Ik heb dit maar twee keer meegemaakt. Eén keer in Amsterdam bij een publieksvriendelijke vakbondsactie en één keer in Aalsmeer/Haarlemmermeer bij acclamtie van de gemeenten. In beide gevallen was de bus echt sneller, alleen had je er niet veel aan, want bij het busstation moest de chauffeur toch de officële vertrektijd afwachten. En dit was nog in het strippenkaarttijdperk, nu gaat inchecken en uitchecken sowieso sneller.Wubbo schreef:Is gratis openbaar vervoer wel sneller?
Als het puur gaat om stads- en streekvervoer dan zou je nog kunnen overwegen om gratis openbaarvervoer aan te bieden, maar zoals Bee ook al aangeeft: de kosten voor de overheid zijn best wel hoog (de budgetten voor het OV moeten in deze crisistijd ongeveer verdubbeld worden) terwijl er nauwelijks baten zijn: de toename van de reizigers betreft voornamelijk zij die anders hadden gefietst of helemaal niet gereisd zouden hebben. Een ander nadeel is dat het OV dan helemaal een inferieur product wordt: je struikelt over de zwervers, criminelen en tuig. Het reizen gaat daar niet aangenamer van worden.
Wat wel een idee is, is om bushaltes van een vandalismebestendige kaartjesautomaat te voorzien. Hierdoor houden de kaartjeskopende reizigers de bussen niet op. Dit doen ze in Zürich bijvoorbeeld...