Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Is gratis openbaar vervoer wel sneller?
Ik heb dit maar twee keer meegemaakt. Eén keer in Amsterdam bij een publieksvriendelijke vakbondsactie en één keer in Aalsmeer/Haarlemmermeer bij acclamtie van de gemeenten. In beide gevallen was de bus echt sneller, alleen had je er niet veel aan, want bij het busstation moest de chauffeur toch de officële vertrektijd afwachten. En dit was nog in het strippenkaarttijdperk, nu gaat inchecken en uitchecken sowieso sneller.

Als het puur gaat om stads- en streekvervoer dan zou je nog kunnen overwegen om gratis openbaarvervoer aan te bieden, maar zoals Bee ook al aangeeft: de kosten voor de overheid zijn best wel hoog (de budgetten voor het OV moeten in deze crisistijd ongeveer verdubbeld worden) terwijl er nauwelijks baten zijn: de toename van de reizigers betreft voornamelijk zij die anders hadden gefietst of helemaal niet gereisd zouden hebben. Een ander nadeel is dat het OV dan helemaal een inferieur product wordt: je struikelt over de zwervers, criminelen en tuig. Het reizen gaat daar niet aangenamer van worden.

Wat wel een idee is, is om bushaltes van een vandalismebestendige kaartjesautomaat te voorzien. Hierdoor houden de kaartjeskopende reizigers de bussen niet op. Dit doen ze in Zürich bijvoorbeeld...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:Wat wel een idee is, is om bushaltes van een vandalismebestendige kaartjesautomaat te voorzien. Hierdoor houden de kaartjeskopende reizigers de bussen niet op. Dit doen ze in Zürich bijvoorbeeld...
Het idee is leuk, zeker voor wat belangrijkere haltes of overstappunten, maar ik vraag me af wat je ermee wint. Je zal altijd kaartverkoop op de bus blijven houden, je kan immers niet iedere halte van een kaartautomaat voorzien. Daarnaast zal een kosten/batenanalyse bijna altijd negatief uitvallen omdat je veel kosten hebt (aanschaf, onderhoud), maar er bijna geen besparingen aan vast zitten (kaartverkoop kan niet verdwijnen, rijtijdversnelling is beperkt en belangrijke haltes zullen altijd wel tijdhaltes of haltes met buffertijden blijven). Ik ben benieuwd hoe jij uit deze afweging een positief resultaat verkrijgt :)

Ik zie meer in het uitbreiden van het aantal oplaadapparaten bij publieke ruimtes. Dergelijke apparaten kunnen vaak prima geplaatst worden in ziekenhuizen, gemeentehuizen, scholen, grote bedrijven etc. Daar win je volgens mij veel meer mee terwijl de kosten laag blijven.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door visgraat »

Dat wordt nog wel lastig. De eerste oplaadpunten zijn (deels) gefinancierd door het Rijk. Als je extra oplaadpunten gefaciliteerd wil hebben moet ofwel een overheid hier geld insteken (wat ik niet zie gebeuren in tijd van bezuinigingen in het OV) ofwel de desbetreffende instantie of winkelketen daar het belang van inzien. Vaak zal geld daarbij natuurlijk een grote rol in spelen. Wellicht dat een ziekenhuis hier een potje voor heeft, maar een een iets kleinere instelling zal dit niet zo snel doen. Een supermarkt of een ander geheel commercieel bedrijf zal zo een apparaat al snel kostendekkend willen hebben. En met de algemene tegenvallende trend van gebruik zullen ze niet zo snel overwegen om een apparaat aan te schaffen. Als je je echt wil richten op de werknemers van een groot bedrijf, dan zullen deze toch overwegend een doorlopend abonnement hebben. Datzelfde geldt min of meer voor scholen/studenten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Suus »

Toch heeft echt elke Albert Heijn in Amsterdam wel een oplaadautomaat, dat is gewoon een stukje service dat je als klant verwacht, net zoals de geldautomaat die er (in de meeste gevallen letterlijk) naast staat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Stefan »

Inderdaad, maar de mensen beginnen zo langzaamaan sowieso wel door te krijgen dat er bij elke supermarkt een oplaadpunt te vinden is. Hier in Numansdorp was 'ie in eerste instantie ook tactisch geplaatst, bij de bloemist.. Met uiteraard de meest belabberde openingstijden. :')

Overigens ben ik wel voor oplaadpunten op grotere bushaltes en busstations. Als je bij mij in de buurt kijkt, heb je mooi een probleem als je op Heinenoord staat, geen contant geld bij hebt én een lege chipkaart hebt..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door webguy »

In Nijmegen is er laatste wel een geplaatst, die is nu operationeel. Zal eens een fototje maken vanavond, hij staat midden in de stationshal, waar eerst de Kiosk was.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Vinny »

Het idee is leuk, zeker voor wat belangrijkere haltes of overstappunten, maar ik vraag me af wat je ermee wint. Je zal altijd kaartverkoop op de bus blijven houden, je kan immers niet iedere halte van een kaartautomaat voorzien.
Natuurlijk hoef je niet bij de halte "Boerderij Nooit Gedacht te Nergenshuizen" een kaartautomaat neer te zetten, daar koopt wellicht eens per twee jaar een reiziger een kaartje bij de chauffeur. Echter, in Nederland heb je bij belangrijke overstappunten (ik noem maar een busstation als Schiphol Plaza ofzo) helemaal geen kaartautomaat. Ik vind dat het toonbeeld van geen service verlenen. Overigens staat dat wel los van of je een papieren kaartje of een verchipt kaartje verkoopt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Chauf21 »

visgraat schreef:Dat wordt nog wel lastig. De eerste oplaadpunten zijn (deels) gefinancierd door het Rijk. Als je extra oplaadpunten gefaciliteerd wil hebben moet ofwel een overheid hier geld insteken (wat ik niet zie gebeuren in tijd van bezuinigingen in het OV) ofwel de desbetreffende instantie of winkelketen daar het belang van inzien.
Tja, je moet wel willen natuurlijk :) Het distribueren van de strippenkaart kostte ook geld, dus er kan best wat worden vrijgemaakt om een paar van die gele automaten neer te zetten.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Ronald »

Het beleid voor het plaatsen van de oplaadpunten begrijp ik sowieso niet, maar het zal wel met vergoedingen aan de winkelketen te maken hebben. Bij de C1000 in onze wijk heeft een half jaar een oplaadautomaat gestaan, een paar maanden geleden is deze weer weggehaald. Nu kun je in de hele wijk (15000 inwoners met de drukste buslijn van de stad) nergens opladen zonder 3 km te moeten fietsen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door find_your_spot »

Vinny schreef:Echter, in Nederland heb je bij belangrijke overstappunten (ik noem maar een busstation als Schiphol Plaza ofzo) helemaal geen kaartautomaat.
Wat een onzin. Dat hele Plaza staat vol met wel geteld 18 NS kaartautomaten en verder kun je ook nog terecht bij 2 AH to Go's op Plaza die een AVM Light hebben.

Vergeet niet dat alle bussen in de concessie Amstellend en Meerlanden ook nog eens voorzien zijn van een AVM Light in de bus.

Wat mij betreft dus meer dan genoeg oplaad mogelijkheden voor je chipkaart.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Suus »

Maar geen van die automaten verkoopt een simpel kaartje voor de bus, bijvoorbeeld een enkeltje naar een hotel. Het kan best een hoop schelen als je bij een drukke halte (ik noem een Leidseplein in Amsterdam) een of meer automaten neerzet waar je alvast wat aan voorverkoop kan doen. Daardoor daalt de wagenverkoop bij die halte, waardoor de haltering ook korter kan worden.

Nuja, in Zeeland zullen de meeste bushaltes niet heel erg druk zijn, op misschien enkele busstations op Schouwen-Duiveland of Zeeuws-Vlaanderen na dan, maar als je door een daling van de wagenverkoop de dienstregeling kan verbeteren is dat een voordeel. Wat mij wel een idee lijkt voor Zeeland is een 10-rittenkaart, die ook te koop is bij de tabakszaak bijvoorbeeld. Groot succes in Almere en in de Zaanstreek, in de Zaanstreek zelfs zo'n groot succes dat hij wordt afgeschaft omdat het te duur is :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Vinny »

find_your_spot schreef:
Vinny schreef:Echter, in Nederland heb je bij belangrijke overstappunten (ik noem maar een busstation als Schiphol Plaza ofzo) helemaal geen kaartautomaat.
Wat een onzin. Dat hele Plaza staat vol met wel geteld 18 NS kaartautomaten en verder kun je ook nog terecht bij 2 AH to Go's op Plaza die een AVM Light hebben.

Vergeet niet dat alle bussen in de concessie Amstellend en Meerlanden ook nog eens voorzien zijn van een AVM Light in de bus.

Wat mij betreft dus meer dan genoeg oplaad mogelijkheden voor je chipkaart.
Ja maar kun jij als toerist nu een chipkaart kopen met een Connexxion (of GVB) reisproduct erop? Daarvoor zul je naar het NS loket toe moeten... :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door webguy »

Je kan uit een NS kaartautomaat ook een anoniemen OVC halen? Saldo erop en je kan bij de CXX/GVB, etc. reizen
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door find_your_spot »

Vinny schreef: Ja maar kun jij als toerist nu een chipkaart kopen met een Connexxion (of GVB) reisproduct erop? Daarvoor zul je naar het NS loket toe moeten... :X
Tegenover aankomst hal 2 waar de twee ING mobiele pin automaten zitten, zit de VVV Schiphol Tourist Information Desk.

Daar worden al drie jaar lang de volgende kaarten verkocht aan toeristen:

24 uur (1 dag) - € 7,00
48 uur (2 dagen) - € 11,50
72 uur (3 dagen) - € 15,50
96 uur (4 dagen) - € 19,50
120 uur (5 dagen) - € 24,00
144 uur (6 dagen) - € 27,50
168 uur (7 dagen) - € 30,00

Tot vorig jaar was er bij deze producten voor een goedkoop bedrag ook een NS retour Schiphol - Amsterdam Centraal bij te kopen voor een klein geld bedrag.

Oftewel niks geen NS balie en lange wachtrijen.

Verder verkopen de volgende locaties ook alle bovenstaande 7 kaarten: http://www.gvb.nl/reizigers/kaartjekope ... %20web.pdf
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Bericht door Vinny »

Ja heel mooi. Bijna overal waar ik kom in de wereld dan kun je gewoon naar de bushalte lopen en daar een kaartje uit de automaat halen, alleen op Schiphol moet ik naar het VVV kantoor (dat totaal niet opvalt als gewone reiziger).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten