GVB-bussen #2

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen #2

Bericht door Suus »

Ik had eigenlijk wel verwacht dat de eerste slachtoffers van deze nieuwe bussen de Citaro's 004-006 zouden zijn omdat het zo'n kleine serie is, maar ik zie ze nog steeds hun ritjes maken :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GVB-bussen #2

Bericht door find_your_spot »

Hoezo zouden dat de eerste slachtoffers worden?

Mercedes-Benz Citaro maakt geweldig spul, niet kapot te krijgen. 8-)
For Your Railroad Adventures
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB-bussen #2

Bericht door STF »

Zo oud zijn ze nog niet hoor, pas najaar 2004 in gebruik genomen. En ze zullen nagenoeg identhiek zijn aan de gelede-versie wat betreft reserveonderdelen e.d.

Per aankomende december moeten verplicht alle EURO-2 bussen vervangen zijn toch?
Ik dacht dat EURO-3 nog een jaartje langer mag blijven rijden dus opzich kunnen Citaro 004, 005 en 006 nog uiterlijk 13 maanden in dienst blijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen #2

Bericht door Suus »

Ze hebben andere onderdelen in het interieur zoals andere stoelen, er zal wel een afwijkende motor inzitten. Het lijkt mij iig erg duur om een serie van 3 voertuigen op de weg te houden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB-bussen #2

Bericht door tsov »

Sowieso zijn ze niet 'nagenoeg identiek' aan de gelede versie, want ze zijn nog van het vorige model Citaro...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB-bussen #2

Bericht door STF »

Tussen het oudste model en nieuwere model zit nou ook weer niet overdreven veel verschil, pas het allernieuwste model (wat GVB niet heeft) zit heel veel verschil.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: GVB-bussen #2

Bericht door willy84 »

Als er niet zoveel defect gaat zal dat wel meevallen. Veel onderdelen zullen hetzelfde zijn en zolang die bussen nog nodig zijn en niet zijn afgeschreven zullen ze niet vertrekken.

Ik vind het leuke busjes. Helaas weinig in gereis maar ze trekken volgens mij beter op dan die Jonkheren.
immer kwaliteits posts
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB-bussen #2

Bericht door STF »

Ik heb ook maar twee keer in zo'n wagen gezeten, ook niet zo gek natuurlijk als er maar drie van rondrijden.
Roy1970
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 20:38

Re: GVB-bussen #2

Bericht door Roy1970 »

find_your_spot schreef:Hoezo zouden dat de eerste slachtoffers worden?

Mercedes-Benz Citaro maakt geweldig spul, niet kapot te krijgen. 8-)
In vergelijking met een Ambassador is een Citaro zeker een geweldige bus!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB-bussen #2

Bericht door STF »

Sinds wanneer heeft GVB Ambassadors? :wink:

Volgens mij hadden ze beter Citaro's (12 meter) kunnen bestellen dan die Citea's, hebben wel erg veel problemen namelijk.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GVB-bussen #2

Bericht door find_your_spot »

Roy1970 schreef: In vergelijking met een Ambassador is een Citaro zeker een geweldige bus!
Je kan het ook zien als de vergelijking tussen een voith en een zf.
For Your Railroad Adventures
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: GVB-bussen #2

Bericht door FLJ »

STF schreef: Volgens mij hadden ze beter Citaro's (12 meter) kunnen bestellen dan die Citea's, hebben wel erg veel problemen namelijk.
Kan je ook aangeven waar de Citea's dan last van hebben?

Overigens zijn de drie 12-meter Citaro's dit jaar nog opnieuw geschilderd, vermoedelijk zullen ze dus nog wel even in dienst blijven.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB-bussen #2

Bericht door STF »

Zo'n beetje alles wat je kunt bedenken gaat stuk, als ik de verhalen zo hoor. Zelf heb ik er nog nooit ingezeten maar als ik het zowel via forums, vrienden en chauffeurs hoor, neem ik toch aan dat het toch echt problematische bussen zijn; deuren die er spontaan mee ophouden, retarder die niet meer uit wil, ineens nog maar met een sukkelgangetje kunnen rijden, etc.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GVB-bussen #2

Bericht door find_your_spot »

FLJ schreef: Overigens zijn de drie 12-meter Citaro's dit jaar nog opnieuw geschilderd, vermoedelijk zullen ze dus nog wel even in dienst blijven.
Dat zie je helemaal verkeerd. Als iets bij dat bedrijf opnieuw wordt gespoten en gestickeerd betekent het dat ze meestal binnen een half jaar eruit gaan.
Als het klopt dat de 3 standaard Citaro's opnieuw zijn gespoten dan zullen ze waarschijnlijk snel buiten dienst gaan.
For Your Railroad Adventures
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB-bussen #2

Bericht door hauptbahnhof »

Gaan de Combino's er ook uit? :cry:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: GVB-bussen #2

Bericht door R-Flow »

find_your_spot schreef:Dat zie je helemaal verkeerd. Als iets bij dat bedrijf opnieuw wordt gespoten en gestickeerd betekent het dat ze meestal binnen een half jaar eruit gaan.
Dus volgens jou kunnen we in 020 een algehele vervanging van de tram- en metrovloot verwachten voor het einde van 2012... Goed om te weten... Zorg je er ook gelijk effe voor dat je het GVB en de centrale stad op de hoogte brengt van dit heugelijke feit?
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 14 nov 2011, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB-bussen #2

Bericht door tsov »

En de vloot! Want IJveer 33 is ook pas opgefrist ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: GVB-bussen #2

Bericht door R-Flow »

tsov schreef:En de vloot! Want IJveer 33 is ook pas opgefrist ;)
Als we zijn theorie toepassen waren de 8G (trams), 9&10G (trams), S1&S2 (sneltram) en alle CAFs al jaren geleden vervangen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: GVB-bussen #2

Bericht door Etienne »

Op de site van Womy staan onder meer de 103, 113, 119, 149, 212, 228 te koop.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen #2

Bericht door Suus »

Op 08-11-2011 zijn de bussen 103, 112, 113, 119 en 228 afgevoerd naar Womy in Moerdijk tbv. export.
Op 09-11-2011 gevolgd door de 101, 102, 104, 105, 109, 111 en 117.

De oudste Jonckheer van het GVB, de 102, heeft nu dus het veld moeten ruimen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB-bussen #2

Bericht door STF »

Ik was eens een beetje aan het rekenen, maar een Jonckheer standaardbus is eigenlijk al heel snel overbeladen doordat het laadvermogen gewoon te gering is ten opzichte van het aantal zit en staplaatsen.

Jonckheer standaard: 72 kilo per zit of staplaats (de meeste volwassenen wegen meer en zeker met bagage erbij)
Jonckheer gelede: 93 kilo per zit of staplaats (lijkt me ietsje aan de ruime kant)
Citaro standaard: 74 kilo per zit of staplaats (opnieuw aan de krappe kant)
Citaro gelede: 83 kilo per zit of staplaats (lijkt me redelijk)
Citea: 75,5 kilo per zit of staplaats (gaat net)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB-bussen #2

Bericht door STF »

Voor de geintresseerden; hierbij weer eens een vers lijstje met bestemmingen die GVB bussen kunnen tonen:
http://home.hccnet.nl/r.stuifbergen/GVB ... 1-2012.xls

Uiteraard staat de lijst weer barstensvol bestemmingen die (in sommige gevallen al jaren) niet meer gebruikt worden, zoals Lemelerbergweg en de bestemmingen van de voormalige Westhavenlijnen.
Gek genoeg staat de Nassaukade er niet op, terwijl buslijn 60 toch ook pas sinds kort is opgeheven.

Verder ontbreken diverse nachtbus-bestemmingen want van een aantal lijnen eindigt de laatste rit ergens halverwege:
NACHTBUS Jan v. Galenstraat (voor 352)
NACHTBUS Station Lelylaan (voor 353)
NACHTBUS Uilenstede (voor 354)
NACHTBUS Amstelstation (voor 355)
NACHTBUS Station Bijlmer Arena (voor 355)
NACHTBUS Louwesweg (voor 358)
NACHTBUS Barkpad (voor 361)
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: GVB-bussen #2

Bericht door Jelmer »

blijf het altijd komisch vinden om in gelede bussen bestemmingen als Zunderdorp en Ransdorp te zien.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB-bussen #2

Bericht door STF »

Het is meer werk om een voertuigspecifieke bestemmingslijst/database op te hangen en te laden dan een standaard lijst/database, ongeacht of het voertuig er uberhaubt kan rijden.
OVAMS
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: GVB-bussen #2

Bericht door OVAMS »

Weet iemand wanneer de laatste Jonckheren standaard van het GVB er uit gaan? want er rijden er nu nog genoeg rond op lijn 48. De vdl citea's zijn toch net iets mooier vind ik :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten