R-net binnenkort uit de startblokken

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:De Combino's hebben al een eerste revisie gehad tussen 2005 en 2008, op kosten van Siemens :wink:
Technisch ja... Hoorde laatst dat ze nu weer weg moeten voor de rest.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door webguy »

Ach, hebben vrachtwagenchauffeurs ook weer wat te doen. Lijkt me overigens niet al te bevoordelijk voor zo'n tram, zo'n transport...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Zo'n Combino wordt op een oplegger met rails getrokken en in z'n geheel naar Duitsland gereden over de snelweg... Kwam tijdje terug nog spontaan tram 9 tegen op de A2 bij Utrecht. Zie niet in hoe dat meer stress uitoefent op zo'n tram dan de bochten die in de Koninneweg zitten en de bruggen in de Leidse/Utrechtsesstraat.

Ziet er overigens wel echt te bizar uit als je op de snelweg uit het niets ineens een Combino ziet langs suizen...
Laatst gewijzigd door R-Flow op zo 06 nov 2011, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Meltrain »

R-Flow schreef: Aangezien in het R-net document duidelijk wordt aangegeven dat alleen T1,2,5,9,10,12,13 en 26 als "R-net lijnen" bestempeld worden vraag ik me toch af of je straks een tweedeling krijgt.
Wel vreemd inderdaad. Van lijn 1, 5, 9 en 26 kan ik me nog wel indenken dat ze 'speciaal' zijn, maar de rest.? :?
Als lijn 10 een R-net lijn is, moet lijn 7 dat ook zijn, als lijn 12 een R-net lijn is, moet lijn 3 dat ook zijn en als lijn 13 een R-net lijn is, moet lijn 17 dat ook zijn en zo kunnen we dan wel bezig blijven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Waarom lijn 1 een R-net status krijgt en lijn 17 niet snap ik niet heel goed... Lijn 2 wordt erg veel gebruikt door mensen van buiten de stad. Die parkeren veelal hun auto in Nieuw Sloten en gaan vanaf daar verder met de tram of natuurlijk de 195 naar Schiphol.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:Het schilderen van trams is het probleem niet, het probleem zit hem in de logistiek in de remises.

Met trams is het schuiven in een remise een stuk lastiger dan een bus verplaatsen in een garage/stalling omdat de tram gebonden is aan rails. Zodra 's avonds de trams binnenlopen betekend dat niet dat alles trams binnen worden gezet, het licht uitgaat en de volgende ochtend het ligt weer aangaat en de trams weer naar buiten gaan. Trams moeten gecontroleerd worden, zand moet worden aangevuld, gewassen worden, in de juiste volgorde gezet worden, trams die gerepareerd moeten worden moeten eruit gehaald worden voor de werkplaats. De ruimte voor deze manoeuvres is beperkt omdat de remises bijna tot op de laatste meter gevuld zijn.
Gelukkig wordt dat niet gedaan als de trams al gestald zijn maar al bij het binnenrijden of juist uitrijden (afhankelijk per remise).
Overigens hanteren ze bij Remise Havenstraat al een soort van vaste trams per lijn. Bij het binnenrijden geeft de computer aan dat de betreffende tram op een specifieke spoor, wat aan een lijn is gekoppeld mag worden gestald. De bestuurder mag alleen wel aangeven of hij/zij hiermee eens is :roll: .

Ik vind het wel een kostenverslindend-project. Wat zal het verschil zijn als lijn 1 een R-netlijn is of niet? Juist, niks. Het blijven dezelfde trams, dezelfde frequenties, hetzelfde personeel... Alleen een andere bestickering voor een stuk of 100 trams.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Ik vind het wel een kostenverslindend-project. Wat zal het verschil zijn als lijn 1 een R-netlijn is of niet? Juist, niks. Het blijven dezelfde trams, dezelfde frequenties, hetzelfde personeel... Alleen een andere bestickering voor een stuk of 100 trams.
Je vergeet de stukken betere haltevoorzieningen in plaats van die verrotte lelijke blauwe hokjes en amper digitale borden. Wat dat betreft loopt Amsterdam echt lichtjaren achter op steden zoals Rotterdam en Utrecht. Maar goed, ben eigenlijk van mening dat het hele tramnet gewoon een facelift hoort te verkrijgen want de haltevoorzieningen zijn om te janken en hebben totaal geen uitstraling...
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is het enige voordeel. De abri's zijn prima overigens. Alleen mogen er idd wat PIDs worden geplaatst op de haltes, met een sofware erachter waar ook eventuele verstoringen op gemeld kunnen worden.
Nu hebben een aantal haltes digitale PIDs gekregen maar ze kunnen niet meer tonen dan hun voorloper.

Maar waar ik het eigenlijk vooral over had was het bestickeren van de voertuigen. Dat is m.i. echt niet nodig.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Dat is het enige voordeel. De abri's zijn prima overigens. Alleen mogen er idd wat PIDs worden geplaatst op de haltes, met een sofware erachter waar ook eventuele verstoringen op gemeld kunnen worden.
Nu hebben een aantal haltes digitale PIDs gekregen maar ze kunnen niet meer tonen dan hun voorloper.

Maar waar ik het eigenlijk vooral over had was het bestickeren van de voertuigen. Dat is m.i. echt niet nodig.
Er staan veel te weinig digitale infozuilen op de haltes die zoals je zelf ook al aangeeft wat de reiziger betreft nul meerwaarde hebben t.o.v. hun voorgangers. Ze geven maximaal drie lijnen aan wat voor een aantal haltes echt te weinig is. Daarnaast vind ik ze nogal knullig ogen t.o.v. andere digitale border in andere steden, ze hebben niet eens een ingebouwde klok. De informatievoorzieningen naar de reiziger toe op het gebied van verstoringen etc. zijn echt beneden alle peil hier. Ik erger me er helemaal kapot aan dat je als reiziger zelf mag ruiken dat tram X of bus Y ongepland omgeleid wordt. Als de gemeente al zo kansloos is geen zuilen te plaatsen anno 2011 zorg er dan ten minste voor dat een GVB-autootje heen en weer rijdt om mensen te informeren.

En over de bestickering: Die trams moeten toch op een gegeven moment toch weer in een vers jasje gestoken worden. Of dat nou in het blauw-wit gebeurd of in het rood-grijs zal qua geld weinig uitmaken... Daarnaast vind ik het helemaal niet zo gek dat dat wit eruit gaat, dat is echt te besmettelijk. Al was mijn voorkeur uitgegaan naar blauw omdat dat van oudsher toch bij Amsterdam hoort.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Edwin »

Het gekke is, in Almere zijn er digitale infozuilen met digitale klok en met analoge klok (die soms heel hard voor of achteruit gaat). Daarnaast geven ze heel vaak Verstoring --- min aan, terwijl de huidige vertektijd dan wel wordt aangepast.

Krijgen de chauffeurs op het Rnet ook andere kledij zoals bij de Fyra?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door willy84 »

Ik zag dat er afgelopen weekend ineens allemaal stickers op de VDL's van de 320 zijn geplakt met teksten als R Net en betrouwbaar en nog wat van die holle kreten. Nog steeds geen digitaal vertrekbord op mijn halte.
immer kwaliteits posts
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Busfoto.nl »

Voor de ritten van EBS is nieuw materieel verschenen. Naast een gelede R-net bus is er ook een geheel nieuw type bijgekomen, een touringcar in R-net kleuren met volgens mij erg lekkere stoelen!

Meer fotos:
http://busfoto.nl/foto/index.php?cat=65


Afbeelding
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door STF »

Is dat praktisch dan, een touringcar op lijndienst... :?

-hoge trappen
-trage deuren
-etc. etc.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

Dat zal wel voor de lijn 371, 372, 373, 374, 375, 376, 377, 378 en 379 zijn, die nu door TCR met Integro's (en nog wat andere meuk zo af en toe) worden gereden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door STF »

Maar een Integro is geen touringcar, dat is een streekbus. Heeft weliswaar trappetjes maar dat zijn maar een paar treden en verder gewoon dubbele uitstapdeuren, redelijk breed gangpad e.d.

Wat ik daar op de foto bij EBS zie is volgens mij een echte touringcar.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door find_your_spot »

Reizen met de zekerheid van R-Net -o-
For Your Railroad Adventures
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Edwin »

Dat zijn die blauwe bussen die veelal 's ochtends te zien zijn. In de avond rijdt iets na 17:00 uur de 376 vaak in een paarse toruingcar met zeer langzaam sluitende deuren. Maar dat wordt straks nog een luxe rit ook vanuit Purmerend naar Amsterdam.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Klaasje »

find_your_spot schreef:Reizen met de zekerheid van R-Net -o-
Zoiets vraagt erom om bespot te worden. Kijk maar naar Prorail en winterklaar.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Edwin »

Vandaar dat van veel de 152, 157 en 158, de tickers van 6x p.u. van Almere naar Amsterdam zijn gehaald. Niet bij allemaal overigens.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Stefan »

STF schreef:Is dat praktisch dan, een touringcar op lijndienst... :?

-hoge trappen
-trage deuren
-etc. etc.
Dat van die deuren is gewoon een kwestie van afstellen. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door paolie »

R-Flow schreef:Waarom lijn 1 een R-net status krijgt en lijn 17 niet snap ik niet heel goed...
Hier begrijp ik ook niets van. Lijn 1 en 17 zijn volstrekt gelijkwaardig aan elkaar in mijn ogen, waarbij de 17 als voordeel heeft dat deze het winkelcentrum van Osdorp aan doet (regiofunctie), in tegenstelling tot de 1. Daarnaast heeft de 17 over het algemeen minder last van vertragingen (rijdt niet door de Leidsestraat).
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

paolie schreef:Hier begrijp ik ook niets van. Lijn 1 en 17 zijn volstrekt gelijkwaardig aan elkaar in mijn ogen, waarbij de 17 als voordeel heeft dat deze het winkelcentrum van Osdorp aan doet (regiofunctie), in tegenstelling tot de 1. Daarnaast heeft de 17 over het algemeen minder last van vertragingen (rijdt niet door de Leidsestraat).
Yup. De 1 rijdt meestal toch net iets sneller naar het Centraal Station door de vrije baan op de Overtoom, maar meestal is het lood om oud ijzer t.o.v. de 17.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

De Connexxion 5779 heeft nu nieuwe bestickering.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door willy84 »

STF schreef:Maar een Integro is geen touringcar, dat is een streekbus. Heeft weliswaar trappetjes maar dat zijn maar een paar treden en verder gewoon dubbele uitstapdeuren, redelijk breed gangpad e.d.

Wat ik daar op de foto bij EBS zie is volgens mij een echte touringcar.
Ik ben hier blij mee. Nu nog op de 320 inzetten. In het verleden heb ik daar ook weleens een XX touringcar op de 101 gehad tijdens de avonduren. Geweldig relaxt. *bus*
immer kwaliteits posts
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door STF »

Zolang zo'n lijn niet al te druk is, gaat het wel en is het inderdaad erg comfortabel reizen vergeleken met een rammelige stadsbus maar bij een groot aantal passagiers met veel haltes onderweg, loop je zo'n vertraging op tijdens het in en uitstappen. Bij mij in de omgeving barst het van het streekbus en touringcar-materieel op lijnen die er eigenlijk niet echt voor geschikt zijn; in de spits zie je regelmatig de bussen met openstaande deuren optrekken, die moeten dan maar tijdens het rijden sluiten want de vertraging loopt steeds verder op als die trage dingen bij elke halte open en dicht moeten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 98 gasten