'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Geplaatst op: woensdag 14 september 2011 07:00
Laatst bijgewerkt: woensdag 14 september 2011 10:41
GRONINGEN/ASSEN - Groningen en Drenthe belemmeren een snel intensief gebruik van de OV-chipkaart door regionale eurokaartjes te blijven verkopen. De commissie Kist, die de landelijke invoering van de kaart begeleidt, baalt van die losse kaartjes, zo blijkt uit het rapport over de OV-chipkaart.
Volgens de commissie werkt het op relatief grote schaal voortbestaan van eurokaartjes kannibaliserend op het OV-chipkaart systeem. "Groningen en Drenthe schuiven het zo volledig mogelijk gebruik van de OV-chipkaart naar achteren, terwijl het systeem baat heeft bij intensief gebruik. De kosten kunnen dan door zoveel mogelijk reizigers worden gedeeld", aldus de commissie.
Met name het 1,50 eurokaartje blijft op een aantal trajecten een aantrekkelijk alternatief voor de reiziger (want goedkoper) en vertraagt de introductie van de OV-chipkaart.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 14 september 2011 07:00
Laatst bijgewerkt: woensdag 14 september 2011 10:41
GRONINGEN/ASSEN - Groningen en Drenthe belemmeren een snel intensief gebruik van de OV-chipkaart door regionale eurokaartjes te blijven verkopen. De commissie Kist, die de landelijke invoering van de kaart begeleidt, baalt van die losse kaartjes, zo blijkt uit het rapport over de OV-chipkaart.
Volgens de commissie werkt het op relatief grote schaal voortbestaan van eurokaartjes kannibaliserend op het OV-chipkaart systeem. "Groningen en Drenthe schuiven het zo volledig mogelijk gebruik van de OV-chipkaart naar achteren, terwijl het systeem baat heeft bij intensief gebruik. De kosten kunnen dan door zoveel mogelijk reizigers worden gedeeld", aldus de commissie.
Met name het 1,50 eurokaartje blijft op een aantal trajecten een aantrekkelijk alternatief voor de reiziger (want goedkoper) en vertraagt de introductie van de OV-chipkaart.
Lees verder
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Als ik met de bus ga is het 1,50-kaartje inderdaad goedkoper dan wanneer ik (zonder korting) zou moeten inchecken. Maar ik zie alsnog het probleem van die kaartjes niet. Ik vind ze wel makkelijk eigenlijk. Het moet nu niet zo als in Twente worden dat losse kaartjes ineens een euro duurder worden.
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
En omdat zulke kaartjes met dat vernuftige OV-Chipsysteem niet mogelijk zijn, is het graf door de commissie Kist zeker ook al gegraven?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Dat soort kaartjes zijn wel mogelijk op de ov-chipkaart. In Almere heb je zoiets al.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Veolia hadden in bussen eerst apparatuur die daarvoor bedoeld waren toch? Met drie knoppen aan de achterkant en een OVC lezer aan de voorkant?
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
We leven in de 21e eeuw, dan moet dat toch niet zo moeilijk te realiseren zijn lijkt mij.
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Daar zijn gewoon de tienrittenkaarten verchipt. Ik heb de testchipkaart hier nog liggen.Chauf21 schreef:Dat soort kaartjes zijn wel mogelijk op de ov-chipkaart. In Almere heb je zoiets al.
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
En hoe selecteer je dan of je de ritkaartjes wilt gebruiken? In almere is er volgensmij gewoon een tarief voor de stad... Fixed prijs.
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
In Almere geldt gewoon een kilometertarief. Wanneer je de meerrittenkaarten op je ov-chipkaart hebt staan wordt (op de betreffende stadslijnen) dat reisproduct geactiveerd.
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Het begint wel erg off-topic te worden maar we hebben de volgende kaarten:
- Maxx 10/50-rittenkaart 1,5 uur reisrecht op één rit geldig in alle stadsbussen. (geldigheid "rit" tot 1:15 uur bij incheck t.o.v. eerste incheck van rit bij de verchipte vorm, bij incheck na 1:16 begint dus een nieuwe rit en bij 1:14 dus niet.)
- Standaard chipkaartmethodiek (0,79 ct + 10,5 ct/km)
- 2,50 euro voor half uur op stadsbus (bij chauffeur, van karton)
- 5 euro voor uur op stads- en streekbus (bij chauffeur, van karton)
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Wat betreft dat inchecken: tot 75 minuten na je eerste check-in mag je onbeperkt in- en uitchecken. Na die 75 minuten kan je nog één keer inchecken en heb je nog hoogstens 15 minuten om te reizen. Na 90 minuten na de eerste check-in vervalt ook het incheckrecht en wordt er een nieuw reisproduct aangesproken.
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Na die 75 minuten wordt de nieuwe rit al aangesproken bij een check-in.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Ik vind het wel een beetje een wonderlijke constructie. Doordat Groningen en Drente een goedkoop kaartje aanbieden wordt de ov-chipkaart benadeeld - maar welk deel van de chipkaart wordt dan benadeeld? Als je die kaartjes op een chip zet of als prepaidproduct op de chip kan zetten wordt de techniek van de ov-chipkaart nog steeds gebruikt.
Als men bedoelt dat de commissie liever zou zien dat er op saldo gereisd wordt ipv een fixed-price dan vraag ik me af welke doelstellingen de cie Kist heeft.
En als het gaat over een rechtvaardiging van de investering in dure apparatuur ("De kosten kunnen dan door zoveel mogelijk reizigers worden gedeeld"), net alsof de kosten tot nu toe niet al door reizigers betaald zijn...
Als men bedoelt dat de commissie liever zou zien dat er op saldo gereisd wordt ipv een fixed-price dan vraag ik me af welke doelstellingen de cie Kist heeft.
En als het gaat over een rechtvaardiging van de investering in dure apparatuur ("De kosten kunnen dan door zoveel mogelijk reizigers worden gedeeld"), net alsof de kosten tot nu toe niet al door reizigers betaald zijn...
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
in Zaandam/Zaanstreek heeft Conx ook zo'n systeem met 10-rittenkaarten. Als promotie in Amstelland waren die er tijden gelden ook-elke rit 1 (als 10 op een kaart van 10eur)
Bij mijn weten is er in LELystad-dus ook Flevoland, toen ARRIVA de concessie overnam, een vaste prijs geintroduceerd-1,15.
In Twente zijn die eurokaartjes afgeschaft sinds 1/9.
Kijk ook nog eens naar dat voorbeeld van lijn 50 veolia: naar Aken, waar het vervoer vanaf DE is ingeklapt toen men moest gaan chippen-terwijl Duitsers dus vanwege hun adres geen persoonlijke chipkaart met korting kunen krijgen.........Dat is nog eens klantenoplichten.
Gaat het er nu om zoveel mogelijk reizigers van dienst te zijn met een aantrekkelijke prijsstelling of het alweer door de strot wringen van iets waar veel mensen nooit om gevraagd hebben en dat op allerhande manieren en ook door hanteren van problemen door diezelfde vervoerders zo onaantrekkelijk als maar kan wordt gemaakt?
Bij mijn weten is er in LELystad-dus ook Flevoland, toen ARRIVA de concessie overnam, een vaste prijs geintroduceerd-1,15.
In Twente zijn die eurokaartjes afgeschaft sinds 1/9.
Kijk ook nog eens naar dat voorbeeld van lijn 50 veolia: naar Aken, waar het vervoer vanaf DE is ingeklapt toen men moest gaan chippen-terwijl Duitsers dus vanwege hun adres geen persoonlijke chipkaart met korting kunen krijgen.........Dat is nog eens klantenoplichten.
Gaat het er nu om zoveel mogelijk reizigers van dienst te zijn met een aantrekkelijke prijsstelling of het alweer door de strot wringen van iets waar veel mensen nooit om gevraagd hebben en dat op allerhande manieren en ook door hanteren van problemen door diezelfde vervoerders zo onaantrekkelijk als maar kan wordt gemaakt?
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Maakt niet uit. Het meest aantrekkelijke kaartje zal het meest verkocht worden, of dit nu met de chipkaart is of niet. In Amersfoort is dit duidelijk te zien: een ritkaartje kost € 1,40. Die wordt natuurlijk het meest verkocht als de chipprijs hoger is. Je ziet duidelijk in de bus dat als je meer richting het centrum komt, er meer gechipt wordt, omdat dit dan goedkoper is.midnet schreef:Gaat het er nu om zoveel mogelijk reizigers van dienst te zijn met een aantrekkelijke prijsstelling of het alweer door de strot wringen van iets waar veel mensen nooit om gevraagd hebben en dat op allerhande manieren en ook door hanteren van problemen door diezelfde vervoerders zo onaantrekkelijk als maar kan wordt gemaakt?
Het afschaffen van het dagkaartje door Veolia in Limburg zal veel reizigers kosten (vooral toeristen en andere "gelegenheidsreizigers"). Maar marketing-technisch zal dit misschien beter uitkomen (als er bijvoorbeeld dramatische verliezen op die kaartjes werden geleden).
Wat me trouwens het meeste stoort als er naast de OV-chipkaart andere kaartjes te koop zijn, is dat je vantevoren lastig kan bepalen wat het goedkoopst is. Reis ik op saldo of koop ik zo'n kaartje van € 1.40? Hier wordt je als reiziger achterdochtig van en achteraf kan je je belazerd voelen.
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Goedendag,
Ik weet niet of ik deze vraag hier kan stellen, maar ik zou niet weten waar wel.
Ik woon in Winschoten en moet elke werkdag met de trein naar Groningen. Omdat ik MBO doe en nog geen 18 ben moeten mijn ouders alles zelf betalen. Ik gebruik nu een maandkaart van 113 euro (wat al duur genoeg is) Maar op 3 oktober volgens mij stopt de verkoop van papieren kaartjes waaronder maandkaarten. Omdat ik niet weet wat ik dan moet kopen heb ik het gevraagd bij de arriva infobalie in het station van Groningen. Die meneer vertelde dat er momenteel nog geen maandabonnement te koop is voor op de chipkaart. En waarschijnlijk lukt dat ook niet meer voor 3 oktober. Toen berekende hij dat het voor mij per maand 150 euro duurder word :? Als er nog geen maandabonnementen voor de chipkaart te koop zijn voor de 3e oktober, gaf hij mij als tip om op 2 oktober een papieren maandkaart te kopen om in elk geval die maand niet veel te veel te betalen.
Ik vind de OV Chipkaart een goed idee en als het goed werkt is het waarschijnlijk veel handiger. Maar nu is het allemaal een beetje rommelig.
Groet Alex
Ik weet niet of ik deze vraag hier kan stellen, maar ik zou niet weten waar wel.
Ik woon in Winschoten en moet elke werkdag met de trein naar Groningen. Omdat ik MBO doe en nog geen 18 ben moeten mijn ouders alles zelf betalen. Ik gebruik nu een maandkaart van 113 euro (wat al duur genoeg is) Maar op 3 oktober volgens mij stopt de verkoop van papieren kaartjes waaronder maandkaarten. Omdat ik niet weet wat ik dan moet kopen heb ik het gevraagd bij de arriva infobalie in het station van Groningen. Die meneer vertelde dat er momenteel nog geen maandabonnement te koop is voor op de chipkaart. En waarschijnlijk lukt dat ook niet meer voor 3 oktober. Toen berekende hij dat het voor mij per maand 150 euro duurder word :? Als er nog geen maandabonnementen voor de chipkaart te koop zijn voor de 3e oktober, gaf hij mij als tip om op 2 oktober een papieren maandkaart te kopen om in elk geval die maand niet veel te veel te betalen.
Ik vind de OV Chipkaart een goed idee en als het goed werkt is het waarschijnlijk veel handiger. Maar nu is het allemaal een beetje rommelig.
Groet Alex
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
De maandkaartjes zijn nog lang geldig, tenzij we anders horen of er een alternatief is. Je kan voorlopig nog gewoon gebruik maken van je papieren maandkaartje. Hoe het zit met de eventuele OV-supplementen om ook met de bus te mogen weet ik niet...
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Inmiddels hebben andere regio's te kampen met verminderde reizigers/inkomstens, zodat de OV-chipkaart niet het enige vervoerskaartje wordt (danwel in de toekomst).
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Ze moeten gewoon stads/ en regiodagkaartjes invoeren voor incidentele reizigers. Die zijn dan de hele dag geldig in een specifiek vervoersgebied. Dat kan best verchipt worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Alleen het GVB en de RET verkopen verchipte kaartjes in de voertuigen. Dat is duurder dan papieren kaartjes, maar met papieren kaartjes kan je niet overstappen op de metro. De rest van het land heeft geen metro dus uit kostenoverweging blijven daar gewoon papieren kaartjes te koop, onder andere in de voertuigen zelf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Je mag of kan er niet mee overstappen en zeker niet op een andere vervoerder, een verchipte dagkaart lijkt me een zeer redelijk en klantvriendelijk alternatief. In Zwitserland is een stedelijke dagkaart net zo duur als twee enkele reizen, dus ja er zullen een paar verstokte hobbyisten zichzelf kunnen uitleven, maar dat lijkt me vanuit het oogpunt van de vervoerder niet echt een probleem. Daarnaast vervalt het argument dat de "chip" zo duur is, dagkaarten zijn wel zodanig duur dat de productiekosten van de chip meevallen... :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Of gewoon de methode zoals in London gebeurt: een price-cap.
Op één dag kun je nooit meer dan €15,- kwijt zijn in het stads- en streekvervoer (uitgezonderd trein). Kom je over die €15,- dan kun je de rest van die dag gratis blijven rijden.
Om op grote schaal misbruik te voorkomen, wil ik dan best accepteren dat dat alleen voor persoonlijke OV-Chipkaarten gaat gelden.
Op één dag kun je nooit meer dan €15,- kwijt zijn in het stads- en streekvervoer (uitgezonderd trein). Kom je over die €15,- dan kun je de rest van die dag gratis blijven rijden.
Om op grote schaal misbruik te voorkomen, wil ik dan best accepteren dat dat alleen voor persoonlijke OV-Chipkaarten gaat gelden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Dat zou je kunnen invoeren, alleen werkt dat niet omdat alle vervoerders natuurlijk weer een andere prijs voor een dagkaart hebben. De algemene OV dagkaart is 52,50 (zonder korting). Je moet heel erg je best doen wil je daar overheen schieten, en als het je lukt, dan ben je ook wel zo slim om dit als E ticket uit je printer te laten rollen (je krijgt een passepartout voor de chipkaartpoortjes). Wat natuurlijk wel een interessant punt is, mocht ooit de degressiviteit uit de NS tarifering gehaald worden, dan zit je natuurlijk al veel eerder op de dagcap. Dan heeft zoiets natuurlijk meer zin. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Vroegâh kon je voor €12,80 een Dagkaart kopen (in feite 2x een 8-Strippenkaart, die geldig was als dagkaart), dus met dat prijsverschil hoef je niet te zitten.
Als je gewoon landelijk een price-cap van €15,- (dus al iets hoger dan vroeger) doet, is dat goed te doen.
Als je gewoon landelijk een price-cap van €15,- (dus al iets hoger dan vroeger) doet, is dat goed te doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Fout :')
Groningen-Lelystad kost 21,35 met de OV chipkaart..., dus een cap van 15 euro is helemaal niet voldoende, alleen voor het reductietarief (dat is 14,09).
Groningen-Lelystad kost 21,35 met de OV chipkaart..., dus een cap van 15 euro is helemaal niet voldoende, alleen voor het reductietarief (dat is 14,09).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten