OV-chip jaagt reizigers weg

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Chauf21 »

Ronald schreef:Dagkaarten als los product zijn sowieso overbodig, het systeem kan best zelf berekenen wanneer het dagkaarttarief is bereikt.
Ik vraag me af of het "systeem" dat kan. Je kan het op zich nog wel berekenen per rit (dus dat je per rit niet meer betaalt dan een kaartje dat je anders bij de chauffeur had gekocht), maar een chipkaartlezer in de bus of tram of bij een poortje kan niet ongelimiteerd terug in de tijd kijken. Als zo'n lezer de voorgaande ritprijs al kan uitlezen, zal je er op een gegeven moment tegenaan lopen dat er bij het uitchecken maar tien transacties (=maximaal vier complete ritten) kan uitlezen. Je weet dan dus nooit voor hoeveel je werkelijk hebt verreisd als je die dag veel hebt in- en uitgecheckt.

Je zou dat kunnen oplossen door wat extra informatie op de kaart te zetten (iets als 'verbruikt dagsaldo') dat dan constant wordt bijgewerkt, maar ik weet niet of de CICO's zo flexibel kunnen opereren?
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Reiziger Delft »

In Londen kan het ook, dus dan zou het hier toch ook moeten kunnen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Vinny »

Londen is ietsje eenvoudiger natuurlijk. Je kunt altijd een zandloperfunctie inbakken, maar dan krijg je wel een cap op 52,50 en daarmee reis je praktisch heel Nederland al door op saldo. Een cap op bijv. 7 euro in Amsterdam zou kunnen, maar als je dan van Edam naar Amsterdam reist heb je dus eerst een cap van 6 euro in Waterland en 7 euro in Amsterdam. Wordt die dan 13 euro? Nou dan heb je er niet heel veel aan, want als je heen en weer naar Edam reist blijf je er gewoon onder. Kortom, je lost dan een probleem op dat bijna niet bestaat. :wink:

Ik heb gewoon veel liever dat je een dagkaart van 10 euro voor de stadsregio Amsterdam als geheel kunt kopen of als reisproduct op je OV chipkaart kan zetten. Je moet erg je best doen om voor dat bedrag te reizen, dus meestal is gewoon reizen op saldo voordeliger en indien niet is het een klein beetje meer omslachtig om het reisproduct te verkrijgen (namelijk het als kaartje bij de chauffeur kopen of uit de kaartautomaat halen). Wat je wel zou kunnen doen is dat als je het bij de chauffeur koopt er een tientje voor betaald, en bij de automaat 1 euro korting geven, net als wanneer je het product op een al aangeschafte OV chipkaart laat zetten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door Chauf21 »

De Oyster card werkt met vaste tarieven per rit en een 'price cap'. Wat ik zo uit de verschillende tarieven opmaak, is dat de price cap ergens bij vier ritten ligt. Bij de vierde rit wordt er dus maar een beperkt bedrag in rekening gebracht en hoeven de systemen de rest van de dag niets meer in rekening te brengen.

Bij de ov-chipkaart heb je geen vaste tarieven, waardoor je dus niet van tevoren kan vaststellen wanneer je de price cap gaat halen. Het systeem moet dus apart bijhouden (optellen) hoeveel je op een dag reist, op basis van de zojuist afgelegde afstand. Ik ben niet heel bekend met de technische uitwerking van de ov-chipkaart, maar ik kan me zomaar indenken dat dat iets wezenlijk anders is dan er in Londen gebeurt :)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door find_your_spot »

Zones 1 to 2
Oyster £2.50 peak, £1.90 off-peak

Zones 1 to 6
Oyster £4.50 peak, £2.70 off-peak

Single bus journey
£1.30

Unlimited journeys in one day in zones 1 and 2
£8 peak, £6.60 off-peak

Vergeet dus niet dat de price-cap alleen geldig is in zone 1 en 2 van de Tube.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door reisthijs »

Het gaat er nu om dat het kán. De detailuitwerking hoeft natuurlijk hier niet hetzelfde te zijn.
hauptbahnhof schreef:Het is toch geen grote moeite om even langs een automaat te lopen en ROS te activeren?
Overigens moet het gewoon omdat het systeem niet weet in welke klasse jij gaat reizen... En aangezien die kaarten NIET door NS worden uitgegeven, is het logisch dat het ROS-product er niet standaard op staat...
Het systeem kan gewoon standaard uitgaan van 2e klas, zo gaat dat bij de persoonlijke kaarten die NS uitgeeft ook. Gek genoeg is op de anomieme kaarten die NS uitgeeft het ROS-product ook niet standaard geactiveerd.

Er zijn dus drie aparte handelingen nodig als je bij de NS-automaat een NS-ov-chipkaart wilt kopen om bij NS op saldo te reizen. Kaart kopen; ROS activeren; saldo er op laden. Waarom kan dat niet gewoon in één keer :roll:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door find_your_spot »

Welkom bij de NS 3 in 1 wizard voor het aanschaffen van een anonieme chipkaart, het activeren van reizen op saldo en het opladen van minimaal 20 euro saldo instaptarief.

Houdt uw pin pas in de aanslag (net als die op uw rekening) en klik op "Ja, ik wil om".
For Your Railroad Adventures
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door deadlock »

Dan neem je geen anonieme kaart en heb je nog maar €6,- nodig om te kunnen reizen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door find_your_spot »

Ook voor gewone persoonlijke OV-chipkaarten geldt het instaptarief van 16 euro.

Alleen voor NS VDU of andere 6 abonnementen op een OV-chipkaart en het SRP geldt 6 euro instaptarief.
For Your Railroad Adventures
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OV-chip jaagt reizigers weg

Bericht door midnet »

Chauf21 schreef:De Oyster card werkt met vaste tarieven per rit en een 'price cap'. Wat ik zo uit de verschillende tarieven opmaak, is dat de price cap ergens bij vier ritten ligt. Bij de vierde rit wordt er dus maar een beperkt bedrag in rekening gebracht en hoeven de systemen de rest van de dag niets meer in rekening te brengen.
:)
hangt ervan af-tiepies engels-wat je benut. enkel BUS is inderdaad- daypass is nog goedkoper als 2 cash enketljes, of 3,5 rit per oyster. Met trein/metro erbij gaat het met zones en spitsen-en wordt het wel een enorm stuk duurder. Blijkt (ook tot mijn eigen verrassing-na alle ellende met OV-NL) prima te werken-incheck van 4e rit duurt ook wat langer-je hoort hem bijna denken. Je kan zelfs als je begint met enkel bussen en pas veel later gaat treinen-2x een cap hebben!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten