Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Cookie »

Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden
Geplaatst op: donderdag 10 november 2011 12:48
Laatst bijgewerkt: donderdag 10 november 2011 15:56


MIDDELBURG - Zeeland wil een alternatief houden om zonder de ov-chipkaart te kunnen blijven reizen in de bus. Ook na het eind van dit jaar wil de provincie het mogelijk maken zonder ov-chipkaart te reizen. Wij houden ook altijd toeristen zonder ov-chipkaart.''

Ook in Limburg introduceert vervoerder Veolia weer de dag- en rittenkaarten die het had voor de invoering van de ov-chipkaart.
Lees verder
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door fogeltje »

Nu is dat natuurlijk zowel in Limburg als Zeeland altijd mogelijk geweest, het blijft ten alle tijden mogelijk om een enkeltje bij de chauffeur te kopen (dat ze duur zijn is een ander verhaal).
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Michael 1988 »

Goed initiatief, want die ov-chipkaart is in mijn ogen erg onbetrouwbaar. Zoals ik in een bericht van Twente FM las is het juist makkelijker geworden om zwart te kunnen rijden. En ik heb dat zelf ook al meegemaakt van de week in de bus. Je checkt in en een of twee haltes verder op check je weer uit, zonder uit te stappen :S. Buschauffeur kan ook niet altijd alles zien en vooral niet als het druk is in de bus. Maar ja toeristen kennen de kaart niet en als die met de bus willen, moeten ze een ov-chipkaart halen, wat alleen kan bij bepaalde ophaalpunten en wat weer opgeladen moet worden online. Als toeristen bijvoorbeeld op de camping zitten hebben ze niet altijd internet tot hun beschikking en dat geldt ook vaak voor hotels, pensions en dergelijke.

Dus dat deze twee provincies nog met (hopelijk goedkopere) alternatieven komen ben ik erg blij mee. Dat de OV-chipkaart ooit bedacht is zonder met leken en buitenstaanders (toeristen, buitenlandse zakenmensen e.d.) rekening te houden :N ben ik minder blij mee.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door fogeltje »

Michael 1988 schreef:Goed initiatief, want die ov-chipkaart is in mijn ogen erg onbetrouwbaar. Zoals ik in een bericht van Twente FM las is het juist makkelijker geworden om zwart te kunnen rijden. En ik heb dat zelf ook al meegemaakt van de week in de bus. Je checkt in en een of twee haltes verder op check je weer uit, zonder uit te stappen :S. Buschauffeur kan ook niet altijd alles zien en vooral niet als het druk is in de bus. Maar ja toeristen kennen de kaart niet en als die met de bus willen, moeten ze een ov-chipkaart halen, wat alleen kan bij bepaalde ophaalpunten en wat weer opgeladen moet worden online. Als toeristen bijvoorbeeld op de camping zitten hebben ze niet altijd internet tot hun beschikking en dat geldt ook vaak voor hotels, pensions en dergelijke.

Dus dat deze twee provincies nog met (hopelijk goedkopere) alternatieven komen ben ik erg blij mee. Dat de OV-chipkaart ooit bedacht is zonder met leken en buitenstaanders (toeristen, buitenlandse zakenmensen e.d.) rekening te houden :N ben ik minder blij mee.
Afhankelijk van hoe papieren kaartjes gehanteerd worden kan dat ook. Niets belet je bijvoorbeeld in Nijmegen een enkeltje van 3 euro te kopen (tot Dukenburg/Alverna) en stiekem gewoon tot Uden te blijven zitten, zullen ook weinig chauffeurs merken als het gewoon druk in de bus is.

Verder zal mijn mening over de OVC inmiddels wel bekend zijn ;) Overigens ben ik het er NIET mee eens dat kaartjes in de bus goedkoper moeten zijn per definitie. Want als iedereen weer kaartjes gaat kopen dan zal dat de doorstroming niet bevorderen. Dat betekent wederom weer niet dat ik de dalurendagkaartjes (en nog meer GOV-2) in Brabant niet enorm mis.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Michael 1988 »

Ik doelde op iets goedkoper alternatieven dan wat in Brabant nu de rittenkaart voor €3,- bijvoorbeeld is. Zoiets als een dagkaart, maar dan voor 4,50 of zo.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Geert »

Ik snap het argument "je kunt niet overal een strippenkaart kopen" niet zo goed: je kon toch ook niet overal een strippenkaart kopen? Het is prijzenswaardig dat Zeeland een goedkoop alternatief biedt voor de chipkaart, maar de reden dat de chipkaart niet overal te koop is vind ik geen hele sterke.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Michael 1988 »

Ik denk dat ze ook doelde dat de saldo op de chipkaart niet makkelijk geplaatst kan worden. Of kun je met die gele automaten (was ik vergeten) ook saldo op je kaart zetten? Want die staan juist niet overal en al helemaal niet in alle dorpen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door fogeltje »

Die gele dingen kunnen ook saldo opladen met pinpas en verschijnen in steeds meer dorpen bij de plaatselijk supermarkt, sigarenboer of tijdschriftenzaak.
"Een touringcar is geen bus"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Ennes »

Als al die (OV) bedrijven nu eens de koppen bij elkaar steken en een speciale toeristenkaart introduceren. dan ben je van een groot probleem af. Als we nu weer gaan beginnen met allemaal aparte kaartjes, dan wordt het allemaal nog ondoorzichtiger.

Het voordeel van een dergelijke kaart is dat dat mede kan laten sponsoren door attracties in de regio net als met de toeristenkaarten welke in het buitenland te koop zijn. kijk bijvoorbeeld naar de Andante-kaart in Portugal.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Ronald »

Op Schouwen-Duiveland kun je als toerist al een aantal jaar gratis met de bus, gewoon met een kaartje die je krijgt bij het hotel, de camping enz. Ik zou niet weten waarom dat ineens niet meer zou kunnen.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door midnet »

eenzelfde regeling was er in Zeeland op de Kustbus breskens-Knokke[BE]
Maar: waar zijn jullie hersentjes gebleven? al die bezwaren steeds maar papagaaien-dat weten we nu wel-gaap. zucht.
Lege OV-chipkaarten anoniem? wel eens geprobeerd er een te bemachtigen? Zelfs op Schiphol (toen ik eens wat langer moest wachten en alles probeerde) ALLES uitverkocht! EN; die gele oplaadautomaten (als ze het doen-hebben volgens mij een van de hoogste defectstanden) dan enkel weer met je NL-bankpas-en echt, er zijn nog steeds Duitsers en Belgen die gewend zijn aan klantvrindelijk busgebruik. Laten ze eerst eens beginnen met een duidelijke uitleg en het inderdaad voorhanden hebben.
Zelfs ervaren reizigers die chipkaarten gewend zijn moeten zich er echt aan wennen dat -enkel bij ons in Nl (en Beijing, China) je steeds de orde van IN/UIT/IN sjekken moet volhouden-op straffe van enorme boetes die nog hoger zijn dan gewone kaartjes.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door fogeltje »

Die gele kasten werken in de bus inderdaad vaker niet dan wel, kan zijn dat er dan signaal kort wegvalt ofzo. Verder kan ik er niet zo over oordelen, ik heb automatisch opladen aanstaan en hoef slechts wekelijks langs een kastje voor CXX restitutie.
"Een touringcar is geen bus"
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Tristan »

fogeltje schreef:Want als iedereen weer kaartjes gaat kopen dan zal dat de doorstroming niet bevorderen.
De totaaltijd van instappen en uitstappen zal niet anders zijn: papieren kaartjes vertragen weliswaar bij het instappen, maar omdat men met een papieren kaartje niet hoeft uit te checken, wordt het uitstappen versneld. Dus ik zeg: papier hier!
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Suus »

Het uitchecken vertraagd veel minder dan een kaartje kopen bij het inchecken. Uitchecken gaat veel sneller, kan al gebeuren voordat het voertuig stilstaat en de deuren open zijn terwijl het verkopen van kaartjes eerst communicatie tussen twee mensen vereist, daarna een kaartje afgescheurd en gestempeld moet worden en vervolgens moet het geld geteld worden en het wisselgeld uitgegeven worden. Tegen die tijd kunnen alle uitstappers uitgecheckt zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door fogeltje »

@Tristan: dat dacht ik eerst dus ook, maar dat lijkt in de praktijk vaak nogal tegen te vallen, Bee heeft het eigenlijk al goed beantwoord. Daar komt bij dat de mensen al wel snel leren dat je niet past hoeft uit te checken als de deur opengaat maar dat ook al kan een paar seconden eerder wanneer je al bij de deur staat.

Overigens kan het bij Arriva wel iets langer duren, maar bij Connexxion gaat het in het algemeen best vlug...behalve bij bejaarden, maar die zijn extra langzaam met hun kaartje kopen (pas wachten met portemonnee trekken als de chauffeur de prijs verteld bijvoorbeeld).
"Een touringcar is geen bus"
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door find_your_spot »

Je hebt in alle lage van de bevolking en alle leeftijden mensen die zich voortbewegen als een slak en hun kaart niet kunnen vinden... :cry:
For Your Railroad Adventures
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Tristan »

find_your_spot schreef:Je hebt in alle lage van de bevolking en alle leeftijden mensen die zich voortbewegen als een slak en hun kaart niet kunnen vinden... :cry:
Idd ook een nadeel van de chipkaart dat het papieren kaartje niet heeft
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Daniel »

Neuj hoor, niet persé een nadeel van de chipkaart. Je hebt hetzelfde probleem als een langzame oudere z'n strippenkaart niet kan vinden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Tristan »

Daniel schreef:Neuj hoor, niet persé een nadeel van de chipkaart. Je hebt hetzelfde probleem als een langzame oudere z'n strippenkaart niet kan vinden :wink:
Maar dan heb je dat probleem alleen bij het instappen. Met de chipkaart heb je dat probleem bij zowel het in- als het uitstappen, dus wat dat betreft is het wel een nadeel van de chipkaart.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Suus »

De meeste ouderen stoppen de kaart overigens niet terug in hun portemonnee/tas als ze er relatief snel weer uit moeten. Veel anderen ook niet trouwens. Ik krijg een beetje het idee dat je zit te zeuren, over het algemeen wordt aangenomen dat kaartverkoop op de bus/tram als de meest tijdrovende factor wordt gezien, meer dan wat dan ook. Zeker als je onhandige bedragen hanteert voor kaartjes. De 2-strippenkaart kostte vroeger 1,60, de 3-strippenkaart 2,40. Dat zijn ontzettend onhandige bedragen, want je hebt er veel wisselgeld voor nodig en dat moet elke keer uitgeteld worden.

Om nog maar te zwijgen over het gehele geneuzel met correctiestrippen. Man man man, dan kon je de trein halen wel vergeten als dat twee keer gebeurde :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Vinny »

Tristan schreef:
Daniel schreef:Neuj hoor, niet persé een nadeel van de chipkaart. Je hebt hetzelfde probleem als een langzame oudere z'n strippenkaart niet kan vinden :wink:
Maar dan heb je dat probleem alleen bij het instappen. Met de chipkaart heb je dat probleem bij zowel het in- als het uitstappen, dus wat dat betreft is het wel een nadeel van de chipkaart.
Je mag al uitchecken voordat de bus precies bij de halte is. Bij het GVB is de regel geloof ik dat het mag zodra de halteomroep geweest is. Bovendien heb je de hele busreis om je chipkaart klaar te houden, dus ik vind het een wat gezocht argument.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:De meeste ouderen stoppen de kaart overigens niet terug in hun portemonnee/tas als ze er relatief snel weer uit moeten. Veel anderen ook niet trouwens. Ik krijg een beetje het idee dat je zit te zeuren, over het algemeen wordt aangenomen dat kaartverkoop op de bus/tram als de meest tijdrovende factor wordt gezien, meer dan wat dan ook. Zeker als je onhandige bedragen hanteert voor kaartjes. De 2-strippenkaart kostte vroeger 1,60, de 3-strippenkaart 2,40. Dat zijn ontzettend onhandige bedragen, want je hebt er veel wisselgeld voor nodig en dat moet elke keer uitgeteld worden.

Om nog maar te zwijgen over het gehele geneuzel met correctiestrippen. Man man man, dan kon je de trein halen wel vergeten als dat twee keer gebeurde :roll:
Ook bij ronde bedragen als 3 euro kost het veel tijd. Stempelen van de strippenkaart of inchecken ging vele malen sneller, dat was gewoon te observeren.
"Een touringcar is geen bus"
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Tristan »

fogeltje schreef:Ook bij ronde bedragen als 3 euro kost het veel tijd. Stempelen van de strippenkaart of inchecken ging vele malen sneller, dat was gewoon te observeren.
DE oplossing voor een snellere doorstroom bij zowel in- als uitstappen, die tegelijkertijd ervoor zorgt dat zwartrijden voorgoed tot het verleden behoort, is gratis OV

Omdat je dan niet meer bij de chauffeur een strippenkaart hoeft te laten af te stempelen, een kaartje te kopen of een of ander maf pasje voor een lezer te houden, bevordert dat de doorstroming bij instappen.

Omdat je bij het uitstappen geen speciale dingen hoeft te doen, bevorderd dat de snelheid van uitstappen.

En omdat je niet meer hoeft te betalen voor een reis, kún je niet meer zwart rijden.

Kortom: de i-de-ale oplossing voor het OV. Helaas zal het waarschijnlijk altijd bij wishful thinking blijven :|
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Suus »

Gratis OV is niet gratis, uiteindelijk krijg je als belastingbetaler de rekening gepresenteerd. En aangezien je in zo'n geval OV voor 100% op subsidie laat draaien wordt het lastig om de kosten onder controle te houden met kans op corruptie en wanbeleid als gevolg. Daarnaast zal het grootste deel van de nieuwe reizigers vooral bejaarden, fietsers en voetgangers zijn die nu niet met het OV gaan omdat het geld kost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Wubbo »

Is gratis openbaar vervoer wel sneller? Gratis openbaar vervoer zorgt voor meer reizen op korte afstanden (de huidige voetgangers en fietsers), wat meer en langere halteertijden oplevert. En oma gaat er niet sneller van lopen, maar waarschijnlijk wel vaker met de bus...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten