Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
De Reiger
Berichten: 9
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 22:08

Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden Stad

Bericht door De Reiger »

Den Haag - Jaarlijks wordt de nieuwe jaardienstregeling vastgesteld. Deze gaat dit jaar in op maandag 12 december 2011. Met ingang van de nieuwe jaardienstregeling worden een aantal wijzigingen doorgevoerd die mede worden bepaald door de landelijke bezuinigingen op het Openbaar Vervoer.

Door deze bezuinigingen heeft het stadsgewest Haaglanden minder geld te besteden aan openbaar vervoer. De bezuinigingen vertaalt het SGH door naar concrete maatregelen in de dienstverlening van het openbaar vervoer.

Voor HTM zijn de volgende veranderingen van kracht:
• RandstadRail 3 en 4 rijden tijdens de spits 6x per uur (* al aangepast in augustus 2011)
• Tram 2 rijdt 6x per uur
• Tram 8 en 8k worden opgeheven
• Tram 9 en 9k spits Vrederust – Scheveningen/Madurodam beide 6x per uur
• Tram 10 opheffen tussen stations Hollands Spoor en Voorburg Station
• Tram 11 rijdt overdag 5x per uur
• Bus 20 wordt opgeheven
• Bus 22 en 23 ruilen van eindpunt in Scheveningen (Duindorp/Noorderstrand)
• Bus 27 wordt door HTM gereden
• Alle buslijnen rijden vanaf 20.00 uur een half uur dienst

Volledige en gedetailleerde berichtgeving volgt later.


Bron: http://www.htmfoto.nl
Laatst gewijzigd door De Reiger op za 29 okt 2011, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
De Reiger
Berichten: 9
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 22:08

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door De Reiger »

Haaglanden weet maar niet wat het wil, lijn 27 gaat over een weer van de HTM naar Veolia en anders om terug.
Op dit momend rijd Veolia lijn 27 dit veranderd weer naar de HTM, terwijl lijn 20 word opgheven...
Een raar besluit vint ik, aangezien lijn 20 drukker is dan lijn 27 die rijd meestal leeg rond. In de spits zit de 20 meestal goed gevuld.

Ik zou er eerder voor kiezen om de 20 en 27 aan elkaar te kopelen (zodat de oude lijn 13 weer terug komt).
En dit dan 2 keer per uur doen zodat de 20 2 keer in het uur door rijd naar wateringen.

En anders zou ik eerder de 27 opheffen en de 20 laten rijden.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe dat na 20.00uur rijden met de buslijnen gaat uitpakken, ik voorzie een neergaande spiraal.. :|
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door hidihi »

Een keer in het half uur op avonden is veel te weinig voor een grote stad zoals Den Haag. Ik weet dat taxi's niet alles is maar is het voor avonden op sommige buslijnen niet te overwegen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door Suus »

Het was dit of na 22 uur niet meer rijden. Dan heb ik liever deze oplossing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door hidihi »

Bee schreef:Het was dit of na 22 uur niet meer rijden. Dan heb ik liever deze oplossing.
Ik wil uiteraardt ook niet dat er na 22 uur niet meer gereden wordt maar ik vraag me af of er geen andere optie is om er voor te zorgen dat de schade voor de avonddiensten beetje beperkt wordt.
Laatst gewijzigd door hidihi op za 29 okt 2011, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door Meltrain »

hidihi schreef:Een keer in het half uur op avonden is veel te weinig voor een grote stad zoals Den Haag. Ik weet dat taxi's niet alles is maar is het voor avonden op sommige buslijnen niet te overwegen?
In Rotterdam rijden na 21:30 alle buslijnen (behalve 33 en 38 dacht ik) maximaal een halfuursdienst (kan dus ook minder zijn), dus zo ongewoon is het niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door Suus »

Bij het GVB zijn er wel een aantal buslijnen die 's avonds nog frequent rijden, maar er zijn ook heel veel lijnen die al rond half zeven in frequentie dalen naar kwartierdiensten, halfuursdiensten of zelfs uurdiensten. Er zal wat irritatie oproepen, dat is logisch, maar ik vind dit beter dan niets. Bovendien zijn in Den Haag de bussen duidelijk ondergeschikt aan de tram en vooral wijkverbindend, terwijl de tram de wijken verbind met de binnenstad, de plek waar 's avonds nu eenmaal het meeste reizigers vandaan komen (stations, bioscoop, restaurants, koopavond e.d.)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door Daniel »

Een halfuursdienst voor de bussen Den Haag in de avond is inderdaad nog nieteens zo heel gek. Vond de avond- en zondagsfrequenties van de Haagse bussen eigenlijk altijd al redelijk luxe voor het reizigersaanbod.
Met een halfuursdienst zit je nogsteeds op een voorzieningenniveau zoals dat in de regionale kernen wordt aangeboden, maar Den Haag heeft er dan nog altijd de tram bij die zoals Bee al schrijft de zwaarste assen bedient.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door Edwin »

Waar lijn 2 nu nog in de spits 8x p.u. rijdt wordt dat verlaagd naar 6x per uur.
Ze gaan over van GTL8 (ongeveer 185 passagiers) naar RegioCitadis (ongeveer 214 passagiers).
GTL8: 8 x 185 = 1480 passagiers in de spits per uur.
RegioCitadis: 6 x 214 = 1284 passagiers in de spits per uur.

Het is nog als logisch dat er door dit soort geldsmijterij en dus slechter OV voor de reiziger geen geld meer is voor het OV.
Die GTL8 zijn niet meer heel erg van deze tijd, maar ze volstaan meer dan prime. Waarom dure RegioCitadis kopen, perrons aanpassen en dan minder reizigers per uur (in de spits) gaan vervoeren?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door Suus »

Gaan we nu tot de passagier nauwkeurig uitrekenen hoeveel reizigers er in de spits vervoerd kunnen worden? Over het geheel van de dag kan tramlijn 2 veel meer reizigers vervoeren dan eerst. Bovendien loopt de tramlijn op de drukste stukken samen met andere lijnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door Edwin »

In de spits zit de 2 al vol voordat ie bij de Zevensprong komt. En richting CS is een bus geen goed alternatief en om nou op de la Reyweg uit te stappen en te wachten op 4...
OP zaterdagmiddag rijdt 2 richting de stad ook 6x per uur. Dat kan makkelijk 4x per uur. Maar in de spits terug van naar 6x per uur betekent wel 200 reizigers die niet mee kunnen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door Suus »

Ik neem aan dat je met de Zevensprong de kruising Loosduinseweg/De la Reyweg bedoeld?

Vanaf welke kant zit hij vol? Vanuit het centrum is dat niet zo'n probleem, alle haltes die daarna komen zullen voornamelijk uitstappers kennen. Vanuit Kraayenstein is het ook niet zo'n probleem, vanaf daar rijdt de tram samen met andere lijnen, reizigers die niet in de twee passen (en hoe groot is dat probleem nu daadwerkelijk?) kunnen dan in een andere lijn, ze zullen er in bijna alle gevallen toch wel weer in het centrum of op het CS uitwillen.

Maar getallen over hoeveel mensen er in een voertuig kunnen zijn heel erg synthetisch, ze gaan uit van ideaalwaarden, in de praktijk zal er altijd een afwijking zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door Daniel »

Wat ik me daarnaast afvraag in het geval van dit bericht: zit er één tram vol of zitten ze allemaal bomvol op dat punt in de spits.
In het eerste geval: door de frequentieverlaging veranderen natuurlijk ook de tijden en is het niet onwaarschijnlijk dat reizigers zich juist over twee trams gaan verdelen, bijvoorbeeld doordat ze hun trein niet meer halen doordat de tram door het gewijzigde interval 2,5 minuut later rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door WSM »

De Reiger schreef:• Bus 27 wordt door HTM gereden
Dit verandert ongeveer elk jaar inderdaad.
Veolia gaat zo wel aardig wat midibussen overhouden, als we uitgaan van de huidige inzet blijven alleen lijn 38 en lijn 35 's avonds / zondag over.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door Geert »

Vanuit Leidschendam richting CS is er vlak voor het CS in ieder geval nog wel genoeg ruimte in lijn 2 en is de frequentie van 8x/uur niet nodig, dat moet wel lukken met twee trams per uur minder (ook midden in de spits). Zegt natuurlijk weinig over de situatie bij de Zevensprong, maar op het stuk Leidschendam - CS lijkt het me niet dat de verlaging een probleem op zal leveren.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door 010jongen »

de halfuursdienst bij de bussen moet zeker geen probleem zijn. evenals in rotterdam. in amsterdam vind ik het weer een ander verhaal op de lijnen naar noord bijvoorbeeld. in utrecht rijden de bussen savonds ook nog best vaak. maar ja daar is geen rail en is de bus de basis.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door midnet »

dit betreft dus enkel nog HTM. Er zijn wel enkele buslijnen die een centrumfuctie heben, zoals de ex4-24 en 25. En denk aan koopavond-als dan om 21.00 ieder-klanten en personeel, naar huis wil lijkt me een 30-dienst wat krapjes.
Overigens is het bvb in Duitsland in steden van dezelfde grootte doodnormaal dat savonds-na 19/20.00 bussen elke 30-en vaak maar elke 40/45 of 60 rijden. Vooral als je dan in een godverlaten guur plekje van een tram/S-bahn op zo;'n bus moet wachten....
in Frankrijk is het eigenlijk bijna overal zo dat rond 20/21.00 de dienst eindigt. Vooruitstrevende steden hebben dan een ''nachtnet'' wat dus in feite avond net is- ala GVB- nachtlijnen. Dat start vaak al voordat de winkels daar dicht gaan.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door Edwin »

Bee schreef:Ik neem aan dat je met de Zevensprong de kruising Loosduinseweg/De la Reyweg bedoeld?

Vanaf welke kant zit hij vol? Vanuit het centrum is dat niet zo'n probleem, alle haltes die daarna komen zullen voornamelijk uitstappers kennen. Vanuit Kraayenstein is het ook niet zo'n probleem, vanaf daar rijdt de tram samen met andere lijnen, reizigers die niet in de twee passen (en hoe groot is dat probleem nu daadwerkelijk?) kunnen dan in een andere lijn, ze zullen er in bijna alle gevallen toch wel weer in het centrum of op het CS uitwillen.

Maar getallen over hoeveel mensen er in een voertuig kunnen zijn heel erg synthetisch, ze gaan uit van ideaalwaarden, in de praktijk zal er altijd een afwijking zijn.
Tussen 7 en 8 's ochtends zit tram 2 al voor de Zevensprong, bij De la Reyweg inderdaad, al bomvol. Heb wel eens gehad dta ik bij Valkenboslaan voor de streep moest staan toen ik voorin wou instappen. Vanuit CS is het niet erg, maar vanuit Kraayenstein rijdt 2 een tijd lang niet samen met een andere lijn.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door 010jongen »

tram 9 en 9k rijden beide 6x per uur? 12 trams per uur. hoop wel dat er in de zomer extra trams naar het strand rijden. zelfs met een 5 minuten dienst zijn al die reizigers niet weg te werken. nu ook al eigenlijk niet met 12 trams per uur. volgens mij rijden er nu meer trams 8/9
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door Edwin »

Dit is nu te lezen op htm.nl:
Wat gaat er precies wijzigen?
• Tram 8 en 8K worden opgeheven, tram 9 gaat vaker rijden
• Het traject van tram 10 tussen station Hollands Spoor en Voorburg Station wordt opgeheven
• Bus 20 wordt in z’n geheel opgeheven
• De trajecten van bus 22 en 23 in Scheveningen worden omgeruild
• HTM gaat bus 27 rijden
• Alle HTM buslijnen rijden voortaan vanaf 20.00 uur om het half uur
Bron: http://www.htm.net/Pages/DEF/4/019.HTML
Niks over lijn 2 en 11...
Remember to check-out with your ov-chipcard.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door RoelZ1 »

Dat komt omdat er in dit lijstje alleen route/nummerwijzigingen, inkortingen en opheffingen staan. Frequentieveranderingen staan er niet tussen (behalve voor lijn 9 door de samenhang met de opheffing van lijn 8(K).

Lijn 2 gaat gewoon van 8x per uur naar 6x per uur en lijn 11 van 6x per uur naar 5x per uur zoals Hier (PDF) staat aangegeven.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door Edwin »

Uitgebreide wijzigingsoverzicht van de nieuwe HTM-dienstregeling is te vinden op: http://www.htm.net/Pages/DEF/4/019.HTML. Maar weer niks over tram 2 die minder vaak zou gaan rijden en een RR wordt. De 3K en 4K worden gewoon 3 en 4 met andere eindbestemming dan de normale 3 en 4 (verwarrend?). Verder wordt de 27 met reguliere stadsbussen gereden, oftewel die vind voglend jaar, netzoals de 29 ook zijn "dood".
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door Edwin »

Tram 2 is in de spits inderdaad teruggegaan van 8 naar 6 ritten per uur.
Dat worden er nu weer 7 per uur in de ochtendsspits (tussen 07:00 en 08:59) en 7 per uur tussen (17:00 en 18:00).
HTM schreef:Extra ritten op tram 2 op werkdagen tijdens ochtend en avondspits.

Op maandag 12 december is de nieuwe dienstregeling gestart. Aan de dienstregeling van tram 2 zijn extra ritten toegevoegd.

De extra ritten op tram 2 zijn toegevoegd aan de dienstregeling op werkdagen.
De twee extra ritten in de ochtendspits vertrekken omstreeks 07:50 en 08:00 uur vanaf de Kraayensteinlaan en rijden vervolgens de normale route naar de Dillenburgsingel. Rond 08:50 en 09:00 uur rijden deze extra voertuigen weer terug vanaf Dillenburgsingel naar de Kraayensteinlaan.
Om omstreeks 17:03 uur vertrekt vanaf beginhalte Dillenburgsingel een extra rit in de avondspits in de richting van de Kraayensteinlaan.

De tijden van deze extra ritten staan niet in de dienstregeling van tram 2 die u op onze website vindt.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Wanneer gaat lijn 2 eigenlijk met RR-trams rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2011 Haaglanden

Bericht door Edwin »

Meltrain schreef:Wanneer gaat lijn 2 eigenlijk met RR-trams rijden?
Het was eerst in oktober, daarna per nieuwe dienstregeling, maar nog steeds niet, helaas. Maar het zal nog wel even duren voordat ze komen, want eerst moet halte Loosduinse Hoofdstraat nog worden opgeheven worden (of zal de HTM dat weer 2 dagen van te voren pas communiceren?) en wordt de halte Burgemeester Hovylaan hernoemd tot Loosduinse Hoofdstraat.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten