OVer je reiservaringen in november 2011

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door find_your_spot »

Een conducteur is niet verplicht elke reiziger te voorzien van reis informatie.

Overigens begrijp ik de conducteur wel want het schijnt lang en omslachtig te zijn om zo'n railpocket van een controlerende functie om te zetten naar de reisplanner?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door Vinny »

Een echte conducteur weet zoiets ongeveer uit zijn hoofd...

:twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door Ronald »

Tsja, vorige week zat ik in de s3500 naar Eindhoven, waarbij iemand aan de conducteur vroeg hoe hij in Roermond moest komen. Simpel, gewoon in Eindhoven een kwartier later in de s800 stappen. Maar de conducteur had hier ruim 5 minuten voor nodig om dit uit zijn railpocket te toveren. Op zulke momenten moet ik me echt inhouden om me er niet mee te bemoeien :wink: .
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door ODRAIL »

Ben gisterenmiddag in de Rotterdamse metro 3 maal gecontroleerd in 4 (korte) ritjes, door hetzelfde controleteam.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door VIRM »

@Ronald: ik zou zeggen, verbeteren die Railpocket! Lijkt mij niet leuk voor het NS-personeel als de omschakeling van controlemodus naar reisadviesmodus en vice-versa zo lang duurt.

Gistermiddag stapte ik rond 16:15 in in tramlijn 4 vanaf Amsterdam Centraal. Bij Dam en Spui leek het alsof de halve Kalverstraat inclusief boodschappen de tram in moest. En daarnaast nog de vele toeristen die enkeltjes bij de bestuurder gingen kopen (daar heb je dagkaarten voor...).
Ondanks de drukte legde de bestuurder wel een een jongetje van een jaar of 7 uit hoe het een en ander van de tram werkte. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door Gekko123 »

In het DDAR-stam dat reed in t2279 was een van de tafeltjes beneden aan één zijde niet vastgemaakt en hing dus voor de helft naar beneden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door Suus »

Mijn broertje ging vanochtend vanaf Den Haag naar Boskoop. Dit weekend rijden er geen treinen tussen Gouda en Alphen vanwege werkzaamheden aan station Boskoop Snijdelwijk, dus in Gouda nam hij de NS-bus.

De buschauffeur reed in een keer goed naar Waddinxveen. Bij Waddinxveen Noord stond hij aan de verkeerde kant van de Noordertunnel die heel erg laag is, dus moest hij omkeren en via de Prins Willem Alexandertunnel alsnog naar station Noord. Vervolgens reed de buschauffeur verder naar Boskoop maar na de spoorwegovergang in de Zijde sloeg hij niet linksaf naar het station, maar rechtsaf naar het Zorgcentrum. Nadat mijn broertje hem had gemaand te keren sloeg hij toen hij terugkwam bij de kruising echter niet linksaf en dan rechtsaf, maar ging hij meteen rechtsaf richting de Hefbrug. Uiteindelijk zijn mijn broertje en nog een andere reiziger maar uitgestapt bij de rotonde in het dorp, maar de bus reed daarna verder richting Alphen, de reizigers op het station konden dus naar de bus fluiten :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door STF »

Dat is toch altijd een drama met die pendelbussen, hoe vaak ik in Nederland wel niet voorin de bus heb gestaan (samen met wat andere passagiers) om de chauffeur te helpen... (En dan ging het altijd om geplande werkzaamheden dus er was voorbereidingstijd.) Probleem is alleen meestal dat ook de reizigers amper de weg weten want ze zitten normaal gesproken in de trein die door de weilanden gaat, nu moeten ze ineens door de dorpen en steden heen met een bus.

De pendelbus die ik gisteren hier in Luxemburg had reed helemaal niet via de stations maar via de dorpen (zo was het afgesproken tussen de spoorwegen en het busbedrijf).

-Bij de stop in Cruchten het station in geen velden of wegen te bekennen, logisch want dat station ligt ver buiten het dorp (kun je dus mooi lopen als je auto daar nog staat).
-In Colmar-Berg loopt de weg toevallig precies langs het station dus werd er voor de deur gestopt en in Schieren werd er een paar straten bij het stations vandaan gestopt.

Als uitstapper niet zo'n probleem maar je zult maar willen instappen, er stond nergens een haltebord waar die pendelbus zou vertrekken...
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door hauptbahnhof »

find_your_spot schreef:Een conducteur is niet verplicht elke reiziger te voorzien van reis informatie.

Overigens begrijp ik de conducteur wel want het schijnt lang en omslachtig te zijn om zo'n railpocket van een controlerende functie om te zetten naar de reisplanner?
Ik ben het wat dat betreft met hem eens. Maar hij kon het op een andere manier brengen.
Maaaaar, het was aan de andere kant een kleine moeite, dienstkaartje uit zak vissen en voila...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door Suus »

Boskoop is behoorlijk simpel voor een buschauffeur (lange rechte weg, een keer even afslaan naar het station). Waddinxveen is moeilijker, maar als je Boskopers in de bus hebt lukt het in Waddinxveen ook wel, er zijn maar weinig Boskopers in Boskoop-West die de weg in dat deel van Waddinxveen niet weten :) Mensen uit Boskoop Noord-Oost is een ander verhaal, maar die rijden met pick-ups en niet met de trein :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door Jurre »

Het viel me op dat, toen ik vanavond rond 23.30 op de fiets zat, een Connexxion Citea van lijn 320 in Hilversum over de hele lengte beplakt was met de stickers 'R-NET'. Ik meende dat het de 5780 was...
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door M57 »

De binnenkomende EuroNight uit Verweggistan kreeg een half uur vertraging doordat er geen loc voor Nederland aanwezig was in Emmerich.
Gekko123 schreef:In het DDAR-stam dat reed in t2279 was een van de tafeltjes beneden aan één zijde niet vastgemaakt en hing dus voor de helft naar beneden.
Niet vastgemaak? Eerder losgemaakt.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door visgraat »

find_your_spot schreef:Een conducteur is niet verplicht elke reiziger te voorzien van reis informatie.

Overigens begrijp ik de conducteur wel want het schijnt lang en omslachtig te zijn om zo'n railpocket van een controlerende functie om te zetten naar de reisplanner?
Je hebt naar mijn idee twee type conducteurs:
a.) Conducteur die controleert puur voor het controleren. Klaar is klaar.
b.) Conducteur die controleert en ook wilt dat zijn reizigers op het gemak zijn en voorzien zijn van de juiste informatie als dat gewenst is en daar waar nodig even gaat zitten bij de reiziger als er onduidelijkheden zijn. En als je dan niet iedereen in een keer controleert is er geen man over boord.

Voor die eerste heb ik respect, maar voor die tweede geef ik echt een pluim.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door find_your_spot »

Laat die mensen toch een slim mobieltje aanschaffen met handige NS en 9292ov applicaties.
Het is echt geen 1970 meer.
For Your Railroad Adventures
ThisRulez
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 26 sep 2011, 11:37

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door ThisRulez »

Ik denk dat deze vraag hier niet thuis hoort, maar zou ff niet weten waar die anders moet.

Is er iemand die mij de kenmerkende verschillen tussen de verschillende treintypes van VIRM kan uitleggen? Ik lees ook vaak IRM (da's dezelfde benaming toch?), maar ik vraag me af waar IV en VI voor staan. Naar mijn idee is IV die met die blauwe gestoffeerde stoelen, maar de 6de serie is er toch nog niet? En is er dan ook een VIRM-I, II en III? Volgens mij worden de verschillende namen hier door elkaar gebruikt maar zou graag het verschil willen weten :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door Suus »

VIRM-IV en VIRM-VI geven de lengte van de trein aan (dat gebeurt overigens ook bij andere materieelsoorten met Romeinse cijfers). VIRM-IV zijn de stellen met de nummers 94xx en 95xx, en de VIRM-VI zijn de stellen met de nummers 86xx en 87xx. De VIRM met de blauwe en rode stoelen is de 4e serie, dat is VIRM-4 (9547 en hoger).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door Thom91 »

IRM is volgens mij historie. Die bestaan niet meer, dat is tegenwoordig VIRM-IV en VIRM-VI
Verlengd InterRegio Materieel.

In de nieuwste serie VIRM-IV, de 4e serie zitten blauwe 'stoffen' stoelen. Die zijn genummerd van 9547-9597
Dan heb je nog de VIRM-VI 1-3e serie. 47 verlengde stellen (86xx) en 33 nieuwe stellen (87xx)
VIRM-IV 1-3e serie: 34 verlengd (94xx) en 13 nieuwe (9501-9525)

Hoe de bekleding is in de oudere series weet ik niet precies ;)
Komt wel goed schatje.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door MdJ »

Romeinse cijfers geven het aantal bakken aan, de arabische (1,2,... )de deelserie.

VIRM-IV: Een IRM met 4 bakken
VIRM-VI: Een IRM met 6 bakken

VIRM-1: Alle oude bakken met paarse bekleding in de tweede klas. De stellen 86xx en 94xx vallen hier onder*.
VIRM-2: 25 stellen: 13 VIRM-IV en 12 VIRM-VI (87xx en 95xx) met op xx 01-25. Roze bekleding in de tweede klas.
VIRM-3: 21 stellen: allemaal VIRM-VI (8726-8746) Roze bekleding in de tweede klas.
VIRM-4: Laatste serie viertjes (9547-9597) Blauwe bekleding in de tweede klas.

Over het algemeen is dit de indeling. Echter door bakwisselingen kan het voorkomen dat de nummerbepalende bak (de ABv 3/4) verwisseld is met een ander stel, kan het voorkomen dat er VIRM1 bakken in een verder VIRM2 stel. (geen idee of dat ook echt zo is, maar het kan voorkomen)

*Alle viertjes bevatten minstens 1 bak met roze bekleding in de tweede klas, de zesjes 3.
Bij twijfel: gebruik beton.
ThisRulez
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 26 sep 2011, 11:37

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door ThisRulez »

Thanks! Duidelijk :)
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door VIRM »

Leuk reizen met het GVB vandaag.

Op Amsterdam Lelylaan wilde ik buslijn 19 pakken. Ik kwam de trap vanaf het treinperron af en het bord gaf aan dat ik naar rechts moest. Nouja, dan loop je op een gegeven ogenblik tegen de metro's op en ik zag verder geen bord meer staan. Iemand enig idee of de bewegwijzering daar een beetje klopt?

Op de terugweg stond ik bij halte Vrijzicht in Amsterdam West te wachten op de bus. De buschauffeur van lijn 19 van 10:45 wordt ontzettend bedankt, want die reed dus gewood doodleuk voorbij de halte. Met een lage temperatuur en een koud windje was het dus niet aangenaam wachten. -o-
Uiteindelijk de 192 gepakt, die met -3 reed. Achter de 192 stond voerigens de volgende 19, die met +3 reed.
Gelukkig kon ik op Sloterdijk nog in de s4000 stappen, die met +5 reed. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door reisthijs »

Vanochtend weer een probleem tussen Utrecht en Amsterdam: er stond een defecte trein bij Muiderpoort dus de IC naar Alkmaar werd omgeleid via Hvs. Helaas was die IC véél te kort. Als je bij 7b staat te wachten op een heel vol perron en er komt op 7a een losse VIRM-IV binnen dan weet je meteen één ding zeker, daar pas je nooit meer bij.

Zoals gewoonlijk werd wel omgeroepen dat die omgeleide trein niet in Amstel zou stoppen, maar werd er niet bij gezegd hoe je dan wel in Amstel zou kunnen komen.
Gelukkig weet ik ondertussen zelf wat het beste alternatief is bij dit soort omleidingen: in een IC naar Schiphol stappen en vanaf Bijlmer (of Dvd) weer zien hoe je verder kan. Toen ik aankwam in Bijlmer was de verstoring blijkbaar alweer voorbij: er stond netjes een sprinter naar Uitgeest klaar aan de overkant van het perron. Viel mijn vertraging al met al nog wel mee gelukkig.
ThisRulez schreef:Ik denk dat deze vraag hier niet thuis hoort, maar zou ff niet weten waar die anders moet.
Had je onze wiki al geprobeerd? Daar staat bijvoorbeeld ook een uitgebreid stuk over VIRM. :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door fogeltje »

Vandaag mijn eerste dag sinds het afschaffen van de strippenkaart (en dus ook het afschaffen van de dagkaart) naar Nijmegen. Laat het tijdperk van dubbel instaptarief aanbreken. Ik declareer alles in 1x keer aan het einde van de week en voor alles wat afgekeurd wordt ga ik klachten indienen.

Mij viel op dat de bus veel beter op tijd was dan normaal. Ik vraag me af of het busgebruik afgenomen is of dat het komt doordat mensen nu met een OVC in stappen. Het is dan weliswaar een rit die voor 9 uur in Eindhoven begint, maar ik denk dat er ook voor negen uur wel minder kaartverkoop zal zijn op kortere afstanden omdat de enkeltjes daar erg duur zijn.

Ik heb ook meer mensen in de bus gezien met daluren Noord-Brabant op hun kaart, die heb ik eerder nog niet kunnen bespeuren.
"Een touringcar is geen bus"
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door VIRM »

@Reisthijs: Amsterdam -> Schiphol -> Amsterdam Bijlmer/Duivendrect -> Amstel is een beetje om als je vanaf Amsterdam Centraal drie metrolijnen naar Amstel hebt, heh? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Een echte conducteur weet zoiets ongeveer uit zijn hoofd...

:twisted:
Euh, dat lijkt mij ook wel eigenlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2011

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef:@Reisthijs: Amsterdam -> Schiphol -> Amsterdam Bijlmer/Duivendrect -> Amstel is een beetje om als je vanaf Amsterdam Centraal drie metrolijnen naar Amstel hebt, heh? ;)
Ik zei toch alleen maar dat ik in de IC naar Schiphol stap, niet dat ik tot het eindpunt blijf zitten :wink:
Die IC stopt tenminste in Bijlmer (of in Duivendrecht als die wordt omgeleid via Hilversum, zoals afgelopen donderdag). Daar heb je ook een prima metroverbinding naar Amstel.

Als je eerst met een via Hilversum omgeleide trein naar Amsterdam Centraal moet ben je veel langer onderweg. :!: Dat doe ik dus alleen als het echt niet anders kan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten