Verbouwing station Rotterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

Daniel schreef:Reizigersstromen, wat zijn dat? :mrgreen: Nee zonder gekheid, ik ben eens met +10 op Utrecht Centraal aangekomen om een ander station met smalle perrons door werkzaamheden te noemen waarna er een soort van schuifpuzzeltje uitgevoerd moest worden om de uitgang te bereiken. Men lijkt wat dat betreft echt meer rekening te houden met hoe je de treinen zo snel mogelijk het emplacement over krijgt.
Zie ook de behandeling van treinen ri. Dordrecht op 4 en 6 i.p.v. met crossplatform overstap stoptrein -> IC op 3 en 4, daardoor kan je immers net als in de normale situatie met stoptrein en IC conflictvrij de tunnel in.
Een planmatige afhandelingsstrategie is toch net ff anders als een praktijk situatie met een vertraagde trein, de situatie die jij schetst zullen we ook zeker nog wel gaan tegenkomen zodra niet alles vlekkeloos loopt.

En daarbij we moeten toch ook wat doen om reizigers te pesten, vooral als ze al langzaam beginnen te wennen aan de onvoorspelbare haltering.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Wubbo »

Het omgaan met reizigersstromen wordt wel steeds meer een issue. De komende verbouwing van Amsterdam (langzaamverkeerspassage aan de Oostzijde) is er in ieder geval al op aangepast (wat niet betekent dat er geen probleem meer gaat komen, maar het probleem is in ieder geval verkleind!), voor Utrecht loopt dat proces maar daar is nog niet duidelijk wat er uit gaat komen.

In Rotterdam alles op 3 en 4 behandelen levert een krappe treinafhandeling op spoor 3 op, of je daar blij van wordt vraag ik me af.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Afgelopen maandagavond heb ik weer eens wat foto's gemaakt van Rotterdam Centraal. De camera stond nog op de zonsondergang stand dus de foto's zijn wellicht wat aparter van kleur.

Eerst de overkapping van de hal die nu serieus vorm krijgt:
Afbeelding

Lopend onder de overkapping merkte ik dat het aardig hoog wordt:
Afbeelding

Rechts was men bezig met asfalteringswerkzaamheden. Daardoor werd men af en toe tegengehouden door de verkeersregelaars. Hier wordt er druk geasfalteerd:
Afbeelding

Dan het station zelf. Hier bij het laatste stukje van de oude overkapping langs spoor 1:
Afbeelding

Dan onder de nieuwe overkapping bij spoor 7 en 8 met op 8 de laatste s5000 naar Leiden Centraal:
Afbeelding

En dan het deel waar men nu druk aan de gang is, bij spoor 9, 10 en 11:
Afbeelding

Bij spoor 12 is sinds kort de eerste TBP van Rotterdam Centraal te vinden. De Thalys die ernaast staat heeft alleen al iets meer dan 10 minuten vertraging...:
Afbeelding

En tot slot nog een gewone tramfoto en wel van Citadis 2 2120 als lijn 21 (de lijn waar de meeste Citadis 2's te vinden zijn) naar De Esch:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Wat een aparte melding bij die Thalys, dat "Speciaal kaartje". Om nou te zeggen dat het heel duidelijk blijkt wat ze bedoelen, nou nee... En zowaar nieteens een "Stopt niet in Delft, Leiden Centraal, Sloterdijk" erbij :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door lamar »

Noooooo, geen tbp's op Rotterdam -o- Die cta'tjes vind ik gewoon wat hebben!
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door JWM »

Daniel schreef:En zowaar nieteens een "Stopt niet in Delft, Leiden Centraal, Sloterdijk" erbij :mrgreen:
Op Sloterdijk na komt die trein niet eens langs die stations, waarom dan erbij vermelden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

JWM schreef:
Daniel schreef:En zowaar nieteens een "Stopt niet in Delft, Leiden Centraal, Sloterdijk" erbij :mrgreen:
Op Sloterdijk na komt die trein niet eens langs die stations, waarom dan erbij vermelden?
Tja, men heeft er toch wel een handje van alles wat enigzins op de route toont er nog onder te tonen. Maar nu je het zegt alleen langs het spoor waarover gereden wordt: de Fyra heeft (of had) wel een melding "Stopt niet in Sloterdijk" dus die zou je op zich ook bij de Thalys verwachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

Op Rtd waren ze vandaag aan de achterzijde bezig met het in elkaar lassen van een van de staanders die bij spoor 15 moet komen, De sokkel waar hij op moet komen was ook al helemaal uit de bekisting. Terwijl ze boven 9-11 ook al flink opschieten met de dwarsliggers, en het plaatsen van het glas boven de nieuwe tunnel,welke men driftig aan het uitgraven is.
Zo rest van de oude reizigerstunnel alleen nog het kleine stukje onder de perrons van 13-14
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Freek »

Wat misschien nog wel opvallender is aan de Thalys foto is dat er mensen staan te wachten op een -volgens deTBP- Fyra.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

Freek schreef:Wat misschien nog wel opvallender is aan de Thalys foto is dat er mensen staan te wachten op een -volgens deTBP- Fyra.
of op de t2100 van .28 :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

waarschijnlijk dat ik dat eerder ergens had gemist, maar nu is bij spoor 15 ook duidelijk te zien aan de staanders, dat er op spoor 15 ook een lang perron zal worden gerealiseerd, daar zijn namelijk ook de 2 staanders die boven de trapopgangen aan de beide zijden van de nieuwe reizigerstunnel komen, geplaatst.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door R-Flow »

lamar schreef:Noooooo, geen tbp's op Rotterdam -o- Die cta'tjes vind ik gewoon wat hebben!
Ben blij dat Prorail/NS eindelijk eens doorheeft dat het de 21ste eeuw is. In Duitsland hebben ze al jaren moderne digitale voorzieningen. Op een oud station kunnen die klappers nog wel, maar op een hypermodern station zoals Bijlmer ArenA ziet er het niet uit. Alhoewel, dat retro gecombineerd met digitale voorzieningen heeft ook wel wat.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door jesse-cruzu »

Misschien een domme vraag:

Maar komt er nou een groot digitaal scherm in de centrale hal als het zo´n beetje allemaal af is? Ik hoop zelf niet allemaal van die kleine schermpjes die ze overal gaan ophangen... Ik vind zo´n groot scherm wel wat hebben in Rotterdam Centraal :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Geert »

Ik zag dat er tussen spoor 9 en spoor 11 een mooi betonvloertje gegoten was. Echt een enorm oppervlak vers beton, grappig gezicht :)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door R-Flow »

jesse-cruzu schreef:Misschien een domme vraag:

Maar komt er nou een groot digitaal scherm in de centrale hal als het zo´n beetje allemaal af is? Ik hoop zelf niet allemaal van die kleine schermpjes die ze overal gaan ophangen... Ik vind zo´n groot scherm wel wat hebben in Rotterdam Centraal :)
Ze hebben er nu eentje als test hangen in Utrecht Centraal... Ik neem aan dat zo'n zelfde bord ook in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag Centraal komt hangen.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door jesse-cruzu »

Hmmm... Klink interessant!
Ik zal eens binnenkort een kijkje nemen op Utrecht CS.

Thx voor de reactie trouwens :D
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door R-Flow »

jesse-cruzu schreef:Hmmm... Klink interessant!
Ik zal eens binnenkort een kijkje nemen op Utrecht CS.

Thx voor de reactie trouwens :D
Het digitale bord is opgebouwd uit een aantal kleinere schermen trouwens die dus gezamenlijk één groot scherm vormen (hetzij met relatief dikke zwarte strepen ertussen). Van wat ik me zo kan herinneren (had haast) de standaard lichtblauwe/grijze achtergrond met donkerblauwe letters. Zeg maar dezelfde stijl als die kleinere overzichtsborden die her en der hangen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ardan »

Check ;) Ik vind hem wel gaaf, en hij is ook niet zo fel als ik verwachtte, dus je zit niet met je slaperige ochtendspits-kop eerst een half uur verblind te wezen.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door deadlock »

R-Flow schreef:Ze hebben er nu eentje als test hangen in Utrecht Centraal... Ik neem aan dat zo'n zelfde bord ook in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag Centraal komt hangen.
Dat is niet de bedoeling.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door webguy »

Leg uit? Bron?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Leg uit? Bron?
Dat staat heel duidelijk in het topic over de vervanging van het blauwe bord geloof ik? En daarnaast de woordvoerder van de NS op het NOS Journaal.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door jesse-cruzu »

Men moet echt wat doen aan die smalle tramperrons bij R'dam Centraal... Mensen lopen elkaar zowel onder de voeten daar.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door R-Flow »

jesse-cruzu schreef:Men moet echt wat doen aan die smalle tramperrons bij R'dam Centraal... Mensen lopen elkaar zowel onder de voeten daar.
Kijk voor de grap eens naar de situatie die al tientallen jaren voor Amsterdam Centraal bestaat. Daarmee vergeleken zijn de tramperrons naast Rotterdam Centraal een verademing en hebben jullie weinig te klagen. :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Zoals ik al schreef in het reiservaringen-topic is men op Rotterdam Centraal momenteel bezig een perron 10 te bouwen waarmee 11A een kopspoortje wordt. Gezien ik vanavond toch die fantastische overstap van een kwartier had was er tijd zat voor twee plaatjes...

Het eerste stuk perron 10. Men was inmiddels al bezig met de steigerconstructie voor het deel voorbij de tunnel...
Afbeelding

En het kopspoortje 11A...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door webguy »

Best wel uniek zo, dat een station op een middenspoor een halte krijg. Enige andere plek waar dat in de laatste jaren is gebeurd is Deventer, maar daar definitief...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten