OV-chip jaagt reizigers weg

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Daniel »

OV-chip jaagt reizigers weg
Geplaatst op: zaterdag 12 november 2011 22:54
Laatst bijgewerkt: zaterdag 12 november 2011 22:55


Het aantal busreizigers holt achteruit sinds de invoering van de ov-chipkaart. Van de Limburgers kiest zelfs 20 procent liever voor ander vervoer.
Vooral de incidentele reizigers, ofwel dagjesmensen, zijn van het busvervoer afgestapt sinds de strippenkaarten in juli zijn uitgebannen. Ook concurrenten Connexxion en Arriva hebben te lijden onder de hegemonie van de ov-chip. Een woordvoerder van Connexxion: "We merken dat reizigers in gebieden waar de strippenkaart net afgeschaft is moeten wennen aan de ov-chipkaart."
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door find_your_spot »

De strippenkaart is pas 9 dagen afgeschaft, dus het lijkt mij vrij vroeg om al zo hard conclusies te trekken.
For Your Railroad Adventures
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Tristan »

Ik vind het een logisch gevolg van de invoering van de chipkaart.

Men is het beu dat het nog steeds om een halffabricaat gaat en niet om goed eindproduct. Het heeft dus he-le-maal niets met wennen te maken.

Niets is 100 % perfect en niets is 100 % waardeloos, maar de ov-chipkaart bevindt zich toch een flink stuk dichterbij 100 % waardeloos dan 100 % perfect.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:OV-chip jaagt reizigers weg
Geplaatst op: zaterdag 12 november 2011 22:54
Laatst bijgewerkt: zaterdag 12 november 2011 22:55


Vooral de incidentele reizigers, ofwel dagjesmensen, zijn van het busvervoer afgestapt sinds de strippenkaarten in juli zijn uitgebannen. Lees verder
Ik denk dat het niet zo zeer ligt aan de afschaffing van de strippenkaart, maar meer aan het feit dat ook de goedkope dagkaarten verdwenen zijn. niet voor niets dat ze in Limburg weer terug zijn en in Groningen/Drenthe er ook nog lang niet uit gaan.

@find_your_spot: het gaat hier over de regio's waar de strippenkaart al sinds juli eruit is. Dan is al wat meer een (in dit geval dus dalende) lijn te zien.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door find_your_spot »

For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Vinny »

Meltrain schreef:
Daniel schreef:OV-chip jaagt reizigers weg
Geplaatst op: zaterdag 12 november 2011 22:54
Laatst bijgewerkt: zaterdag 12 november 2011 22:55


Vooral de incidentele reizigers, ofwel dagjesmensen, zijn van het busvervoer afgestapt sinds de strippenkaarten in juli zijn uitgebannen. Lees verder
Ik denk dat het niet zo zeer ligt aan de afschaffing van de strippenkaart, maar meer aan het feit dat ook de goedkope dagkaarten verdwenen zijn. niet voor niets dat ze in Limburg weer terug zijn en in Groningen/Drenthe er ook nog lang niet uit gaan.

@find_your_spot: het gaat hier over de regio's waar de strippenkaart al sinds juli eruit is. Dan is al wat meer een (in dit geval dus dalende) lijn te zien.
Het heeft ook te maken met het feit dat enkele reizen echt absurd duur zijn, en zeer weinig gebruiksgemak kennen. Dat jaagt mensen echt het OV uit. Bijna elke keer als ik met Connexxion in Amsterdam reis zijn er wel mensen die met een GVB kaartje willen inchecken en dat kan dus niet. Ik begrijp dat soort dingen gewoon echt niet. Je kunt toch gewoon een enkele reis/dagkaart voor ALLE vervoerders op een chipkaartje branden..., nou dan kost het een eurotje meer, maar reizigers weer de kou in sturen: zo jaag je ze echt de auto in hoor.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Suus »

Het schijnt heel moeilijk te zijn ofzo, de Stadsregio probeert al jarenlang de vervoerders GVB, Connexxion en Arriva tot samenwerking te dwingen op het gebied van de kaartjes maar omdat het niet in de concessievoorwaarden staat kunnen ze het niet hardmaken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door reisthijs »

Dat is ook het grootste (en tegelijk raarste) probleem van de OV-chipkaart: je zou verwachten dat "één kaart voor al het OV" bevorderlijk zou zijn voor samenwerking en tariefintegratie maar je ziet juist precies het tegenovergestelde gebeuren.

Vervoerders grijpen hun kans om alle inkomsten van de kaartverkoop direct in de eigen kas te laten vloeien, en daarbij is samenwerken dus ongunstig...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door VIRM »

Ik denk dat er strakjes voor NS een probleem bijkomt: als het papieren kaartje wordt afgeschaft, dan worden dagjesmensen verplicht een OV-chipkaart van 7,50 euro p.p. te kopen, dat belachelijke 'reizen op saldo' activeren bij NS (dat kan toch alleen bij een loket?) en er minimaal 20 euro op hebben staan als borg.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Suus »

Is er ooit ergens zwart-op-wit definitief vastgesteld dat de losse verkoop van kaartjes bij de NS stopt, behalve dat de verkoop van papieren kaartjes stopt? Nee, dus weer speculatief :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Tristan »

Bee schreef:Is er ooit ergens zwart-op-wit definitief vastgesteld dat de losse verkoop van kaartjes bij de NS stopt, behalve dat de verkoop van papieren kaartjes stopt? Nee, dus weer speculatief :roll:
En al zouden de NS wegwerpchipkaarten gaan verkopen, dan heeft dat nog geen effect. Kijk maar naar het nieuwsbericht over Veolia Limburg in het startbericht van dit topic.

Ik denk ook dat een paar maanden na het moment dat de papieren treinkaartjes zijn afgeschaft, de treinen ook gaan leeglopen, omdat niemand gedwongen wil worden om € 20,- op te laden voor die ene of enkele keren dat ze met de trein reizen.

Ik verwacht zelfs dat het financieel zo beroerd gaat met NS dat ze bijna failliet gaan en dat financiële staatssteun zeer noodzakelijk is. Er wordt een onderzoekscommissie aangesteld die gaat onderzoeken wat de oorzaak daarvan is en die komen tot de conclusie dat de ov-chipkaart de oorzaak van alle ellende in het ov is, waarna de overheid -naar Sydneys voorbeeld- de ov-chipkaart alsnog gaat afschaffen :6 :Y
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door huibf »

Tristan schreef: Ik denk ook dat een paar maanden na het moment dat de papieren treinkaartjes zijn afgeschaft, de treinen ook gaan leeglopen, omdat niemand gedwongen wil worden om € 20,- op te laden voor die ene of enkele keren dat ze met de trein reizen.
Waarom zouden de kaartjes afgeschaft moeten worden. Ik zie helemaal niet in waarom dat zou moeten ?
Ik mag aannemen dat de ticketverkoop via internet niet wordt gestaakt.
Ze zouden hier eens meer reklame voor moeten maken... en bijvoobeeld het eerste jaar standaard 10% korting moeten geven.

Daarbij zou de chipkaart gratis moeten zijn, of drastisch in prijs moeten verlagen tot 1 euro EN 10 jaar geldig.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Abracadabram »

huibf schreef: Daarbij zou de chipkaart gratis moeten zijn, of drastisch in prijs moeten verlagen tot 1 euro EN 10 jaar geldig.
Dat hoeft nog niet eens. Een vooruitgang zou kunnen zijn de €7.50 borg maken, dat je die terug krijgt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Vinny »

Ik ben heel benieuwd hoe je met internettickets poortjes kunt gaan openen die nu overal worden geplaatst. De NS heeft in een eerder stadium een soort half antwoord gegeven dat ze alleen poortjes gaan "dichtdoen" op bemande stations. Ja dan hou je natuurlijk wel het sociale probleem van Almere Muziekwijk achtige stations in de avond, waar geen fatsoenlijk mens meer durft uit te stappen. Het lijkt mij dat er met iets meer creativiteit best wel wat mogelijk is, en ik denk dan aan het voorbeeld van de Zwitserse skiliftpassen, of de Londense Oystercard, dus dat je de 7,50 die je koopt voor een chipkaart geen weggegooid geld is, maar dat je het als borg gewoon weer terugkrijgt als je het bij een automaat inlevert. En verder zou ik graag willen dat er een landelijk dekkend systeem komt van enkele reizen (bijv. 3 euro) en regionale dagkaarten (je koopt dan reisrecht voor een dag gebruik maken van al het openbaar vervoer: 10 euro voor een stad, 25 euro voor een provincie en 50 euro voor heel Nederland (ik noem maar even een volstrekt willekeurige indeling, val me niet af op de prijzen of gebiedsindeling, het gaat om het idee). Verder moet elk chippoortje vooraf gegaan worden door een service- en alarmzuil zodat je met exotische vervoersbewijzen door de centrale kan worden uitgelaten (dan is een minimale check voldoende), voor binnenlaten geldt dat zo iemand een chipkaart moet aanschaffen in de automaat, en de kosten bij het loket kan terugkrijgen indien hij al vervoersrecht heeft. Dan wordt het wel wat omslachtiger, maar niet onmogelijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door reisthijs »

Dat klinkt inderdaad meer zoals het eigenlijk zou moeten. Gewoon een landelijke set van kaartje die overal geldig zijn. Als vervoeders daarnaast nog andere dingen willen dan mag dat dan natuurlijk best, zolang ze die standaardproducten gewoon ook accepteren.
Tristan schreef:En al zouden de NS wegwerpchipkaarten gaan verkopen, dan heeft dat nog geen effect. Kijk maar naar het nieuwsbericht over Veolia Limburg in het startbericht van dit topic.
Dat ligt er maar net aan wat voor producten er aan geboden worden. Als NS gewoon enkele reizen en retours op wegwerpkaarten zou gaan verkopen tegen vergelijkbare prijzen als nu, dan zouden reizigers zonder chipkaart op de 'ouderwetse' manier kunnen blijven reizen. Alleen zit er dan toevallig een chip in je treinkaartje om eventuele poortjes mee open te maken. Ik zie niet waarom dat reizigers zou wegjagen?
Bee schreef:Is er ooit ergens zwart-op-wit definitief vastgesteld dat de losse verkoop van kaartjes bij de NS stopt, behalve dat de verkoop van papieren kaartjes stopt? Nee, dus weer speculatief :roll:
Is ooit ergens vastgesteld dat NS wél doorgaat met de verkoop van losse kaartjes (in wat voor vorm dan ook)? Nee, dus denken dat "losse kaartjes vast wel zullen blijven" is ook speculatie! :!:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Suus »

reisthijs schreef:
Bee schreef:Is er ooit ergens zwart-op-wit definitief vastgesteld dat de losse verkoop van kaartjes bij de NS stopt, behalve dat de verkoop van papieren kaartjes stopt? Nee, dus weer speculatief :roll:
Is ooit ergens vastgesteld dat NS wél doorgaat met de verkoop van losse kaartjes (in wat voor vorm dan ook)? Nee, dus denken dat "losse kaartjes vast wel zullen blijven" is ook speculatie! :!:
Ja duh, daarom ga ik er ook niet over zitten speculeren wat de mogelijke gevolgen wel zijn :idea: :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Ronald »

Vinny schreef: En verder zou ik graag willen dat er een landelijk dekkend systeem komt van enkele reizen (bijv. 3 euro) en regionale dagkaarten (je koopt dan reisrecht voor een dag gebruik maken van al het openbaar vervoer:
Dagkaarten als los product zijn sowieso overbodig, het systeem kan best zelf berekenen wanneer het dagkaarttarief is bereikt.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Chauf21 »

reisthijs schreef:Dat ligt er maar net aan wat voor producten er aan geboden worden. Als NS gewoon enkele reizen en retours op wegwerpkaarten zou gaan verkopen tegen vergelijkbare prijzen als nu, dan zouden reizigers zonder chipkaart op de 'ouderwetse' manier kunnen blijven reizen. Alleen zit er dan toevallig een chip in je treinkaartje om eventuele poortjes mee open te maken. Ik zie niet waarom dat reizigers zou wegjagen?
Een groot deel zal afhangen van de communicatie naar de (potentiële) reizigers. Er wordt/werd de laatste tijd constant gesproken over "de ov-chipkaart als enige vervoerbewijs in het OV". Veel mensen (of althans, kennissen van mij, reizigers die ik heb gesproken) dachten dat je dan dus ook geen kaartje meer bij een chauffeur/bestuurder/station kon kopen. Dat is onjuist. Je kan ook nu nog bij de chauffeur een kaartje kopen. Weliswaar duurder (soms flink duurder), maar het brengt de zaak wel in een ander daglicht. Waar mensen voorheen dachten "goh, laten we eens een keer met de bus gaan, we kunnen bij de chauffeur een kaartje kopen", denken mensen nu "we kunnen niet met de bus want we hebben geen ov-chipkaart". Door onjuiste communicatie loopt men dus ook keuzereizigers mis.

Zolang de NS kaartverkoop op de stations blijft aanbieden, hangt het dus grotendeels van je communicatie af of je wel of geen reizigers gaat mislopen (prijzen worden landelijk vastgesteld en daar zal voldoende politieke controle op zijn).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Ik denk dat er strakjes voor NS een probleem bijkomt: als het papieren kaartje wordt afgeschaft, dan worden dagjesmensen verplicht een OV-chipkaart van 7,50 euro p.p. te kopen, dat belachelijke 'reizen op saldo' activeren bij NS (dat kan toch alleen bij een loket?) en er minimaal 20 euro op hebben staan als borg.
Reizen op saldo kun je ook bij een automaat activeren.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Stefan »

Maar ik vind het nog steeds vreemd dat het moet..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door webguy »

Maar het hoeft niet meer altijd: als je een NS VDU hebt of een NS kaart koopt dan staat het er al op. Het gaat voornamelijk om kaarten van andere vervoerders.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Vinny »

Ronald schreef:
Vinny schreef: En verder zou ik graag willen dat er een landelijk dekkend systeem komt van enkele reizen (bijv. 3 euro) en regionale dagkaarten (je koopt dan reisrecht voor een dag gebruik maken van al het openbaar vervoer:
Dagkaarten als los product zijn sowieso overbodig, het systeem kan best zelf berekenen wanneer het dagkaarttarief is bereikt.
Zie mijn eerdere post (volgens mij zijn we trouwens nu in drie draden aan het discussieren over de chipkaart): het dagkaarttarief is 52,50. Je kunt die cap invoeren, maar daar heeft 99% van de reizigers die over een bepaalde dagkaarttarief heen gaan niets aan, omdat er ook regionale en stedelijke dagkaarten zijn en die zijn heel moeilijk in het systeem in te bakken want iedere vervoerder/overheid heeft weer een andere regeling en je hebt regiooverschrijdende reizen en dan wordt het helemaal vaag.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door hauptbahnhof »

Stefan schreef:Maar ik vind het nog steeds vreemd dat het moet..
Het is toch geen grote moeite om even langs een automaat te lopen en ROS te activeren?

Overigens moet het gewoon omdat het systeem niet weet in welke klasse jij gaat reizen... En aangezien die kaarten NIET door NS worden uitgegeven, is het logisch dat het ROS-product er niet standaard op staat...
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Reiziger Delft »

Gewoon Nederland in zones opdelen (hey wat handig, dat is al gebeurd :P ) en per aantal zones een maximumtarief instellen. Als je kriskras door alleen zone 1 reist betaal je maximaal tarief A, ga je toch door zone 2 betaal je het kilometertarief totdat je op het maximaaltarief B zit enzovoorts.

In Londen geldt precies hetzelfde principe bij de Oyster-card.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Vinny »

Je hebt treinen en bussen, je hebt verschillende vervoerders, je hebt (kuch) hoogwaardig openbaar vervoer, je hebt concessieoverschrijdende buslijnen, je hebt....

En anders dan kom je dus precies op het punt wat ik eerder gememoreerd heb: Een regionale dagkaart... :idea: (en in plaats van zones zie ik liever een kilometercirkel, dat is wat eerlijker)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten