Einde 2-sterabo NS in zicht

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Daniel »

Einde 2-sterabo NS in zicht
Geplaatst op: maandag 14 november 2011 08:03
Laatst bijgewerkt: maandag 14 november 2011 08:05


De stad/streekkaart van twee zones als supplement voor een NS-abonnement staat op de tocht. De Nederlandse stads- en streekvervoerders willen er het liefst van af. Voor reizigers liggen dan forse prijsstijgingen van tientallen procenten in het verschiet.
De Nederlandse Spoorwegen zijn al geruime tijd in gesprek met de vervoerders.

„Het kan niet zo zijn dat de reiziger op deze manier een poot wordt uitgedraaid. Er valt geen enkel argument te verzinnen dat deze misser zou rechtvaardigen,” zegt Rikus Spithorst van de Maatschappij Voor Beter OV. „Wij roepen alle betrokkenen op de tweesterrensuppletie alsnog te regelen en de passagiers die al verkeerd waren voorgelicht de mogelijkheid te bieden alsnog een suppletie te bestellen met het juiste aantal zones.”
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Daniel »

Wat alternatieven betreft... kwam in een documentje van het OV Bureau Groningen-Drenthe al tegen dat men daarvoor denkt aan een combi Altijd Voordeel van NS met Altijd Korting voor bus/tram/metro. Zodoende ook logischer dat men het nu over het einde van de 2-stervariant heeft en niet over de 1-stervariant. In het laatste geval pakt dat immers zowiezo al duurder uit, in het geval van de 2-stervariant hangt het deels ook af van de afstand.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door webguy »

Ik denk dat de beste oplossing is om km-bundels er aan te hangen... Dus dat je "tot 10 km" vanaf station hebt, en dan "tot 25 km" en dan "tot 50 km", maar stel je voor als we de oude vorm nabootsen. Ik vind het jammer dat nu alles abonnementen links en rechts kapot gemaakt worden door die OVC onder het mom van "het kan niet"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Klaasje »

Het kan natuurlijk allemaal wel omdat sterabonnementen ook in verchipte vorm nog voortbestaan. Wat ik wel heb gehoord is dat de stads- en streekvervoerders eigenlijk veel te weinig geld krijgen voor deze supplementen. Dan blijft echter staan dat het belachelijk is dat reizigers er zo op achteruit gaan.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Freek »

@ Daniel
niet alleen in het GGD denkt men aan een combi tussen Altijd korting en Altijd voordeel, dat is een landelijk punt. Er worden zelfs al tests gedaan om te kijken of het werkt. RET doet mee en nog een vervoerder/concessie in de Randstad. Syntus sluit mogelijk ook aan. De verwachting is dat uit de test geen moeilijkheden komen en dat een integratie (relatief) snel landelijk wordt uitgerold.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door webguy »

Maar dat is nogsteeds geen oplossing voor (maand/jaar)(traject/net)kaarten toch?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Freek »

nee, maar dat zeg ik ook niet, ik reageer alleen op hetgeen Daniel uit een document van het GGD haalt
Om toch een schot voor de boeg te doen als reactie op jou: Kosten voor een combinatiekaart ken ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het een aantrekkelijk alternatief is. Een bestaand ex-NVB-product hoeft natuurlijk niet 100% verchipt te worden. Het is van belang dat er producten komen die een alternatief bieden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Daniel »

Een aantrekkelijk alternatief? Eens even uitgerekend...

Betaal nu het volgende:
Jaartrajectabonnement Amf - Ut: € 1179
1-zonesupplement stad/streek: € 326,50

Dat zou met de genoemde combi worden:
Altijd Voordeel Jaar: € 240
Altijd Korting Jaar: € 165
Retour 20% korting: € 6,40 x 221 werkdagen = € 1414,40
Bus 20% korting retour: € 1,90 x 221 werkdagen = € 419,90

Totaal: € 2239,30

Geeft dus een verschil van liefst € 733,80 :shock:

Voor parttimers kan deze combi overigens wel weer interessant zijn omdat je alleen betaald voor de dagen waarop je daadwerkelijk reist, maar als je fulltime werkt en geen keuze hebt om buiten de spits te reizen allesbehalve. Overigens betaal je zelfs in het geval dat je in de daluren zou forensen nog € 380,20 meer!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Chauf21 »

Klaasje schreef:Het kan natuurlijk allemaal wel omdat sterabonnementen ook in verchipte vorm nog voortbestaan. Wat ik wel heb gehoord is dat de stads- en streekvervoerders eigenlijk veel te weinig geld krijgen voor deze supplementen. Dan blijft echter staan dat het belachelijk is dat reizigers er zo op achteruit gaan.
De zonesupplementen zijn dan ook wel extreem goedkoop vergeleken met de andere abonnementen. Een supplement voor één zone (waar je dus zowel rondom het station van vertrek als aankomst kan reizen) kost €31 per maand. Zonder NS-abonnement zou je daar twee 1-sterabonnementen à €42,60 voor moeten betalen, oftewel bijna drie keer zo veel.

Ik snap dat het OV aantrekkelijker wordt bij een dergelijke combiverkoop, maar ik kan me ook voorstellen dat de stads-/streekvervoerders van mening zijn dat zij te weinig ontvangen. Om een wildgroei aan producten te voorkomen kan ik me voorstellen dat men nu wat probeert met de reeds bestaande kortingsproducten, maar om de bestaande reizigers niet te veel te duperen, zou je mogen verwachten dat er hogere kortingen op de combinatieproducten gegeven worden.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Daantje »

Als je niet vier keer per week of vaker op een vast traject reist is een trajectabonnement sowieso niet voordeliger dan losse kaartjes dus parttimers van drie dagen oid kunnen beter losse kaartjes kopen. Voor mij is het in de zomermaanden als ik ook voor negenen met korting mag reizen eigenlijk ook goedkoper om losse kaartjes te kopen (met ene week vier dagen, andere week vijf dagen werken) maar die twee maanden krijg je toch gratis bij een jaartrajectabonnement en anders kies ik toch ook voor het gemak (+ dat ik in de zomermaanden vaak extra werk omdat veel mensen op vakantie zijn).

Wat ik overigens niet snap is waarom het twee sterren abonnement verdwijnt maar het drie sterren abonnement niet? Je krijgt dan een raar gat in het aanbod wat het ook niet duidelijker maakt lijkt me.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Daniel »

@Chauf21: Alleen gaat maarliefst 64% van de prijsstijging op aan extra kosten voor het treindeel van het jaarabonnement... kennelijk wil NS dus ook wat extra geld binnenslepen. Een combi jaartrajectabonnement + altijd korting zou bv. slechts ca. 1 euro per dag meer kosten terwijl het huidige voorstel een stijging van 3 euro per dag kent!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7595
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door VIRM »

Het is uberhaupt raar dat ze bestaan. Een familielid van mij kocht bij de NS een maandtrajectkaart plus 1 zone vanaf Amsterdam Sloterdijk. En laat zij dan net met het GVB moeten reizen waar je dus (offciieel) niet met die dingen mag reizen...
Beul van de blindegeleidelijn
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Chauf21 »

Ook bij het GVB is een zonesupplement geldig. Het kan zijn dat je even naar het loket moet om het op je ov-chipkaart te zetten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Suus »

Zonesupplementen staan bij abonnementsvormen die op een chipkaart worden geleverd als het goed is al op de kaart en ze werken ook nog. Ze zijn ook zichtbaar op een kaartautomaat van het GVB. Een 1-sterabonnement vanaf Duivendrecht staat bijvoorbeeld aangegeven als Zone Duivendrecht :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7595
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door VIRM »

Chauf21 schreef:Ook bij het GVB is een zonesupplement geldig. Het kan zijn dat je even naar het loket moet om het op je ov-chipkaart te zetten.
Dan is de voorlichting richting de reiziger erg slecht geweest. De NS spuugde gewoon nog papieren zonnesupplementen uit, terwijl het GVB was overgegaan op de ov-chipkaart.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Suus »

De voorlichting richting de reizigers was meer dan uitstekend bij het GVB. Ik bedoel, zelfs promotiebureau Blije Eieren heeft zich er nog mee bemoeit en hoeveel duizend vragen er wel niet tegenstrijdig beantwoord zijn. Nee hoor, de voorlichting was uitstekend maar de NS wilde niet meewerken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7595
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door VIRM »

Bee schreef:De voorlichting richting de reizigers was meer dan uitstekend bij het GVB. Ik bedoel, zelfs promotiebureau Blije Eieren heeft zich er nog mee bemoeit en hoeveel duizend vragen er wel niet tegenstrijdig beantwoord zijn. Nee hoor, de voorlichting was uitstekend maar de NS wilde niet meewerken.
Yups, en als de NS niet meewerkt is de voorlichting richting de reiziger nog steeds slecht, hoe goed het GVB hun best ook doet. In dit geval werd het papieren abonnement in de meeste gevallen gewoon 'oogluikend toegestaan'.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Suus »

Nee hoor, reizigers moesten een sleutelkaart halen (een gele wegwerpov-chipkaart) totdat ook hun NS-abonnement verchipt was :) FYS heeft er vast nog wat plaatjes van.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door hauptbahnhof »

Bij GVB geldt 1 regel:
Alle verchipte abonnementen en andere vervoersbewijzen MOETEN worden ingecheckt. Dit geldt dus ook voor de Bedrijfspas (GVB-personeel).
Ik krijg vaak passagiers met vooral een NS-jaarabo + zonesuppl die het pasje aan mij tonen. Die mogen allemaal inchecken (en anders mogen ze uitstappen). Vaak komt dan het verhaal dat hun saldo vorige keer in de min is gekomen: Logisch als ze buiten de zone gaan reizen, of de kaart al gebruiken voordat deze geldig was.

Maar goed, je hebt genoeg andere vervoersbewijzen die niet verchipt zijn: O.a. die NS-MAANDabonnementen met zonesuppl.; OV-dagkaart, toegangsbewijs Concertgebouw, Zuidas- en Zuidoostpas, etc.
Voor de abonnementen kunnen de reizigers bij NS terecht voor een Metrotoegangskaartje of langs Tickets & Info (GVB) om het hele abonnement op hun P-chipkaart te laden (handig voor in de metro). In de tram volstaat ook gewoon op zicht tonen.

Overigens hebben we het hier steeds over het feit dat alleen OV-chip wordt geaccepteerd en dat is dus niet correct. Het enige wat er is gebeurd is dat de strippenkaart is afgeschaft per 3 juni 2010. Hierbij zijn ook veel producten verchipt, maar de onverchipte vorm wordt dus nog steeds geaccepteerd! Dus als iemand in Lutjebroek een papieren ster-abonnement koopt die geldig is in het Amsterdamse zonegebied, dan moeten we het gewoon accepteren!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Freek »

@daniel leuke berekening maar wie zegt dat de bestaande prijzen blijven bestaan? Een combinatie op de markt brengen is meer dan alleen het technisch samenvoegen. De bereking kan opnieuw gemaakt worden op het moment dat meer duidelijk is. Dus niet nu.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:onder het mom van "het kan niet"
Dat is sowieso het toverwoord voor de OV-bedrijven om het falende systeem niet te corrigeren. Geld aftroggelen van reizigers is immers lucratiever.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Daniel »

Freek schreef:@daniel leuke berekening maar wie zegt dat de bestaande prijzen blijven bestaan? Een combinatie op de markt brengen is meer dan alleen het technisch samenvoegen. De bereking kan opnieuw gemaakt worden op het moment dat meer duidelijk is. Dus niet nu.
In het document wat ik gezien heb werd specifiek over beide producten gesproken, niet een combinatievorm daarvan. Daarnaast zit de grootste kostenpost in de daadwerkelijke reiskosten en niet in de prijs van het product zelf :idea:

Verschil bestaat trouwens zo ongeveer uit de twee maanden die je nu gratis krijgt voor wat de trein betreft. Hoe wil je dat dan oplossen? Twee maanden gratis op saldo reizen lijkt me redelijk veel gevraagd gezien wat er zoal al niet werkt zoals het zou moeten met de OV-chipkaart. In mijn geval zou het nog uitkomen door het product gratis te laten zijn, maar bij trajectabonnementen over langere afstanden zou je dan geld van NS moeten ontvangen als je zo'n abonnement afsluit :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door deadlock »

Daantje schreef:Als je niet vier keer per week of vaker op een vast traject reist is een trajectabonnement sowieso niet voordeliger dan losse kaartjes dus parttimers van drie dagen oid kunnen beter losse kaartjes kopen. Voor mij is het in de zomermaanden als ik ook voor negenen met korting mag reizen eigenlijk ook goedkoper om losse kaartjes te kopen (met ene week vier dagen, andere week vijf dagen werken) maar die twee maanden krijg je toch gratis bij een jaartrajectabonnement en anders kies ik toch ook voor het gemak (+ dat ik in de zomermaanden vaak extra werk omdat veel mensen op vakantie zijn).

Wat ik overigens niet snap is waarom het twee sterren abonnement verdwijnt maar het drie sterren abonnement niet? Je krijgt dan een raar gat in het aanbod wat het ook niet duidelijker maakt lijkt me.
Het maandabonnement kon voor mij juist uit omdat ik niet iedere dag met de trein ging maar wel vaak met de bus.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door reisthijs »

Het is nu alleen niet duidelijk of het hier nog gaat over de huidige NS-trajectabonnementen of de opvolger daarvan? Het was al bekend dat NS de bestaande abonnementsvormen helemaal wil gaan afschaffen. Die zijn blijkbaar te moeilijk voor de OV-chipkaart (ook gezien het feit dat die trajectkaarten nog steeds niet 'verchipt' zijn).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Daniel »

Trajectkaarten zijn op zich wel verchipt (op m'n chipkaart staat gewoon een product "Jaartrajectabonnement Amersfoort - Utrecht"), maar slechts nog niet als zodanig te gebruiken...
Geen idee wat daar moeilijk aan kan zijn, juist aangezien folders uit het begintijdperk van de chipkaart het juist hadden over trajectabonnementen (maar dan voor de bus) i.p.v. de zone-abonnementen die er nu nogsteeds zijn in verchipte vorm.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten