Station Eijsden in december weer open
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Station Eijsden in december weer open
Station Eijsden in december weer open
Geplaatst op: donderdag 10 november 2011 08:13
Laatst bijgewerkt: donderdag 10 november 2011 08:14
Het station Eijsden wordt per 1 december opnieuw in gebruik genomen. De dienst wordt verzorgd door de Belgische treinmaatschappij. De trein die nu op het traject rijdt, de Maastricht-Brussel Express, kan niet stoppen op station Eijsden, omdat de trein te lang is. De trein zal rijden van Luik naar Maastricht, en stopt naast Eijsden ook in Maastricht Randwijck. Station Eijsden werd vijf jaar geleden gesloten.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 10 november 2011 08:13
Laatst bijgewerkt: donderdag 10 november 2011 08:14
Het station Eijsden wordt per 1 december opnieuw in gebruik genomen. De dienst wordt verzorgd door de Belgische treinmaatschappij. De trein die nu op het traject rijdt, de Maastricht-Brussel Express, kan niet stoppen op station Eijsden, omdat de trein te lang is. De trein zal rijden van Luik naar Maastricht, en stopt naast Eijsden ook in Maastricht Randwijck. Station Eijsden werd vijf jaar geleden gesloten.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Station Eijsden in december weer open
Goed nieuws zo op de donderdagochtend!Zou natuurlijk ook heel vreemd zijn geweest om een stoptrein Mastricht-Luik niet te laten stoppen in Randwyck en Eijsden.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Station Eijsden in december weer open
De vraag is alleen hoe nuttig dit is. Nu geldt het belgische tarief vanaf Maastricht. Blijft dat zo, zodat het stuk Maastricht - Luik helemaal belgisch is en je dus voor Maastricht-Eisden Belgisch kaartje nodig hebt, of blijft het NS tarief dan geldig.
Re: Station Eijsden in december weer open
Lijkt mij dat de situatie van 5 jaar geleden weer terugkeert. Gewoon NS-tarief. De NS-kaartautomaat staat nog altijd op het station, dat al die jaren keurig onderhouden is door de NS, en onmiddelijk weer in gebruik genomen kan worden. Wellicht dat alleen nog een ov-chipzuil geïnstalleerd moet worden.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Station Eijsden in december weer open
Het is een misverstand dat Maastricht-Luik "helemaal Belgisch" zou zijn. Er is alleen maar een regeling dat je kaartjes van Maastricht naar Belgsiche bestemmingen kan kopen tegen NMBS-tarief. Maar NS-tarief is daar nu ook gewoon geldig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Station Eijsden in december weer open
Ok, wist het niet zeker, vroeg het me alleen af. Blijft die regeling dat Maastricht NMBS kaartjes verkoopt of verandert that ook terug?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Station Eijsden in december weer open
Ik las een paar weken terug nog ergens een bericht dat ze in Maastricht een Belgische kaartautomaat willen gaan plaatsen. Dan gaat de NMBS daar dus zelf kaartjes verkopen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Station Eijsden in december weer open
Maastricht wordt het Enschede van het zuiden *O*
Re: Station Eijsden in december weer open
Ik weet niet of het nog zo is, maar NS-tarief was altijd nog geldig in de Veolia-bus naar Eijsden. En inderdaad, logische keuze om de België-trein daar weer te laten stoppen. (En een reden om snel weer eens die kant op te gaan: bordje Eijsden moet ik nog )
Re: Station Eijsden in december weer open
Provincie Limburg:
Treinverbinding Maastricht – Luik blijft bestaan
De Provincie, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de vervoerders NS en NMBS hebben het principebesluit genomen om de verbinding Maastricht – Luik in stand te houden. Per 11 december 2011 wordt de treinverbinding IC O tussen Maastricht – Luik – Brussel door NMBS opgesplitst in twee relaties met als doel de stiptheid en de betrouwbaarheid van de treindienst te verbeteren. De verbinding wordt opgesplitst in een intercityrelatie tussen Luik en Brussel die gereden wordt door de IC A Eupen – Luik – Brussel – Oostende en een aansluitende stoptreinrelatie tussen Maastricht en Luik.
Wat de stoptreindienst Maastricht –Luik betreft, zijn mede op initiatief van de Provincie, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de vervoerders NS en NMBS voorlopig overeengekomen om extra haltes op te nemen. Deze trein zal stoppen op de stations Maastricht, Maastricht Randwijck, Eijsden, Visé, Bressoux en Luik. In Luik zijn goede overstapmogelijkheden op de IC A naar Leuven, Brussel, Gent, Brugge en Oostende, alsook op de IC naar Namen en de IC naar Eupen/Aken. De dienstregeling gaat van start met het bestaande stoptreinmaterieel wat in de loop van volgend jaar door de NMBS waarschijnlijk wordt vervangen door snelle en moderne treinen.
Gedeputeerde Antoine Janssen:”Ik ben blij dat het gelukt is dat de partijen elkaar weer zo snel gevonden hebben en bereid zijn deze belangrijke verbinding in stand te houden. Deze is namelijk belangrijk voor de economische en toeristische ontwikkeling van de regio Maastricht.”
Ook de gemeente Maastricht kan zich vinden in deze nieuwe treinverbinding. De gemeente gaat ervan uit dat de betrouwbaarheid van de verbinding met Luik en verdere bestemmingen ten opzichte van de huidige situatie sterk wordt verbeterd. In Luik-Guillemins worden aan de klanten diverse goede overstapmogelijkheden geboden. Verheugend is dat de trein extra zal stoppen op Maastricht Randwyck, waardoor het congrescentrum MECC en de Health Campus een internationale treinhalte op loopafstand krijgen.
Omdat in de dienstregeling ook weer op Eijsden wordt gestopt, zal de frequentie van de buslijnen 6 en 8 tussen Eijsden en Maastricht worden teruggebracht tot één maal per uur. De busverbinding naar Visé wordt opgeheven.
Met de vervoerders vindt nog nadere invulling plaats van de voorwaarden waaronder het vervoer wordt verzorgd.
Re: Station Eijsden in december weer open
Je vraagt je soms af waar dat hele experiment voor de Maastricht-Brussel express nou voor nodig was... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Station Eijsden in december weer open
Alsof er ooit sprake van was dat die verbinding zou verdwijnen. 5 jaar geleden werd die stoptrein afgeschaft omdat die IC-verbinding werd ingevoerd, logisch dat nu die IC weer verdwijnt gewoon die oude stoptrein weer terugkomt.Provincie Limburg schreef:Treinverbinding Maastricht – Luik blijft bestaan
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Station Eijsden in december weer open
In elk geval staat Edn weer in de reisplanner als bereikbaar per trein. Vorige week was dat nog niet zo :).
Bij aankomst in Mt met de 800 is er ongeveer een 15-minuten overstap naar spoor 5a. Dat moet best lukken, zelfs met circa +5-+10 minuten vertraging :).
Bij aankomst in Mt met de 800 is er ongeveer een 15-minuten overstap naar spoor 5a. Dat moet best lukken, zelfs met circa +5-+10 minuten vertraging :).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Station Eijsden in december weer open
Het eerdere kruisingsconflict in de dienstregeling is daarmee ook opgelost. Wel ziek trouwens: Maastricht Randwijck krijgt 1x per uur 3 treinen naar Maastricht in vijf minuten, de andere kant op zelfs 3 treinen in vier minuten
Re: Station Eijsden in december weer open
hmmm ik zie het ja:
Van Mt naar Mtr:
.18
.20
.22
.48
.52
Van Mtr naar Mt:
.04
.07
.34
.37
.39
Effectief eigenlijk gewoon een halfuurs-verbinding . Maar ja, hoe groot is het volume wat op Mt-Mtr v.v. rijdt?
Van Mt naar Mtr:
.18
.20
.22
.48
.52
Van Mtr naar Mt:
.04
.07
.34
.37
.39
Effectief eigenlijk gewoon een halfuurs-verbinding . Maar ja, hoe groot is het volume wat op Mt-Mtr v.v. rijdt?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Station Eijsden in december weer open
Voor zover ik weet is er wel vraag naar Mt - Mtr. Er rijden ook genoeg bussen :)
Re: Station Eijsden in december weer open
Over spreiding gesproken! Het lijkt wel alsof ze het er om doen. :6
immer kwaliteits posts
Re: Station Eijsden in december weer open
Het is gewoon een "reststukje", logisch dat de spreiding dan niet optimaal is...
Re: Station Eijsden in december weer open
Is dat niet om de aansluiting in Maastricht optimaal te houden?willy84 schreef:Over spreiding gesproken! Het lijkt wel alsof ze het er om doen. :6
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten