaar tijdelijk gewoond, gaan we ook andere haltes waar hij ooit bij in de buurt heeft gewoond hernoemen :N, liever niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Suus »

Een flink percentage van de straatnamen in Nederland zijn ook vernoemd naar personen, dat mag ook niet meer dan?

Ikzelf woon nu niet aan een straat vernoemd naar een persoon, maar mijn oma woont aan een Willy Brandtlaan, mijn werk staat aan de Wibautstraat en vroeger nam ik vaak de tram bij de halte Nicolaas Lublinkstraat. In Rotterdam is een treinstation vernoemd naar Prins Willem Alexander Karel Hendrik Frederik van Oranje-Nassau, een stiefbroer van koningin Wilhelmina die nog een tijdje de kroonprins is geweest tot zijn dood. Mag dat allemaal niet dan?

Ik stel trouwens voor om na de dood van Lee Towers station Rotterdam Centraal te vernoemen tot Rotterdam Lee Towers, die man is extreem belangrijk geweest voor de nieuwbouw van Rotterdam Centraal, dus waarom niet. En als je het plein ervoor het Lee Towersplein noemt dan heb je ook meteen een legitieme reden :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Michael 1988 »

@Bee
Ik refereerde alleen naar het openbaar vervoer, niet naar de stedenbouw (straatnamen en zo).
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

The best schreef:Ramses Shaffy vind ik wel een uniek figuur in de cultuurgeschiedenis van dit land. Dat jij niet snapt waarom hij zo speciaal is, wil niet zeggen dat hij dat niet is. Wat mij betreft is hij dat namelijk gewoon. Ik vond hem wel een icoon.
Ho, ho nergens heb ik gezegd dat Ramses Shaffy geen speciale betekenis heeft voor Nederland. Ik stel alleen de vraag wat hem dan precies zo verschrikkelijk speciaal maakt t.o.v. voorgaande Nederlandse iconen dat juist alleen hij een metrostation verdiend? Vertel, waar is metrostation Wim Sonneveld? André Hazes? Willem van Oranje? Ik zie ze niet...
Bee schreef:Een flink percentage van de straatnamen in Nederland zijn ook vernoemd naar personen, dat mag ook niet meer dan?
Ik heb het idee dat je het punt niet begrijpt. Ik ben niet tegen dat zaken (zoals straten) vernoemd worden naar prominente Nederlanders, ik ben tegen dat een metrostation een willekeurige naam draagt die in principe niks zegt over het bovengelegen gebied. Haltes/stations worden vernoemd naar de desbetreffende dominante locatie, en logisch, anders weet je als reizigers niet waar je je ongeveer bevindt. In een stad als Amsterdam kan je absoluut niet uitgaan van het feit dat iedereen maar weet dat Ramses Shaffy = Weteringscircuit.

Blijkbaar vinden sommige mensen het hier volstrekt logisch als de tramhaltes voor het Centraal Station vanaf nu door het leven zouden gaan als Haven. Want tja, in een ver verleden lag de haven van Amsterdam op de plek waar nu het stationseiland ligt.
Laatst gewijzigd door R-Flow op zo 06 nov 2011, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Vinny »

Dat komt vanzelf wel. Iedereen kent toch ook "De Vink" en "De Klomp", ook al hebben die stations op zichzelf weinigzeggende namen? Sterker nog: Lijn 51 had vroeger als eindbestemming: Amstelveen Middenhove. Daar was geen enkel station naar genoemd... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

Ook dom toch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Dat komt vanzelf wel. Iedereen kent toch ook "De Vink" en "De Klomp", ook al hebben die stations op zichzelf weinigzeggende namen?
Toevallig ligt station "De Klomp" in De Klomp, da's dus een aardig logische naam :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Geert »

R-Flow schreef:ik ben tegen dat een metrostation een willekeurige naam draagt die in principe niks zegt over het bovengelegen gebied. Haltes/stations worden vernoemd naar de desbetreffende dominante locatie, en logisch, anders weet je als reizigers niet waar je je ongeveer bevindt. In een stad als Amsterdam kan je absoluut niet uitgaan van het feit dat iedereen maar weet dat Ramses Shaffy = Weteringscircuit.
Maar iemand die lokaal niet bekend is kijkt sowieso toch even bij welk station je moet zijn?

Andersom is een bestemming als 'Isolatorweg' zeer correct vernoemd naar de naastgelegen straat, maar de straatnaam zal weinigen echt iets zeggen (behalve dan dat het waarschijnlijk een industrieterrein is). Als je daar in de buurt moet zijn en je bent niet bekend zal je de naam van de metrohalte toch opzoeken op een kaart, en maakt het dan nog veel uit of het station nou Isolatorweg, Generatorstraat of Ramses Shaffy heet?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Suus »

Ik geloof ook niet dat de meeste mensen de metrostations in Zuidoost meteen zullen associëren met "oh, daar". Want wat zegt Verrijn Stuartweg of Strandvliet nu precies. Ik denk dat er zelfs mensen zullen zijn die een strand verwachten daar, nou, dan komen ze toch mooi verkeerd uit :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Ruben »

Boeit idd weinig hoe je het noemt, zeker als je dat al vanaf opening zo doet.
Wel twijfel ik nou aan welke criteria vastgesteld zouden kunnen worden om te bepalen wanneer een persoon een station zou kunnen 'krijgen'. Nu is het Ramses Shaffy, maar over 10 jaar is er een groep mensen die weer een ander persoon wil eren. Niet dat het per se erg is dat alle stations een naam van een persoon zouden dragen, maar waarom de een wel en de ander dan weer niet? Daar zal dan ook over nagedacht moeten worden. Als dit toegewezen wordt is het meer een kwestie van hoeveel handtekeningen ze ervoor weten te verzamelen, naast dat het natuurlijk een bekend persoon moet zijn geweest.
Beter lijkt het mij dan, er helemaal niet aan te beginnen, sinds het verder ook geen praktisch nut heeft het wel te doen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Ardan »

Wie weet er over 100 jaar nog wie Ramses Shaffy was.. dan gaan ze het alsnog terugnoemen naar Vijzelgracht..
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

Ruben schreef:Boeit idd weinig hoe je het noemt, zeker als je dat al vanaf opening zo doet.
Geert schreef:Maar iemand die lokaal niet bekend is kijkt sowieso toch even bij welk station je moet zijn?
Zie Ramses Shaffy maar eens terug te vinden op een normale kaart... Maar goed als jullie deze logica doorvoeren kan je net zo goed ieder metrostation en tramhalte wel een willekeurig label of nummer geven, want je kijkt immers toch wel op de kaart. Yup, klinkt heel erg praktisch en wenselijk...
Geert schreef:Andersom is een bestemming als 'Isolatorweg' zeer correct vernoemd naar de naastgelegen straat, maar de straatnaam zal weinigen echt iets zeggen (behalve dan dat het waarschijnlijk een industrieterrein is). Als je daar in de buurt moet zijn en je bent niet bekend zal je de naam van de metrohalte toch opzoeken op een kaart, en maakt het dan nog veel uit of het station nou Isolatorweg, Generatorstraat of Ramses Shaffy heet?
Nou ik weet niet hoor, maar als jij een afspraak op de Isolatorweg hebt en niet bekend in Amsterdam bent is het toch al snel 1+1=2 dat je naar alle waarschijnlijkheid op station Isolatorweg moet uitstappen. Als datzelfde station Jantje Smit zou heten is die link direct weg.
Bee schreef:Ik geloof ook niet dat de meeste mensen de metrostations in Zuidoost meteen zullen associëren met "oh, daar". Want wat zegt Verrijn Stuartweg of Strandvliet nu precies. Ik denk dat er zelfs mensen zullen zijn die een strand verwachten daar, nou, dan komen ze toch mooi verkeerd uit :lol:
Dat de Verrijn Stuartweg daar loopt? Strandvliet is inderdaad ook weer zoiets doms.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Suus »

Ten eerste zal bijna niemand weten waar de Verrijn Stuartweg is, ten tweede is het metrostation 300 meter verwijderd van de Verrijn Stuartweg en moet men eerst met een loopbrug over de metrowerkplaats en dan de halve Volmerstraat aflopen voordat men bij de Verrijn Stuartweg is. Daarom is die naam gewoon kansloos. Wibautstraat ook trouwens, want aan het begin van de Wibautstraat loop je beter naar Weesperplein en aan het einde beter naar het Amstelstation :roll:

Kortom, namen zijn volkomen subjectief en slaan vaak de plank mis, dus ik vind een Ramses Shaffy metrostation geen enkel probleem, en ze mogen er zelfs liedjes van Andre Hazes draaien. Hoewel, misschien is dat meer iets voor het station onder de Ferdinand Bolstraat :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door find_your_spot »

Dan ga ik een petitie maken om Station Diemen Zuid om te dopen tot Station Lange Frans en Baas B. *O*
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Suus »

Maar maar maar Lange Frans woont tegenwoordig in Osdorp!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ten eerste zal bijna niemand weten waar de Verrijn Stuartweg is, ten tweede is het metrostation 300 meter verwijderd van de Verrijn Stuartweg en moet men eerst met een loopbrug over de metrowerkplaats en dan de halve Volmerstraat aflopen voordat men bij de Verrijn Stuartweg is. Daarom is die naam gewoon kansloos. Wibautstraat ook trouwens, want aan het begin van de Wibautstraat loop je beter naar Weesperplein en aan het einde beter naar het Amstelstation :roll
Dat mensen niet weten waar een weg ligt is een non-argument wat mij betreft. Het gaat erom dat zulke locaties makkelijk terug te vinden zijn en hoe dan ook een verbintenis hebben met de omgeving. Metrostation Wibautstraat ligt direct onder de Wibautstraat en heeft enige aansluiting met de gelijknamige halte van tram 3. Daarnaast is er op dat punt niet echt een andere noemenswaardige straat, de Eerste Oosterparkstraat is eigenlijk net iets te ver weg. Bij lange straten ontkom je er niet aan dat meerdere haltes die desbetreffende straat dekken.

Kijk en zoals ik inmiddels al een stuk of 5x gezegd heb: Als je deze lijn doortrekt en ieder station een compleet willekeurig label geeft is het einde zoek toch? Dan kan je zelfs als ras-Amsterdammer zijnde op een gegeven moment het hele netwerk wel uit je kop gaan stampen voordat je een reis kan plannen:

Buikslotermeerplein = Willem van Oranje
Johan van Hasseltweg = Jan Smit
Centraal Station = Johan Cruyff
Rokin = Koningin Beatrix
Weteringscircuit = Ramses Shaffy
Ceintuurbaan = André Hazes
Europaplein = Erik Hazelhoff Roelfzema (Soldaat van Oranje)
Station Zuid = Wim Sonneveld

De namen voor de stations van M50,51,53,54 en toekomstige M55 mogen jullie zelf invullen. Of we geven iedere lijn gewoon een eigen thema, leuk! De stations van M50 vernoemen we naar willekeurige wereldsteden, M51 naar toiletartikelen, M52 overleden BN'ers, M53 naar katachtigen, M54 automerken, M55 in het Amsterdamse gedeelte naar voormalige straatnamen en in het Almeerse gedeelte naar deelgemeentes in Rotterdam.

Zien jullie het al voor je wat een fantastisch systeem dat uiteindelijk wordt in onze hoofdstad? Yup, gewoon doen, want straatnamen en overige dominante locaties gebruiken voor haltes heeft absoluut geen meerwaarde volgens sommigen hier... :roll:
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 07 nov 2011, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Vinny »

heeft enige aansluiting met de gelijknamige halte van tram 3.
met de nadruk op "enige"... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:
heeft enige aansluiting met de gelijknamige halte van tram 3.
met de nadruk op "enige"... :roll:
Met vooral de nadruk op dat het station gewoon direct onder de Wibautstraat ligt en nog in het midden ook. :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Vinny »

Ok, dan krijg je dus: Nieuwe Leeuwarderweg Noord en Nieuwe Leeuwarderweg Zuid... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Ok, dan krijg je dus: Nieuwe Leeuwarderweg Noord en Nieuwe Leeuwarderweg Zuid... :roll:
Want er zijn niet genoeg kruisende hoofdstraten en aanliggende pleinen in de buurt daarzo in Noord? De Johan van Hasseltweg en Buikslotermeerplein stellen niks voor uiteraard... :roll: (als we dan toch met z'n allen continu met onze ogen rollen)
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door MdJ »

Waarom zou je een naam van een station willen wijzigen, zonder dat daar aanleiding voor is?

Dat je de naam wijzigt, omdat hij niet meer voldoet (Tilburg West, terwijl Reeshof nog westerderder ligt...), of omdat er een grote instelling heen verhuist (Een universiteit, hogeschool, MBO whatever)

Maar om nu een naam te wijzigen "om hem een eer te bewijzen"....
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Meltrain »

R-Flow schreef: M55 in het Amsterdamse gedeelte naar voormalige straatnamen en in het Almeerse gedeelte naar deelgemeentes in Rotterdam.
Mag het ook andersom? (A)
Ik hoor het Marc al omroepen: "Station Feyenoord, overstap op tram en bus. Exiting the station? Please remember to check out, with your public transport chipcard." :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door reisthijs »

MdJ schreef:Maar om nu een naam te wijzigen "om hem een eer te bewijzen"....
Alleen is het voorstel is nu helemaal niet om een naam van een bestaand station te wijzingen. Men komt nu juist op tijd met een voorstel voor een andere naam vóór de opening van een nieuw station. Helemaal niet gek dat er nu nog een suggestie wordt gedaan voor een mogelijke andere naam. Beter dan achteraf.

Het komt trouwens nog best vaak voor dat er een straat van naam wordt gewijzigd om iemand "een eer te bewijzen" (denk aan de Kennedylaan die vroeger ook anders heette), ben je daar dan ook tegen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door MdJ »

Jazeker.
Bij twijfel: gebruik beton.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

Meltrain schreef:Mag het ook andersom? (A)
Ik hoor het Marc al omroepen: "Station Feyenoord, overstap op tram en bus. Exiting the station? Please remember to check out, with your public transport chipcard." :mrgreen:
"Station" zeggen ze bij de RET, niet bij het GVB en geen uitcheck waarschuwing want dat kan je in de metro lastig vergeten... ;) Maar van mij wel, als we dan toch beginnen met het geven van compleet onzinnige namen aan metrostations doe het dan goed en bij iedere lijn.

Anders doen we gewoon een uitwisselingsproject joh! Alle stationsnamen van GVB-lijn M50 naar RET-lijn D en andersom. Dus station Beurs in Rotterdam heet straks gewoon Bijlmer ArenA en station Zuid in Amsterdam Slinge. Want wat voor naam je aan een station koppelt maakt immers toch niks uit volgens een aantal mensen hier en de mensen die die petitie hebben getekend en een goed idee vinden... :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten