Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
De 111 jaar oude metrolijn 1 in Parijs rijdt vanaf nu zonder een bestuurder. Voor het eerst in de geschiedenis van de in 1900 in gebruik genomen verbinding verloopt het verkeer op de 16,6 kilometer lange lijn volautomatisch, zo berichten de Franse media.
Na een investering van 600 miljoen euro worden de 725.000 dagelijkse gebruikers van lijn 1 automatisch vervoerd. De lijn verbindt de kantorenwijk La Défense in het westen met Vincennes in het oosten.
Bron: Volkskrant
De 111 jaar oude metrolijn 1 in Parijs rijdt vanaf nu zonder een bestuurder. Voor het eerst in de geschiedenis van de in 1900 in gebruik genomen verbinding verloopt het verkeer op de 16,6 kilometer lange lijn volautomatisch, zo berichten de Franse media.
Na een investering van 600 miljoen euro worden de 725.000 dagelijkse gebruikers van lijn 1 automatisch vervoerd. De lijn verbindt de kantorenwijk La Défense in het westen met Vincennes in het oosten.
Bron: Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
Interessante ontwikkelingen. Een aantal jaar geleden waren ze inderdaad druk bezig met de ombouw. Ik ben erg benieuwd hoeveel dit bespaard op de exploitatie. In Groot-Brittanië zie je bij Dockland Light Rail dat er altijd nog wel een personeeelslid aanwezig is in de trein. Overigens vind ik dat wel de sociale veiligheid ten goede komen. En als je een blond meisje bent en je wilt naar buiten kijken dan is deze persoon niet te beroerd om de ruitenwissers aan te zetten
Verder hoop ik dat ze in Parijs ook nog eens vaart maken met liften in metrostations. De meeste zijn volstrekt ontoegankelijk voor rolstoelgebruikers...
Verder hoop ik dat ze in Parijs ook nog eens vaart maken met liften in metrostations. De meeste zijn volstrekt ontoegankelijk voor rolstoelgebruikers...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
de DLR heeft open access-die man/dame moet meen ik ook in noodgevallen nog kaartjes verkopen en zeker om de x min controleren.
de RATP-metro is zoals bekend nooit open geweest en al jaren nu combi magneet/chip (DAT kunnen ze heel goed in FR). Dus er is geen wandelende ''employee''-er is al een andere volautom. metro (ik meen 14)-meteen vanaf begin gebouwd.
FR is zo'n beetje de enige producent van VAL metro-bvb in Lyon, Rennes, Toulouse, Lille. In Lille is hij (nog?) geheel open en wordt frequent berazziaad (want anders kan ik het echt niet noemen ) door controleurs. Het is eng, nauw, smal-meer een horizont.lift. Grote voordeel is dat daarom op slappe uren toch een dienst gerdaaid kan worden-anders ligt in FR alles al stil na 21.00 of zondagmorgen.
In N"uernberg DE rijdt nu een combi van bestuurde (nou ja-er is een mens) en autom. metro op combi-traject. Dat durven/kunnen de fransozen nog weer niet.
de RATP-metro is zoals bekend nooit open geweest en al jaren nu combi magneet/chip (DAT kunnen ze heel goed in FR). Dus er is geen wandelende ''employee''-er is al een andere volautom. metro (ik meen 14)-meteen vanaf begin gebouwd.
FR is zo'n beetje de enige producent van VAL metro-bvb in Lyon, Rennes, Toulouse, Lille. In Lille is hij (nog?) geheel open en wordt frequent berazziaad (want anders kan ik het echt niet noemen ) door controleurs. Het is eng, nauw, smal-meer een horizont.lift. Grote voordeel is dat daarom op slappe uren toch een dienst gerdaaid kan worden-anders ligt in FR alles al stil na 21.00 of zondagmorgen.
In N"uernberg DE rijdt nu een combi van bestuurde (nou ja-er is een mens) en autom. metro op combi-traject. Dat durven/kunnen de fransozen nog weer niet.
Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
Controle op DLR? Het zal wel, maar mijn kaartje is niet gecontroleerd. Ik reisde er toch een behoorlijk eind mee...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
Rijden ze nog gewoon met de voertuigen die er al reden?
Ze reden namelijk proef met die van lijn 14 tussen die van lijn 1...
Ze reden namelijk proef met die van lijn 14 tussen die van lijn 1...
Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
Nee er is een nieuw voertuig gefabriceerd genaamd MP 05. Dat wat op lijn 14 rijdt heet MP89CA. Dat wat op lijn 1 reed met bestuurder was de MP89CC en vervangt nu de oude troep op lijn 4.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
Dat klopt niet meer.midnet schreef:In N"uernberg DE rijdt nu een combi van bestuurde (nou ja-er is een mens) en autom. metro op combi-traject. Dat durven/kunnen de fransozen nog weer niet.
Lijn U3 was vanaf het begin (= juni 2008) automatisch, maar deze rijdt grotendeels samen met de U2 die dat nog niet was. Sinds januari 2010 is de U2 echter ook volledig geautomatiseerd, zodat de door jou geschetste situatie voorbij is.
Lijn U1 rijdt weliswaar nog steeds volledig met bestuurders, maar deze deelt geen sporen met de U2 en/of U3. (Ombouw van de U1 staat ook pas gepland voor 2018-2020.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
Wat apart dat ze weer voor dat lelijke oude model hebben gekozen. Waarom niet een MP2000?
Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
Is dat interessant? De meeste metro's rijden onder de grond en dan zie je het design niet. Trams rijden continue door straten, daar telt design ondertussen ook mee, al was daar in de jaren 80 soms niet zo zoveel van te merken als ik naar bepaalde voertuigen kijk :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
Wat is dat voor een flutargument?
Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
Lijn 1 ligt zo'n beetje helemaal onder de grond, dan is het toch niet interessant hoe die metro er van buiten uitziet, je ziet het hooguit tien seconden als het voertuig het station binnen rijdt. Liever schenkt men dan wat meer aandacht aan de binnenkant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
Van de binnenkant bezien is de neus van de metro ook relevant omdat de bestuurderscabine ontbreekt. Daarbij, wat is de moeite als je 2 ontwerpen op de plank hebt liggen, de modernste daarvan toe te passen?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
Als ik de avatar van Ruben zo eens bekijk dan telt het design van de voertuigen ook nog wel voor ondergronds vervoer *bus*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
:o
Gelukkig maar, ik dacht al
"Oudste metrobestuurder van Parijs overleden"
Gelukkig maar, ik dacht al
"Oudste metrobestuurder van Parijs overleden"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten