Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphia

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphia

Bericht door Wubbo »

Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphia
Geplaatst op: maandag 14 november 2011 13:16
Laatst bijgewerkt: maandag 14 november 2011 13:17


Wethouder Wilbert Willems laat onderzoeken of Breda rijp is voor een nieuwe vorm van openbaar vervoer: Ultra Personal Rapid Transit, oftewel Ultra PRT. Het is een soort betonnen busbaan, soms op palen, waarover kleine elektrische wagentjes af en aan rijden.
Lees verder
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door R-Flow »

Lijkt me een uiterst realistisch plan. :D Wanneer kunnen we het eerste ritje maken, november 2089?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Suus »

Dat is geen monorail dus maar dat zijn van die busjes van de Parkshuttle in Rotterdam.

Maarre, is een langere bus geen optie of desnoods een conventionele tram (een niet nader te noemen forumlid gaat mij nu verbaal de hersens in slaan :wink: )
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door The best »

Doet mij denken aan een plan dat ze ooit in Almelo hadden en wat ik nu lees klinkt dit bijna net zo kansloos.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door find_your_spot »

De prakshuttle uit Rotterdam. Je bedoelt dat ding wat al maanden niet meer rijdt.

Het parade paardje van het bedrijvenpark Rivium.
For Your Railroad Adventures
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Maarre, is een langere bus geen optie of desnoods een conventionele tram
Voor dusdanig verspitste verbindingen met de aanvoer vanaf de trein en vanaf instellingen waarop veel mensen tegelijk beginnen of eindigen zijn bussen en trams behoorlijk wat beter dan een stel opgevoerde attractiepark-vervoersmiddelen. Toch blijft staan dat ik geen fan ben van trams zolang het niet om echt grote reizigersaantallen gaat.
Bee schreef:(een niet nader te noemen forumlid gaat mij nu verbaal de hersens in slaan :wink: )
Dat forumlid ken ik toevallig? :mrgreen:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door R-Flow »

Ik denk dat iedereen wel weet dit idee nooit van de grond zal komen, althans niet binnen afzienbare tijd. En als het al gerealiseerd wordt is het een triest afgezwakt plan wat uiteindelijk een grote blamage wordt. Waarom het überhaupt voorgesteld wordt is me een raadsel.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Michael 1988 »

Zoiets las ik van de week ook al in onze schoolkrant (schoolkrant van Avans). Als ze zoiets willen kunnen ze beter grotere busjes pakken (parkshuttlegrootte). Maar ik denk dat het goedkoper is om meer en langere bussen in te zetten (al rijden er al veel bussen in een uur tijd naar Avans toe).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Daniel »

Ik denk dat de allergoedkoopste oplossing is om de vertrektijden van de bussen op de aankomst van de trein af te stemmen. Want ja, er rijden wel veel bussen heen maar als een flink deel daarvan precies vertrekt als de trein aankomt heb je er zo weinig aan... dat was althans het probleem in de tijd dat ik de Bredase stadsdienst heb mogen ervaren.

(Anders dan nu was dat nog de tijd dat Breda elk halfuur een knoop kende met de s1900 en s3600 in beide richtingen tegelijk op het station. Makkelijker om op aan te sluiten kan bijna niet...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Dat is geen monorail dus maar dat zijn van die busjes van de Parkshuttle in Rotterdam.

Maarre, is een langere bus geen optie of desnoods een conventionele tram (een niet nader te noemen forumlid gaat mij nu verbaal de hersens in slaan :wink: )
Een conventionele tram (zeker als unicum in een bepaalde regio) is heel duur en heel onflexibel. De exploitatie is maar liefst 5 keer zo hoog als een buslijnexploitatie, terwijl ik bij deze een fles champagne durf te zetten op het feit dat deze niet 5 keer meer reizigers kan vervoeren, laat staan dat er vraag naar is. Als je kunt aantakken op een bestaand netwerk, dan wordt een tram navenant goedkoper in exploitatie en ook flexibeler.
Ik ga geen mensen verbaal de hersens inslaan als ze ergens een conventionele tram willen aanleggen, ik wil alleen meegeven dat het in veel gevallen een uiterst domme keuze is. Als bussen erg vast komen te lopen in het verkeer kun je beter denken aan een vrije busbaan, of gewoon een paar ongelijkvloerse kruisingen aanleggen. Die laatste dingen doen namelijk grote wonderen voor de doorstroming, terwijl de omgevingsimpact vrij beperkt blijft. Nou ja, hooguit dat een betonnen viaduct niet altijd even mooi is, maar goed dat geldt voor het gemiddelde gebouw dat na 1965 gebouwd is natuurlijk ook...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Suus »

Of je gooit het op de hele andere aanpak en maakt de halve stad autoluw, een daverend succes in sommige steden.

Nee, even serieus, een tram is hier ook al een te dure oplossing maar zelfs dan nog beter dan het PRT dat wordt voorgesteld (het valt mij op dat er slechts een letter ontbreekt voor PRUT (A) ). Zou je een tram willen, dan zou ik ze dringend adviseren om een lijn aan te leggen die minstens de de halve stad bedient en als het even kan alle drukke plekken, zoals ziekenhuis, stadscentrum, hogescholen en woonboulevards.

In Breda zou je dan komen op een lijn van een P+R terrein bij de afrit Princeville, dan over de Ettensebaan naar de Westerparklaan. Bij het station gaat de tram over de Lunetstraat richting de Tramsingel. Vervolgens verder over de Tramsingel naar de Academiesingel en dan via de Spoorstraat/Stationsplein voor het station langs. Via de Meerten Verhoffstraat en de Kennedylaan naar de Vlaszak de Claudis Prinsenlaan op tot de Molengracht. De tram rijdt deze uit (hogeschool en ziekenhuis) en gaat de Verlengde Poolseweg op. Daarna rijdt de tram de Heerbaan op, rijdt deze helemaal uit en krijgt dan een eindpunt bij het viaduct in de Nieuwe Kadijk over het spoor, daar zou een station Breda Oost gebouwd kunnen worden. Alle attracties aangedaan met een lijn, het is wat :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ThisRulez
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 26 sep 2011, 11:37

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door ThisRulez »

En wat mag dat geintje dan gaan kosten? :D
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Een conventionele tram (zeker als unicum in een bepaalde regio) is heel duur en heel onflexibel. De exploitatie is maar liefst 5 keer zo hoog als een buslijnexploitatie, terwijl ik bij deze een fles champagne durf te zetten op het feit dat deze niet 5 keer meer reizigers kan vervoeren, laat staan dat er vraag naar is.
Denk ook niet dat het voordeel van de tram direct ligt in de reizigers aantallen maar meer binnen het comfort waarmee je mensen vervoerd. Nog duurder dan een tram lijkt me de bovenstaande onzin-constructie waar je met automatische mini-shuttles door een betonnen bak gaat rijden.

Overigens zit ik ondertussen beetje naar de GVB website te kijken waar de capaciteit van verschillende trams en bussen beschreven staat. Aldus de cijfers kan een Amsterdamse Combino van bijna 30 meter 180 mensen vervoeren en een gelede Mercedes van 18 meter 149 mensen. Die verhoudingen kan ik me dus amper voorstellen want aldus Van Hool passen er ook maximaal 150 reizigers in hun dubbelgelede bus van 25 meter. Da kan ni hè...
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 15 nov 2011, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Suus »

ThisRulez schreef:En wat mag dat geintje dan gaan kosten? :D
Een hoop :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door menno47 »

Waarom dan geen kabelbaan ? Hier in Groningen willen ze ook zo'n luchtfietsproject !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door R-Flow »

menno47 schreef:Waarom dan geen kabelbaan ? Hier in Groningen willen ze ook zo'n luchtfietsproject !
Waarom geen verhoogde glazen bak aanleggen, die vullen met vla en er dubbeldekker rondvaartboten doorheen laten varen op kernenergie! *O* Als ik Amsterdam was zou ik zo'n plan in Breda direct steunen, weet je gelijk zeker dat geen kip meer kraait naar de Noord/Zuidlijn! :pos:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Vinny »

Waarom dan geen kabelbaan ? Hier in Groningen willen ze ook zo'n luchtfietsproject !
In Barcelona heb je dat. Het is een mooi monumentaal ding, dat zeker als toeristische attractie zijn waarde heeft, echter voor openbaar vervoer schiet het vele malen te kort:
1) Wachttijden van meer dan een uur (nou dan kun je beter een brakke stadsbus nemen, die is sneller)
2) Ticketprijzen zijn veel hoger dan een standaard OV kaartje
3) De kosten van de instandhouding, onderhoud en exploitatie zijn fors hoger: De EU betaalt mee aan de renovatie van dat ding.

Als je echt een leuk OV projectje wil aanleggen: dan bouw je gewoon een achtbaan. Lijkt me ideaal ter vervanging van de reguliere scholierenbuslijnen. Leerlingen vinden dat best wel erg cool :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Als je echt een leuk OV projectje wil aanleggen: dan bouw je gewoon een achtbaan. Lijkt me ideaal ter vervanging van de reguliere scholierenbuslijnen. Leerlingen vinden dat best wel erg cool :mrgreen:
Ik heb dat idee al eens geopperd om de tramlijnen in Amsterdam wat spannender te maken. Gewoon halverwege de Overtoom een looping bouwen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Suus »

Bee schreef:In Breda zou je dan komen op een lijn van een P+R terrein bij de afrit Princeville, dan over de Ettensebaan naar de Westerparklaan. Bij het station gaat de tram over de Lunetstraat richting de Tramsingel. Vervolgens verder over de Tramsingel naar de Academiesingel en dan via de Spoorstraat/Stationsplein voor het station langs. Via de Meerten Verhoffstraat en de Kennedylaan naar de Vlaszak de Claudis Prinsenlaan op tot de Molengracht. De tram rijdt deze uit (hogeschool en ziekenhuis) en gaat de Verlengde Poolseweg op. Daarna rijdt de tram de Heerbaan op, rijdt deze helemaal uit en krijgt dan een eindpunt bij het viaduct in de Nieuwe Kadijk over het spoor, daar zou een station Breda Oost gebouwd kunnen worden. Alle attracties aangedaan met een lijn, het is wat :Y
En een tweede lijn zou van het Ziekenhuis in Oosterhout via de Strijenstraat, Van Liedekerkestraat naar de Bredaseweg kunnen lopen. Die lange rechte weg wordt helemaal gevolgd tot de nieuwe Kadijk in Breda. Lijn 1 zou dan van station Breda Oost tot die kruising verlengd kunnen worden. Lijn 2 volgt de Nieuwe Kadijk richting het westen tot de Kapittelweg, daarna de Sint-Ignastiusweg (NHTV!), Wilhelminasingel, Oranjesingel en Delpratsingel. Vervolgens via een lusje voor het station langs, dan lijn 1 volgend tot de Vlaszak. Daar gaat de tram verder op de Oude Vest en Karnemelkstraat en slaat af op de Markendaalseweg, Irenestraat. Daar de Julianalaan op, verder als Doctor Struyckenstraat en dan de Mastbosstraat, en bij het Novotel het eindpunt en P+R-terrein :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Rick Visser »

PRT ligt veel te ver af van wat de gemiddelde reiziger nu weet van OV. Het wordt meestal neergesabeld zonder argumenten. Men neemt aan dat het nieuwlichterij is die wel weer veel te veel geld zal kosten. En omdat het nieuw is zal het wel weer mislukken. Jammer.

De pilot op Heathrow wordt door het publiek positief beoordeeld. Veel passagiers daar zijn verbaasd dat zoiets mogelijk is. Ik denk dat het goed zou zijn als iemand met wetenschappelijk gezag dit soort systemen eens behandelt in de normale media.

PS:
capaciteit: 3 voertuigjes per minuut met 4 personen = 700 reizigers per uur
Kosten: 300 voertuigen à 20.000,= is ongeveer 6 miljoen euro
Aanlegkosten: net zo duur als een vrije busbaan; of eigenlijk goedkoper, want de voertuigjes zijn veel kleiner en lichter dan een bus.
Inzetbaar: 24 uur per dag, met minimale personeelskosten, want geen chauffeurs nodig
Personeelskosten: een paar servicemonteurs om het systeem in de gaten te houden
Comfort voor de passagier: bijna geen wachttijd en nooit overstappen
Vandalisme-gevoelig: dat dan weer wel, maar dat is op te lossen met camera's in het voertuig
Storingsgevoelig: beetje, kapotte voertuigjes snel opzij duwen. Komt bij trams ook voor.
Uitlaatgassen: niet in de stad zelf. Indien groene stroom: nergens.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Michael 1988 »

Hoe kom je aan deze cijfers en wie zegt dat deze cijfers gelden voor Breda? Want een capaciteit van 720 passagiers per uur (of eigenlijk 1080 per uur bij 6 passagiers per voertuig zoals het artikel sugereert) valt niet zomaar uit de lucht. Wie zegt trouwens dat wat jij zegt ook daadwerkelijk gebeurt in Breda, want ik denk niet dat Breda (en vooral de overheid) met de aankomende bezuinigingen zomaar even ruim 6 miljoen euro even ophoest. Btw. Volgens de huidige dienstregeling met de bussen ben je binnen 11 minuten vanaf Station bij Amphia. Laten we 1,5 minuut wachttijd per voertuig per halte (en dan ongeveer 4 haltes, station, Avans 2x en Amphia) nemen en 3 voertuigen per minuut. Dat is dan (11+4x1,5)x3x2=102 voertuigen. Plus nog wat reserve.... laten we zeggen 110 tot 120 voertuigen. Dat ligt nogal ver af van jou gesuggereerde 300 voertuigen. Ook als je de wachttijd en halteaantal verlengt kom je nog niet bij de 300 uit (tenzij je 20 tot 25 haltes plaatst).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Suus »

700 reizigers per uur. Als je een fatsoenlijke tram 6x per uur laat rijden heb je er binnen een uur al minstens 1200 vervoerd. Alleen de NHTV heeft al 7000 studenten, Avans heeft er in Breda nog eens 12.700, en dan kom je aanzetten met een vervoersmiddel dat maar liefst 700 reizigers per uur kan wegwerken. Schei toch uit man :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Rick Visser »

Michael 1988 schreef: Ook als je de wachttijd en halteaantal verlengt kom je nog niet bij de 300 uit (tenzij je 20 tot 25 haltes plaatst).
Je hebt niet een aparte halte nodig voor elk voertuigje. Er kunnen er makkelijk 10 achter elkaar aan één perron staan en dan allemaal tegelijk vertrekken. Net als een trein, maar dan met wagonnetjes die na vertrek hun eigen gang gaan. Op die manier kun je er zelfs wel 10 per minuut, ofwel 600 per uur laten vertrekken! En toch heeft iedereen alle tijd om rustig in te stappen. Als je je er niets bij voor kunt stellen, kijk dan eens naar dit filmpje, dan begrijp je meteen wat ik bedoel. http://www.youtube.com/watch?v=w8VqlW1sIpc

PS: ... en als je dan twéé van deze perrons naast elkaar hebt, kunnen er maar liefst 1200 per uur vertrekken. Dat zijn al gauw een stuk of 5000 passagiers.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door TLP »

Misschien kijken jullie hier van op, maar ik denk dat dit niet eens zo'n slecht idee zou zijn om in de toekomst Amstelveen Busstation met de metrohalte Amstelveen-Centrum te verbinden!

Ik vind het namelijk geen optie als straks het busverkeer zich mogelijk gaat concentreren op de Beneluxbaan aangezien de plannen voor een HOV-station in de omgeving van de Ouderkerkerlaan nog niet afgewezen zijn. Maar in de omgeving van het Busstation concentreert eigenlijk alles wat zich in het centrum bevindt: winkels, parkeergarages, restaurants, bibliotheek etc. etc. Dat men heeft gekozen voor het huidige tracé van lijn 51 en lijn 5 heeft met name te maken met de makkelijker realiseerbare verbinding met het toenmalige metronetwerk en de ruim opgezette Beneluxbaan. Maar de verbinding met het centrum is veel slechter (lijn 5 eindigt dan weliswaar bij het Handelsplein waar o.a. ook V&D en McDonalds zijn gevestigd) dan met de bus. Bovendien vrees ik voor de ontsluiting van de Keizer Karelweg en met name het Stadsplein (westelijk deel waar de activiteiten grotendeels gebeuren). Dus eigenlijk pleit ik zoveel mogelijk voor het behoud van ongeveer de huidige situatie, maar dan heb je nog steeds een scheiding van het bus- en tramnetwerk. Aangezien waarschijnlijk relatief weinig reizigers bewust willen 'pendelen' (en dit immers ook opgevangen wordt door de huidige busverbindingen tussen het Busstation en de metrohaltes Ouderkerkerlaan en Oranjebaan) en er waarschijnlijk toch verbouwd gaat worden vanwege de (hoogstwaarschijnlijke) komst van de Keizer Kareltunnel denk ik dat de PRT de perfecte oplossing is om reizigers die anders door het winkelcentrum naar de bus of de tram lopen, van een snelle verbinding te voorzien.

Dat is toch geen slecht idee? :idea:
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Rick Visser »

TLP schreef:Misschien kijken jullie hier van op, maar ik denk dat dit niet eens zo'n slecht idee zou zijn om in de toekomst Amstelveen Busstation met de metrohalte Amstelveen-Centrum te verbinden! (...) Dat men heeft gekozen voor het huidige tracé van lijn 51 en lijn 5 heeft met name te maken met de makkelijker realiseerbare verbinding met het toenmalige metronetwerk en de ruim opgezette Beneluxbaan....
De Beneluxbaan? Dat is toch die levensgevaarlijke trambaan waar al drie doden zijn gevallen? Als je gaat pleiten voor PRT kun je misschien ook voorstellen om die tramlijn te vervangen door PRT: rails weg, asfalt eroverheen, stations een heel klein beetje aanpassen, klaar!

... en een PRT-halte binnen in het winkelcentrum: hoeven de reizigers helemaal niet meer te lopen... de voertuigjes zijn klein en elektrisch, dus dat kan allemaal...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten