Einde 2-sterabo NS in zicht

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door hauptbahnhof »

Misschien is het een beetje lastig om alle reistrajecten in te bouwen?
Dvd - Rtd kun je al op 4 manieren doen (via Schiphol-Den Haag/Schiphol-Fyra/Breukelen-Woerden/Utrecht CS).
En misschien zal dat nog makkelijk zijn, maar ook als je tussendoor opstapt (bijv Gouda Goverwelle), moet je ook gratis kunnen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Geert »

Een computer kan zoiets binnen 0,2 seconde wel uitrekenen hoor!
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door hauptbahnhof »

Mits het goed is ingevoerd... Misschien dat dat juist het probleem is... Ze weten niet hoe :N
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door webguy »

Als je van alle stations naar alle stations wil zijn er zo'n 150000 mogelijkheden, dat is appeltje eitje, zelfs om te testen. Om te testen doe je echter niet alle stations, alleen paar voorbeelden (of op fictief spoornet, etc). Technisch/wiskundig kan alles, maar zit groot gat tussen commercie en techniek bij de OVC...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Klaasje »

Ik denk dat een groot probleem is dat de vervoerders hun ziel hebben verkocht aan de leveranciers van de apparatuur. "Wij willen best wat software schrijven. We zullen de offerte alvast klaarmaken" :|
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door webguy »

Volgens mij zijn dat alleen bepaalde vervoerders, want de RET heeft best goede grip op hun CICOs. Verder moet in bussen de apparatuur samen werken met de onboard apparatuur (InfoXX, ProData, etc etc), wat de boel natuurlijk beperkt. De vervoerders hebben waarschijnlijk te weinig kennis van zaken gehad, en het werd te duur om te eisen dat er een open "CICO protocol" is waarbij de benodigde gegevens worden uitgewisseld met boordsystemen, etc. Vast wat aan te doen, maar kost inderdaad ergens geld. Software bedrijven moeten ook ergens geld verdienen...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Daantje »

deadlock schreef:
Daantje schreef:Als je niet vier keer per week of vaker op een vast traject reist is een trajectabonnement sowieso niet voordeliger dan losse kaartjes dus parttimers van drie dagen oid kunnen beter losse kaartjes kopen. Voor mij is het in de zomermaanden als ik ook voor negenen met korting mag reizen eigenlijk ook goedkoper om losse kaartjes te kopen (met ene week vier dagen, andere week vijf dagen werken) maar die twee maanden krijg je toch gratis bij een jaartrajectabonnement en anders kies ik toch ook voor het gemak (+ dat ik in de zomermaanden vaak extra werk omdat veel mensen op vakantie zijn).

Wat ik overigens niet snap is waarom het twee sterren abonnement verdwijnt maar het drie sterren abonnement niet? Je krijgt dan een raar gat in het aanbod wat het ook niet duidelijker maakt lijkt me.
Het maandabonnement kon voor mij juist uit omdat ik niet iedere dag met de trein ging maar wel vaak met de bus.
Klopt ja, daar heb ik niet aan gedacht!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Chauf21 »

webguy schreef:Als je van alle stations naar alle stations wil zijn er zo'n 150000 mogelijkheden, dat is appeltje eitje, zelfs om te testen. Om te testen doe je echter niet alle stations, alleen paar voorbeelden (of op fictief spoornet, etc). Technisch/wiskundig kan alles, maar zit groot gat tussen commercie en techniek bij de OVC...
Maar stel nou dat ik een abonnement Rotterdam-Dordrecht heb en een reis maak van Utrecht naar Breda. De tariefberekening van die reis loopt dan via 's-Hertogenbosch, maar je mag wel via Rotterdam reizen. In dat laatste geval reis ik dus gedeeltelijk op het traject van mijn abonnement en hoef ik dus eigenlijk alleen maar te betalen voor de gedeeltes Utrecht-Rotterdam en Dordrecht-Breda. De kosten daarvan zijn lager dan de prijs van een kaartje Utrecht-Breda, terwijl de OV-chipkaart (naar ik inschat) de laatstgenoemde prijs in rekening brengt!

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook als je reist van Amsterdam Sloterdijk naar Rotterdam Alexander, terwijl je een abonnement Leiden-Rotterdam Blaak hebt.

De combinatie van ROS en een trajectabonnement blijft werken zolang de tariefberekening en het af te leggen traject hetzelfde zijn, maar dat kan verschillen en het wordt wel heel lastig om al die mogelijkheden vast te leggen. Het is dan veel makkelijker om tegen een bepaalde prijs een vast aantal reiskilometers aan te bieden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door webguy »

Het zijn inderdaad veel meer opties, maar opzich moet dat te doen zijn.... Komt vaak neer op geld/willen/eisen/etc.

Qua abonnement voor km bundels: dan wordt de prijs vanzichzelf waarschijnlijk ook hoger. Dat is nu niet het geval (je kan trajectabonnement kopen dat even duur is als netabonnement), maar hoogst waarschijnlijk ligt de prijs voor zo'n km bundel hoger omdat je een veel grotere flexibliteit hebt in het product. Daar betaal je uiteindelijk meer voor...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Chauf21 »

De vraag is of dat erg is. Anders gezegd; voorzien de huidige (starre) trajectkaarten en stersupplementen wel altijd in de gevraagde behoefte? Dat hoeft natuurlijk niet, maar door gebrek aan (betere) alternatieven word je gedwongen de huidige abonnementsvormen te gebruiken.
Als je aanneemt dat meer reizigers profijt (kunnen) hebben van flexibelere reisproducten hoef je dus helemaal niet vast te blijven houden aan de huidige abonnementsvormen. Je hoeft dan dus ook niet in staat te zijn om de huidige abonnementen één-op-één over te kunnen zetten naar ov-chipkaartproducten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Suus »

Het grootste probleem wat ik heb/had met het zonesysteem was dat de zones zeker in stedelijke gebieden gewoon niet echt eerlijk zijn. Wat mij interessanter lijkt bij een NS-abonnement is een systeem van kringen.

Stel dat je een station hebt, dan heb je daaromheen drie ringen. Zone A is 2,5 kilometer van het station, Zone B is tot 5 kilometer en zone C is tot 10 kilometer, samen met een progressief prijsstelsel. Is dat geen idee?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Daniel »

Is op zich helemaal geen gek idee nee, trouwens ook handiger voor stations die precies op de zonegrens liggen (Iemand ervaring hoe dat nu gaat trouwens? Krijg je bij een 1-stersupplement voor Dordrecht Zuid bv. zone 5360 of 5370 of kan je in beide reizen)

Zeker omdat je met een chipkaart in principe meer varianten moet kunnen aanbieden zou ik trouwens graag zien dat je een keuze kunt maken per eindstation van je traject voor het supplement. Nu zit je immers vast aan hetzelfde supplement voor beide uiteinden terwijl er vast genoeg mensen zijn die fietsen/lopen naar het station, de trein nemen en dan een bus naar hun werk pakken of andersom.
Helemaal als de supplementen duurder worden lijkt dat iets wenselijk. Betalen voor iets wat je niet gebruikt is immers zonde. In de huidige situatie speelt dat nog niet echt gezien de supplementen zelfs al goedkoper zijn dan een los sterabonnement voor één kant van je traject.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Stel dat je een station hebt, dan heb je daaromheen drie ringen. Zone A is 2,5 kilometer van het station, Zone B is tot 5 kilometer en zone C is tot 10 kilometer, samen met een progressief prijsstelsel. Is dat geen idee?
Dan komt toch aardig overeen met de huidige situatie indien je de zones hier en daar wat aanpast? Het enige voordeel in jouw situatie is dat je rondom de centrumzone kan reizen. Je houdt nog steeds haltes die net wel of net niet meer in de zone vallen en je houdt nog steeds het starre reisgebied voor een vaste prijs. Je kan dus niet afwijken van je gebruikelijke route zonder daarvoor extra te moeten betalen. Als je een keer een andere kant op reist of een congres op een andere locatie bijwoont heb je dus niets aan je zone- of trajectabonnement, terwijl je daar wel voor hebt betaald. Maak je gebruik van een 'reistegoed' dan kan je je betaalde kilometers wel benutten.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Daantje »

Daniel schreef:Is op zich helemaal geen gek idee nee, trouwens ook handiger voor stations die precies op de zonegrens liggen (Iemand ervaring hoe dat nu gaat trouwens? Krijg je bij een 1-stersupplement voor Dordrecht Zuid bv. zone 5360 of 5370 of kan je in beide reizen)

Zeker omdat je met een chipkaart in principe meer varianten moet kunnen aanbieden zou ik trouwens graag zien dat je een keuze kunt maken per eindstation van je traject voor het supplement. Nu zit je immers vast aan hetzelfde supplement voor beide uiteinden terwijl er vast genoeg mensen zijn die fietsen/lopen naar het station, de trein nemen en dan een bus naar hun werk pakken of andersom.
Helemaal als de supplementen duurder worden lijkt dat iets wenselijk. Betalen voor iets wat je niet gebruikt is immers zonde. In de huidige situatie speelt dat nog niet echt gezien de supplementen zelfs al goedkoper zijn dan een los sterabonnement voor één kant van je traject.
Ik dacht dat je dan in beide zones mocht reizen maar dat weet ik niet zeker.

Voorbeeld wat je nu schetst gaat voor mij idd ook op. Ik heb een trajectabonnement Delft - Rotterdam Blaak met een een zone supplement omdat ik in Delft met de bus ga. In Rotterdam fiets ik in de meeste gevallen maar omdat ik ook in Rotterdam mag reizen met de bus/tram/metro doe ik dat nu vaak als het slecht weer is, ik naar het centrum wil om grote dingen te halen oid. Het is dus wel handig maar ik heb het niet met hoofddoel woon-werkverkeer. Ik zou er ook niet apart een sterabonnement voor aanschaffen als dat apart zou moeten/kunnen.

Ik ben wel een voorstander voor kilometerbundels overigens (en ook voor die ringen zoals Bee voorstelt). Ik reis namelijk vaak zowel Rotterdam - Delft als Delft - Den Haag Laan van NOI. De afstand is ongeveer gelijk maar nu moet ik kiezen tussen een van beide trajecten voor mijn abonnement (kan uiteraard ook voor Rotterdam - Den Haag Laan van NOI gaan maar dat haal ik er niet uit) waardoor ik altijd voor een van de trajecten moet betalen terwijl ik op dat moment niet op het andere traject reis. Voor mij zou het dus handiger zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Suus »

Ik snap de kritiek over kringen rondom het station, maar ik denk dat dit eerlijker is dan gebruik maken van de bestaande zone-indeling die op veel plekken voor problemen zorgt. Zo zijn er bijvoorbeeld heel wat mensen in Almere die dagelijks met de trein naar Duivendrecht gaan. Die mensen hebben een trajectkaart Almere - Duivendrecht en dan een 1-zonesupplement van de baas, die niet meer betaald. Omdat de meeste mensen echter naar Bijlmer ArenA of Bullewijk verder gaan zijn ze alsnog geld kwijt, want de zonegrens ligt al een metrostation verderop bij Strandvliet. Toen de OV-chipkaart verplicht werd in de metro heb ik heel wat gescheld en getier in ontvangst mogen nemen daarover. Door ronde cirkels rondom stations te plaatsen heb je dat soort rare afwijkingen niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Door ronde cirkels rondom stations te plaatsen heb je dat soort rare afwijkingen niet.
Ook dan kan je dat soort afwijkingen hebben. Stel nou dat de eerste cirkel anderhalve kilometer is (en de baas vergoedt alleen de eerste cirkel), dan moet je alsnog bijbetalen om bij Bijlmer te komen. Dan kan je net zo goed de grootte van de huidige zones wat oppompen, want ik zie weinig essentiële verschillen tussen een cirkel en de huidige zones?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Daniel »

@Daantje: Tja het is ook maar op m'n eigen situatie afgestemd hoor dat voorbeeld... loop eigenlijk altijd naar het station in Amersfoort en gebruik het supplement daar alleen als ik binnen de stad ergens heen moet, of hoogst zelden om de bus naar huis te pakken als ik toevallig iets groots/zwaars bij me heb.

Van kilometerbundels ben ik geen heel grote voorstander aangezien ik toch wel graag het woon-werkverkeer en recreatief verkeer enigzins uit elkaar wil kunnen houden... Zou ik een keer bij m'n ouders langsgaan dan kost dat gelijk een hele week aan kilometers bijvoorbeeld. Zal in kosten niet veel uitmaken (aantal km dat ik afleg blijft immers gelijk aan wat ik nu zou afleggen), maar om het overzicht in de uitgaven te houden... woon-werk komt immers uit de reiskostenvergoeding en de andere reizen niet.

Maar als er dan toch van dat soort dingen komen dan wel graag met een integratie die "een kaart voor al het OV" waar maakt. Heb zelf ook een keuze voor wat betreft de route: per trein of per spitsbus via De Uithof, maar vanwege het abonnement wordt het toch vaak de eerste optie. Alleen bij een echte grote storing pak ik wel de bus, maar da's dan ook alleen gezien het feit dat "Geld terug bij vertraging" precies de reiskosten met de bus dekt voor het stukje buiten m'n supplementszones.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Van kilometerbundels ben ik geen heel grote voorstander aangezien ik toch wel graag het woon-werkverkeer en recreatief verkeer enigzins uit elkaar wil kunnen houden... Zou ik een keer bij m'n ouders langsgaan dan kost dat gelijk een hele week aan kilometers bijvoorbeeld. Zal in kosten niet veel uitmaken (aantal km dat ik afleg blijft immers gelijk aan wat ik nu zou afleggen), maar om het overzicht in de uitgaven te houden... woon-werk komt immers uit de reiskostenvergoeding en de andere reizen niet.
Je kan je woonwerkreiskosten heel nauwkeurig bijhouden/uitrekenen, ook als je eens anders reist dan volgens je standaardreispatroon. Ook hoef je niet meer te klooien met extra kaartjes als je eens ergens anders moet werken. Je kan gewoon een overzichtje opvragen bij ov-chipkaart.nl. In plaats van dat je je jaarabonnement declareert, declareer je dan een uitdraaitje van de site of van je eigen berekeningen. Lijkt mij niet heel veel moeilijker bij te houden.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Daantje »

Met kilometerbundel had ik meer in m'n hoofd dat ik bijvoorbeeld vanaf station Delft 20 km mag reizen (Rotterdam is ongeveer 18 km, Den Haag zal ook zoiets zijn) en dat dan onbeperkt. Dus eigenlijk het huidige trajectabonnement maar dan met een centrumzone en dan rondom (is het nog duidelijk wat ik bedoel?). Ik bedoel dus niet dat je per maand bijvoorbeeld 500 km gratis mag reizen en daarna moet betalen (wat Daniel volgens mij wel bedoelt).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Daniel »

Ik hoef op zich niet te declareren, heb gewoon een vaste reiskostenvergoeding namelijk :wink: En ja, ik weet dat ik het eenvoudig met ov-chipkaart.nl kan bijhouden, da's namelijk precies wat ik nu doe met de niet-woonwerk-reiskosten.

Gaat er gewoon om dat het nu heel simpel is: voor het woon-werkverkeer heb ik gewoon betaald en heb ik dan het hele jaar geen verdere kosten. De kilometerbundels zullen ongetwijfeld, net als een abonnement nu, voordeliger zijn dan per reis betalen. Echter zou ik die kilometers dan juist vooral met andere reizen in het weekend opmaken, die gaan in mijn geval immers al heel snel over meer kilometers.
En laat de tariefstructuur van NS nu juist dusdanig zijn dat dat m'n reiskosten doet stijgen (Tenzij ik met twee chipkaarten zou gaan reizen). Immers zou ik dan op een zeker moment voor de korte woon-werkritjes gaan betalen en veel korte ritten zijn duurder dan één lange rit. Is dus aantrekkelijker om juist die lange rit buiten het abonnement/kilometerbundel te maken, zeker omdat die juist vaak in de daluren valt i.t.t. de woon-werkritten.

En owja, klooien met losse kaartjes als ik eens ergens anders moet werken is op mij zowiezo niet van toepassing... er zijn geen andere mogelijke werkplekken. Of althans, van de divisie Chemicals is Utrecht de enige Nederlandse locatie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:En laat de tariefstructuur van NS nu juist dusdanig zijn dat dat m'n reiskosten doet stijgen (Tenzij ik met twee chipkaarten zou gaan reizen). Immers zou ik dan op een zeker moment voor de korte woon-werkritjes gaan betalen en veel korte ritten zijn duurder dan één lange rit. Is dus aantrekkelijker om juist die lange rit buiten het abonnement/kilometerbundel te maken, zeker omdat die juist vaak in de daluren valt i.t.t. de woon-werkritten.
Reiskilometertegoed is niet hetzelfde als reiskostentegoed. Tien reizen van twintig kilometers zijn evenveel kilometers als één reis van 200 kilometer. Subtiele verschillen, maar op zich wel belangrijke aandachtspunten.
Daniel schreef:En owja, klooien met losse kaartjes als ik eens ergens anders moet werken is op mij zowiezo niet van toepassing... er zijn geen andere mogelijke werkplekken. Of althans, van de divisie Chemicals is Utrecht de enige Nederlandse locatie.
Dat het voor jou niet veel uitmaakt, wil niet zeggen dat het voor anderen wel voordeliger kan zijn *O*
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door hauptbahnhof »

Daniel schreef:Is op zich helemaal geen gek idee nee, trouwens ook handiger voor stations die precies op de zonegrens liggen (Iemand ervaring hoe dat nu gaat trouwens? Krijg je bij een 1-stersupplement voor Dordrecht Zuid bv. zone 5360 of 5370 of kan je in beide reizen).
Ja, dit klopt. Je mag in alle aangrenzende zones reizen. Voor bijv Amsterdam Amstel worden de zones 5700/5714/5715 als centrumzone gerekend.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:
Daniel schreef:En laat de tariefstructuur van NS nu juist dusdanig zijn dat dat m'n reiskosten doet stijgen (Tenzij ik met twee chipkaarten zou gaan reizen). Immers zou ik dan op een zeker moment voor de korte woon-werkritjes gaan betalen en veel korte ritten zijn duurder dan één lange rit. Is dus aantrekkelijker om juist die lange rit buiten het abonnement/kilometerbundel te maken, zeker omdat die juist vaak in de daluren valt i.t.t. de woon-werkritten.
Reiskilometertegoed is niet hetzelfde als reiskostentegoed. Tien reizen van twintig kilometers zijn evenveel kilometers als één reis van 200 kilometer. Subtiele verschillen, maar op zich wel belangrijke aandachtspunten.
Klopt dat het niet hetzelfde is, maar het gaat natuurlijk vooral om de kosten op het moment dat je abonnement niet geldig is/de kilometerbundel opgebruikt is... dan zijn veel korte spitsritjes natuurlijk relatief duur. Qua kosten dus aantrekkelijker om die ritten op het kilometertegoed te maken en dan de lange dalritten (daardoor relatief voordeliger) gewoon op saldo te maken.

@Hauptbahnhof: Tja, dan snap ik wel waarom de vervoerders van die supplementen af willen... als je half Amsterdam kunt doorkruisen met een 1-zonesupplement vanaf Amstel dan is zo'n ding wel erg goedkoop.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door Klaasje »

Op een 1 ster mag je toch alleen maar in de zone zelf reizen?... Of hebben ze in Amsterdam afwijkende regels? :| Pas vanaf 2 sterren geldt het principe van de aanliggende zones.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Einde 2-sterabo NS in zicht

Bericht door hauptbahnhof »

Amsterdam Amstel ligt precies op de zonegrens tussen de 3 zones. Toen de strippenkaart ook nog geldig was, moest je goed opletten in welke automaat je je strippenkaart stopt:
*5700 voor metro's richting CS
*5714 voor metro's die voorbij station Overamstel rijden (M51)
*5715 voor metro's die richting Gein/Gaasperplas gaan (M53/M54).

Dus met een NS-abonnement met zonesupplement krijg je ook die 3 zones op je abonnement als centrum zone. Heb je een 2 ster, dan mag je vanuit elk van die 3 centrumzones 1 zone verder reizen.

Bij de Amsterdamse stations Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Sloterdijk en Diemen Zuid heb je te maken met zonegrenzen en dus meerdere centrumzones voor het zonesupplement.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten